Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
06-10-2025 om 17:09
Libertine schreef op 06-10-2025 om 16:44:
[..]
Alle mensen die dieren en zuivel eten dragen actief bij aan pure dierenmishandeling. Kun je doen alsof het één (onverdoofd slachten zoals de islam én het jodendom voorschrijft) erger is dan het ander maar dat wijst vooral op hypocrisie en schuldschuiven.
Stroomstoten, afgeknipte staarten, uitgemolken koeien, doorgezakte dieren, ontstoken uiers, varkens met extra tepels, kalfjes die direct worden weggehaald, dieren die nooit buiten komen, gekweekte vissen met nauwelijks ruimte. En zo kan ik nog een tijd doorgaan.
Eet vooral wat je wil maar ga nou geen anderen (lees moslims) van dierenmishandeling betichten terwijl de gemiddelde Nederlander precies hetzelfde veroorzaakt.
Je vergat er nog eentje:
Kippen onverdoofd in een elektrisch waterbad.
Dus in Nederland is het verboden om onbedwelmd te slachten, .....maar als ik moslim of Joods ben dan is er een uitzondering??
Meten met twee maten. Of te wel: iedereen is gelijk ongeacht kleur, geloof, opleiding, leeftijd etc etc.....maar niet altijd.
https://www.leidenislamblog.nl/articles/hoe-halal-is-deze-kip
...........................
Moslimgeleerden en halalexperts nemen verschillende standpunten in over bedwelming en de slachtmethode: sommigen vinden dat dieren onbedwelmd geslacht moeten worden; anderen stellen dat verdoving toegestaan is mits deze omkeerbaar en niet dodelijk is. Weer anderen stellen dat verdoving voorafgaand aan of direct na de halssnede geen probleem is. Sommige geleerden stellen dat dieren met de hand geslacht moeten worden; anderen stemmen ook in met machinale slachting.
Volgens de Nederlandse wet is onbedwelmd slachten verboden. Onder voorwaarden wordt echter een uitzondering gemaakt voor het onbedwelmd slachten volgens de joodse en islamitische rituelen. Slachthuizen die voor de halalmarkt onbedwelmd willen slachten, moeten zich aanmelden bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
..................
felija
06-10-2025 om 17:09
Yumi schreef op 06-10-2025 om 16:08:
Het gaat niet altijd goed met de dieren in Nl als ze richting slachthuis gaan ervaren ze veel stress en daar gaat het ook weleens mis. Maar gelukkig hebben ze een goed leven achter de rug, of toch niet?
Ik ga hier niet allerlei artikelen plaatsten, als je echt wilt weten hoe het met het leven van de dieren is gesteld dan is daar genoeg over te vinden.
In Nederland worden elke dag 1,4 miljoen dieren gedood. Dat zijn er gemiddeld 1.000 per minuut. Alleen al de weg naar het slachthuis is erg stressvol. Eenmaal in het slachthuis worden ze de slachtlijn in gejaagd. Om tijdens de slacht geen pijn te voelen, is verdoving verplicht. Toch gebeurt dat niet altijd. Of niet goed genoeg.
Stop onverdoofd slachten | Wakker Dier
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog vlees eet, wel minder, maar ik eet nog vlees en niet eens biologisch. Ik heb daar ook geen goede reden voor, ik vind het lekker. Het flink minderen gaat eigenlijk best makkelijk, maar stoppen....
felija
06-10-2025 om 17:17
Fleurtje_5 schreef op 06-10-2025 om 16:58:
[..]
Wat gaan we nou krijgen??? Dus omdat ik een boterham met kaas eet of een bakje kwark draag ik bij aan dierenmishandeling????
![]()
Als een boer zijn koeien niet melkt zijn die koeien daar helemaal niet blij mee. Dát vind ik dierenmishandeling. Een boer die blije koeien in de wei heeft staan is goed voor zijn dieren. Het is nou eenmaal een koe wiens leven buiten in de wei afspeelt, ik geloof niet dat een koe anders zou willen. En geen behoefte heeft aan een lidmaatschap van de bibliotheek, turnclub of sportclub.
En zo kan jij idd nog wel even doorgaan met wantoestanden te noemen. Maar scheer niet elke boer over die kam.
Helaas is een boer niet verplicht om zijn koeien buiten te laten grazen. Lang niet iedere koe komt buiten.
"1 op 3 grote melkveebedrijven houdt koeien op stal
De afname van het gemiddeld aantal uren dat een koe in de wei staat heeft voor een belangrijk deel te maken met de schaalvergroting in de melkveehouderij. Hoe groter het bedrijf, hoe vaker de dieren op stal staan. Bij 34 procent van de bedrijven met 161 koeien of meer stonden de dieren het hele jaar op stal, bij bedrijven met 81 tot 121 koeien was dat 17 procent. Grotere melkveehouderijen hebben niet altijd voldoende grasland voor weidegang beschikbaar in de nabijheid van de stal. Dit maakt het moeilijker om de veestapel tijdens het weideseizoen op redelijke afstand van de stal te weiden."
Bron:
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/hoeveel-koeien-grazen-er-in-de-wei/
Daglichtlamp
06-10-2025 om 17:32
Fleurtje_5 schreef op 06-10-2025 om 17:09:
[..]
Je vergat er nog eentje:
Kippen onverdoofd in een elektrisch waterbad.
Dat is dus een van de standaard manier om kippen te verdoven in slachterijen, ze onderdompelen in een elektrisch waterbad. Dus dat zijn juist de kippen die jij en ik eten.
Op een boerderij (dus waar zo'n bad niet voorhanden is), mag het verdoven met een elektrische tang. Er zijn geen diervriendelijke manieren om dieren te slachten.
Dit is bijvoorbeeld toegestaan als je een dier op een boerderij dood: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/doden-van-dieren-op-de-veehouderij/toegestane-methodes-per-diersoort#anker-5-pluimvee
Fleurtje_5
06-10-2025 om 17:52
Daglichtlamp schreef op 06-10-2025 om 17:32:
[..]
Dat is dus een van de standaard manier om kippen te verdoven in slachterijen, ze onderdompelen in een elektrisch waterbad. Dus dat zijn juist de kippen die jij en ik eten.
Op een boerderij (dus waar zo'n bad niet voorhanden is), mag het verdoven met een elektrische tang. Er zijn geen diervriendelijke manieren om dieren te slachten.
Dit is bijvoorbeeld toegestaan als je een dier op een boerderij dood: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/doden-van-dieren-op-de-veehouderij/toegestane-methodes-per-diersoort#anker-5-pluimvee
Nee dat ik geloof ik niet. De eieren die ik eet zijn van kippetjes die buiten lopen en hopelijk nog lang niet toe zijn aan slacht.
Maar omdat ik iets van dieren eet, de eieren dus, zou ik aan dierenmishandeling doen volgens Libertine.
Daglichtlamp
06-10-2025 om 18:29
Kippen krijgen zelden een natuurlijke dood. We betalen over het algemeen niet genoeg voor de eieren om de kippen met pensioen te kunnen laten gaan.
Yumi
06-10-2025 om 18:32
felija schreef op 06-10-2025 om 17:09:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog vlees eet, wel minder, maar ik eet nog vlees en niet eens biologisch. Ik heb daar ook geen goede reden voor, ik vind het lekker. Het flink minderen gaat eigenlijk best makkelijk, maar stoppen....87
Als iedereen zou proberen te minderen, dat zou al zoveel uitmaken. Voor de dieren maar ook voor de luchtkwaliteit en je gezondheid.
Wat je makkelijk kan veranderen (misschien doe je dat al) een alternatief voor zuivel nemen en kiezen voor een plantaardig product.
Nicole123
06-10-2025 om 19:10
Wat mij betreft stellen we in Nederland (liefst samen met de EU) een duidelijke eis voor dierenwelzijn en milieu en voeren we dat gewoon door. Een verbod op praktijken die gewoon echt duidelijk niet diervriendelijk of milieuvriendelijk zijn. Geen dieren meer op die dieronvriendelijke of milieuonvriendelijke manieren mogen houden en geen vlees of zuivel van die dieren meer mogen verkopen. Alleen nog 3 sterren dierenwelzijn vlees en zuivel en biologisch in de winkels nog toestaan, de rest verbieden. En dan kunnen we nog steeds onze gehaktbal eten, maar wordt hij wel duurder, dus misschien kan dat dan nog maar 3x per week ipv 7x per week. Jammer dan, maar waarom zouden dieren moeten lijden en het milieu en klimaat naar de knoppen gaan omdat wij onze dagelijkse gehaktbal per se goedkoop willen scoren?
(NB Ik eet wel - redelijk minimaal - vlees en zuivel, ik ben daarin niet heilig, dus ik heb er ook mezelf mee. Maar ik weiger mijn gehaktbal recht te praten als hij krom is.)
felija
06-10-2025 om 19:53
Yumi schreef op 06-10-2025 om 18:32:
[..]
Als iedereen zou proberen te minderen, dat zou al zoveel uitmaken. Voor de dieren maar ook voor de luchtkwaliteit en je gezondheid.
Wat je makkelijk kan veranderen (misschien doe je dat al) een alternatief voor zuivel nemen en kiezen voor een plantaardig product.
Eigenlijk vind ik dat dus niet lekker, of ik heb de juiste variant nog niet geproefd.
Schoondochter
06-10-2025 om 20:01
Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 19:10:
Wat mij betreft stellen we in Nederland (liefst samen met de EU) een duidelijke eis voor dierenwelzijn en milieu en voeren we dat gewoon door. Een verbod op praktijken die gewoon echt duidelijk niet diervriendelijk of milieuvriendelijk zijn. Geen dieren meer op die dieronvriendelijke of milieuonvriendelijke manieren mogen houden en geen vlees of zuivel van die dieren meer mogen verkopen. Alleen nog 3 sterren dierenwelzijn vlees en zuivel en biologisch in de winkels nog toestaan, de rest verbieden. En dan kunnen we nog steeds onze gehaktbal eten, maar wordt hij wel duurder, dus misschien kan dat dan nog maar 3x per week ipv 7x per week. Jammer dan, maar waarom zouden dieren moeten lijden en het milieu en klimaat naar de knoppen gaan omdat wij onze dagelijkse gehaktbal per se goedkoop willen scoren?
(NB Ik eet wel - redelijk minimaal - vlees en zuivel, ik ben daarin niet heilig, dus ik heb er ook mezelf mee. Maar ik weiger mijn gehaktbal recht te praten als hij krom is.)
Ik ben bang dat dit gewoon onmogelijk is. Want wat is diervriendelijk? In een omgeving leven waarin het dier zijn/haar natuurlijk gedrag niet mag (kán) vertonen tot het dier op het tijdstip dat het de mens uitkomt dood moet? Elk jaar een kalfje krijgen dat bij de koe weggehaald wordt zodat zij melk blijft geven die uiteraard niet naar haar eigen kalfje mag gaan, stel je voor.
Diervriendelijk vlees of zuivel bestaat niet, zeker niet als massaproduct. Dat kost veel meer dan twee keer zoveel als de producten van dierenmishandeling nu kosten.
Miraval
06-10-2025 om 20:36
Schoondochter schreef op 06-10-2025 om 20:01:
[..]
Ik ben bang dat dit gewoon onmogelijk is. Want wat is diervriendelijk? In een omgeving leven waarin het dier zijn/haar natuurlijk gedrag niet mag (kán) vertonen tot het dier op het tijdstip dat het de mens uitkomt dood moet? Elk jaar een kalfje krijgen dat bij de koe weggehaald wordt zodat zij melk blijft geven die uiteraard niet naar haar eigen kalfje mag gaan, stel je voor.
Diervriendelijk vlees of zuivel bestaat niet, zeker niet als massaproduct. Dat kost veel meer dan twee keer zoveel als de producten van dierenmishandeling nu kosten.
Je kunt natuurlijk nog altijd veel doen, ik heb altijd paarden gehad, in het wild leven die heel anders dan gedomesticeerd. Maar die paarden waren niet ongelukkig. Even als voorbeeld, want ook zij hebben geen natuurlijk leven meer natuurlijk.
Dus koeien mogen gewoon naar buiten, kippen met vrije uitloop, varkens mogen naar buiten. Dan ben je al een heel eind. Ruimte bieden aan die dieren, want daar hebben ze het meeste behoefte aan. En iedere slachterij onderwerpen aan steekproeven, misstanden? 1x de kans te verbeteren daarna direct sluiten en vergunning intrekken. Geen gezeik met kalfsvlees wat perse wit moet zijn, geen plofkippen meer, en geen varkenszeugen die niet eens om kunnen draaien.
En liefst nog meer kleinschalige slachterijen, waar oog is voor de omstandigheden waarin dieren worden geslacht.
En ja, geen onverdoofd slager. Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een Halal slagerij, waar een rund tussen de hekken geklemd op zijn zij gegooid werd en er machinaal een mes langs werd gehaald, ik krijg dat beeld niet meer uit mijn hoofd, vreselijk was dat. En ja, alle dieren moeten pijnloos geslacht worden, ook een kip of varken, schaap of geit.
En een verbod op eendagskuikens door de schredder halen. Verbod op ganzenlever tenzij biologisch. Verbod op levend koken van schaaldieren zoals garnalen en kreeften.
Miraval
06-10-2025 om 21:22
https://nos.nl/artikel/2585478-maatregelen-tegen-drukte-op-het-stroomnet-dit-ga-je-er-als-consument-van-merken
https://nos.nl/artikel/2585416-file-op-stroomnet-alleen-maar-langer-14-000-bedrijven-op-wachtlijst
Allemaal leuk en aardig hoor, maar natuurlijk een doekje voor het bloeden. Want goekopere stroom op daluren en duurder met piekuren, hoe dan? Ja als je de hele dag thuis bent kun je daar dik van profiteren, maar wanneer je de deur uit moet voor je werk, dan is het toch een stuk lastiger.
Zorg nou gewoon dat de capaciteit omhoog gaat, hier hadden ze natuurlijk op kunnen wachten. Van het gas af massaal voordat het elektriciteitsnet erop berekend was. Echt weer zoiets wat alleen Nederland kan verzinnen...
Miraval
06-10-2025 om 22:21
nu op tv, Timmermans bij VI. Niet het meest populaire programma van dit forum, maar ik vind het goed. Toch wel een aanrader om dit terug te kijken, echt waar.
Nicole123
06-10-2025 om 23:12
Schoondochter schreef op 06-10-2025 om 20:01:
[..]
Ja, je hebt gelijk. Voor echt 100% diervriendelijk, met de dieren in de natuurlijke omgeving laten vertoeven, zou je vlees en zuivel zo ongeveer moeten afschaffen. Laat ik dan zeggen: redelijk diervriendelijk. Zo'n beetje wat nu drie sterren is. Een fantastisch leven hebben ze dan nog steeds niet, maar het is wel beter dan nu. En ja, dan wordt vlees en zuivel twee keer zo duur, dat is dan een gevolg. Maar is dat erg? Dan betalen we dus de werkelijke kosten van vlees en zuivel, in plaats van de helft van de kosten ten laste van de dieren te leggen in de vorm van dierenleed. Ik vind het niet meer dan terecht dat we de werkelijke kosten betalen voor onze consumptie. Het gevolg zal zijn dat mensen als het hun portemonnee raakt waarschijnlijk ook minder vlees en zuivel gaan kopen (net als dat het energie besparen opeens wél heel goed lukte toen de gasprijzen omhoog schoten toen de oorlog in Oekraïne begon). En dat betekent weer dat er minder dieren gefokt en gehouden hoeven worden en ook dat zorgt dus voor mindering in dierenleed. En daarnaast zorgt minder vlees en zuivel consumeren ervoor dat de gezondheid verbetert, het is beter voor het milieu en klimaat, er komt ruimte vrij en er zijn minder arbeidsmigranten nodig voor de slacht e.d. Dus dat het duurder wordt door de eisen op gebied van dierenwelzijn en milieu te verhogen is geen minpunt, maar een kans op een win-win-win-win-win-win.
Fleurtje_5
07-10-2025 om 03:06
Miraval schreef op 06-10-2025 om 22:21:
nu op tv, Timmermans bij VI. Niet het meest populaire programma van dit forum, maar ik vind het goed. Toch wel een aanrader om dit terug te kijken, echt waar.
Ik vind het wel een populair tv programma en ik heb zoals altijd gekeken. Het beste wat gezegd werd was door scheidsrechter Bas. Hij was stil, je zag aan zijn gezicht dat hij er geen zin of geen vertrouwen in had. Toen hem iets werd gevraagd zei hij dat hij zat te denken dat 'als hij nu thuis op de bank had gezeten, hij de kliko was gaan buitenzetten'.
Timmermans klonk bijna als de de mannelijke Angela Merkel. Met haar 'Wir schaffen das' bracht ze het land in de problemen, en gaat dan met pensioen.En dan zit Duitsland met de zooi te koekeloeren.
Timmermans hield goed stand maar was heel onrealistisch. Hij zei datgene waarvan hij denkt dat men dat wil horen. Investering hier, investering daar, nee Nederland lag niet zo slecht als wat Wilders steeds vertelde. Er was zoveel mogelijk. Maaruh, Het is niet alleen Wilders die zegt dat het landje op kiepen staat.
Dan alweer 'Investering hier investering daar', overal een wijk erbij. Maaruh, Wie gaat dat allemaal betalen? Spreidingswet erdoor douwen want de burgemeesters willen dat zo graag, alle gemeentes moeten of willen hun steentje bij dragen, want anders zaten ze in Ter Apel nog steeds in de problemen. Hij verdraait de feiten.
De mensen in Ter Apel zitten in de problemen omdat ze NIET geholpen worden door de politie/politiek Den Haag. Niemand word daar opgepakt voor wantoestanden, net zoals niemand in Keulen opgepakt werd voor de massa aanrandingen tijdens Silversternacht. Door het hele land zijn er nu al problemen met groepen asielzoekers.
Ik ga hier niet allerlei artikelen plaatsten, als je echt wilt weten hoe het met het leven van de dieren is gesteld dan is daar genoeg over te vinden.