Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 07-10-2025 om 13:31:

[..]

En aanvullend op Daglichtlamp een linkje naar een motie van Timmermans e.a. over het versterken van het holocaustonderwijs: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2024Z07552&did=2024D17382

Bedankt voor de link. Lijkt me duidelijk.

Miraval schreef op 07-10-2025 om 09:43:

[..]

Nou, aangezien de geldende mening een beetje is dat VI een rechts programma is met allemaal PVV kijkers, werd voor mij wel duidelijk dat ze niks met Wilders ophebben. Daarnaast vond ik ook dat ze Timmermans de tijd gaven om te praten zonder steeds te onderbreken (iets wat Jinek naar mijn mening veel meer doet, die vind ik vreselijk irritant. )

En ze legden ook wel de vinger op de "zere" plek door te stellen dat iedereen die nu nog op de PVV stemt, Timmermans in de kaart speelt. Want niemand wil met de PVV regeren, dus draait het tussen Timmermans en Bontenbal.

En hij (Timmermans) gaf ook zelf zijn fouten aan bij de vorige verkiezingen, gaf ook aan dat alle andere partijen verkeerd om zijn gegaan met Wilders en dat ze daarin allemaal moeten veranderen. Dat de problemen niet binnen 4 jaar opgelost kunnen worden maar een gedeelte daarvan wel. Dat het aan hen is met de debatten om Wilders op een andere manier te benaderen dan voorheen. Allemaal waar vond ik.

En dan is Derksen bijvoorbeeld nog altijd een VVD stemmer, maar hij zei wel dat hij zich kon vinden in de plannen voor de woningbouw. Alleen de betaalbaarheid hadden ze vraagtekens bij. En dat kan natuurlijk.

Nou ja, mij is Timmermans iig voor het eerst positief opgevallen. Ik vond hem altijd hautain overkomen maar gisteren stak hij echt de hand in eigen boezem, en hij kwam gewoon sympathiek over. En dat wil best wat zeggen, komende vanuit mij, want ik vond Timmermans echt niet de juiste persoon als lijsttrekker, puur vanwege zijn persoonlijkheid. Ik ben echt benieuwd naar de debatten en of hij deze positieve verandering (in mijn ogen dan toch) vast weet te houden.

Goed dat je dit deelt, miraval!

Helpdesk schreef op 07-10-2025 om 13:38:

[..]

Bedankt voor de link. Lijkt me duidelijk.

Ik zie hier heel veel verwijzingen naar sterk gekleurde informatie en ook discussies over de kwaliteit van de bronnen. Het is natuurlijk lang niet altijd mogelijk om dicht bij de bron te komen, zoals in het geval van de Gaza-oorlog. Maar dit soort opmerkingen over Timmermans/PvdA zijn vrij makkelijk te checken bij de bron. Net zoals de toespraak van Timmermans op het PvdA congres.

PensioNada schreef op 07-10-2025 om 13:37:

@Fleurtje_5, je stelt dat GL/PvdA het prima vindt dat er geen holocaustonderwijs wordt gegeven en komt dan met een verhaal dat deze stelling niet onderbouwt. 20% vd docenten in de grote steden heeft moeite met het geven van dit onderwijs, maar nergens uit he verhaal blijkt dat de PvdA of GL dat prima vindt.

Het waren NIET mijn woorden. Ik heb het bericht wel aangehaald. En ben zonet gaan zoeken naar berichten van het huidige GL/PvdA. Was het destijds wel zoals Ayaan schreef, maar nu niet meer? 

Het blijft voor mij onduidelijk. Timmermans was wel voor lessen over de Holocaust. Maar er zijn ook enkele berichten (van PvdA-partijleden) die me nog steeds laten twijfelen over was het toen wel zo en nu niet meer?

Ook Marcel van Roosmalen had op BNNvara er in een soort podcast (12-03-2024) een pittige mening over. Maar hee dat zou kunnen zijn over die stelling van Piri.

https://rightsforum.org/antisemitisme-ophef-in-pvda-biedt-kans-om-orde-op-zaken-te-stellen/
...............
Dat dergelijke opvattingen tot een breuk leiden is onvermijdelijk. Naftaniels bereidheid om bij de opening van een museum over ‘Nooit meer genocide’ weg te kijken van Herzogs genocidale opruiing staat haaks op de overtuiging dat de lessen van de Holocaust niet selectief mogen worden toegepast. Dat principe is ononderhandelbaar. De PvdA en GroenLinks verdienen alle lof voor hun consequente opstelling. ‘Het laat zien waar we staan’ noemde Timmermans het bij de NOS.

..................

Ik kwam zoveel berichten tegen dat ik nu naar buiten moet.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 13:37:

Wat GroenLinks-PvdA wel vindt:

https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/leiderschap-dat-nederland-beschermt/gelijke-rechten-voor-iedereen/
Discriminatie bestrijden. In het onderwijs besteden we meer aandacht aan de gevolgen van discriminatie, antisemitisme en uitsluiting. We waarborgen aandacht voor onder andere het koloniale verleden, slavernij, de Holocaust en de Joodse cultuur. We maken middelen vrij voor initiatieven die zich inzetten voor meer bewustwording, zoals het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie, projecten tegen moslimhaat en het programma Internationaal decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst. De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme zetten hun belangrijke werk voort.

Ik heb ook het standpunt van de PVV gezocht over holocaust-educatie, maar blijkbaar was dit voor hun niet belangrijk genoeg om op te nemen in hun verkiezingsprogramma. (Zij focussen liever op afschaffen van seksuele voorlichting in het basisonderwijs). https://www.pvv.nl/images/2025/PVV_Programma_Digi_2025.pdf

(en aanvulling: ik kan het ook niet vinden in het zeer lijvige programma van de BBB: https://ss-usa.s3.amazonaws.com/c/308478465/media/246468b40c26613d954532264619583/BBB%20Verkiezingsprogramma%20TK25%20-%20versie%2020250830%20-.pdf)

Typisch weer....alleen een grote mond.

Je trekt weer het eea uit zijn verband, Fleurtje.

PensioNada schreef op 07-10-2025 om 13:31:

[..]

En aanvullend op Daglichtlamp een linkje naar een motie van Timmermans e.a. over het versterken van het holocaustonderwijs: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2024Z07552&did=2024D17382

Dank voor de link. Ik heb het zo net gelezen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2025 om 16:15 Topicstarter

Je ziet dit heel veel. Er wordt een echt probleem benoemd (dakloosheid, de problemen met holocaustonderwijs, stikstof, woningbouw), en in plaats van te komen met oplossingen wordt alleen maar gewezen naar links of naar vreemdelingen als zijnde de schuldige aan het probleem. 

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 13:37:

Wat GroenLinks-PvdA wel vindt:

https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/leiderschap-dat-nederland-beschermt/gelijke-rechten-voor-iedereen/
Discriminatie bestrijden. In het onderwijs besteden we meer aandacht aan de gevolgen van discriminatie, antisemitisme en uitsluiting. We waarborgen aandacht voor onder andere het koloniale verleden, slavernij, de Holocaust en de Joodse cultuur. We maken middelen vrij voor initiatieven die zich inzetten voor meer bewustwording, zoals het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie, projecten tegen moslimhaat en het programma Internationaal decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst. De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme zetten hun belangrijke werk voort.

Ik heb ook het standpunt van de PVV gezocht over holocaust-educatie, maar blijkbaar was dit voor hun niet belangrijk genoeg om op te nemen in hun verkiezingsprogramma. (Zij focussen liever op afschaffen van seksuele voorlichting in het basisonderwijs). https://www.pvv.nl/images/2025/PVV_Programma_Digi_2025.pdf

(en aanvulling: ik kan het ook niet vinden in het zeer lijvige programma van de BBB: https://ss-usa.s3.amazonaws.com/c/308478465/media/246468b40c26613d954532264619583/BBB%20Verkiezingsprogramma%20TK25%20-%20versie%2020250830%20-.pdf)

Duidelijk. Mooie woorden, maar ik zie het niet gebeuren. Zeker niet met de aantallen die jaarlijks nog binnen gaan stromen met GL/PvdA. En die motie Piri waar Timmermans een paar weken geleden over riep, die vond ik allerminst goed voor de Joden. Die vond ik zelfs absurd en schandalig.

Maar waar lees jij dat de PVV seksuele voorlichting in het basisonderwijs wil schrappen?

Volgens mij was Caroline v.d.Plas wel tegen die nieuwe voorlichting. Voorlichting werd er al gegeven toen ik nog op de basisschool zat. Dat was best goede voorlichting voor een kind. Maar ik kan Caroline toch wel begrijpen dat ze de rillingen kreeg van die nieuwe voorlichting voor kinderen. Maar misschien ben ik daarin ouderwets.

@Fleurtje:
Pagina 34 verkiezingsprogramma PVV: Geen klimaat- of woke-indoctrinatie op school.  De Week van de Lentekriebels afschaffen in het basisonderwijs.
Week van de lentekriebels is belangrijkste moment voor sexuele voorlichting op de basisschool.
Ik zet dat woke er ook bij omdat Wilders ook tegen "transgendergekte" is en maar 2 geslachten erkent. 

Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 16:15:

Je ziet dit heel veel. Er wordt een echt probleem benoemd (dakloosheid, de problemen met holocaustonderwijs, stikstof, woningbouw), en in plaats van te komen met oplossingen wordt alleen maar gewezen naar links of naar vreemdelingen als zijnde de schuldige aan het probleem.

Je verwacht van één forumster oplossingen voor stikstofprobleem en de woningnood terwijl die problemen er al jaren zijn, en een heel leger Kamerleden er voor betaald worden, en alleen maar wat steggelen?????

Ik benoem problemen omdat ik dat erg vind. De zorg voorop. Kan tig voorbeelden noemen die niet oké zijn. Ik zie steeds meer akkers er slordig en onbewerkt bij liggen. Een boer liet onlangs zijn vruchten omploegen omdat de prijs die hij er voor krijgt minder is dan de arbeidsloon wat het kost om te oogsten. Ik zie mijn dorp steeds meer veranderen in een oord waar ik nooit naar toe zou willen gaan. En kan nog steeds verdrietig worden van de filmbeelden van de duizenden moslims met zwarte vlaggen in Duitsland die de sharia wilden invoeren en homo's van de berg willen gooien.

Het zijn natuurlijk radicalen, maar dat vind ik van gesluierde vrouwen ook. Daar kan ik geen Nederlandse westerse vrouw voor aansprakelijk stellen. Dus dan valt het woord 'vreemdelingen'. 

En ik ben bezorgd dat er niet geluisterd word naar de zoveelste deskundigen die er voor waarschuwen dat we ons zelf, ons vrij landje, niet kwijt moeten raken. 

En luister naar Wilfred Genee die een brief voorleest van een ervaringsdeskundige:

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/voormalig-politiecommissaris-sander-schaepman-over-de-groeiende-rol-van-de 10 sep 2025,

PensioNada schreef op 07-10-2025 om 16:40:

@Fleurtje:
Pagina 34 verkiezingsprogramma PVV: Geen klimaat- of woke-indoctrinatie op school. De Week van de Lentekriebels afschaffen in het basisonderwijs.
Week van de lentekriebels is belangrijkste moment voor sexuele voorlichting op de basisschool.
Ik zet dat woke er ook bij omdat Wilders ook tegen "transgendergekte" is en maar 2 geslachten erkent.

Was dat niet Thierry Baudet?

Ow, en ik vind het kwalijk dat zelfs een cabaretier of één Lubach wel grappen kan maken over de katholiek, de paus, de gereformeerden, de Joden, Jehova's, zelfs de koning, maar geen kik durven geven over het geloof dat hier steeds meer de ruimte in wil nemen. 

Waar blijven we met ons Hartje Je suis Charlie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2025 om 17:00 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2025 om 16:43:

[..]

Je verwacht van één forumster oplossingen voor stikstofprobleem en de woningnood terwijl die problemen er al jaren zijn, en een heel leger Kamerleden er voor betaald worden, en alleen maar wat steggelen?????

Dat verwacht ik niet.  Maar je zou natuurlijk kunnen stemmen op een partij die ook oplossingen aandraagt in plaats van schuldigen te zoeken voor de problemen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2025 om 17:09 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-10-2025 om 16:44:

[..]

Was dat niet Thierry Baudet?

Heb je nu dat verkiezingsprogramma al gelezen van de PVV? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.