Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 28-09-2025 om 13:40:

[..]

Klopt, bij ons (zorg) hadden de zzp’ers eerste recht op roosters en vakanties. De roosters van het vaste personeel werden daaromheen geroosterd. Het gevolg was dat het vaste personeel steeds vervelender roosters kregen. Inmiddels werken wij niet meer met zzp’ers.

Dat zijn inderdaad uitwassen waar ik ook heel erg tegen ben. En het geeft de echte ondernemers ook een stigma, dit soort praktijken. 

Ja de zzpers zijn echt bij iedere partij de klos. Alsof je met een kanon schiet op een mug. Ik snap niet dat ze daar geen beter beleid op hebben kunnen maken. Want nu zijn alle zppers de klos, maar ook bedrijven die voor inval/drukte gebruik willen maken van zzpers. (Dus niet structureel)

Daarnaast is de verplichte AOV ook gewoon een wassen neus. 

Miraval schreef op 28-09-2025 om 16:28:

Ja de zzpers zijn echt bij iedere partij de klos. Alsof je met een kanon schiet op een mug. Ik snap niet dat ze daar geen beter beleid op hebben kunnen maken. Want nu zijn alle zppers de klos, maar ook bedrijven die voor inval/drukte gebruik willen maken van zzpers. (Dus niet structureel)

Daarnaast is de verplichte AOV ook gewoon een wassen neus.

Helemaal met je eens. Maar het leeft verder niet zo voor anderen dan de zelfstandigen zelf. Ik merk het hier op het forum al, een post over ZZP krijgt maar weinig respons. Dus dan zijn we voor de politiek automatisch ook onbelangrijk, helaas. Terwijl ZZP'ers juist heel belangrijk zijn, de smeerolie noemen ze ons wel eens. 

Zorroo schreef op 28-09-2025 om 16:36:

[..]

Helemaal met je eens. Maar het leeft verder niet zo voor anderen dan de zelfstandigen zelf. Ik merk het hier op het forum al, een post over ZZP krijgt maar weinig respons. Dus dan zijn we voor de politiek automatisch ook onbelangrijk, helaas. Terwijl ZZP'ers juist heel belangrijk zijn, de smeerolie noemen ze ons wel eens.

Helemaal mee eens!

Iedereen (algemeen) heeft de mond vol over bestaanszekerheid, maar kennelijk geldt dat voornamelijk voor werknemers en uitkeringsgerechtigden en niet voor zelfstandigen. 

Kijk maar eens naar de programma's, allemaal vaag gelul over vpb en winst en vermogen zwaarder belasten, belasting op arbeid omlaag, fiscale voordelen ondernemers beperken, werknemers en zzpers meer gelijktrekken... puntje bij paaltje allemaal maatregelen ten koste van zzpers en ondernemers.

Als een partij zegt we verlagen de uitkeringen dan is dat iets waar iedereen en zijn moeder iets van vindt (ook al hebben mensen zelf geen uitkering) maar ondernemers en zzpers zijn loslopend wild. 

Zzpers zijn nodig in veel meer sectoren dan zorg, onderwijs en bouw. En zonder ondernemers is er geen werk. Het zou mooi zijn dat die de waardering zouden krijgen vanuit de maatschappij en de politiek die ze verdienen. Bijna overal verzanden opmerkingen over ondernemers als groot verdieners, profiteurs en slecht voor hun werknemers.

Miraval schreef op 28-09-2025 om 16:55:

[..]

Helemaal mee eens!

Iedereen (algemeen) heeft de mond vol over bestaanszekerheid, maar kennelijk geldt dat voornamelijk voor werknemers en uitkeringsgerechtigden en niet voor zelfstandigen.

Kijk maar eens naar de programma's, allemaal vaag gelul over vpb en winst en vermogen zwaarder belasten, belasting op arbeid omlaag, fiscale voordelen ondernemers beperken, werknemers en zzpers meer gelijktrekken... puntje bij paaltje allemaal maatregelen ten koste van zzpers en ondernemers.

Als een partij zegt we verlagen de uitkeringen dan is dat iets waar iedereen en zijn moeder iets van vindt (ook al hebben mensen zelf geen uitkering) maar ondernemers en zzpers zijn loslopend wild.

Zzpers zijn nodig in veel meer sectoren dan zorg, onderwijs en bouw. En zonder ondernemers is er geen werk. Het zou mooi zijn dat die de waardering zouden krijgen vanuit de maatschappij en de politiek die ze verdienen. Bijna overal verzanden opmerkingen over ondernemers als groot verdieners, profiteurs en slecht voor hun werknemers.

Ja, als je bestaanszekerheid wilt moet je maar een 'echte baan' nemen, geloof ik. Dat zullen veel mensen mogelijk denken. En wat ik al eerder schreef hier ergens op het forum, we kunnen ons niet organiseren om een vuist te maken en hebben geen machtsmiddelen zoals een trein die je stil kunt zetten of met zijn allen op de tractor de weg op. Het is een versnipperde en ook heel diverse groep, die min of meer in stilte zijn werk doet. De verschillen zijn groot, veel ZZP'ers redden het maar net maar je hebt er natuurlijk ook met een uurtarief van 200 euro per uur. Dé ZZP'er bestaat niet. 

Miraval schreef op 28-09-2025 om 16:55:

[..]

Dit ja!

Maar goed, dit topic gaat over politiek. Maar het zit me best hoog merk ik. 

Zorroo schreef op 28-09-2025 om 18:15:

[..]

Dit ja!

Maar goed, dit topic gaat over politiek. Maar het zit me best hoog merk ik.

Ja mij ook.

Maar ook dit is politiek toch? Want als de politiek besluit de minimumlonen te verhogen, dan gaat dat ten koste van of het bedrijfsleven of de consumentenprijzen. 

En op dit moment komt de politiek direct aan de bestaanszekerheid van alle zzpers.

Miraval schreef op 28-09-2025 om 18:58:

[..]

Ja mij ook.

Maar ook dit is politiek toch? Want als de politiek besluit de minimumlonen te verhogen, dan gaat dat ten koste van of het bedrijfsleven of de consumentenprijzen.

En op dit moment komt de politiek direct aan de bestaanszekerheid van alle zzpers.

Ja inderdaad, ik maak me ook best zorgen. 

Loeki72 schreef op 28-09-2025 om 13:52:

en weer over de politiek. V/d Plas zat bij het programma Buitenhof. Ze vind de benoeming van de Raad van State te politiek, dus wil ze door de kamer benoemde rechters om het minder politiek te maken.
Zij heeft het idee dat de Raad van State teveel politiek gekleurd door D66 is. Ze wist niet hoeveel leden de RvS heeft (17) en ook niet hoeveel daarvan van D66 zijn (2). Maar blijft bij haar standpunt. Wat valt ze toch vaak door de mand met domme uitspraken.

Want de kamer is niet politiek? Dan krijg je toch juist politiek gekleurde rechters... 

Misschien moeten we rechters laten benoemen door een "Raad", een groep slimme mensen die veel van recht weet of misschien juist veel van de maatschappij, en die benoemen dan de rechters. O wacht... 

Andere opties:

- koning

- decanen van een uni/hbo/mbo

- lootje trekken 

- de rechters die overgebleven zijn benoemen de nieuwe collega.

- burgemeesters van het arrondissement waar de rechtbank plaats heeft (al kruizen de politieke en de rechtelijke macht dan wel) 

- politiehoofden (al kruizen de uitvoerende en rechterlijke macht dan mogelijk wel teveel). 

Het lastige is dat een flexibele schil in veel sectoren wenselijk is. 
In de zorg wil je extra achtervang tijdens het griep seizoen. In de bouw wil je extra mensen voor grote projecten. in mijn sector, ict, wil je soms specifieke kennis binnen halen (vaak initieel voor een project maar dan blijkt het meerdere projecten lang handig).

Ondertussen wordt het aannemen van zzp steeds lastiger. De exacte regels zijn niet duidelijk. Aan de andere kant is het ook lastig om iemand een tijdelijk contract te geven, want de tijd tot een vast contract en de voorwaarden worden steeds strikter. 

Ik ben voor bescherming en voor een vangnet maar er moet ook enige vorm van flexibiliteit blijven. 

Toevoeging: maar ik heb geen idee welke regels dan wel kunnen helpen. Dus hopelijk komt iemand hier of een van de partijen met goede ideeën. 

Neweve schreef op 28-09-2025 om 19:34:

[..]

Want de kamer is niet politiek? Dan krijg je toch juist politiek gekleurde rechters...

Misschien moeten we rechters laten benoemen door een "Raad", een groep slimme mensen die veel van recht weet of misschien juist veel van de maatschappij, en die benoemen dan de rechters. O wacht...

Andere opties:

- koning

- decanen van een uni/hbo/mbo

- lootje trekken

- de rechters die overgebleven zijn benoemen de nieuwe collega.

- burgemeesters van het arrondissement waar de rechtbank plaats heeft (al kruizen de politieke en de rechtelijke macht dan wel)

- politiehoofden (al kruizen de uitvoerende en rechterlijke macht dan mogelijk wel teveel).

Of testen afleggen. 

De beste wint. 

Testen zijn dan niet alleen of je veel weet, maar ook of je order kunt houden etc

Zorroo schreef op 28-09-2025 om 16:36:

[..]

Helemaal met je eens. Maar het leeft verder niet zo voor anderen dan de zelfstandigen zelf. Ik merk het hier op het forum al, een post over ZZP krijgt maar weinig respons. Dus dan zijn we voor de politiek automatisch ook onbelangrijk, helaas. Terwijl ZZP'ers juist heel belangrijk zijn, de smeerolie noemen ze ons wel eens.

Ik vind het ingewikkeld om op een post over ZZPers te reageren, merk ik. Dat komt zeker niet doordat ik ze onbelangrijk vind, maar omdat ik er weinig verstand van heb en de situatie rondom ZZPers ingewikkeld vind. 

Als er een partij is die:

• niet vooral voor de grote multinationals gaat (a la VVD)
  • niet doet alsof de gewone mensen allemaal in loondienst zijn en als je het voor hen goed regelt het al wel prima is (a la PvdA/GL en SP)
  • wél de misstanden wil aanpakken met bijv ZZPers in de zorg en het onderwijs en pakketdiensten, die of de kosten opdrijven, of het voor vaste werknemers onwerkbaar maken, of die juist zelf uitgeknepen worden
  • maar niet zodanig dat het ten koste gaat van andere ZZPers die niets met die misstanden te maken hebben

dan krijgt die partij van mij een grote plus. Ik vraag me alleen af of die partij bestaat en ook weet ik helemaal niet of dat wat ik zou willen wel kan en zo ja hoe, want daar heb ik dus helemaal geen verstand van.

En @Miraval, ik vind het heel goed dat je die andere onderwerpen aansnijdt. Ik vind juist dat soort onderwerpen belangrijk en interessant om hier te bespreken. Zorg, onderwijs, woningnood, natuur & milieu, klimaat, veeteelt, welvaart, een sterke rechtsstaat, etc. Ik ben er helemaal voor om daarover meer te discussiëren hier en niet de boel hier steeds weer te laten kapen door of zelf te sturen richting asiel. Want zo'n belangrijk en allesomvattend punt is dat helemaal niet.

Ik ben dus wel benieuwd naar wat jullie hier denken over de plannen van de verschillende partijen om de woningnood aan te pakken. Welke partij heeft hier een goed plan voor, dat zoden aan de dijk zal zetten? Hoe haalbaar zijn de ideeën? Welke partijen zitten hierin op één lijn en welke juist niet?

https://pca.st/episode/4f8dc355-de3c-4112-8e97-ec8cb41d0a5b

Een podcast van NRC over het misleidende taalgebruik van politici in campagnetijd. Interessant om te luisteren, je leert hoe het komt dat mensen toch weer vallen voor de verkeerde partijen. 

Bakblik schreef op 29-09-2025 om 07:45:

https://pca.st/episode/4f8dc355-de3c-4112-8e97-ec8cb41d0a5b

Een podcast van NRC over het misleidende taalgebruik van politici in campagnetijd. Interessant om te luisteren, je leert hoe het komt dat mensen toch weer vallen voor de verkeerde partijen.

NRC dus. 

https://www.youtube.com/watch?v=UI3kOHwNyM8 NL 4 sep 2025
Johan Derksen ergert zich kapot aan NRC en De Volkskrant: 'Promotiekanalen voor links Nederland!'

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.