Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Jorni
30-09-2025 om 17:12
Jujubee schreef op 30-09-2025 om 14:39:
[..]
Precies, dat moddergooien komt van alle kanten. Ik zou het zo sterk vinden als men dat nou eens niet terug zou doen. Wees eens de verstandige van de twee en laat dat los. Verlaag je niet tot hetzelfde niveau. Juist dat vind ik een afknapper. Timmermans noemt Wilders een gekke dronken oom op feestjes, Wilders noemt Kaag een heks, die noemt die dat, etc. Kleuterniveau.
Dat getwitter vind ik ook zo sneu. Hoe laag kan je zinken?
En dat moddergooien gebeurt vanuit alle kanten. De ene doet het in andere bewoordingen dan de ander, maar het gebeurt over en weer. Eigen gewin en ego lijkt belangrijker te zijn dan echt samenwerken. Ik geloof niet dat het gaat veranderen waar je ook op stemt. Partijen blijven het maar doen. Alle belangrijke dossiers blijven toch liggen en ook het nieuwe kabinet valt toch wel weer snel. Ik volg de verkiezingen wel uit nieuwsgierigheid, ik zal misschien uit vermaak enkele debatten gaan kijken, maar ik ga zeker niet stemmen dit keer.
Jorni
30-09-2025 om 17:17
felija schreef op 30-09-2025 om 15:21:
[..]
Precies, al zo vaak gezegd dat het om de inhoud gaat en niet om de poppetjes, dat er geen sprake is van buitensluiten (alsof we blijven steken op schoolpleinniveau).
Dat het gewoon onmogelijk is om samen een coalitie te vormen, wanneer je standpunten mijlenver uit elkaar liggen, schijnt heel lastig te begrijpen te zijn. Het is alleen maar eerlijk naar je kiezers toe, wanneer zowel bijvoorbeeld een Wilders als Timmermans bij voorbaat aangeven dat een samenwerking er niet in zit, met een tegenovergestelde visie over hoe je je kiezers het best kunt bedienen.
Maar hoe dan ook zullen partijen die het totaal niet met elkaar eens zijn een coalitie moeten gaan vormen. Het zijn allemaal zo'n verschillende partijen. En de poppetjes vind ik toch ook belangrijk. Als je op iemand stemt die qua inhoud voor jou goede punten heeft maar zich niet staande kan houden in debatten of niet goed kan samenwerken/onderhandelen dan heb je er niets aan om daarop te stemmen.
Ik stem zelf dus niet dit keer.
Bakblik
30-09-2025 om 17:25
Hoezo zou je niet stemmen? Als je niet stemt heb je, in mijn ogen, ook geen recht om te klagen als er plannen worden gemaakt en ten uitvoer gebracht die je niet aanstaan.
Verkiezingen zijn het feestje van de democratie dat gevierd moet worden! Je krijgt keurig een uitnodiging thuis dus je kan (en moet in mijn ogen) gaan!
Als iedereen, die geen vertrouwen meer heeft in de politiek, thuis blijft en de uitslag dus rust op de proteststemmers dan zitten we straks weer met zo'n incapabel zooitje in den Haag.
Kom van de bank en maak gebruik van je stemrecht, Nederland heeft er recht op!
Nicole123
30-09-2025 om 17:42
Jorni schreef op 30-09-2025 om 17:17:
[..]
Maar hoe dan ook zullen partijen die het totaal niet met elkaar eens zijn een coalitie moeten gaan vormen. Het zijn allemaal zo'n verschillende partijen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het verschilt nogal, sommigen zitten best dicht bij elkaar of kunnen ondanks verschillen toch behoorlijk goed samenwerken. Een coalitie van zeg PVV-BBB-VVD-DENK-PvdD is simpelweg onmogelijk, die zullen over zo'n beetje alles het oneens zijn en kunnen elkaars bloed wel drinken. Een coalitie van bijv. PvdA/GL-D66-CDA-VVD-CU zal waarschijnlijk prima afspraken kunnen maken, ook waar ze net wat uit elkaar liggen. Waarbij het vooral ook uitmaakt hoe een partij politiek bedrijft en wat de basis is, bijvoorbeeld in houding ten opzichte van de rechtsstaat/mensenrechten/parlement. Vindt een partij de eigen kiezers belangrijker dan de coalitie en sabelt het zonder pardon de eigen premier neer, of wordt er respectvol met elkaar omgegaan?
felija
30-09-2025 om 17:48
Jorni schreef op 30-09-2025 om 17:17:
[..]
Maar hoe dan ook zullen partijen die het totaal niet met elkaar eens zijn een coalitie moeten gaan vormen. Het zijn allemaal zo'n verschillende partijen. En de poppetjes vind ik toch ook belangrijk. Als je op iemand stemt die qua inhoud voor jou goede punten heeft maar zich niet staande kan houden in debatten of niet goed kan samenwerken/onderhandelen dan heb je er niets aan om daarop te stemmen.
Ik stem zelf dus niet dit keer.
Dat vind ik niet: er is zeker een goede mogelijkheid om een middenkabinet te vormen. CDA, D66, CU, PvdA/GL, VVD kunnen dat.
Het is niet voor niets dat PVV een extreemrechtse partij is met maar één lid, daar valt op geen enkele wijze mee te regeren. Dat extreme moet weg om weer constructief aan de slag te kunnen.
Yumi
30-09-2025 om 18:10
Bakblik schreef op 30-09-2025 om 17:25:
Hoezo zou je niet stemmen? Als je niet stemt heb je, in mijn ogen, ook geen recht om te klagen als er plannen worden gemaakt en ten uitvoer gebracht die je niet aanstaan.
Verkiezingen zijn het feestje van de democratie dat gevierd moet worden! Je krijgt keurig een uitnodiging thuis dus je kan (en moet in mijn ogen) gaan!
Als iedereen, die geen vertrouwen meer heeft in de politiek, thuis blijft en de uitslag dus rust op de proteststemmers dan zitten we straks weer met zo'n incapabel zooitje in den Haag.
Hij is al binnen en wat mij betreft ga ik 'm direct gebruiken 
Miraval
30-09-2025 om 18:21
Daarnaast wordt Wilders, ook al wordt hij de grootste maar niet in de coalitie, nog altijd veel invloed uitoefenen in de Kamer. Samen met FvD en JA21 moet je dat rechtse blok niet onderschatten in de oppositie.
Jorni
30-09-2025 om 18:47
Bakblik schreef op 30-09-2025 om 17:25:
Omdat ik geen enkele partij weet waar ik op zou willen stemmen. Ik denk overigens dat veel (voorheen) proteststemmers nu thuis blijven.
Het is al jaren een zooitje in Den Haag. Ook voordat de PVV aan de macht kwam, al was de PVV wel heel erg incapabel (maar goed, die komen toch niet meer in een coalitie gelukkig).
Jorni
30-09-2025 om 18:50
felija schreef op 30-09-2025 om 17:48:
[..]
Dat vind ik niet: er is zeker een goede mogelijkheid om een middenkabinet te vormen. CDA, D66, CU, PvdA/GL, VVD kunnen dat.
Het is niet voor niets dat PVV een extreemrechtse partij is met maar één lid, daar valt op geen enkele wijze mee te regeren. Dat extreme moet weg om weer constructief aan de slag te kunnen.
De meeste partijen die je hier noemt hebben in het verleden ook bewezen regelmatig niet bepaald integer bezig te zijn en goed met elkaar de hele rit uit te kunnen zitten. Een middenkabinet gaat er overigens toch wel komen denk ik. Dat is de enige optie en de partijen die je noemt zullen er denk ik genoeg stemmen voor krijgen.
Daglichtlamp
30-09-2025 om 18:53
Miraval schreef op 30-09-2025 om 18:21:
Daarnaast wordt Wilders, ook al wordt hij de grootste maar niet in de coalitie, nog altijd veel invloed uitoefenen in de Kamer. Samen met FvD en JA21 moet je dat rechtse blok niet onderschatten in de oppositie.
Het probleem is vooral ook de invloed die hij niet uitoefent. Alleen al doordat zijn Kamerleden zo lui zijn wordt het politieke proces negatief beïnvloed.
Yumi
30-09-2025 om 18:54
Jorni schreef op 30-09-2025 om 18:47:
[..]
Omdat ik geen enkele partij weet waar ik op zou willen stemmen. Ik denk overigens dat veel (voorheen) proteststemmers nu thuis blijven.
Het is al jaren een zooitje in Den Haag. Ook voordat de PVV aan de macht kwam, al was de PVV wel heel erg incapabel (maar goed, die komen toch niet meer in een coalitie gelukkig).
Dat helpt zeker niet! Vul een paar stemwijzers in als je het niet weet, en ga aub stemmen.
felija
30-09-2025 om 19:30
Jorni schreef op 30-09-2025 om 18:50:
[..]
De meeste partijen die je hier noemt hebben in het verleden ook bewezen regelmatig niet bepaald integer bezig te zijn en goed met elkaar de hele rit uit te kunnen zitten. Een middenkabinet gaat er overigens toch wel komen denk ik. Dat is de enige optie en de partijen die je noemt zullen er denk ik genoeg stemmen voor krijgen.
Op welke partijen doel je dan? CU vind ik van het hele zooitje de meest integere. PvdA/GL hebben al heel lang niet in een kabinet gezeten. D66 en CDA hebben nieuwe partijleiders, waardoor ze, vooral CDA, een andere koers willen varen. Dan blijft VVD over, ja die partij is wel vreselijk door de mand gevallen onder leiding van Yesilgöz.
Jorni
30-09-2025 om 19:37
felija schreef op 30-09-2025 om 19:30:
[..]
Op welke partijen doel je dan? CU vind ik van het hele zooitje de meest integere. PvdA/GL hebben al heel lang niet in een kabinet gezeten. D66 en CDA hebben nieuwe partijleiders, waardoor ze een andere koers willen varen, dan blijft VVD over, ja die partij is wel vreselijk door de mand gevallen onder leiding van Yesilgöz.
CU daar doel ik niet op, al is dat helaas een partij die ook net een paar standpunten heeft waardoor ik er niet op kan stemmen. D66 VVD en CDA hebben weliswaar andere partijleiders, maar ik ben het verleden van die partijen niet vergeten en de puinhoop die ze ervan hebben gemaakt. PvdA/GL heeft ook net een paar van die standpunten waardoor ik daar ook mijn stem niet aan kan geven. Van vrijwel alle partijen vind ik ook dat ze teveel bezig zijn met moddergooien in plaats van met het belang van ons land waardoor ik er klaar mee ben en voor nu in stemmen geen nut zie. Maar ik zal tegen die tijd nog eens kijken wat ik daadwerkelijk ga doen en misschien nog wel een stemwijzer invullen tegen die tijd.
Daglichtlamp
30-09-2025 om 20:26
Ik weet dat sommigen hier dakloosheid belangrijk vinden. Vandaag werd er gestemd over moties die ingediend zijn bij de initiatiefnota over dakloosheid. De PVV en de VVD hebben tegen vrijwel alle moties gestemd.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P16408&did=2025P16408
Bijvoorbeeld tegen noodopvang voor dakloze gezinnen, tegen het verbieden dat kinderen dakloos worden door een huisuitzetting, tegen het creëren van extra opvangplekken voor daklozen en tegen maatregelen zodat over vijf jaar niemand meer onvrijwillig op straat slaapt. Ook tegen maatregelen om te stimuleren dat alle gemeenten hun aandeel in de bouw van nieuwe sociale huurwoningen leveren.
(De BBB deed het trouwens maar net beter, die was wel voor de motie m.b.t. sociale woningbouw, de andere moties stemden ze ook tegen).
Bakblik
30-09-2025 om 20:30
Yumi schreef op 30-09-2025 om 18:54:
[..]
Dat helpt zeker niet! Vul een paar stemwijzers in als je het niet weet, en ga aub stemmen.
Ga alsjeblieft stemmen inderdaad. Als je echt niet weet op welke partij stem dan blanco.
Dan zijn de cijfers die gepresenteerd worden na de verkiezingen tenminste echt een afspiegeling van de maatschappij.
Stel dat maar 50 %van de stemgerechtigden gaat stemmen dan zijn de uitslagen natuurlijk niet representatief.
In Nederland hebben we stemrecht en bij mij thuis hebben we stemplicht. Idee van de jongvolwassen kinderen. Hun vader/ mijn man was nog weleens makkelijk, weten dat iemisschien niet op tijd thuis kon zijn en dan niet een ander een machtiging geven.