Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nog zoiets. Gelukkig schrijft Amanda Kluveld precies dat wat ik er ook van vind, maar dan zegt Amanda het veel beter:

Titel colomn:

‘Ik pak mijn stem terug’? Er valt niets terug te pakken, niemand heeft je stem afgepakt

....................
Het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) lanceert de campagne #pakjestemterug. Met filmpjes en oproepen op sociale media, bijeenkomsten in buurthuizen en moskeeën, en in samenwerking met onder meer ProDemos, wil men de opkomst onder Marokkaans-Nederlandse kiezers verhogen. Er zijn ook speciale sessies voor vrouwen en jongeren. Het doel is bewustzijn creëren: stemmen vergroot invloed, versterkt positie en laat zien dat de gemeenschap meetelt binnen de Nederlandse democratie.

................
Niemand heeft je stem afgepakt, je hebt stemrecht dus wat is dit nu precies? Je hebt niet gestemd bij de vorige verkiezingen en dat ga je nu bij de volgende wel doen. Mooi.

Dus wat betekent dat ‘terugpakken’? Is het een poëtische metafoor voor emancipatie, of vooral een poging om sentiment te mobiliseren zonder precies te zeggen waarvan men bevrijd moet worden? Het woord ‘pakken’ suggereert strijd en heeft de associatie met wraak. Terugpakken. Tegelijkertijd komt het ook over alsof er een slachtoffer spreekt die weer opstaat en achter een tasjesdief aanrent. Maar het is dus niet de schuld van wie dan ook dat je de vorige keer niet ging stemmen.

..........................

De stem is er. Hij is niet afgepakt. Je hoeft hem dus niet terug te pakken. Je kunt gewoon stemmen. Wat ontbreekt is de wil of het geloof dat stemmen iets uitmaakt. Daar worstelen niet alleen Marokkanen mee.

................etc.etc.etc..............

Fleurtje_5 schreef op 05-10-2025 om 19:14:

[..]

Zoals de wind waait waait het jasje.

Doe nou niet alsof je niet weet wat er gebeurde. Je kon zelf ook dat fragment UITGEBREID bekijken. Pas nadat hij negatieve reactie's kreeg (ook van GL/PvdA leden op dat congres) werd gezegd dat hij Wilders niet een dronken oom noemde,.....nee Wilders was een partijleider en dat was erger dan die dronken oom die op feestjes de foute dingen zei.

Een dronken oom zegt meestal wel de waarheid zegt men wel eens.

Als Lubach knipt en plakt moeten we vooral kijken, en heet het dat dat precies is wat die forumster bedoeld, en dan heet het satire.

Het staat op YouTube, kijken vanaf 2:46. Dan zie je er wat er echt gezegd is. Hij vraagt zich af of je Wilders net zoals een dronken oom moet negeren. Zijn antwoord is nee, daarvoor is Wilders met zijn partij te groot. WNL met Lubach vergelijken slaat nergens op. WNL doet alsof het een serieus praatprogramma is en Lubach is satire.

Wat een ophef over 1 uitspraak. In de politiek wordt er tegenwoordig zoveel met modder gegooid naar elkaar onderling, ook door Wilders zelf.

Ik las vanochtend dat demissionair-premier Dick Schoof en Caroline van der Plas aanwezig waren in de synagoe Rav Aron Schuster. Ik las het artikel en werd daar wel verdrietig van.

De titel van het artikel:
Joden voelen zich in de steek gelaten

Als samen het Wilhelmus wordt gezongen, is er even die verbinding met Nederland waar zoveel Joodse Nederlanders naar snakken. Want wat zondagochtend duidelijk wordt bij de herdenking van de terreuraanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023, is dat Joods Nederland zich buitengesloten voelt.
..............
Politie en beveiligers laten rond het gebedshuis niemand toe er er niets te zoeken heeft. Niet alleen omdat premier Dick Schoof aanwezig is bij de herdenking, maar ook omdat twee jaar na '7 oktober' alles wat Joods is, risico loopt.
...............
'We voelen dat velen de rug naar ons hebben toegekeerd. Antisemitisme leek weg, maar het ongelofelijke is gebeurd, het is terug.
..............

Ik kan het artikel uit onze krant niet digitaal terug vinden, alleen dit:

https://www.headliner.nl/item/twee-jaar-na-7-oktober-voelen-joden-zich-in-de-steek-gelaten-hoelang-wonen-we-nog-in-nederland-telegraaf-2194200

https://www.parool.nl/amsterdam/joodse-amsterdammers-herdenken-terreuraanslag-hamas-er-is-een-wereld-voor-en-na-7-oktober~b49a1143/

https://x.com/lientje1967/status/1974869513196949815

Vandaag een goeie column van Leon Verdonschot in onze krant De Limburger:

Een naderende meerderheid voor het einde van een gruwel

Stel, ik zou op deze plek betogen dat homoseksuelen vuile zondaars zijn die je het best van een hoog gebouw kunt gooien. Waarschijnlijk zouden er aanklachten tegen me worden ingediend. Ik zou zeer waarschijnlijk ook veroordeeld worden, vanwege beledigende en strafbare uitspraken. Maar zou ik me voor de rechtbank beroepen op mijn religieuze opvattingen, dan zeer waarschijnlijk niet. Wie zich beroept op de vrijheid van godsdienst, gaat geregeld vrijuit in zaken om uitspraken waar iemand die zich níét op die vrijheid beroept voor wordt veroordeeld.

Vrijheid van meningsuiting
Is ‘vrijheid van godsdienst’ een afdoende argument voor het onbestraft laten of in stand houden van misstanden? Vind ik niet.

........................

Onverdoofd slachten is een dier-onterende gruwel. Een veelgehoord tegenargument is: ‘Maar verdoofd slachten is óók gruwelijk.’ Klopt. Maar net iets minder gruwelijk. Wie twijfelt, stelle zichzelf de vraag: als ik de doodstraf kreeg en ik mocht de methode kiezen, koos ik dan bedwelmd of voor ónbedweld doodbloeden? Precies. Waarom zou voor dieren dan iets anders gelden?

Omdat dat zo in een heilig boek staat, is vervolgens het argument, en dat moeten we respecteren. Dat moeten we allerminst. Ik respecteer helemaal niémand die dieren martelt, om welke reden dan ook.
........................

...........................

Iedereen mag geloven wat hij wil. Maar niet dóén wat hij wil. Doén mag je alleen wat de wet niet verbiedt. Daarom hoop ik dat het wetsvoorstel voor een verbod op onverdoofd slachten het nu wél haalt.

Applaus voor Leon.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-10-2025 om 10:02 Topicstarter

Ik weet niet wat ik zou kiezen wetende dat die 'verdoving' gebeurd door een stroomstoot te geven. Lijkt me ook geen pretje.

Daar ben ik ook helemaal voor, dat verbod op onverdoofd slachten. Om te kotsen vind ik dat. Pure dierenmishandeling. Maar ja, dat haalt het nooit natuurlijk, want anders kan de moslimgemeenschap geen vlees meer eten en dat is niet inclusief en zo. 

PensioNada schreef op 05-10-2025 om 20:16:

[..]

Het staat op YouTube, kijken vanaf 2:46. Dan zie je er wat er echt gezegd is. Hij vraagt zich af of je Wilders net zoals een dronken oom moet negeren. Zijn antwoord is nee, daarvoor is Wilders met zijn partij te groot. WNL met Lubach vergelijken slaat nergens op. WNL doet alsof het een serieus praatprogramma is en Lubach is satire.

Ik heb geen zin in een wellus-nietus spelletje.

Jij en je matties hebben Lubach met zijn 'scherpe satire' hoog zitten merk ik. Want satire hé, zo leuk en zo raak. Met satire kan veel...of nee....wel grappen over bv Katholieken en de paus. 

https://dit.eo.nl/artikel/arjen-lubach-de-ongelooflijke-podcast-grappen-over-islam-dan-moet-ik-mijn-hele-leven-beveiligd-worden

Ik keek vroeger best veel naar standup comedians en het viel me toen ook al op dat er zelden grappen gemaakt werden over de islam. Met de uitzondering van Najib Amhali. Die vond ik toen altijd hilarisch en hij beschimpte de islam behoorlijk vaak. Maar ik kan me niet herinneren dat ik het anderen ook heb horen doen. 
alhoewel, nu ik er over nadenk: maakte hij grappen over de islam of over Marokkaan zijn? Nu ga ik dus twijfelen. 

Ik heb ooit een paard (wat ziek was) naar de paardenslachterij in Goes gebracht, was mijn eigen paard, maar had slechte ervaring gehad met euthanasie van zo'n groot dier (wel al 20 jaar geleden inmiddels) en dat ging zo snel, paard had niks in de gaten. Schietmasker op, aai over de bol en direct dood. 

Ja het is nooit leuk een dier te moeten doden, een hond/kat is erg verdrietig. Dit was ook heel verdrietig, heb echt moeten huilen... maar in dit geval was het met respect voor het dier en geen massa slagerij. 

En dat gaat fout, het enorme tempo waar dieren aan de lopende band geslacht worden en er nauwelijks tijd is om alles goed en netjes te doen. Vreselijk!

Ik kies vlees wat hier opgroeit in een natuurgebied en wat bij een kleinschaligeslachter geslacht wordt, ja dat is duurder, dat dan weer wel.  Maar ik ben niet een enorme vleeseter, kan prima een dagje of meer zonder vlees. 

Ik heb wel eens beelden gezien van hoe vissen behandeld worden na het vangen. Nou dan hoef je ook niet meer. De beelden van de zalm kwekerijen zijn me ook niet in de koude kleren gaan zitten trouwens. Om over het levend koken van kreeften nog maar te zwijgen. 
Ik denk dat het gros van de mensen vegetarisch wordt als je die beelden gezien hebt. 

Het gaat niet altijd goed met de dieren in Nl als ze richting slachthuis gaan ervaren ze veel stress en daar gaat het ook weleens mis. Maar gelukkig hebben ze een goed leven achter de rug, of toch niet?  Ik ga hier niet allerlei artikelen plaatsten, als je echt wilt weten hoe het met het leven van de dieren is gesteld dan is daar genoeg over te vinden. 

In Nederland worden elke dag 1,4 miljoen dieren gedood. Dat zijn er gemiddeld 1.000 per minuut. Alleen al de weg naar het slachthuis is erg stressvol. Eenmaal in het slachthuis worden ze de slachtlijn in gejaagd. Om tijdens de slacht geen pijn te voelen, is verdoving verplicht. Toch gebeurt dat niet altijd. Of niet goed genoeg.
Stop onverdoofd slachten | Wakker Dier

Jujubee schreef op 06-10-2025 om 10:40:

Ik heb wel eens beelden gezien van hoe vissen behandeld worden na het vangen. Nou dan hoef je ook niet meer. De beelden van de zalm kwekerijen zijn me ook niet in de koude kleren gaan zitten trouwens. Om over het levend koken van kreeften nog maar te zwijgen.
Ik denk dat het gros van de mensen vegetarisch wordt als je die beelden gezien hebt.

Ik ben pescotarier en eet geen vlees maar wel 1 x per week vis. Ik wil geen gekweekte zalm, maar wilde Alaska of Sockeye/rode zalm. 

Op de site van het WWF staat een viswijzer die je gratis kunt downloaden.
Viswijzer | WWF | Verantwoord vis eten

Jujubee schreef op 06-10-2025 om 10:05:

Daar ben ik ook helemaal voor, dat verbod op onverdoofd slachten. Om te kotsen vind ik dat. Pure dierenmishandeling. Maar ja, dat haalt het nooit natuurlijk, want anders kan de moslimgemeenschap geen vlees meer eten en dat is niet inclusief en zo.

Alle mensen die dieren en zuivel eten dragen actief bij aan pure dierenmishandeling. Kun je doen alsof het één (onverdoofd slachten zoals de islam én het jodendom voorschrijft) erger is dan het ander maar dat wijst vooral op hypocrisie en schuldschuiven.

Stroomstoten, afgeknipte staarten, uitgemolken koeien, doorgezakte dieren, ontstoken uiers, varkens met extra tepels, kalfjes die direct worden weggehaald, dieren die nooit buiten komen, gekweekte vissen met nauwelijks ruimte. En zo kan ik nog een tijd doorgaan. 

Eet vooral wat je wil maar ga nou geen anderen (lees moslims) van dierenmishandeling betichten terwijl de gemiddelde Nederlander precies hetzelfde veroorzaakt. 

Libertine schreef op 06-10-2025 om 16:44:

[..]

Alle mensen die dieren en zuivel eten dragen actief bij aan pure dierenmishandeling. Kun je doen alsof het één (onverdoofd slachten zoals de islam én het jodendom voorschrijft) erger is dan het ander maar dat wijst vooral op hypocrisie en schuldschuiven.

Stroomstoten, afgeknipte staarten, uitgemolken koeien, doorgezakte dieren, ontstoken uiers, varkens met extra tepels, kalfjes die direct worden weggehaald, dieren die nooit buiten komen, gekweekte vissen met nauwelijks ruimte. En zo kan ik nog een tijd doorgaan.

Eet vooral wat je wil maar ga nou geen anderen (lees moslims) van dierenmishandeling betichten terwijl de gemiddelde Nederlander precies hetzelfde veroorzaakt.

Wat gaan we nou krijgen??? Dus omdat ik een boterham met kaas eet of een bakje kwark draag ik bij aan dierenmishandeling???? 

Als een boer zijn koeien niet melkt zijn die koeien daar helemaal niet blij mee. Dát vind ik dierenmishandeling. Een boer die blije koeien in de wei heeft staan is goed voor zijn dieren. Het is nou eenmaal een koe wiens leven buiten in de wei afspeelt, ik geloof niet dat een koe anders zou willen. En geen behoefte heeft aan een lidmaatschap van de bibliotheek, uitsloof-turnclub of sportclub. 

En zo kan jij idd nog wel even doorgaan met wantoestanden te noemen. Maar scheer niet elke boer over die kam.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.