Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 28-09-2025 om 10:28:

We hebben het hier al eerder gehad over dit optreden van Timmermans:
Zes jaren geleden:

Ja, je hebt het er al eerder over gehad, al vele malen zelfs. Het is je goed recht om een hekel te hebben aan Timmermans, maar blijf geen oude koeien uit de sloot halen. Je gaat echt helemaal niemand overtuigen.

Miraval schreef op 28-09-2025 om 10:18:

[..]

Slim natuurlijk om altijd een weloverwogen keuze te maken. Welke onderwerpen (buiten asiel/migratie) zijn voor jou belangrijk? Wat zijn de belangrijkste punten waar je je keuze op gaat maken?

En je zegt het hele zooitje op rechts, dus CDA zou nog een optie kunnen zijn?

CDA zou zeker een optie kunnen zijn,  ze hebben christen nog in de naam maar hangen daar niet erg meer aan.  SGP zou ik bijvoorbeeld niet doen vanwege hun standpunten op abortus en euthanasie. 

Voor mij zijn de punten waar ik het meest naar ga kijken: Zorg en dan de bereikbaarheid van de zorg en de macht niet meer bij de verzekeraars voor de vergoedingen. Ik heb al teveel te maken gehad met tunnelvisie in de zorg waardoor ik onnodig lang met klachten heb gelopen en dat de verzekering bepaald welk merk medicatie ik krijg zonder te kijken naar de bijwerkingen is mij ook een doorn in het oog. Ze geven liever een maagbeschermer erbij om de bijwerkingen op te lossen dan dat ik het duurdere medicijn krijg zonder bijwerkingen.  Pil plus maagbeschermer kost meer dan pil die ik verdraag zonder.  Maar protocol is dat ik voortaan merk B moet slikken dat goedkoper is. 

Verder ga ik ook kijken naar wat de plannen voor kunst en cultuur zijn. Mijn jongste werkt als zzp'er in die branche. 

Ik ga op zoek naar acceptabele plannen op al die vlakken. En een humaan asielbeleid.

Bakblik schreef op 28-09-2025 om 11:29:

[..]

CDA zou zeker een optie kunnen zijn, ze hebben christen nog in de naam maar hangen daar niet erg meer aan. SGP zou ik bijvoorbeeld niet doen vanwege hun standpunten op abortus en euthanasie.

Voor mij zijn de punten waar ik het meest naar ga kijken: Zorg en dan de bereikbaarheid van de zorg en de macht niet meer bij de verzekeraars voor de vergoedingen. Ik heb al teveel te maken gehad met tunnelvisie in de zorg waardoor ik onnodig lang met klachten heb gelopen en dat de verzekering bepaald welk merk medicatie ik krijg zonder te kijken naar de bijwerkingen is mij ook een doorn in het oog. Ze geven liever een maagbeschermer erbij om de bijwerkingen op te lossen dan dat ik het duurdere medicijn krijg zonder bijwerkingen. Pil plus maagbeschermer kost meer dan pil die ik verdraag zonder. Maar protocol is dat ik voortaan merk B moet slikken dat goedkoper is.

Verder ga ik ook kijken naar wat de plannen voor kunst en cultuur zijn. Mijn jongste werkt als zzp'er in die branche.

Ik ga op zoek naar acceptabele plannen op al die vlakken. En een humaan asielbeleid.

Ik zag dat D66 daar een stukje van had staan in hun programma. Maar ook daar weer ZZP schap moet bestreden worden. Dat laatste vind ik een hele lastige. 

Je stukje over zorg kan ik me helemaal in vinden. Weet je toevallig welke partij daar het beste bij aansluit?

Miraval schreef op 28-09-2025 om 12:40:

[..]

Ik zag dat D66 daar een stukje van had staan in hun programma. Maar ook daar weer ZZP schap moet bestreden worden. Dat laatste vind ik een hele lastige.

Je stukje over zorg kan ik me helemaal in vinden. Weet je toevallig welke partij daar het beste bij aansluit?

Ik heb me er nog niet zo heel erg in verdiept. Ik heb wel een paar haar geleden fractievoorzitters van SP, GroenLinks, PvdA, D66 gemaild met een schreeuw om aandacht voor die rare constructies in de vergoedingen.  Kreeg alleen antwoord van D66 en SP dat zij het wilden verbeteren.  Hoe hun programma's nu zijn weet ik nog niet. 

Zorroo schreef op 28-09-2025 om 11:13:

[..]

Fleur, ik ga niet aan je uitleggen wat satire is, alsof je een basisschoolleerling bent hoor. Als je dit niet snapt, lekker laten zo.

Doe niet zo denigrerend. Mij hoef je niet uit te leggen wat satire is, hoor, ik probeerde jou wel uitte leggen hoe dubbel jullie zijn als het over politiek gaat en het ene stukje wel in jullie straatje past, en het andere stuk niet terwijl dat uitgebreider is en ook over diezelfde politiek gaat. 

Dan heet het 'satire' en moet het vooral duidelijk zijn en zouden we kunnen weten hoe we er over moeten denken. Ik moet niks.

Miraval schreef op 28-09-2025 om 12:40:

[..]

ZZP'ers zijn volgens mij bij elke partij de klos. Ik kan daardoor als zelfstandige eenpitter niet echt stemmen voor mijn eigen persoonlijk belang op dat vlak, dat laat ik dan maar varen. Ik stem dus niet voor mezelf maar voor wat in mijn ogen in het algemeen belang is van iedereen, het land, Europa, indirect de wereld. En licht-strategisch. Dat wordt Timmermans dit keer. Zodat er een stevig links blok kan komen. Maar met de hoop dat er een degelijk middenkabinet komt. Voor de ZZP'ers heb ik het eigenlijk dus opgegeven, wij zijn het pispaaltje van iedereen en zullen waarschijnlijk bij elke bezuinigingsslag moeten gaan inleveren. Met dank aan de maaltijd- en postbezorgbedrijven etc., die het begrip ZZP tot het uiterste wisten op te rekken voor eigen gewin. 

mezelf gequote, foutje
Fleurtje_5 schreef op 28-09-2025 om 13:06:

[..]

Doe niet zo denigrerend. Mij hoef je niet uit te leggen wat satire is, hoor, ik probeerde jou wel uitte leggen hoe dubbel jullie zijn als het over politiek gaat en het ene stukje wel in jullie straatje past, en het andere stuk niet terwijl dat uitgebreider is en ook over diezelfde politiek gaat.

Dan heet het 'satire' en moet het vooral duidelijk zijn en zouden we kunnen weten hoe we er over moeten denken. Ik moet niks.

Nee, je snapt er niks van, laat maar joh. Je kan er verder op doorgaan, ik reageer niet meer. 

PensioNada schreef op 28-09-2025 om 11:15:

[..]

Ja, je hebt het er al eerder over gehad, al vele malen zelfs. Het is je goed recht om een hekel te hebben aan Timmermans, maar blijf geen oude koeien uit de sloot halen. Je gaat echt helemaal niemand overtuigen.

Net zoals het hier ook vele malen gaat over Wilders en oude koeien etc.etc.

Zorroo schreef op 28-09-2025 om 13:10:

[..]

Nee, je snapt er niks van, laat maar joh. Je kan er verder op doorgaan, ik reageer niet meer.

Verstandig.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-09-2025 om 13:33 Topicstarter

Volgens mij is het probleem met ZZP’ers tweeledig. Ten eerste zijn er teveel ZZP’ers die dat niet vrijwillig zijn.
Ten tweede zijn er te veel te dure ZZP’ers werkzaam in sectoren als onderwijs en zorg, waarbij het in het algemeen belang veel beter zou zijn als deze in dienst zouden zijn en dezelfde rechten en plichten zouden hebben als het overige personeel.
Lang niet alle ZZP’ers zijn echt ondernemers. Het probleem is dat je daar niet goed onderscheid in kunt maken en dat je dus met maatregelen alle ZZP’ers treft. Ook degenen die wel echt ondernemen. Ik weet niet zo goed wat je daar aan kunt doen, hoe je het onderscheid wel goed maakt.

Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 13:33:

Volgens mij is het probleem met ZZP’ers tweeledig. Ten eerste zijn er teveel ZZP’ers die dat niet vrijwillig zijn.
Ten tweede zijn er te veel te dure ZZP’ers werkzaam in sectoren als onderwijs en zorg, waarbij het in het algemeen belang veel beter zou zijn als deze in dienst zouden zijn en dezelfde rechten en plichten zouden hebben als het overige personeel.
Lang niet alle ZZP’ers zijn echt ondernemers. Het probleem is dat je daar niet goed onderscheid in kunt maken en dat je dus met maatregelen alle ZZP’ers treft. Ook degenen die wel echt ondernemen. Ik weet niet zo goed wat je daar aan kunt doen, hoe je het onderscheid wel goed maakt.

Zo zit het precies, eens. Ik benaderde het wat te beperkt in mijn irritatie. Hoe het wel moet weet de politiek duidelijk al jaren ook niet, ze hebben no clue, gezien alle slechte voorstellen tot nu toe. 

Daglichtlamp schreef op 28-09-2025 om 13:33:

Klopt, bij ons (zorg) hadden de zzp’ers eerste recht op roosters en vakanties. De roosters van het vaste personeel werden daaromheen geroosterd. Het gevolg was dat het vaste personeel steeds vervelender roosters kregen. Inmiddels werken wij niet meer met zzp’ers. 

en weer over de politiek. V/d Plas zat bij het programma Buitenhof. Ze vind de benoeming van de Raad van State te politiek, dus wil ze door de kamer benoemde rechters om het minder politiek te maken. 
Zij heeft het idee dat de Raad van State teveel politiek gekleurd door D66 is. Ze wist niet hoeveel leden de RvS heeft (17)  en ook niet hoeveel daarvan van D66 zijn (2). Maar blijft bij haar standpunt. Wat valt ze toch vaak door de mand met domme uitspraken. 

Loeki72 schreef op 28-09-2025 om 13:52:

en weer over de politiek. V/d Plas zat bij het programma Buitenhof. Ze vind de benoeming van de Raad van State te politiek, dus wil ze door de kamer benoemde rechters om het minder politiek te maken.
Zij heeft het idee dat de Raad van State teveel politiek gekleurd door D66 is. Ze wist niet hoeveel leden de RvS heeft (17) en ook niet hoeveel daarvan van D66 zijn (2). Maar blijft bij haar standpunt. Wat valt ze toch vaak door de mand met domme uitspraken.

Ik vind dit facepalmwaardig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.