Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:14
https://www.vandaaginside.nl/media/vandaag-inside-nieuws/artikelen/heeft-frans-timmermans-getwijfeld-om-langs-te-komen-bij-vandaag-inside Heeft Frans Timmermans getwijfeld om langs te komen bij Vandaag Inside?
Zijn woorden op de vraag of hij getwijfeld had om aan te schuiven, 'nee, omdat jullie belangrijk zijn'. Terwijl we hem elders iets anders konden horen zeggen.
https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/johan-derksen-tegen-frans-timmermans-jij-zet-25-miljoen-wilders-stemmers-bu Johan Derksen tegen Frans Timmermans: 'Jij zet 2,5 miljoen Wilders-stemmers buiten de deur!'
....................
De GroenLinks-PvdA-leider reageert: "Wat wij zeggen is: als je zo'n mensbeeld hebt en van meer dan een miljoen Nederlanders zegt: jij mag geen eigen school hebben en jij mag niet je eigen geloof hebben, daar kan ik niet mee samenwerken. Dat gaat gewoon niet. Daar kun je maar beter eerlijk over zijn dan dat je daar omheen gaat draaien."
"Alleen vind ik dat wij de plicht hebben om de mensen die nu nog zoveel vertrouwen in Geert Wilders hebben, duidelijk te maken dat er ook andere manieren zijn om hun problemen aan te pakken.
.....................
Dan gaat het stormlopen met de islamitische scholen. Terwijl kinderen gewoon met alle kinderen horen op te groeien, en niet met de gedachten dat andere kinderen zondaars zijn.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:52
ps. Ik vind dit artikel van mei 2025 wel passen over wat Timmermans vanavond zei bij VI over de scholen. Hij kon niet samenwerken met 1 miljoen mensen als die zeiden dat mensen geen eigen school mochten hebben, terwijl Timmermans niet hoeft samen te werken met 1 miljoen mensen. Maar blijkbaar kon hij wel goed samenwerken met organisaties die niet wilden dat kinderen les kregen over de holocaust:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2025/05/ayaan-hirsi-ali-islamisme-democratie-politiek-rechten-1479732/ mei 2025
.................
Hirsi Ali was van 2003 tot 2006 Tweede Kamerlid (VVD). ‘Toen waren er al multiculturele organisaties die zeiden te spreken namens allochtonen, vooral namens moslims. Zij zeiden dat Marokkaanse kinderen op zwarte scholen niets wilden weten van de Holocaust.
Die was taboe. Partijen als de PvdA en GroenLinks zeiden toen: okay, dan geven we geen les over de Holocaust, prima! Die mentaliteit lijkt alleen maar sterker. Die neiging om die krachten tegemoet te komen, in plaats van te zeggen: “Nee, de Tweede Wereldoorlog is een cruciaal hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis. Wil je er niet over leren, dan ga je maar weg uit dit land.”’
.................
Stardust
07-10-2025 om 08:39
Miraval schreef op 06-10-2025 om 22:21:
nu op tv, Timmermans bij VI. Niet het meest populaire programma van dit forum, maar ik vind het goed. Toch wel een aanrader om dit terug te kijken, echt waar.
Goed dat hij daar aanschuift. Ik heb Eerdmans en Wilders toch gemist tijdens het jongerendebat van pointer. Er hadden sowieso meer lijsttrekkers mee mogen doen, maar de andere 4 grootst gepeilde partijen waren iig wel aanwezig.
Ik zal vanavond eens een stukje terugkijken van VI.
wat vond je goed?
Daglichtlamp
07-10-2025 om 08:56
Het is een leugen dat links geen les zou willen laten geven over de holocaust.
Miraval
07-10-2025 om 09:43
Stardust schreef op 07-10-2025 om 08:39:
[..]
Goed dat hij daar aanschuift. Ik heb Eerdmans en Wilders toch gemist tijdens het jongerendebat van pointer. Er hadden sowieso meer lijsttrekkers mee mogen doen, maar de andere 4 grootst gepeilde partijen waren iig wel aanwezig.
Ik zal vanavond eens een stukje terugkijken van VI.
wat vond je goed?
Nou, aangezien de geldende mening een beetje is dat VI een rechts programma is met allemaal PVV kijkers, werd voor mij wel duidelijk dat ze niks met Wilders ophebben. Daarnaast vond ik ook dat ze Timmermans de tijd gaven om te praten zonder steeds te onderbreken (iets wat Jinek naar mijn mening veel meer doet, die vind ik vreselijk irritant. )
En ze legden ook wel de vinger op de "zere" plek door te stellen dat iedereen die nu nog op de PVV stemt, Timmermans in de kaart speelt. Want niemand wil met de PVV regeren, dus draait het tussen Timmermans en Bontenbal.
En hij (Timmermans) gaf ook zelf zijn fouten aan bij de vorige verkiezingen, gaf ook aan dat alle andere partijen verkeerd om zijn gegaan met Wilders en dat ze daarin allemaal moeten veranderen. Dat de problemen niet binnen 4 jaar opgelost kunnen worden maar een gedeelte daarvan wel. Dat het aan hen is met de debatten om Wilders op een andere manier te benaderen dan voorheen. Allemaal waar vond ik.
En dan is Derksen bijvoorbeeld nog altijd een VVD stemmer, maar hij zei wel dat hij zich kon vinden in de plannen voor de woningbouw. Alleen de betaalbaarheid hadden ze vraagtekens bij. En dat kan natuurlijk.
Nou ja, mij is Timmermans iig voor het eerst positief opgevallen. Ik vond hem altijd hautain overkomen maar gisteren stak hij echt de hand in eigen boezem, en hij kwam gewoon sympathiek over. En dat wil best wat zeggen, komende vanuit mij, want ik vond Timmermans echt niet de juiste persoon als lijsttrekker, puur vanwege zijn persoonlijkheid. Ik ben echt benieuwd naar de debatten en of hij deze positieve verandering (in mijn ogen dan toch) vast weet te houden.
Daglichtlamp
07-10-2025 om 12:11
Je zou me bijna overhalen om een keer VI terug te kijken. Dank je wel voor het delen Miraval.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 13:00
Miraval schreef op 07-10-2025 om 09:43:
[..]
Nou, aangezien de geldende mening een beetje is dat VI een rechts programma is met allemaal PVV kijkers, werd voor mij wel duidelijk dat ze niks met Wilders ophebben. Daarnaast vond ik ook dat ze Timmermans de tijd gaven om te praten zonder steeds te onderbreken (iets wat Jinek naar mijn mening veel meer doet, die vind ik vreselijk irritant. )
En ze legden ook wel de vinger op de "zere" plek door te stellen dat iedereen die nu nog op de PVV stemt, Timmermans in de kaart speelt. Want niemand wil met de PVV regeren, dus draait het tussen Timmermans en Bontenbal.
En hij (Timmermans) gaf ook zelf zijn fouten aan bij de vorige verkiezingen, gaf ook aan dat alle andere partijen verkeerd om zijn gegaan met Wilders en dat ze daarin allemaal moeten veranderen. Dat de problemen niet binnen 4 jaar opgelost kunnen worden maar een gedeelte daarvan wel. Dat het aan hen is met de debatten om Wilders op een andere manier te benaderen dan voorheen. Allemaal waar vond ik.
En dan is Derksen bijvoorbeeld nog altijd een VVD stemmer, maar hij zei wel dat hij zich kon vinden in de plannen voor de woningbouw. Alleen de betaalbaarheid hadden ze vraagtekens bij. En dat kan natuurlijk.
Nou ja, mij is Timmermans iig voor het eerst positief opgevallen. Ik vond hem altijd hautain overkomen maar gisteren stak hij echt de hand in eigen boezem, en hij kwam gewoon sympathiek over. En dat wil best wat zeggen, komende vanuit mij, want ik vond Timmermans echt niet de juiste persoon als lijsttrekker, puur vanwege zijn persoonlijkheid. Ik ben echt benieuwd naar de debatten en of hij deze positieve verandering (in mijn ogen dan toch) vast weet te houden.
En dat bedoelde ik toen ik schreef dat Timmermans precies dat zei waarvan hij denkt dat mensen dát willen horen.
Hij stond pas geleden nog te foeteren in een debat. Op een manier waarbij ik dacht 'grote puber, kan het niet anders? moet het zo? Heel onprofessioneel'.
Pijnlijk ook om een vrouw zo voor schut te zetten in de Tweede Kamer. Ook al ben je het niet eens met Faber men hoort evengoed het fatsoen te gebruiken.
Hij heeft geleerd? Hij stond op het congres nog af te geven op de foute oom, en dat op een manier dat zelfs sommige partijleden het ongepast vonden dat hij telkens zo reageert op Wilders. Die video waarin die dame dat zei heb ik hier geplaatst.
Ik merkte aan alles dat hij correct wilde overkomen. Er is hem veel gelegen om premier te worden (ook al deed hij daar nu zo laconiek over)
Fleurtje_5
07-10-2025 om 13:01
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 12:11:
Je zou me bijna overhalen om een keer VI terug te kijken. Dank je wel voor het delen Miraval.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 13:10
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 08:56:
Het zijn niet mijn woorden hé. Maar ik geloof het wel, omdat er steeds vaker discussies zijn dat docenten bedreigd werden omdat ze les wilden geven over de Holocaust.
Ik had het hier gelezen:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2025/05/ayaan-hirsi-ali-islamisme-democratie-politiek-rechten-1479732/ mei 2025 Ayaan Hirsi Ali: ‘Jullie Grondwet is niet opgewassen tegen het islamisme’
.................
Hirsi Ali was van 2003 tot 2006 Tweede Kamerlid (VVD). ‘Toen waren er al multiculturele organisaties die zeiden te spreken namens allochtonen, vooral namens moslims. Zij zeiden dat Marokkaanse kinderen op zwarte scholen niets wilden weten van de Holocaust.
Die was taboe. Partijen als de PvdA en GroenLinks zeiden toen: okay, dan geven we geen les over de Holocaust, prima! Die mentaliteit lijkt alleen maar sterker. Die neiging om die krachten tegemoet te komen, in plaats van te zeggen: “Nee, de Tweede Wereldoorlog is een cruciaal hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis. Wil je er niet over leren, dan ga je maar weg uit dit land.”’
Daglichtlamp
07-10-2025 om 13:16
Als jij een leugen nu al twee keer herhaald dan wijs ik er maar voor de tweede keer er op dat het een leugen is dat GroenLinks en/of de PvdA de holocaust educatie zou willen afschaffen.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 13:21
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 08:56:
Eerste Kamer der Staten-Generaal
26 jan 2012
.................
Uit het rapport «Monitoring van sociale acceptatie
van homoseksualiteit in Nederland» blijkt dat Turkse en Marokkaanse
jongeren het scherpst zijn in hun veroordeling van homoseksualiteit. Het
rapport «Geweld en agressie in het onderwijs» van het Verwey-Jonker
Instituut meldt dat het aantal incidenten, gericht tegen homoseksuele
docenten, toeneemt op scholen met veel allochtone en met name
islamitische jongeren. Dit zijn de zure vruchten van de massa-immigratie.
Ook discriminatie van en geweld tegen joden hangt voor het grootste
gedeelte samen met het mislukte project dat wij multiculturele samen-
leving noemen. Zo schreef de AIVD in 2004 al dat de toename van het
antisemitisme onder middelbare scholieren toe te schrijven is aan
islamitische jongeren. De oorzaak zou liggen in de opvattingen van deze
leerlingen. Uit het onderzoek «Antisemitism worldwide» blijkt dat daar
waar de islamitische gemeenschap groeit, ook het antisemitisme groeit.
Ook lezen wij dat veruit de meeste gewelddadige acties in West-Europa
tegen joden of joodse instellingen gepleegd worden door personen met
een islamitische achtergrond. Uit onderzoek van onderzoeksbureau
ResearchNed blijkt dat 20% van de geschiedenisdocenten in de vier grote
steden de holocaust vrijwel niet ter sprake kan brengen omdat leerlingen
de lessen dan verstoren. Ze lopen weg of worden zelfs agressief.
Docenten gaven aan dat het in bijna alle gevallen gaat om Turkse en
Marokkaanse leerlingen.
Wat betreft de discriminatie op grond van herkomst/etniciteit – nog steeds
de grond waarop de meeste gevallen worden gemeld – zien we een daling
van bijna 10% ten opzichte van 2008. Dat is een goede ontwikkeling.
Opvallend is wel dat in het rapport «Kerncijfers 2010» van de landelijke
brancheorganisatie van antidiscriminatiebureaus valt te lezen dat veruit
de meeste slachtoffers van discriminatie van Nederlandse afkomst zijn,
bijna vier keer zoveel als personen van bijvoorbeeld Marokkaanse
afkomst.
De PVV vraagt ook aandacht voor de toenemende spanning en geweld-
dadige discriminatie tussen allochtonen onderling.
.................
07-10-2025 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 07-10-2025 om 13:16:
Als jij een leugen nu al twee keer herhaald dan wijs ik er maar voor de tweede keer er op dat het een leugen is dat GroenLinks en/of de PvdA de holocaust educatie zou willen afschaffen.
En aanvullend op Daglichtlamp een linkje naar een motie van Timmermans e.a. over het versterken van het holocaustonderwijs: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2024Z07552&did=2024D17382
Daglichtlamp
07-10-2025 om 13:37
Wat GroenLinks-PvdA wel vindt:
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/leiderschap-dat-nederland-beschermt/gelijke-rechten-voor-iedereen/
Discriminatie bestrijden. In het onderwijs besteden we meer aandacht aan de gevolgen van discriminatie, antisemitisme en uitsluiting. We waarborgen aandacht voor onder andere het koloniale verleden, slavernij, de Holocaust en de Joodse cultuur. We maken middelen vrij voor initiatieven die zich inzetten voor meer bewustwording, zoals het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie, projecten tegen moslimhaat en het programma Internationaal decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst. De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme zetten hun belangrijke werk voort.
Ik heb ook het standpunt van de PVV gezocht over holocaust-educatie, maar blijkbaar was dit voor hun niet belangrijk genoeg om op te nemen in hun verkiezingsprogramma. (Zij focussen liever op afschaffen van seksuele voorlichting in het basisonderwijs). https://www.pvv.nl/images/2025/PVV_Programma_Digi_2025.pdf
(en aanvulling: ik kan het ook niet vinden in het zeer lijvige programma van de BBB: https://ss-usa.s3.amazonaws.com/c/308478465/media/246468b40c26613d954532264619583/BBB%20Verkiezingsprogramma%20TK25%20-%20versie%2020250830%20-.pdf)
PensioNada
07-10-2025 om 13:37
@Fleurtje_5, je stelt dat GL/PvdA het prima vindt dat er geen holocaustonderwijs wordt gegeven en komt dan met een verhaal dat deze stelling niet onderbouwt. 20% vd docenten in de grote steden heeft moeite met het geven van dit onderwijs, maar nergens uit he verhaal blijkt dat de PvdA of GL dat prima vindt.