Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 23-09-2025 om 13:25:

[..]

Nee ik vind de PVV in de verste verte niet lijken op DENK. Gelukkig dat de PVV groter is dan DENK. Stel je voor. Ik zag meermaals hoe iemand van DENK minachtend tegen Kamervoorzitter Arib was, en zo haar gezag wou ondermijnen.

Als we dan toch de geschiedenis induiken: de PVV heeft ook niet altijd even frisse figuren gehad. 

Ik vind het beiden rare partijen. 
Hun gedrag moedigt polarisatie steeds verder aan. 

Ik word langzamerhand zo verdrietig van alles wat er in ons land en in de wereld gebeurt. Ik hoop zo enorm dat de democratische krachten de overhand zullen houden. 

BeesAreCool schreef op 23-09-2025 om 14:15:

[..]

Als we dan toch de geschiedenis induiken: de PVV heeft ook niet altijd even frisse figuren gehad.

Ik vind het beiden rare partijen.
Hun gedrag moedigt polarisatie steeds verder aan.

Inderdaad, Dat klopt ook.

Herfstappeltaart schreef op 23-09-2025 om 18:38:

Ik word langzamerhand zo verdrietig van alles wat er in ons land en in de wereld gebeurt. Ik hoop zo enorm dat de democratische krachten de overhand zullen houden.

Dat ben ik nou helemaal eens met je.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-09-2025 om 19:42 Topicstarter

Na afgelopen zaterdag kan zelfs de PVV niet meer beweren dat het toenemende antisemitisme alleen komt van moslims. 

Net de bijdrage gehoord van Laura Bromet in het debat over antisemitisme. Indrukwekkend.https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-23/justitie-veiligheid/plenaire-zaal/pakket-aan-maatregelen-ter-bestrijding-van-antisemitisme-18-55/markeringen?event=speaker2025-09-23T19%3A36%3A23%2B0200

Daglichtlamp schreef op 23-09-2025 om 19:42:

Na afgelopen zaterdag kan zelfs de PVV niet meer beweren dat het toenemende antisemitisme alleen komt van moslims.

Net de bijdrage gehoord van Laura Bromet in het debat over antisemitisme. Indrukwekkend.https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-23/justitie-veiligheid/plenaire-zaal/pakket-aan-maatregelen-ter-bestrijding-van-antisemitisme-18-55/markeringen?event=speaker2025-09-23T19%3A36%3A23%2B0200

Ik had deze niet gezien. Dankje voor het delen. Inderdaad indrukwekkend en precies zoals ik over de kwestie denk.

BeesAreCool schreef op 23-09-2025 om 12:51:

[..]

Helemaal eens.

De verdeeldheid is groot, mede ook door dat conflict inderdaad. Zelf zou ik niet voor een geloofspartij stemmen, maar Bontebal is wel 1 van de meest redelijke en verbindende mensen.

Wat betreft de PVV: ze waren nu niet buitengesloten, maar dan zijn hun kamerleden weer vaak afwezig. Dat neem ik dan ook niet serieus als ze echt wat willen betekenen.

Leuk om met u van gedachte te wisselen trouwens

Ja, dat staat mij dus ook tegen: stemmen op een geloofspartij. Ik vind politiek trouwens echt heel interessant maar ik ben van mezelf uit echt enorm liberaal wat betreft andermans keuzes. Ik zou nooit afknappen op iemand die PVV stemt ( sterker nog, veel van mijn omgeving doet dat, de andere helft zit op PVDA/GroenLinks ) of eeuwenlange discussies gaan voeren over politieke voorkeuren. Ik vind dat zinloos en ben daar veel te relaxt voor. Laat mensen gewoon. Politiek is leuk, maar dat hele families en vriendenkringen uit elkaar vallen omdat er geen respect is voor elkaars voorkeuren, tja dat vind ik echt zonde. Ik zie mezelf als vrij neutraal en ik zoek dan ook een neutrale partij met een rustige, capabele leider maar die vind ik helaas niet echt. 

Want het gros is bezig met moddergooien ipv de mensen dichter bij elkaar te brengen. Ik zie het liefst een premier die het als hoofddoel heeft om het land weer te verbinden. Tot rust te manen. Maar ja, wie dan? 

De kamer zou zich eens wat minder bezig moeten houden met verkiezingen winnen en elkaar af te fikken en wat meer met het herstel van een flink beschadigd land wat steeds meer uit elkaar groeit. En eens over de PVV hoor, die hebben helaas gewoon geen capabele mensen in de partij zitten en daarop stemmen zou nu ook echt een verspilde stem zijn. De mensen die ik ken die PVV stemmen twijfelen daar nu ook erg over en gaan vermoedelijk over naar de VVD. 

Fleurtje_5 schreef op 23-09-2025 om 13:12:

[..]

Beterschap.

Ik vond Bontebal ook een nette fatsoenlijk man, tot dat ik las wat hij allemaal getwitterd had. Nu kijk ik toch anders naar deze nette man. Ik zie nu vooral iemand die heel netjes probeert te praten. Als je het mij vraagt probeert hij dat wat veel. Maar idd ook een nette man kan van binnen een straatvechter zijn. Maar dat hij vaag blijft en niet kan zeggen wat zijn plannen zijn (zodat je hem nooit kan verwijten dat hij iets anders belooft heeft) plus de belastingen absurd wil verhogen (zodat we heel wat Bonteballen moeten neertellen) én naar PvdA/GL neigt geeft voor mij de doorslag om zeker niet op hem te stemmen.

Dieptriest deze verdeeldheid in de Kamer.

Dank je wel! Ik weet niet wat hij op Twitter gezegd heeft want ik heb een Twitter of social media. Dat hij vaag blijft over zijn intenties vind ik ook wel tegen hem spreken ja. 

Dat doet me weer denken aan Omtzigt en daar heb ik nog nachtmerries van. Dat doet me dus wel weer twijfelen aan hem. Ik denk dat hij het wel red in debatten als iedereen hem aan zou vallen maar ja ik ben het er wel mee eens dat het een flink minpunt is dat hij naar links neigt. Daarom denk ik dat het hier toch weer blanco gaat worden. Ik weet het anders echt niet. En ja, dan mag je ook niet klagen over de politiek, maar dat doe ik dus ook echt nooit. Ik heb wel wat beters te doen dan te mekkeren over de politiek en ben prima tevreden met mijn leven. 

Op werk willen collega's wel graag praten over de Israel/Gaza kwestie en daar merk ik ook de verdeeldheid en dat ze van mij een keuze eisen. Tja, jammer joh. Ik wil het er niet over hebben. Ik kies geen kant, ik kijk geen nieuws. Ik hou me bezig met leuke dingen en niet met dingen waar ik geen controle over heb en alleen maar ellendig van wordt. Ik denk dan, kunnen we het niet gewoon over wat gezelligs hebben? Ik ben depressie gevoelig en dat word nog erger als ik het nieuws ga volgen dus dat doe ik niet. 

Daglichtlamp schreef op 23-09-2025 om 19:42:

Indrukwekkende toespraak van Bromet, heel triest dat bij het leggen van de steen iemand weer free palestina moet roepen.

Applaus voor Mirjam Bikker:
Tweede Kamer WOEST op Hogeschool die KERSTMIS AFSCHAFT

Applaus voor Caroline van der Plas:

https://tvblik.nl/vandaag-inside/23-september-2025 Caroline van der Plas over als men Pasen en kerstmis wilt schrappen. Vanaf 32:25 minuut 

In deze aflevering van Vandaag Inside ook een fragment van wat de minister van Justitie en veiligheid zegt over de vernielingen op het Mali veld afgelopen weekend. En ook een fragment over wat Trump zegt. 

Prettig om uw gedachtengangen te lezen Jujubee.
Het moddergooien schiet inderdaad niet op. Voorheen had ik niet het gevoel dat er zo hard werd geoordeeld om wat je stemde. De partijen spraken zich ook wat gematigder uit. 
In mijn omgeving (collega’s en familie) stemmen een aantal mensen op PVV. Het is niet altijd even subtiel wat eruit komt en vrij aanvallend naar -voor mij- gematigde partijen. Dan zeg ik niks en luister, ook omdat ik niks met een ongenuanceerde toon kan en dan dichtklap. Met een ongenuanceerde -voor mij- te linkse toon kan ik overigens ook weinig. Als het me te gortig word kap ik het af en begin over iets anders of zoek naar waar we het wel mee eens zijn. Met mijn midden/links of liberaal midden/rechts vrienden praat ik bijna niet over binnenlandse politiek of Gaza behalve dat we het gepolariseer en geweld afkeuren. Niemand die ik ken demonstreert. Een uitzondering zou een geheel neutrale demonstratie (niet links of rechts of pro Palestina of pro Israël) zijn.

Dit jaar weet ik voor het eerst nog niet wat ik ga stemmen omdat elke partij wel iets heeft waar ik het niet mee eens ben. Ik ga wel stemmen omdat ik niet wil dat we Amerikaanse taferelen gaan meemaken ook al is dat praktisch onmogelijk. Behoud van democratie en onze grondwet vind ik belangrijk.

Waarom is men bang om zaken te benoemen? Het was/ is toch duidelijk wat er afgelopen zaterdag heeft plaatsgevonden, en wie de daders zijn?

https://nos.nl/artikel/2583795-van-oosten-justitie-zegt-nu-toch-relschoppers-zijn-antisemitisch-en-nazistisch

Demissionair justitieminister Van Oosten (VVD) heeft zich, na stevige kritiek uit de Tweede Kamer, toch stelliger uitgesproken over de relschoppers die afgelopen zaterdag vernielingen aanrichtten en politiemensen aanvielen in Den Haag. Hij sprak vanavond over "extreemrechtse relschoppers" die geweld gebruikten, de Hitlergroet brachten en "vreselijke leuzen" riepen.

"Dat vind ik nazistisch, dat vind ik antisemitisch en dus verwerpelijk en afschuwelijk", aldus Van Oosten aan het begin van zijn betoog in een debat over de bestrijding van antisemitisme.

Helpdesk schreef op 24-09-2025 om 09:54:

Prettig om uw gedachtengangen te lezen Jujubee.
Het moddergooien schiet inderdaad niet op. Voorheen had ik niet het gevoel dat er zo hard werd geoordeeld om wat je stemde. De partijen spraken zich ook wat gematigder uit.
In mijn omgeving (collega’s en familie) stemmen een aantal mensen op PVV. Het is niet altijd even subtiel wat eruit komt en vrij aanvallend naar -voor mij- gematigde partijen. Dan zeg ik niks en luister, ook omdat ik niks met een ongenuanceerde toon kan en dan dichtklap. Met een ongenuanceerde -voor mij- te linkse toon kan ik overigens ook weinig. Als het me te gortig word kap ik het af en begin over iets anders of zoek naar waar we het wel mee eens zijn. Met mijn midden/links of liberaal midden/rechts vrienden praat ik bijna niet over binnenlandse politiek of Gaza behalve dat we het gepolariseer en geweld afkeuren. Niemand die ik ken demonstreert. Een uitzondering zou een geheel neutrale demonstratie (niet links of rechts of pro Palestina of pro Israël) zijn.

Dit jaar weet ik voor het eerst nog niet wat ik ga stemmen omdat elke partij wel iets heeft waar ik het niet mee eens ben. Ik ga wel stemmen omdat ik niet wil dat we Amerikaanse taferelen gaan meemaken ook al is dat praktisch onmogelijk. Behoud van democratie en onze grondwet vind ik belangrijk.

Dank je. Ik vind het gewoon super belangrijk om respectvol met elkaar om te gaan. Om normaal te doen tegen mensen die anders over dingen denken dan ik. In mijn ideale wereld is er een kabinet met drie partijen, een rechts, een links en een middenpartij, die gewoon met elkaar om tafel gaan op een normale manier en het land runnen met de gedachte dat het volk op de eerste plaats komt, niet hun ego's. Ik vind een heel links of rechts kabinet ook geen goed plan en ik ben ook niet voor die talloze partijen waar mensen uit kunnen kiezen. Het zijn er in mijn ogen veel te veel. In Amerika heb je te weinig opties, zeker als gematigde middenstemmer, hier teveel. 

Ik kom trouwens totaal niet uit een politiek nest, we hadden het hier nooit over politiek maar ik vond de dynamiek vroeger altijd wel interessant. Nu vind ik het echt om te huilen. 

Heb je enig idee waar je op zou willen stemmen? Laat je dat afhangen van de partijleider of het programma? Lastig he, dit jaar. Ik wil ook echt wel gaan maar ik weet het echt even niet. 

Bij al die verdeeldheid moet ik steeds vaker denken aan deze speech van Charlie Chaplin: 

https://www.youtube.com/watch?v=w8HdOHrc3OQ

Ik zal wel een idealist zijn maar dit is precies hoe ik naar de huidige problemen aan kijk. 

Mooie speech. Het zou mooi zijn als vertegenwoordigers van politieke partijen hun ego’s opzij zouden kunnen zetten.
Ik kom uit een redelijk politiek nest maar waarbij iedereen anders stemt, voornamelijk op VVD, CDA en PvdA en nu meer PVV. Van buitenaf (jeugdvriendin en haar familie) kreeg ik weer veel mee vanuit links. Hun ideeën vond ik te communistisch, ze stemden op de Groenen maar het sociale en meer feministische sprak me wel aan. Behalve eenmalig VVD heb ik altijd op PvdA gestemd. De fusie met GL had van mij niet gehoeven.
Volgens de stemwijzer van de Volkskrant kom ik uit op D66, Volt en CU (evenveel stemmen) maar de stellingen vind ik niet genuanceerd genoeg. D66 is voor mijn portemonnee (huur) erg nadelig, Volt valt af want komt te onrealistisch over en CU valt af omdat de C niet bij me past. PvdA/GL zou het meest bij me passen maar er staan me een aantal zaken tegen. Dan toch D66 als lijm tussen partijen als CDA, GL/PvdA en VVD en erop vertrouwen dat ze mij als huurder met lage middeninkomen meer gaan ontzien? Dat zou goed kunnen komen met de combinatie CDA en GL/PvdA maar niet met VVD ipv GL/PvdA. Dan wordt de kloof tussen de allerrijksten en de rest nog groter, denk ik. En zo draai ik cirkeltjes.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-09-2025 om 11:19 Topicstarter

VVD wil weer af van de bescherming van middenhuurders. D66 heeft toch ook voor huurders best goede punten in hun programma? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.