Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

LazyCat schreef op 10-10-2025 om 10:56:

ik lees voorlopig geen mooie berichten: langer doorwerken, hoger eigen risico voor zorg, bevroren uitkeringen... Hopelijk komt er ook nog wat goed nieuws later.

Eens.

Er moet meer geld binnen komen bij de staat, er zullen meer mensen aangespoort moeten worden meer te werken, om het hele sociale stelsel betaalbaar te houden.

Want ik denk dat dat de grootste factor is. De defensie uitgaven zullen "we" allemaal moeten gaan betalen, naast de stijgende zorgkosten.

Miraval schreef op 10-10-2025 om 10:34:

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5532731/bezuinigen-belasting-verhogen-zo-willen-partijen-hun-plannen

Interessante samenvatting, maar mag weer in al die plannen gaan duiken zie ik wel.

GL-PVDA wil enorm veel geld halen bij het bedrijfsleven en de laagste inkomens gaan erop vooruit. Midden- en hoge inkomens niet of achteruit. Wel een behoorlijk dingetje... ik moet eens kijken hoe ze dat precies in willen kleden.

Verder is het allemaal wat te sumier in dit artikel, dus kan er eigenlijk nog niks op zeggen.

Bijzonder, dat las ik helemaal niet zo duidelijk in het Nos artikel. Al hebben ze het daar wel even kort over de vermogens en winstbelasting. 

We moeten inderdaad alsnog de stukken lezen om erachter te komen 

https://nos.nl/collectie/14002/artikel/2585920-politieke-partijen-willen-hogere-navo-norm-betalen-door-te-korten-op-de-zorg

Miraval schreef op 10-10-2025 om 11:34:

[..]

Eens.

Er moet meer geld binnen komen bij de staat, er zullen meer mensen aangespoort moeten worden meer te werken, om het hele sociale stelsel betaalbaar te houden.

Want ik denk dat dat de grootste factor is. De defensie uitgaven zullen "we" allemaal moeten gaan betalen, naast de stijgende zorgkosten.

Dat klopt, er mag wel meer gewerkt worden en daarnaast bijvoorbeeld ook minder toeslagen geven, omdat mensen uit eigen keuze liever maar 24 uur werken. Het belasting- en toeslagenstelsel is teveel een gedrocht geworden.

Wilders voorlopig afwezig bij NOS Radiodebat vanwege bericht over dreiging

Ook PVV-leider Geert Wilders zou mogelijk een doelwit zijn geweest van de Belgische terreurcel die gisteren werd opgerold. Dat meldt een journalist van de Belgische commerciële omroep VTM Nieuws.

De politie in België heeft drie mensen gearresteerd die verdacht worden van poging tot terroristische moord. Er is volgens het Belgische Openbaar Ministerie sprake van "een jihadistisch motief tegen een politiek persoon". Volgens Belgische media gaat het om premier Bart De Wever.
Drie verdachten opgepakt voor 'poging tot terroristische moord op Belgische premier'

Te triest voor woorden.    Die man leeft al jaren in een kooi en dat beetje vrijheid dat hij had kunnen hebben, om aan een radio-interview mee te doen, is hem ook nog afgepakt.

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2585956-belgische-zender-terroristen-zaten-achter-geert-wilders-aan Belgische zender: terroristen zaten achter Geert Wilders aan

...........

Wilders zou vandaag eigenlijk meedoen aan een groot interview met andere politici op de radio. Maar door de dreiging heeft hij dat afgezegd.

Ba'h ba'h ba'h.

https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-lijsttrekkers-voor-het-eerst-tegenover-elkaar-in-verkiezingsdebat~be20625c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

De Belgische politie maakte gisteren bekend dat er een aanslag is verijdeld op de Belgische premier Bart De Wever. VTM-journalist Karel Lattrez meldt op basis van ingewijden dat op een namenlijst van de terreurcel ook de namen van de Antwerpse burgemeester Els van Doesburg en Geert Wilders stonden. De Belgische autoriteiten hebben dat bericht niet officieel bevestigd.

Yumi schreef op 10-10-2025 om 15:45:

Ook PVV-leider Geert Wilders zou mogelijk een doelwit zijn geweest van de Belgische terreurcel die gisteren werd opgerold. Dat meldt een journalist van de Belgische commerciële omroep VTM Nieuws.

De politie in België heeft drie mensen gearresteerd die verdacht worden van poging tot terroristische moord. Er is volgens het Belgische Openbaar Ministerie sprake van "een jihadistisch motief tegen een politiek persoon". Volgens Belgische media gaat het om premier Bart De Wever.
Drie verdachten opgepakt voor 'poging tot terroristische moord op Belgische premier'

Ik hoorde het vanmiddag op het nieuws. In jouw link staat in het twitterbericht:

Er wordt nu uitgezocht of dit bericht klopt of niet. Tot ik dat weet ga ik nergens heen.

Ik vind dat zó dieptriest. En dan te bedenken dat bv Timmermans overal met zijn 'snuffert' selvies maakt.

hoewel de Nederlanderse beroepsbevolking gemiddeld minder uur werken dan in andere Europese landen, werken we langer door en is de arbeidsparticipatie hoog. Oftewel, ipv 1 fulltimer per gezin werken in Nederland vaak beide ouders parttime of parttime+fulltime. 

Ik ben het wel met lazycat eens dat wel/geen toeslagen geen rol zou moeten spelen in wel/niet meer werken. Oftewel werk moet lonen, minder werken omdat je met toeslagen meer verdient zou niet moeten. Ik weet zelf nog niet exact hoe, de partijen zeggen er dit over:

https://www.nu.nl/economie/6368613/politieke-partijen-zijn-toeslagenstelsel-zat-en-willen-meer-werken-belonen.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

- basisinkomen (volt en cu) klinkt verleidelijk maar ik vraag me af of we het sommetje rond krijgen. Jammer dat deze plannen niet zijn doorgerekend door het con
- bijstand en minimumloon omhoog (groen links/PvdA, d66), vind ik logischer. Hopelijk versimpelen ze dan ook de regels. 
- maximum toeslag (vvd) vind ik dom. Mensen krijgen de verschillende toeslagen voor een reden. Als je een maximum invoert krijg je dus minder als je meer verschillende toeslagen nodig hebt. Het stelsel wordt dan alleen complexer. 
- niks veranderen (pvv)...

landgeist.webp

15761.jpeg@webp

Arbeidsparticipatie: https://www.vzinfo.nl/participatie/internationaal#:~:text=Na%20Nederland%20is%20de%20arbeidsparticipatie,60%2D63%25%20het%20laagst.

Fleurtje_5 schreef op 10-10-2025 om 16:00:

[..]

Ik hoorde het vanmiddag op het nieuws. In jouw link staat in het twitterbericht:

Er wordt nu uitgezocht of dit bericht klopt of niet. Tot ik dat weet ga ik nergens heen.

Ik vind dat zó dieptriest. En dan te bedenken dat bv Timmermans overal met zijn 'snuffert' selvies maakt.

Het is zeker triest iemand die al continu beveiligd moet worden, kan nu niet eens de straat op. 

LazyCat schreef op 10-10-2025 om 12:12:

[..]

Dat klopt, er mag wel meer gewerkt worden en daarnaast bijvoorbeeld ook minder toeslagen geven, omdat mensen uit eigen keuze liever maar 24 uur werken. Het belasting- en toeslagenstelsel is teveel een gedrocht geworden.

Eigen keuze? misschien omdat niet iedereen werk en gezin zo goed kan combineren? Dan is het niet echt een eigen 'blije' keuze, maar dan is het gewoon beter om niet meer te werken.

Dieptriest dat Wilders niet met het debat kan meedoen. 

- verwijderd op verzoek van plaatser -

Timmermans hierbij halen vind ik onzin. Wat probeer je daarmee te zeggen Fleurtje? 

Neweve schreef op 10-10-2025 om 16:07:

Dieptriest dat Wilders niet met het debat kan meedoen.  {Quote verwijderd}
Timmermans hierbij halen vind ik onzin. Wat probeer je daarmee te zeggen Fleurtje?

Dan vind ik de woorden "Wat iemand zaait zal hij ook oogsten" hierbij halen grote onzin.

Wat ik probeer te zeggen: Het verschil tussen de ene en de andere politicus.

Fleurtje_5 schreef op 10-10-2025 om 16:08:

[..]

Dan vindik de woorden "Wat iemand zaait zal hij ook oogsten" hierbij halen grote onzin.

Wat ik probeer te zeggen: Het verschil tussen de ene en de andere politicus.. 

Je hebt gelijk. Beide regels zijn geen/of even onzin. Door het benoemen van het verschil dacht ik aan het spreekwoord.

Jammer dat Wilders ook niet telefonisch wil meedoen aan het debat. 

Neweve schreef op 10-10-2025 om 16:14:

[..]

Je hebt gelijk. Beide regels zijn geen/of even onzin. Door het benoemen van het verschil dacht ik aan het spreekwoord.

Jammer dat Wilders ook niet telefonisch wil meedoen aan het debat.

Echt niet 'even onzin'. Je noemde dat spreekwoord omdat Wilders niet veilig was, en met andere woorden denk jij dan dat hij het verdiend heeft. Dat vind ik best cru.

Het verschil vind ik megagroot. Dat benoemde ik. Bedenk dat Wilders al jaren streng beveiligd moet worden, en bedenk waarom Wilders vandaag niet eens naar een radio-interview kon. Vergelijk dat met onderstaande. En vraag je dan af of het benoemen van het verschil nog steeds onzin is. Wie van die collega-politici staat op en maakt een vuist? :

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/onno-hoes-ziet-beelden-van-vloggende-frans-timmermans-dit-is-heel-erg

Timmermans is over het algemeen ook helemaal niet zo geliefd, maar hij kan gelukkig wel gewoon over straat. Dát is het verschil.

Fleurtje_5 schreef op 10-10-2025 om 16:22:

[..]

Echt niet 'even onzin'. Je noemde dat spreekwoord omdat Wilders niet veilig was, en met andere woorden denk jij dan dat hij het verdiend heeft. Dat vind ik best cru.

Het verschil vind ik megagroot. Dat benoemde ik. Bedenk dat Wilders al jaren streng beveiligd moet worden, en bedenk waarom Wilders vandaag niet eens naar een radio-interview kon. Vergelijk dat met onderstaande. En vraag je dan af of het benoemen van het verschil nog steeds onzin is. Wie van die collega-politici staat op en maakt een vuist? :

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/onno-hoes-ziet-beelden-van-vloggende-frans-timmermans-dit-is-heel-erg

Timmermans is over het algemeen ook helemaal niet zo geliefd, maar hij kan gelukkig wel gewoon over straat. Dát is het verschil.

Wat maakt dat Wilders wel bedreigt wordt en Timmermans niet?

Niet geliefd is wat anders dan zo gehaat dat je iemand iets wilt aandoen.

En waarom neem je Timmermans met zijn "snufferd" als voorbeeld en niet Jetten, Yesilgoz of van der Plas?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.