Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-10-2025 om 14:20 Topicstarter

Miraval schreef op 11-10-2025 om 13:37:

Ik ben nog niet zover gekomen om alle doorrekeningen van alle partijen te lezen, alleen nog maar de 1e waar alle partijen naast elkaar werden gezet.

Volt en GL/PvdA willen een complete verandering, de overheidsuitgaven flink omhoog, tegelijkertijd wil GL/PvdA 23 (!) Miljard extra belastingen op het bedrijfsleven. Okee de belasting op arbeid willen ze verlagen, dus iedereen met inkomen uit werk zal op dat punt vooruit gaan, maar ik kan niet goed vinden wat ze dus willen met het MKB. Want bedrijfsleven is natuurlijk alles. Daar moet ik me nog in verdiepen.

Overigens jammer dat ze de defensie uitgaven maar tot 2030 hebben mee gerekend en andere partijen tot 2035. Dat geeft een behoorlijk vertekend beeld natuurlijk.

CDA wil alle BTW een paar procennpunten verhogen, dus alles zal nog duurder gaan worden. Ik vind dat niet zo slim.

Ik zag idd dat bijna alle partijen kiezen voor betaalbaarheid van de zorg en GL/PvdA voor bereikbaarheid. Dat was wel opvallend.

En het eigen risico, tja ik denk dat je dat het beste zo kunt houden en dan bevriezen ipv halveren. Ik snap de gedachte erachter maar daarmee stijgt ook de maandelijkse premie en die is al hoog.

En ik las ook dat er partijen waren (weet even niet maar dacht CDA en VVD) die het aanbod van zorg willen bevriezen, dus geen nieuwe behandelingen erbij. Eventueel zou een particuliere extra verzekering dan een optie zijn.

Wat ik wel een goed idee vindt voor de betaalbaarheid is de eigen bijdrage voor langdurige zorg omhoog. Voorbeeld, schoonmoeder was in een verpleeghuis, ontvangt AOW voor alleenstaande waarvan ze maar 250/300 euro af hoefde te dragen aan het verpleeghuis. Aangezien dat de "laatste halte"' was, klinkt hard maar zo is het voor veel mensen, en er verder dus geen kosten meer zijn voor wonen of leven (eten/drinken is inbegrepen) zou ik best een voorstander zijn van een eigen bijdrage van 750/800 euro per maand. Dan blijft er nog 500 euro per maand over voor eigen uitgaven. Gezien de vergrijzing zal dit wel een maatregel zijn die gemaakt moet worden.

Het programma van Volt spreekt vgm over afschaffen van alle toeslagen maar 1 huishoudtoeslag daarvoor te introduceren. Dat klinkt natuurlijk simpeler dan het is, komt in de buurt van een basisinkomen. En ik denk dat dat niet de juiste weg is, er moet een prikkel komen om juist wel of meer te gaan werken. Die prikkel is nu simpelweg afwezig of veel te klein.

Een uitkering moet niet vanzelfsprekend zijn maar werken tenzij.... ook hier is het zo dat het sociale stelsel onder druk staat. Daar moeten moeilijke keuzes worden gemaakt. Maar je kan niet enerzijds 23 miljard ophalen in het bedrijfsleven en aan de onderkant de koopkracht het hoogste doen stijgen. Dat willen we allemaal wel heel graag uit medemenselijkheid, maar ik denk dat daarmee het solidariteitsbeginsel en draagvlak echt weg gaat vallen.

Ik ga nog eens verder lezen in de doorberekeningen.

Dank je wel voor je inhoudelijke antwoord. Voor bedrijven is het denk ik ook gunstig als hun werknemers meer overhouden van hun salaris. SP had in hun financiële stuk ook een analyse hoe de lasten steeds verder zijn verschoven van bedrijven naar de werknemers. Dat maakt arbeid in Nederland heel duur. Dat is ook niet goed voor het vestigingsklimaat.

Zelf vind ik dat een te groot deel van de zorgkosten niet afhankelijk van het inkomen is (eigen risico en nominale premie). Het deel wat wel afhankelijk is van het inkomen (inkomensafhankelijke zorgpremie) is gemaximeerd, waarbij het maximale inkomen waarover deze geheven wordt beperkt is (€ 75.864,-). Hierdoor zijn lagere inkomens een veel groter deel van hun inkomen kwijt aan zorgkosten dan hogere inkomens. Ik zou veel meer zien in een verschuiving van de nominale premie naar de inkomensafhankelijke bijdrage dan het geheel afschaffen van het eigen risico. Ook denk ik dat het eigen risico alleen bijdraagt aan minder afname van zorg als je het eigen risico niet gelijk helemaal kwijt bent na je eerste grote kostenpost. Dus bijvoorbeeld per behandeling 50 euro eigen risico (of een percentage van 10 procent van de behandeling, tot het maximale bedrag van het eigen risico is bereikt). 

felija schreef op 11-10-2025 om 13:54:

[..]

Het ligt, zoals ik juist probeer uit te leggen aan wie, hoe en wat. Lees nou eens gewoon een keer goed, ik hou er verder over op.

Ik hou er ook maar over op. Je gebruikt dat argument nogal vaak. Als je het even niet meer weet moet de ander beter lezen. 

Overigens heeft Jesse Klaver een behoorlijke schuiver gemaakt tegenover Mona Keijzer door te zeggen dat daar een woord voor is: Palingpopulisme.

Ik zie nu overal plaatjes waar Palingpopulisme omgekeerd iets goeds is verworden. Hiermee dus rechts, en wellicht meer nog Wilders, in de kaart spelend. 

(Uitzending Pauw en Witteman)

Miraval schreef op 11-10-2025 om 15:00:

Overigens heeft Jesse Klaver een behoorlijke schuiver gemaakt tegenover Mona Keijzer door te zeggen dat daar een woord voor is: Palingpopulisme.

Ik zie nu overal plaatjes waar Palingpopulisme omgekeerd iets goeds is verworden. Hiermee dus rechts, en wellicht meer nog Wilders, in de kaart spelend.

(Uitzending Pauw en Witteman)

Dat was het idd.

Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 13:40:

[..]

Over Jetten gesproken. Ik zag gisteravond een fragment van hem aan een talkshowtafel tegenover Mona Keijser. Wat een ontzettende nare arrogantie. Kom op Mona, laat je niet kisten.

Over Dassen, ik las vandaag een goede column over dat wat hij hier goed vind.

Column van Amanda Kluveld. Titel: Twee afzeggingen, één debat

...........................

...................etc.etc.etc...........

Ik zie nu pas dat ik een schrijffout heb gemaakt. Het moet NIET Jetten zijn maar Jesse. 

Jesse Klaver blies met veel arrogantie van de hoge toren tegen Mona. Laatst was Jesse Klaver tijdens het congres Henri Bontebal aan het afze*ken"

Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 12:58:

[..]

Dat zal vast zo zijn. Maar wat gebeurd er in iemands hoofd als het einde bijna weer in zicht was gekomen? Denk je dat diegene dan zin heeft om naar dat wedstrijd-getetter te luisteren? Want dat is het. De ander neer halen om te willen winnen. Niet als minister maar als premier. En diegene die premier wil worden gunde het Wilders niet om premier te worden.

Ik kan me goed voorstellen dat iemands hoofd er niet naar staat als ie weer door het oog van de naald is gekropen.

....

Inderdaad, en het is niet de eerste keer.
Nb in het beveiligingsteam rondom hem zat een aantal jaren geleden een Nederlands-Marokkaanse agent,Faris K., een mol die geheime info lekte naar de onderwereld.
"De taak van de ex-agent was het verkennen van plekken waar zwaarbewaakte personen als Wilders op bezoek zouden komen. Hij moest daarvan zogenoemde ‘omgevingsscans’ maken.                                  Bij de Dienst Bewaken en Beveiligen is met ontsteltenis gereageerd op het bericht dat een agent vertrouwelijke informatie heeft gelekt naar een Marokkaans-Nederlandse misdaadorganisatie. Dit is daar als een mokerslag aangekomen. Het is hartstikke pijnlijk. De verdachte ex-agent is maandag aangehouden en buiten functie gesteld.
Wilders, die zelf door de dienst wordt bewaakt, reageerde woedend op het bericht.Hij richtte zijn tweet aan premier Mark Rutte. ‘Als ik de dienst die mij moet beveiligen niet meer blind kan vertrouwen, kan ik niet meer functioneren. Dit is onacceptabel @MinPres,’ twitterde Wilders in de nacht van dinsdag op woensdag. Rutte en ministers Stef Blok (VVD) van Veiligheid en Justitie hebben woensdag onmiddellijk met Wilders over de kwestie overlegd. De premier wilde vooralsnog niets over het gesprek kwijt."

Tsja,destijds al door het oog van de naald dus. Maar ok,er blijven altijd wel naievelingetjes die vinden dat het allemaal wel mee zal vallen.Dat er wel meer politici worden bedreigd. Ze het er mss ook wel zelf wat naar gemaakt hebben, blabla...                                                                                                                                     https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2017/02/nieuws-over-lekkende-marokkaanse-agent-komt-bij-politie-aan-als-mokerslag-456734/

Miraval schreef op 11-10-2025 om 13:44:

Ik weet niet of ik Lidewij de Vos heel sterk vind in een debat. Jimmy Dijk walste voor mijn gevoel echt over haar heen, en toen was de tijd ineens op.

(Overigens had de debatleider hier ook in moeten grijpen...)

Je hebt gelijk! Ik haal politici door elkaar. 

Het was Jimmy van Dijk (sp) ipv Dassen. Kortom, zo achteraf denk ik dat Dassen (volt) niet had hoeven afzeggen. Als je goed je punten voorbereid waar je wel in debat over kan gaan, zoals van Dijk deed. Kom je helemaal niet in de discussie over het wel/niet bestaan van klimaatverandering. 

Ik waardeer volt voor zijn visie op Europa en progressieve ideeën, maar zeker nu ik de doorrekening heb gezien zijn het nog iets te wilde & niet realistische ideeën. Ik heb ze in ieder geval van mijn lijstje geschrapt. 

Allemaal heel erg hoor dat Wilders en andere politici zwaar of minder zwaar beveiligd moeten worden.  Hij heeft echt geen makkelijk leven zo.  Dat zie ik wel. 

Maar
Maar
Maar

Hij kan er zelf ook wat aan doen.  Als hij milder wordt en asielzoekers niet meer overal de schuld van geeft dan zal hij minder last hebben van bedreigingen op termijn. 
Eet zijn genoeg cijfers die aantonen dat het niet waar is dat de woningmarkt verstopt zit door asielzoekers. Genoeg cijfers die aantonen dat criminele activiteiten ook door oorspronkelijke Nederlanders worden gedaan. 

Hij maakt Nederlanders bang met feiten die niet kloppen. Nu daarmee stoppen en dan kan hij over een jaar of 4 rustig met pensioen. 

Bakblik schreef op 11-10-2025 om 16:44:

Allemaal heel erg hoor dat Wilders en andere politici zwaar of minder zwaar beveiligd moeten worden. Hij heeft echt geen makkelijk leven zo. Dat zie ik wel.

Maar
Maar
Maar

Hij kan er zelf ook wat aan doen. Als hij milder wordt en asielzoekers niet meer overal de schuld van geeft dan zal hij minder last hebben van bedreigingen op termijn.
Eet zijn genoeg cijfers die aantonen dat het niet waar is dat de woningmarkt verstopt zit door asielzoekers. Genoeg cijfers die aantonen dat criminele activiteiten ook door oorspronkelijke Nederlanders worden gedaan.

Hij maakt Nederlanders bang met feiten die niet kloppen. Nu daarmee stoppen en dan kan hij over een jaar of 4 rustig met pensioen.

Milder naar asielzoekers?? Je bedoeld zoals de stevige (slappe) aanpak in Ter Apel ?

Bij mijn weten zegt Wilders dat criminele asielzoekers meteen terug moeten naar het land van herkomst. Dat zou tijd worden als je het mij vraagt.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/geert-wilders-noemt-buurlanden-als-voorbeeld-voor-strengere-asielmaatregelen-maar-migratie-expert-is-kritisch-plannen-nog-niet-getoetst-160342

...............

Plannen zijn te streng

Veel van wat de PVV-leider wil - van het uitzetten van criminele asielzoekers tot aan statushouders de opvang uitzetten - is volgens de universiteit docent simpelweg niet mogelijk binnen het huidige EU-recht."Verschillende Europese lidstaten doen eigenlijk hetzelfde als Nederland", vertelt Klaassen.

"Ze proberen het asielrecht strenger te maken, maar die lopen er tegenaan dat het hele asielrecht wordt bepaald door het EU-recht.
En dat ze dus niet strenger kunnen zijn dan dat recht toelaat", legt hij uit.

.....................

Geen baas meer in eigen land:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/6ace5959-692e-4715-a020-ee7bc2ce9e18/van-weel-wil-criminele-asielzoekers-terugsturen-maar-dat-is-niet-eenvoudig-niet-kunnen-uitzetten-is-frustrerend 1 september 2025

Van Weel wil criminele asielzoekers terugsturen, maar dat is niet eenvoudig: 'Niet kunnen uitzetten is frustrerend'

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-10-2025 om 17:16 Topicstarter

In de Groene Amsterdammer een goed artikel over hoe de PVV AI-plaatjes gebruikt om haat te zaaien. 
https://www.groene.nl/artikel/maak-haar-blond-onschuldig-en-knap
Knappe blonde vrouwen met daaronder de tekst ‘Ik stem pvv, jij toch ook?’, naast dystopische voorspellingen van een geïslamiseerd of door migranten overlopen Nederland. Het woord ‘Knettergek!’ keert een paar keer terug als begin van een bijschrift. Het komt bekend voor. De teksten, de onderwerpen en stijl van deze AI-beelden sluiten naadloos aan bij de plaatjes die tot september vorig jaar op minstens zes andere pvv-fanpagina’s op Facebook werden gedeeld, steeds vooral rondom politiek gevoelige momenten zoals de Europese verkiezingen.

Je ziet hier op dit forum helaas ook dat het effect heeft, heel kwalijk.

Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 17:05:

[..]

Milder naar asielzoekers?? Je bedoeld zoals de stevige (slappe) aanpak in Ter Apel ?

Bij mijn weten zegt Wilders dat criminele asielzoekers meteen terug moeten naar het land van herkomst. Dat zou tijd worden als je het mij vraagt.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/geert-wilders-noemt-buurlanden-als-voorbeeld-voor-strengere-asielmaatregelen-maar-migratie-expert-is-kritisch-plannen-nog-niet-getoetst-160342

...............

Plannen zijn te streng

Veel van wat de PVV-leider wil - van het uitzetten van criminele asielzoekers tot aan statushouders de opvang uitzetten - is volgens de universiteit docent simpelweg niet mogelijk binnen het huidige EU-recht."Verschillende Europese lidstaten doen eigenlijk hetzelfde als Nederland", vertelt Klaassen.

"Ze proberen het asielrecht strenger te maken, maar die lopen er tegenaan dat het hele asielrecht wordt bepaald door het EU-recht.
En dat ze dus niet strenger kunnen zijn dan dat recht toelaat", legt hij uit.

.....................

Geen baas meer in eigen land:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/6ace5959-692e-4715-a020-ee7bc2ce9e18/van-weel-wil-criminele-asielzoekers-terugsturen-maar-dat-is-niet-eenvoudig-niet-kunnen-uitzetten-is-frustrerend 1 september 2025

Van Weel wil criminele asielzoekers terugsturen, maar dat is niet eenvoudig: 'Niet kunnen uitzetten is frustrerend'

Nee dat zeg ik niet! 

Milder in zijn toon over zo ongeveer alles en niet meer op felle toon asielzoekers overal de schuld van geven. Hij zet mensen aan tot haat? Zie je dat zelf niet? 

Veilige landers die overlast veroorzaken mogen meteen terug wat mij betreft. 

Maandag ga ik weer cursus geven aan vrouwelijke Syrische vluchtelingen. Vrouwen die dankbaar zijn dat ze hier (relatief) veilig kunnen leven maar wel bang zijn door de uitspraken die Wilders doet en de invloed die dat heeft op mensen. Bang zijn voor de scheldpartijen (die we af en toe moeten ondergaan) van mensen die al die hoofddoek het land uit willen hebben.  En dan zet ik het hier nog netjes neer. 

Wilders heeft zich inmiddels ook afgemeld voor het rtl debat van morgen. Ook een andere opties werden afgewezen. Jammer ik had Wilders graag in debat gezien. 

Ik hoop dat de mensen die er wel zijn hun visie kunnen laten zien en ben benieuwd wat het op de peilingen doet. 

"Ook zijn er volgens RTL andere opties met de PVV besproken, zoals een uitzending vanuit de beveiligde Tweede Kamer of een videoverbinding, maar dat zou allemaal zijn afgewezen door de partij."
https://nos.nl/artikel/2586093-wilders-voorlopig-niet-in-debat-dit-weten-we-nu-over-de-dreiging

felija schreef op 11-10-2025 om 17:24:

Je ziet hier op dit forum helaas ook dat het effect heeft, heel kwalijk.

Als je iets blijft voeden, groeit het. Heel simpel. ☺️

Daglichtlamp schreef op 11-10-2025 om 17:16:

In de Groene Amsterdammer een goed artikel over hoe de PVV AI-plaatjes gebruikt om haat te zaaien.
https://www.groene.nl/artikel/maak-haar-blond-onschuldig-en-knap
Knappe blonde vrouwen met daaronder de tekst ‘Ik stem pvv, jij toch ook?’, naast dystopische voorspellingen van een geïslamiseerd of door migranten overlopen Nederland. Het woord ‘Knettergek!’ keert een paar keer terug als begin van een bijschrift. Het komt bekend voor. De teksten, de onderwerpen en stijl van deze AI-beelden sluiten naadloos aan bij de plaatjes die tot september vorig jaar op minstens zes andere pvv-fanpagina’s op Facebook werden gedeeld, steeds vooral rondom politiek gevoelige momenten zoals de Europese verkiezingen.

Dat is alleen haatzaaien als jij een blonde vrouw knapper vind dan een niet-blonde vrouw. Wat te doen met roodharigen? Of met pittige-grijze-kapsels? Of blauwe highlights? 

Ik ben NIET blond maar wel blank. Of ik knap ben? Daar zullen de meningen over verdeeld zijn, maar ik mag er best wezen dacht ik. Staat er ook nog iets in over leeftijd? 

Als ik me aangesproken voel kan ik vast een formuliertje invullen en in processie naar het gemeentehuis trekken om aangifte te doen wegens discriminatie of haatzaaien?

Is een hoofddoek dragen puur omdat men niet op een westerse vrouw wil lijken dan niet ook haatzaaien?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.