Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-10-2025 om 13:25 Topicstarter

https://www.telegraaf.nl/politiek/geen-premier-dan-blijft-frans-timmermans-in-de-tweede-kamer-ik-ben-al-een-keer-minister-geweest/96570699.html
Timmermans heeft een voorkeur om in de Kamer te blijven als hij geen premier wordt. Gelukkig houdt hij wel de optie open. Wat mij betreft moeten deze keer alle partijleiders wiens partij mee gaat doen in het toekomstige kabinet ook minister worden en direct medeverantwoordelijkheid dragen voor het beleid. Het afgelopen kabinet met alle partijleiders in de Kamer verdient geen herhaling, we hebben allemaal gezien hoe rampzalig dat uitpakte, en als speciaal voorbeeld kunnen we de onderhandelingen voor de  voorjaarsnota zien. Deze vormden uiteindelijk de opmaat naar het vallen van het kabinet een maand later.

Miraval schreef op 10-10-2025 om 19:26:

[..]

Uhm ja, Jihadistische moslims waren ook schuldig aan deze bedreiging. Ik zie niet in waarom hij dat feit (wat hem misschien ook goed uitkomt) zou verzwijgen? Het is niet zo dat het eigenlijk witte katholieke Belgen waren natuurlijk.

Ik heb dan op mijn beurt geen woord gezegd over de bedreigingen van andere politici. Iedere bedreiging is er 1 teveel. Punt. Dus die vergelijking wil ik ook helemaal niet maken. Die doet niet terzake.

En uit een rapport over de moord op Peter R de Vries is gebleken dat autoriteiten de signalen van dreiging gemist hebben. Als het om mijn leven zou gaan, zou ik dit radio debat ook even overgeslagen hebben. Want hoe goed de NCTV misschien ook mag zijn, zou jij het risico nemen? En dat hij ook niet telefonisch meedeed, zou dat ermee te maken kunnen hebben dat hij (hoe gek het ook mag klinken) toch menselijke gevoelens heeft en dat zijn vrouw wellicht ook even behoefte had aan geruststelling door haar eigen man in deze?

Zou jij zijn gegaan als politicus met deze recente bedreiging een dag vantevoren?

https://www.hln.be/buitenland/beveiliging-peter-r-de-vries-was-niet-aangepast-blijkt-uit-rapport~af3c265d/

Eens. Ben blij dat jij het ook zo ziet.

Ik ben nog niet zover gekomen om alle doorrekeningen van alle partijen te lezen, alleen nog maar de 1e waar alle partijen naast elkaar werden gezet.

Volt en GL/PvdA willen een complete verandering, de overheidsuitgaven flink omhoog, tegelijkertijd wil GL/PvdA 23 (!) Miljard extra belastingen op het bedrijfsleven. Okee de belasting op arbeid willen ze verlagen, dus iedereen met inkomen uit werk zal op dat punt vooruit gaan, maar ik kan niet goed vinden wat ze dus willen met het MKB. Want bedrijfsleven is natuurlijk alles. Daar moet ik me nog in verdiepen. 

Overigens jammer dat ze de defensie uitgaven maar tot 2030 hebben mee gerekend en andere partijen tot 2035. Dat geeft een behoorlijk vertekend beeld natuurlijk. 

CDA wil alle BTW een paar procennpunten verhogen, dus alles zal nog duurder gaan worden. Ik vind dat niet zo slim.

Ik zag idd dat bijna alle partijen kiezen voor betaalbaarheid van de zorg en GL/PvdA voor bereikbaarheid. Dat was wel opvallend. 

En het eigen risico, tja ik denk dat je dat het beste zo kunt houden en dan bevriezen ipv halveren. Ik snap de gedachte erachter maar daarmee stijgt ook de maandelijkse premie en die is al hoog. 

En ik las ook dat er partijen waren (weet even niet maar dacht CDA en VVD) die het aanbod van zorg willen bevriezen, dus geen nieuwe behandelingen erbij. Eventueel zou een particuliere extra verzekering dan een optie zijn. 

Wat ik wel een goed idee vindt voor de betaalbaarheid is de eigen bijdrage voor langdurige zorg omhoog. Voorbeeld, schoonmoeder was in een verpleeghuis, ontvangt AOW voor alleenstaande waarvan ze maar 250/300 euro af hoefde te dragen aan het verpleeghuis. Aangezien dat de "laatste halte"' was, klinkt hard maar zo is het voor veel mensen, en er verder dus geen kosten meer zijn voor wonen of leven (eten/drinken is inbegrepen) zou ik best een voorstander zijn van een eigen bijdrage van 750/800 euro per maand. Dan blijft er nog 500 euro per maand over voor eigen uitgaven. Gezien de vergrijzing zal dit wel een maatregel zijn die gemaakt moet worden. 

Het programma van Volt spreekt vgm over afschaffen van alle toeslagen maar 1 huishoudtoeslag daarvoor te introduceren. Dat klinkt natuurlijk simpeler dan het is, komt in de buurt van een basisinkomen. En ik denk dat dat niet de juiste weg is, er moet een prikkel komen om juist wel of meer te gaan werken. Die prikkel is nu simpelweg afwezig of veel te klein.

Een uitkering moet niet vanzelfsprekend zijn maar werken tenzij.... ook hier is het zo dat het sociale stelsel onder druk staat. Daar moeten moeilijke keuzes worden gemaakt. Maar je kan niet enerzijds 23 miljard ophalen in het bedrijfsleven en aan de onderkant de koopkracht het hoogste doen stijgen. Dat willen we allemaal wel heel graag uit medemenselijkheid, maar ik denk dat daarmee het solidariteitsbeginsel en draagvlak echt weg gaat vallen. 

Ik ga nog eens verder lezen in de doorberekeningen.

Neweve schreef op 10-10-2025 om 20:01:

hebben jullie het debat gezien?
Sommige stukken vond ik echt een goed debat, Jetten en van der Plas over wonen kwamen beide echt goed uit de verf ondanks de verschillende standpunten.

Yesilgoz vond ik niet heel sterk. Ze sprak rustig en duidelijk maar ik vond haar niet charmerend ofzo.

En complimenten voor Dassen om niet de discussie over wel/geen klimaatverandering met de FvD aan te gaan, maar te focussen op de gevolgen voor de inwoners (Groningen & energierekening).

Over Jetten gesproken. Ik zag gisteravond een fragment van hem aan een talkshowtafel tegenover Mona Keijser. Wat een ontzettende nare arrogantie. Kom op Mona, laat je niet kisten.

Over Dassen, ik las vandaag een goede column over dat wat hij hier goed vind.

Column van Amanda Kluveld. Titel: Twee afzeggingen, één debat

...........................

Zijn woorden klinken principieel, maar ademen ook een zekere zelfgenoegzaamheid, alsof de democratie gered wordt door niet meer met elkaar te spreken. „Het is niet mijn taak om in debat te gaan met mensen die leugens verkondigen”, zegt hij.

Daarmee vergeet hij één klein detail: dat juist het debat de zuurstof is van de democratie, ook met wie je verafschuwt
. Ook zou het interessant zijn te weten wat hij wél tot zijn taak rekent.

De symboliek snijdt diep. Terwijl Dassen zich wentelt in morele zuiverheid, wordt Wilders herinnerd aan de prijs van het vrije woord. Dassen meent de democratie te verdedigen door niet mee te doen en zijn neus op te halen voor een ander; Wilders verdedigt haar door überhaupt nog te durven spreken.

.........................

Stilte

Democratie verliest niet door woorden, maar door stilte, vooral wanneer die stilte voortkomt uit gemakzucht
. Dassen had ervoor kunnen kiezen het debat met Lidewij de Vos aan te gaan wetende dat dit voor Wilders zoveel kost. Zelf meent hij dat de leugens van FvD onze manier van samenleven bedreigen. Dan moet je dus alles op alles zetten om die onderuit te halen. Maar dat doet hij niet. Hij stelt dat zijn deelname de leugens zou legitimeren. Dat is eigenlijk zeggen dat je ze niet onderuit kúnt halen in een debat. Een debat dat Geert Wilders door bedreigingen niet kan voeren.

...................etc.etc.etc...........

PensioNada schreef op 10-10-2025 om 19:52:

[..]

NCTV is een andere club dan het OM. Probleem in heel de Taghi zaak is dat het OM adviseert over de mate van beveiliging en de bedreiging elke keer te laag inschatte. Wiersum werd wel beveiligd, maar niet op het hoogste niveau. Wilders wordt op het hoogste niveau beveiligd, heeft constant persoonsbeveiliging. En ja, ik kan me voorstellen dat hij denkt: "ik heb even geen zin meer." Maar hij krijgt een mooi salaris om zijn werk te doen en dit is zijn werk.

Werkelijk, het word steeds enger hier.

Ik weet niet of ik Lidewij de Vos heel sterk vind in een debat. Jimmy Dijk walste voor mijn gevoel echt over haar heen, en toen was de tijd ineens op. 

(Overigens had de debatleider hier ook in moeten grijpen...)

PensioNada schreef op 10-10-2025 om 20:21:

[..]

Als Wilders het niet meer aan kan om voortdurend beveiligd te worden, voortdurend in de spotlight te staan, dan moet hij opstappen zoals andere politici dat ook hebben gedaan. Dat doet hij echter niet.

De kans op een aanslag als hij opduikt bij een AZC-protest is echt veel groter dan bij zo'n bijeenkomst in een studio. Dat is goed te beveiligen en alles is dan al vooraf gecheckt tot en met de credentials van iedereen die ook maar een beetje bij hem in de buurt mag komen. En dat weet Wilders ook.

Gelukkig laat Wilders zijn mond niet snoeren.

Anders krijg je zo'n toestanden als oa in Afghanistan en Syrië. Landen waar wij vluchtelingen van opvangen.

Daglichtlamp schreef op 10-10-2025 om 20:52:

Het werkt natuurlijk, de tactiek van Wilders. Want in plaats van over de doorrekening van de wel haalbare plannen hebben we het nu weer over Wilders.
Als Wilders eerlijk zou zijn, zou zijn programma veel meer op dat van JA21 lijken. Je kunt nu eenmaal niet links zijn op uitgeven en rechts op belasting.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030

En eerlijk is hij, vandaar dat hij beveiliging nodig heeft.

Yumi schreef op 10-10-2025 om 23:27:

placeholder-afbeelding-nunl.jpg

Minister van Justitie en Veiligheid: 'Berichten Wilders grijpen erg aan'
Demissionair minister Foort van Oosten (Justitie en Veiligheid) zegt op X dat de berichten over de bedreigingen aan Wilders "erg aangrijpen". Verder schrijft hij nooit te accepteren dat politici door bedreigingen hun werk niet kunnen doen. Van Oosten heeft de NCTV gevraagd "alles te doen wat nodig is" om Wilders veilig zijn werk te kunnen laten doen "zodra hij dit zelf wenst".

Politici over dreiging Wilders: 'Raakt de democratie'
"In een gezonde democratie moeten politici in alle vrijheid en veiligheid in debat kunnen over hun ideeën", schrijft Timmermans op X. Ook Yesilgöz laat weten dat dit de vrije democratie raakt en dat politici in vrijheid moeten kunnen spreken.

Rob Jetten sluit zich daarbij aan: "Ik ben het in alles met Wilders oneens, maar ik zal zijn vrije woord altijd verdedigen." De partijleiders wensen Wilders sterkte. Ze hopen dat hij zo snel mogelijk weer campagne kan voeren.
Live verkiezingen | Schoof: 'Onacceptabel dat Wilders campagne moet stoppen' - NU.nl

Goed van premier Schoof.

felija schreef op 10-10-2025 om 23:44:

[..]

Want het dragen van een kort rokje is inderdaad precies hetzelfde als opzettelijk groepen of individuen schofferen.

Wat was de reden dat Lale Gul bedreigd word? en waarom dat ze denkt dat ze niet oud zal worden.

Koko67 schreef op 11-10-2025 om 13:10:

[..]

Onzin, je schreef dat zo iemand niet moet opkijken als iets consequenties heeft.

Het ligt, zoals ik juist probeer uit te leggen aan wie, hoe en wat. Lees nou eens gewoon een keer goed, ik hou er verder over op. 

Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 13:46:

[..]

En eerlijk is hij, vandaar dat hij beveiliging nodig heeft.

Nee, dat heeft weinig met eerlijk zijn te maken. Hij is grof en bot en zaait haat. Als de PVV eerlijk was, zou het zijn programma door laten rekenen. Een gepensioneerde CPB-medewerker heeft dat gedaan en de staatsschuld zou flink harder stijgen dan bij veel andere partijen. Wilders belazert dus de hap door te doen alsof al die leuke dingen wel betaald kunnen worden.

Wat de doorrekening betreft, vond ik het teleurstellend dat geen enkel programma leidt tot een forse stimulering van de bereidheid om meer te gaan werken. Dat hebben we wel nodig. Ik ben op dat punt best wel rechts en zou graag zien dat werken voor de mensen met een laag inkomen meer gaat lonen. Alleen de VVD had op dat punt een klein plusje, D66, CDA en BBB waren neutraal en bij alle anderen was er een negatief effect.

PensioNada schreef op 11-10-2025 om 14:07:

Wat de doorrekening betreft, vond ik het teleurstellend dat geen enkel programma leidt tot een forse stimulering van de bereidheid om meer te gaan werken. Dat hebben we wel nodig. Ik ben op dat punt best wel rechts en zou graag zien dat werken voor de mensen met een laag inkomen meer gaat lonen. Alleen de VVD had op dat punt een klein plusje, D66, CDA en BBB waren neutraal en bij alle anderen was er een negatief effect.

Eens. 

Dat is zo hard nodig in Nederland. We hebben enorme tekorten in personeel maar ook nog eens een begrotingstekort. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.