Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2025 om 16:49:

Ow, en ik vind het kwalijk dat zelfs een cabaretier of één Lubach wel grappen kan maken over de katholiek, de paus, de gereformeerden, de Joden, Jehova's, zelfs de koning, maar geen kik durven geven over het geloof dat hier steeds meer de ruimte in wil nemen.

Waar blijven we met ons Hartje Je suis Charlie.

Waarom mag een cabaretier geen grappen maken over godsdiensten die in Nederland het meest vertegenwoordigd zijn? In vijf jaar is het percentage moslims nauwelijks toegenomen:

Het percentage moslims lag in 2023 op 6%, in 2022 op 6% en in 2020 op 5%. Details uit de CBS-cijfers:

2024: 6% van de Nederlanders van 15 jaar of ouder noemt zich moslim.

2023: Het percentage moslims in de bevolking was 6%.

2020: 5% van de Nederlanders was moslim.

Verdeling van Christenen in Nederland (2024/2025)

Katholieken: 17% van de bevolking

Protestanten: 14% van de bevolking

Overige christenen: Overige, kleinere kerken en geloofsovertuigingen

Belangrijkste punten:

Daling in aantal: Het aantal christenen is de afgelopen jaren gedaald, terwijl het aantal niet-gelovigen is gestegen.

Aantal niet-gelovigen: Meer dan de helft van de Nederlanders van 15 jaar of ouder rekent zich niet tot een religie of levensbeschouwelijke groepering, in 2024 was dit 58%.

Toekomstperspectief: De trend van secularisatie, waarbij het aantal christenen afneemt, lijkt zich voort te zetten.

Bron: CBS

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2025 om 16:49:

Ow, en ik vind het kwalijk dat zelfs een cabaretier of één Lubach wel grappen kan maken over de katholiek, de paus, de gereformeerden, de Joden, Jehova's, zelfs de koning, maar geen kik durven geven over het geloof dat hier steeds meer de ruimte in wil nemen.

Waar blijven we met ons Hartje Je suis Charlie.

Je generaliseert wel flink. Het gaat om een uitspraak van lubach niet cabaretiers in het algemeen. Daarbij heeft Lubach heeft gewoon een item gemaakt over de rituele slacht, terug te vinden op YouTube. 

Hij heeft wel aan dat hij bij al zijn grappen (en in het bijzonder die over geloof, islam en Mohammed) extra nadenkt over de mogelijke gevolgen. En dus bewust kiest om bepaalde grappen niet te maken. Dat is inderdaad triest, ik hoop dat we de extreme gevallen kunnen aanpakken zonder iedere moslim als slecht weg te zetten. 

Link naar de podcast:

https://youtu.be/JKSrnlched8

Ondertussen, bij Bol:

Het boek van Faber beoordeeld met 3,5 sterren
Het boek van Bontenbal beoordeeld met 3 sterren
Het boek over Wilders beoordeeld met 5 (vijf) sterren
Het boek van Jetten krijgt geen enkele ster

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2025 om 19:42 Topicstarter

rionyriony schreef op 07-10-2025 om 19:36:

Ondertussen, bij Bol:

Het boek van Faber beoordeeld met 3,5 sterren
Het boek van Bontenbal beoordeeld met 3 sterren
Het boek over Wilders beoordeeld met 5 (vijf) sterren
Het boek van Jetten krijgt geen enkele ster

Bij het boek over Wilders: het gemiddelde van twee recensies.  (overigens zijn er meer boeken over Wilders, maar zo te zien scoorde er maar eentje vijf sterren).

Fabers boek het gemiddelde van vier recencies.

Bontenbal's boek gebaseerd op 1 recensie.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 19:42:

[..]

Bij het boek over Wilders: het gemiddelde van twee recensies. (overigens zijn er meer boeken over Wilders, maar zo te zien scoorde er maar eentje vijf sterren).

Fabers boek het gemiddelde van vier recencies.

Bontenbal's boek gebaseerd op 1 recensie.

En Jetten geen sterren want nog geen recensies. 

Zorroo schreef op 07-10-2025 om 19:47:

[..]

En Jetten geen sterren want nog geen recensies.

Ik lees geen boeken van politici, ook geen biografieën van wie dan ook, heb al moeite met al die partijprogramma's, dan ga ik me niet voor de lol in een boek verdiepen. Lezen die ik voor de ontspanning. 

felija schreef op 07-10-2025 om 13:42:

[..]

Goed dat je dit deelt, miraval!

Nou ja wel zo fair toch?

Ik vind ook wel dat ik zoiets eerlijk toe moet geven. 

Overigens nu op NPO1, bij de EO Bontenbal, Keizer en Dijk, een buitengewoon gesprek. 

Ook leuk om te kijken. 

Miraval schreef op 07-10-2025 om 09:43:

[..]

Nou, aangezien de geldende mening een beetje is dat VI een rechts programma is met allemaal PVV kijkers, werd voor mij wel duidelijk dat ze niks met Wilders ophebben. Daarnaast vond ik ook dat ze Timmermans de tijd gaven om te praten zonder steeds te onderbreken (iets wat Jinek naar mijn mening veel meer doet, die vind ik vreselijk irritant. )

En ze legden ook wel de vinger op de "zere" plek door te stellen dat iedereen die nu nog op de PVV stemt, Timmermans in de kaart speelt. Want niemand wil met de PVV regeren, dus draait het tussen Timmermans en Bontenbal.

En hij (Timmermans) gaf ook zelf zijn fouten aan bij de vorige verkiezingen, gaf ook aan dat alle andere partijen verkeerd om zijn gegaan met Wilders en dat ze daarin allemaal moeten veranderen. Dat de problemen niet binnen 4 jaar opgelost kunnen worden maar een gedeelte daarvan wel. Dat het aan hen is met de debatten om Wilders op een andere manier te benaderen dan voorheen. Allemaal waar vond ik.

En dan is Derksen bijvoorbeeld nog altijd een VVD stemmer, maar hij zei wel dat hij zich kon vinden in de plannen voor de woningbouw. Alleen de betaalbaarheid hadden ze vraagtekens bij. En dat kan natuurlijk.

Nou ja, mij is Timmermans iig voor het eerst positief opgevallen. Ik vond hem altijd hautain overkomen maar gisteren stak hij echt de hand in eigen boezem, en hij kwam gewoon sympathiek over. En dat wil best wat zeggen, komende vanuit mij, want ik vond Timmermans echt niet de juiste persoon als lijsttrekker, puur vanwege zijn persoonlijkheid. Ik ben echt benieuwd naar de debatten en of hij deze positieve verandering (in mijn ogen dan toch) vast weet te houden.

Dit had ik precies zo, ik ben echt geen fan van hem maar ik vond hem honderd procent meevallen en prima reageren op de vragen. Hij gaf inderdaad fouten toe en was realistisch over veel zaken. Ze lieten hem ook zeker praten, meestal onderbreekt Genee elke twee tellen maar hij kon zijn zegje goed doen. Ga ik erop stemmen? Never nooit niet maar ik ben wel anders naar hem gaan kijken. 

Gisteren zat die Eerdmans er zag ik, dat moet ik nog even terug kijken. 

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 17:00:

[..]

Dat verwacht ik niet. Maar je zou natuurlijk kunnen stemmen op een partij die ook oplossingen aandraagt in plaats van schuldigen te zoeken voor de problemen.

Precies. Dat ben ik zeker van plan. Stemmen op een partij waarbij ik denk dat het dweilen met de kraan open is zal ik ZEKER NIET doen.

Hoe wil men de woningnood oplossen als de grenzen open blijven staan voor elk jaar 80.000 vreemdelingen? Door nóg meer te bouwen? Wil je het stikstofprobleem dan niet oplossen? O, misschien denk je dat het probleem bij de boeren ligt op wiens weilanden men zit te azen? 

den-haag-drukste-stad-van-nederland.jpg

1. Den Haag – 6459 inwoners/km²

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtstbevolkte-steden-in-nederland-2019/

amsterdam-van-boven.jpg

4. Amsterdam – 5160 inwoners/km²

haarlem-bovenaanzicht.jpg

3 Haarlem – 5476 inwoners/km²

Soheey wat een hoop weilanden, die boeren moeten we uitkopen?? 

Weet je wel hoeveel natuurgebied er nu al telkens verdwijnt?Gooi die straat plat en bouw er wolkenkrabbers. Dat stikstofprobleem word daar niet minder door.

Die oplossingen verwacht ik NIET van de partij waar jij waarschijnlijk op zal stemmen.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 17:09:

[..]

Heb je nu dat verkiezingsprogramma al gelezen van de PVV?

Ik heb het Thierry horen vragen, en hem zien reageren toen iemand hem wou vertellen over zijn geaardheid. Ik was verbaasd over de 'onwetende' Thierry. Vandaar dat ik dacht dat het Thierry was die bedoeld werd.

Mag ik die vraag niet eerder stellen voordat ik het verkiezingsprogramma van de PVV heb gelezen?

Neweve schreef op 07-10-2025 om 19:16:

[..]

Je generaliseert wel flink. Het gaat om een uitspraak van lubach niet cabaretiers in het algemeen. Daarbij heeft Lubach heeft gewoon een item gemaakt over de rituele slacht, terug te vinden op YouTube.

Hij heeft wel aan dat hij bij al zijn grappen (en in het bijzonder die over geloof, islam en Mohammed) extra nadenkt over de mogelijke gevolgen. En dus bewust kiest om bepaalde grappen niet te maken. Dat is inderdaad triest, ik hoop dat we de extreme gevallen kunnen aanpakken zonder iedere moslim als slecht weg te zetten.

Link naar de podcast:

https://youtu.be/JKSrnlched8

Volg jij geen tv of kranten?

Ik weet niets over Lubach's item over rituelen slacht. Die lachsalto's er tussen door vind ik erg nep overkomen. En grappen maken vanuit een autocue vind ik ook niet leuk.

Generaliseren? Nou dat weer. Het is gewoon een feit dat cabaretiers zich niet veilig voelen als ze grappen maken over een bepaald geloof. Maar wel gretig grappen blijven maken over andere geloven. Ik zeg nergens dat alle moslims dan zouden gaan dreigen. Een handjevol is dan een handjevol teveel.

Miraval schreef op 07-10-2025 om 20:34:

Ik lees geen boeken van politici, ook geen biografieën van wie dan ook, heb al moeite met al die partijprogramma's, dan ga ik me niet voor de lol in een boek verdiepen. Lezen die ik voor de ontspanning.

Miraval schreef op 07-10-2025 om 20:38:

[..]

Nou ja wel zo fair toch?

Ik vind ook wel dat ik zoiets eerlijk toe moet geven.

Overigens nu op NPO1, bij de EO Bontenbal, Keizer en Dijk, een buitengewoon gesprek.

Ook leuk om te kijken.

Heb je gisteravond ook gekeken naar VI, met als gast Joost Eerdmans van JA21 ?

Die gaf wel een veel eerlijker verhaal vergeleken met het 'het gaat geweldig'-verhaal van Timmermans.

Fleurtje_5 schreef op 06-10-2025 om 10:00:

Vandaag een goeie column van Leon Verdonschot in onze krant De Limburger:

Een naderende meerderheid voor het einde van een gruwel

Stel, ik zou op deze plek betogen dat homoseksuelen vuile zondaars zijn die je het best van een hoog gebouw kunt gooien. Waarschijnlijk zouden er aanklachten tegen me worden ingediend. Ik zou zeer waarschijnlijk ook veroordeeld worden, vanwege beledigende en strafbare uitspraken. Maar zou ik me voor de rechtbank beroepen op mijn religieuze opvattingen, dan zeer waarschijnlijk niet. Wie zich beroept op de vrijheid van godsdienst, gaat geregeld vrijuit in zaken om uitspraken waar iemand die zich níét op die vrijheid beroept voor wordt veroordeeld.

Vrijheid van meningsuiting
Is ‘vrijheid van godsdienst’ een afdoende argument voor het onbestraft laten of in stand houden van misstanden? Vind ik niet.

........................

Onverdoofd slachten is een dier-onterende gruwel. Een veelgehoord tegenargument is: ‘Maar verdoofd slachten is óók gruwelijk.’ Klopt. Maar net iets minder gruwelijk. Wie twijfelt, stelle zichzelf de vraag: als ik de doodstraf kreeg en ik mocht de methode kiezen, koos ik dan bedwelmd of voor ónbedweld doodbloeden? Precies. Waarom zou voor dieren dan iets anders gelden?

Omdat dat zo in een heilig boek staat, is vervolgens het argument, en dat moeten we respecteren. Dat moeten we allerminst. Ik respecteer helemaal niémand die dieren martelt, om welke reden dan ook.
........................

...........................

Iedereen mag geloven wat hij wil. Maar niet dóén wat hij wil. Doén mag je alleen wat de wet niet verbiedt. Daarom hoop ik dat het wetsvoorstel voor een verbod op onverdoofd slachten het nu wél haalt.

Applaus voor Leon.

@Daglichtlamp, je schreef ná bovenstaand bericht dat jij niet zou kunnen kiezen.

Gisteren stond er een ingezonden brief in onze krant. Van een dierenarts die reageerde met een aanvulling op de column met de woorden "de situatie is nog erger dan in Orwells Animal Farm. Sommige dieren hebben nog meer pech".

Ik bespaar je de beschrijving van deze onverdoofde rituele slacht.

Maar deze dierenarts eindigt zijn ingezonden brief met de woorden: 

En wist u dat een deel van het onbedwelmd geslachte dier bij u op het bord terecht kan komen? Wat van het geslachte karkas niet door de doelgroep gegeten wordt, komt op de reguliere markt terecht. U kunt zonder het te weten ongewild deel uitmaken van deze gruwel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.