Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 11-10-2025 om 17:24:

Je ziet hier op dit forum helaas ook dat het effect heeft, heel kwalijk.

Tja verkiezingen zitten er weer aan te komen. De ene word afgerekend vanwege een verkiezingenposter waarop een westerse en een niet-westerse vrouw staan afgebeeld, en de ander kan ná de verkiezingen op de bühne gewoon onderstaande roepen en komt daar met gemak mee weg:

https://www.hln.be/buitenland/niets-nalaten-om-te-voorkomen-dat-wilders-in-dit-land-aan-de-macht-komt-openbaar-ministerie-vindt-uitspraak-timmermans-niet-strafbaar~af8c05b9/ 2024

Timmermans sprak op zaterdag 20 april in het Nederlandse Apeldoorn op een congres. In zijn speech zei hij: “Mensen, onze taak is helder: wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt.” Na die uitspraak deed Wilders aangifte bij de politie. Hij zag in de woorden - van Timmermans - een oproep tot geweld.

Bakblik schreef op 11-10-2025 om 17:27:

[..]

Nee dat zeg ik niet!

Milder in zijn toon over zo ongeveer alles en niet meer op felle toon asielzoekers overal de schuld van geven. Hij zet mensen aan tot haat? Zie je dat zelf niet?

Veilige landers die overlast veroorzaken mogen meteen terug wat mij betreft.

Maandag ga ik weer cursus geven aan vrouwelijke Syrische vluchtelingen. Vrouwen die dankbaar zijn dat ze hier (relatief) veilig kunnen leven maar wel bang zijn door de uitspraken die Wilders doet en de invloed die dat heeft op mensen. Bang zijn voor de scheldpartijen (die we af en toe moeten ondergaan) van mensen die al die hoofddoek het land uit willen hebben. En dan zet ik het hier nog netjes neer.

Ik zie juist veel te veel wat jij blijkbaar NIET ziet.

Zeker fijn dat die Syrische vrouwen zich hier veilig mogen voelen. Maar of de vrouwen zich werkelijk onveilig zullen voelen door uitspraken van Wilders betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat ze zich eerder onveilig voelen als Syrische mannen (waarvoor ze gevlucht zijn) ook in dit landje zijn gekomen. 

De westerse vrouwen in dit landje voelen zich allang niet meer veilig. En niet alleen de vrouwen, ook Joden voelen zich hier niet meer veilig. En dat komt NIET door uitspraken van Wilders.

Als je tegen geweld bent pak je het anders aan, in plaats van je pijlen te richten op één Nederlandse man. Ga met vaandels en sandwichborden daar staan waar geweld borrelt en schrijf op die demonstratie-lakens 'hou je fatsoen en anders opzouten'. Want als je alleen maar blijft toekijken en je wuift de problemen weg, dán ontstaat er onvrede, en worden partijen die het onrecht wel benoemen groot.

Augustus 2025: veelbesproken geval in Almere, waarbij de 24-jarige Syrische Boushra (moeder van vijf kinderen) werd vermoord door haar echtgenoot, de 34-jarige Syrische Omar Alhamad. Hij is voortvluchtig en de politie zoekt naar hem.

Oktober 2025: https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5531471/vermeende-dader-mesaanval-manchester-35-jarige-brit-van-syrische 2 oktober 2025 Vermeende dader mesaanval Manchester is 35-jarige Brit van Syrische afkomst..... De Britse politie heeft de naam vrijgegeven van de man die zij verantwoordelijk acht voor de aanval op een synagoge in Manchester donderdagmiddag. Het zou gaan om de 35-jarige Jihad Al-Shamie.

[..]

Nee dat zeg ik niet!

Milder in zijn toon over zo ongeveer alles en niet meer op felle toon asielzoekers overal de schuld van geven. Hij zet mensen aan tot haat? Zie je dat zelf niet?

Maandag ga ik weer cursus geven aan vrouwelijke Syrische vluchtelingen. Vrouwen die dankbaar zijn dat ze hier (relatief) veilig kunnen leven maar wel bang zijn door de uitspraken die Wilders doet en de invloed die dat heeft op mensen. Bang zijn voor de scheldpartijen (die we af en toe moeten ondergaan) van mensen die al die hoofddoek het land uit willen hebben. En dan zet ik het hier nog netjes neer.

Dus met andere woorden, Wilders zou niet vrij zijn politieke mening moeten kunnen verkondigen en zou geen politiek mogen bedrijven zoals hij dat wil, vanwege die bedreigingen? Hij doet dit en dit dus eigen schuld dikke bult? Ik vind dat een gevalletje victim blaming. Juist het feit dat hij zo wordt bedreigd toont overigens aan dat hij ergens nog wel een punt heeft. En nee ik zelf zou nooit op hem stemmen.

Het zou ook fijn zijn als westerse vrouwen (en ja ook Syrische vrouwen) zich hier weer veilig konden voelen. Die onveilige situatie komt niet door Wilders, maar door de overlastgevers en door met name mannen uit bepaalde landen. Dan moet je niet veel mannen uit dat soort landen hier binnen laten. Daar zijn ook die Syrische vrouwen niet mee geholpen.

[..]

Nee dat zeg ik niet!

ps. Nog even over dat 'haatzaaien in dit mooie landje' gesproken:

https://youtu.be/OM25V3cPlRg?si=C3TdkcEYx89cv0AY 

Zie deze demonstranten. Ze wonen in een mooi vrij land, staan bij een nat zebrapad, op een koningsdag, en dan roeptoetert een vrouw in gebrekkig Engels, door een toeter, om allemaal te gaan zitten op het zebrapad om de weg te versperren, en roepen dan allemaal met een Arafat-sjaal voor hun gezicht of op het hoofd:

"Not My king, Not my leader" Free Palestine

Dat je tégen die misselijke oorlog bent kan ik goed begrijpen. Dat is met geen pen te beschrijven. Maar dit over onze koning riepen ze al jaren vóór deze oorlog, tijdens een Sint-intocht in ons landje.

We zijn allemaal voor Gerechtigheid idd.

Maar mensen die op weg zijn naar hun werk en niet door kunnen vanwege de blokkade, of mensen die wachten op de thuiszorg die niet door kan, hebben ook recht op gerechtigheid.

Als de koning niet jouw koning is, dan moet je naar het land gaan waar wel jou koning of leider woont. Waarom dan nog demonstreren in een land dat je niet als het jouwe ziet.

Om dan onze koning zo aan te vallen? Dan denk ik: Mens dan woon je hier verkeerd, ga dan naar het land waar wel jouw leider of jou koning woont, koop daar nog meer Arafat-sjaals, hoef je geen verzendkosten te betalen, en neem die mensen die met hun kont op het natte wegdek zitten alsjeblief mee voordat ze zich een blaasontsteking oplopen.

Jorni schreef op 12-10-2025 om 09:49:

[..]

Dus met andere woorden, Wilders zou niet vrij zijn politieke mening moeten kunnen verkondigen en zou geen politiek mogen bedrijven zoals hij dat wil, vanwege die bedreigingen? Hij doet dit en dit dus eigen schuld dikke bult? Ik vind dat een gevalletje victim blaming. Juist het feit dat hij zo wordt bedreigd toont overigens aan dat hij ergens nog wel een punt heeft. En nee ik zelf zou nooit op hem stemmen.

Het zou ook fijn zijn als westerse vrouwen (en ja ook Syrische vrouwen) zich hier weer veilig konden voelen. Die onveilige situatie komt niet door Wilders, maar door de overlastgevers en door met name mannen uit bepaalde landen. Dan moet je niet veel mannen uit dat soort landen hier binnen laten. Daar zijn ook die Syrische vrouwen niet mee geholpen.

Precies.

Mannen die in dit landje hun oorlog komen voeren, kunnen wmb meteen terug naar het land waar ze vandaan zijn gekomen.

Neweve schreef op 11-10-2025 om 17:32:

Wilders heeft zich inmiddels ook afgemeld voor het rtl debat van morgen. Ook een andere opties werden afgewezen. Jammer ik had Wilders graag in debat gezien.

Ik hoop dat de mensen die er wel zijn hun visie kunnen laten zien en ben benieuwd wat het op de peilingen doet.

"Ook zijn er volgens RTL andere opties met de PVV besproken, zoals een uitzending vanuit de beveiligde Tweede Kamer of een videoverbinding, maar dat zou allemaal zijn afgewezen door de partij."
https://nos.nl/artikel/2586093-wilders-voorlopig-niet-in-debat-dit-weten-we-nu-over-de-dreiging

Heel mooi dat deze partijleiders, Rob Jetten, Jimmy Dijk en Carolien van der Plas, hun steun betuigen aan Wilders. Echt, dat vind ik heel mooi.

Ik vind het ook jammer dat Wilders zijn deelname heeft stilgelegd in verband met de dreiging. Zoiets gaat je niet in de kouwe kleren zitten lijkt mij. Zeker niet als beveiliging al 21 jaren ook echt nodig is.

Miraval schreef op 11-10-2025 om 15:00:

Overigens heeft Jesse Klaver een behoorlijke schuiver gemaakt tegenover Mona Keijzer door te zeggen dat daar een woord voor is: Palingpopulisme.

Ik zie nu overal plaatjes waar Palingpopulisme omgekeerd iets goeds is verworden. Hiermee dus rechts, en wellicht meer nog Wilders, in de kaart spelend.

(Uitzending Pauw en Witteman)

Ik heb het fragment gevonden:

https://youtu.be/Z9T9zCkB6c0?si=zvEeFqDn0KhepEQB 10 okt 2025 JESSE KLAVER en MONA KEIJZER in DEBAT over de WONINGNOOD | Pauw & De Wit

Goed zo Mona, zet um op. (wat een arrogantie van Klaver)

En dit vonden ze bij VI ervan (video duurt maar 3.47 minuut):

https://youtu.be/cT2nU0gFQOI?si=89nqXck3BqxkRm6z VANDAAG INSIDE

Voor mij betekent “ palingpopulisme” het neerkijken op mensen die het toch financieel wat minder hebben dan meneer Klaver met zijn grote huis in Den Haag. De mensen in gewone rijtjeshuizen die belasting betalen om zijn riante salaris te betalen. Meneer Klaver die geen idee heeft hoe het is om hard te werken en aan het eind van de maand te hopen dat je het redt tot het volgende salaris. Meneer Klaver die nog nooit gewoon hard heeft moeten werken voor een modaal salaris. Eigenlijk zegt hij met dit woord precies wat ik altijd gevoeld heb bij partijen als Groen links. Het enorme neerkijken op mensen zoals ik. 

Jorni schreef op 12-10-2025 om 09:49:

[..]

Hij mag prima zijn politieke mening over het voetlicht brengen alleen de vorm die hij kiest is fout.

Hij roept burgers op om te blijven demonstreren en dat gemeenten de spreidingswet moeten negeren. Waar gaan we heen als een politicus bewust oproept om wetten te negeren?

Nederland is en democratisch land en dat wil ik graag zo houden. De fundamenten van zijn partij zijn al niet democratisch, de PVV heeft maar 1 lid dat zelfstandig de hele koffers van de partij kan bepalen.  Dat klopt niet als je mee wil doen aan en democratische regering.

De onveilige situatie in dit land komt niet alleen door Wilders maar zijn uitspraken en b om wetten en regels te negeren helpen ook niet om de situatie te verbeteren. Doordat Wilders zo tekeer gaat over buitenlanders denkt de schooljeugd dat dat normaal is en mag en ze doen het dus gewoon.

9 Jaar geleden toen ik met mijn vrijwilligerswerk begon was het nog niet nodig maar nu hebben we verscherpt toezicht van handhaving als we bezig zijn mensen te leren fietsen en ook burgemeester en wethouders komen op werkbezoek om de situatie zelf te zien. 

Bakblik schreef op 12-10-2025 om 10:45:

[..]

Hij mag prima zijn politieke mening over het voetlicht brengen alleen de vorm die hij kiest is fout.

Hij roept burgers op om te blijven demonstreren en dat gemeenten de spreidingswet moeten negeren. Waar gaan we heen als een politicus bewust oproept om wetten te negeren?

Nederland is en democratisch land en dat wil ik graag zo houden. De fundamenten van zijn partij zijn al niet democratisch, de PVV heeft maar 1 lid dat zelfstandig de hele koffers van de partij kan bepalen. Dat klopt niet als je mee wil doen aan en democratische regering.

De onveilige situatie in dit land komt niet alleen door Wilders maar zijn uitspraken en b om wetten en regels te negeren helpen ook niet om de situatie te verbeteren. Doordat Wilders zo tekeer gaat over buitenlanders denkt de schooljeugd dat dat normaal is en mag en ze doen het dus gewoon.

9 Jaar geleden toen ik met mijn vrijwilligerswerk begon was het nog niet nodig maar nu hebben we verscherpt toezicht van handhaving als we bezig zijn mensen te leren fietsen en ook burgemeester en wethouders komen op werkbezoek om de situatie zelf te zien.

Schei toch uit. Dat is een kip ei verhaal.

En waarom denk je dat burgemeester en wethouders komen kijken als ze leren fietsen?

PS. Lang vóór de uitspraken van Wilders hadden leerlingen al een idee van wat niet normaal is:

https://youtu.be/3DR8j365HKM?si=OpcFj70RDfAvDBKX Uit het PowNews van 6 december 2012 Schoolgenoten willen verdachte moord grensrechter Richard Nieuwenhuizen vrij hebben

Fleurtje_5 schreef op 12-10-2025 om 10:56:

[..]

Schei toch uit. Dat is een kip ei verhaal.

En waarom denk je dat burgemeester en wethouders komen kijken als ze leren fietsen?

Ik weet waarom ze komen, we nodigen ze zelf uit op de locatie.  Wat is jouw idee? Dat zou namelijk wel fair zijn om hier neer te zetten voordat ik het nog verder uit ga leggen. 

Bakblik schreef op 12-10-2025 om 10:45:

[..]

Bedoel jij nu dat er handhaving aanwezig moet zijn als jij een paar vrouwen leert fietsen? Ik zou wel graag willen weten waar dit is. Hier in mijn stad gebeurt dat ook en ik fiets er regelmatig langs als ik van mijn werk kom. Nog nooit politie of handhaving gezien. Wel heb ik gelezen dat de burgemeester eens geweest is , maar dat was om een keer leuke fotootjes voor de pers te schieten. “ kijk mij eens een leuke burgemeester zijn”. 

Dit kan toch niet echt waar zijn hé? Hoe Klaver zich voorbereid op een debat?????

https://youtu.be/d6hWvyn0lgs?si=QfmhjS_wGfGYhlBr NL
Zo WIN je een TV-DEBAT: de DEBATSTRATEGIEËN van ALEXANDER PECHTOLD en SYBRAND BUMA | Pauw & De Wit

Peiling 10 okt 2025:

https://youtu.be/h0h5tvp7fmE?si=niBL7qvDDbeltctj Nieuwste peiling Maurice de Hond: PVV blijft de grootste, VVD wint paar zetels terug

Koko67 schreef op 12-10-2025 om 10:32:

Voor mij betekent “ palingpopulisme” het neerkijken op mensen die het toch financieel wat minder hebben dan meneer Klaver met zijn grote huis in Den Haag. De mensen in gewone rijtjeshuizen die belasting betalen om zijn riante salaris te betalen. Meneer Klaver die geen idee heeft hoe het is om hard te werken en aan het eind van de maand te hopen dat je het redt tot het volgende salaris. Meneer Klaver die nog nooit gewoon hard heeft moeten werken voor een modaal salaris. Eigenlijk zegt hij met dit woord precies wat ik altijd gevoeld heb bij partijen als Groen links. Het enorme neerkijken op mensen zoals ik.

Wat weet jij dan van Jesse Klaver zijn verleden en zijn carrière qua loopbaan? Ik heb geen idee. Maar jouw post geeft wel een inkijk in waardoor mensen boos zijn: ze krijgen het gevoel dat er op ze wordt neergekeken door 'links'. 

Terwijl bij mijn weten er genoeg mensen zijn die links stemmen, maar een verre van briljante carrière hebben. Ze leiden een gewoon leven, compleet met rijtjeshuis en modale baan.

Koko67 schreef op 12-10-2025 om 11:06:

[..]

Bedoel jij nu dat er handhaving aanwezig moet zijn als jij een paar vrouwen leert fietsen? Ik zou wel graag willen weten waar dit is. Hier in mijn stad gebeurt dat ook en ik fiets er regelmatig langs als ik van mijn werk kom. Nog nooit politie of handhaving gezien. Wel heb ik gelezen dat de burgemeester eens geweest is , maar dat was om een keer leuke fotootjes voor de pers te schieten. “ kijk mij eens een leuke burgemeester zijn”.

Op dit moment niet meer de hele ochtend maar er wordt wel extra gesurveilleerd en als wij bellen komen ze wel direct, omdat er een prioriteiten protocol geldig is voor onze activiteit.

Het betreft een gemeente in de Randstad. 

Die bezoeken voor de leuke plaatjes hebben we ook regelmatig maar daar heb ik het nu niet over. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.