Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 09-09-2025 om 13:21:

[..]

Soheey, wat praat jij naar tegen Yumi? Zal ik nou eens een gele gebreide sok over mijn hoofd trekken en met een blauwe panty op je stoep gaan schreeuwen? Dat is wel wat er gebeurde met Pussy, die hier ter sprake kwam vanwege de congresavond van de Partij voor de Dieren. Esther Ouwehand vind ik een zeer irritant Kamerlid. Ik geloof nooit dat dieren echt op haar zouden stemmen.

En nou wil jij zeggen dat de gelovige Russische Orthodoxe kerk dit heeft verdiend vanwege moordpartijen met bomgordels en aanslagen die gepleegd zijn op kerstmarkten in naam van het geloof? O wacht, nee dat zit wat anders in mekaar, toch?

Wat is de volgende kerk waar Pussy Riot dan voor opruiing moet zorgen? Als ze niet gelovig zijn en niet van gebeden houden, liever ergens op een podium schreeuwen, dan moeten ze van een altaar weg blijven.

Als ik heul met het regime in Rusland mag je van mij een week met een gele sok op mijn stoep komen schreeuwen. Want dan ben ik ontzettend fout bezig.
En ik vind jullie referenties naar moskeeën een beetje onnozel inderdaad. Omdat dat niets met de situatie te maken heeft. Jullie zijn anti-islam dat weten we nu wel. Prima hoor. Maar dat hoeft er niet steeds bijgesleept te worden.

Fleurtje_5 schreef op 09-09-2025 om 13:38:

[..]

Zat Poetin in de kerk? Is hij paus, bisschop of een ander hoofd van die kerk? Staan er raketten in die kerk? Het is alleen een ander geloof. Voert die orthodoxe kerk een oorlog?

Als Wilders het over hoofddoekjes heeft, of overal een boerkaverbod wil, of tegen de versterkte gebedsoproepen is, omdat elders op de wereld vrouwen onderdrukt worden, dan word hij in het veilige Nederland en over de hele wereld met de dood bedreigd. En vind jij dat wel gewoon?

We zijn in Nederland blijkbaar zo verwend met onze rechtsstaat met de scheiding van kerk en staat dat je geen flauw idee hebt over hoe het anders zou kunnen. Rusland is geen Nederland. De Russisch Orthodoxe kerk en de politiek van Poetin zijn heel sterk onderling verbonden. Dus ja, die kerk voert een oorlog, de Russisch Orthodoxe kerk gaat niet puur om geloof. Pussy Riot ging het om de politiek van Poetin, niet om het geloof. https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/landen/veelgestelde-vragen-pussy-riot (En ik vind het net als jij ook verschrikkelijke muziek en ik ben ook totaal geen fan van Esther Ouwehand, maar dat staat daar compleet los van.)

En die 'en vind jij dat wel gewoon' is echt een heel lelijke manier van mensen iets in de mond leggen om je punt te proberen te maken. Niemand hier vind het normaal om iemand met de dood te bedreigen en volgens mij weet je dat prima.

Ik vind het ook wel weer een kwestie van appels en peren.

Bij een regime waarbij islamitische moskeeën en stromingen verbonden zijn met kwalijke regimes (en daar zijn zat voorbeelden van: Iran, Afghanistan, Somalië, etc.) zou ik ook helemaal achter een protest staan in een moskee. En ik zou een straf daarvoor van 2 jaar in een mensonterend strafkamp absoluut veroordelen en niet wegwuiven met 'ach ja, ik weet er niet zoveel vanaf, maar het zal niet zo erg zijn toch'. Als zo'n protestgroep in Nederland zou komen optreden dan zou ik ze niet gaan afkraken, maar zien als dappere mensen die tegen een heel heftig regime in durven te gaan en hun eigen welzijn daarvoor opofferen. Hoe lelijk ik hun muziek ook vind. 

Alleen ging het hier helemaal niet over, dus ik snap niet zo goed waarom het er met de haren bijgesleept moet worden, behalve om het eigen 'de islam is fout' stokpaardje er nog maar eens bij te willen halen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-09-2025 om 15:25 Topicstarter

In Nederland kijken sommigen inmiddels ook heel erg selectief naar demonstraties. Je hebt een groep die moord en brand schreeuwt bij de blokkades van Extinction Rebellion, maar die tegelijk stonden te juichen bij de blokkades van Farmers defence Force.

Nicole123 schreef op 09-09-2025 om 15:20:

Bij een regime waarbij islamitische moskeeën en stromingen verbonden zijn met kwalijke regimes (en daar zijn zat voorbeelden van: Iran, Afghanistan, Somalië, etc.) zou ik ook helemaal achter een protest staan in een moskee. En ik zou een straf daarvoor van 2 jaar in een mensonterend strafkamp absoluut veroordelen en niet wegwuiven met 'ach ja, ik weet er niet zoveel vanaf, maar het zal niet zo erg zijn toch'. Als zo'n protestgroep in Nederland zou komen optreden dan zou ik ze niet gaan afkraken, maar zien als dappere mensen die tegen een heel heftig regime in durven te gaan en hun eigen welzijn daarvoor opofferen. Hoe lelijk ik hun muziek ook vind.

Alleen ging het hier helemaal niet over, dus ik snap niet zo goed waarom het er met de haren bijgesleept moet worden, behalve om het eigen 'de islam is fout' stokpaardje er nog maar eens bij te willen halen.

Inderdaad, zo vermoeiend, iedere keer in elk politiek getint topic komt het wel weer voorbij: oh, die verschrikkelijke islam toch...Ook al ging het oorspronkelijk over iets heel anders.

Fleurtje_5 schreef op 09-09-2025 om 13:29:

[..]

Ook iemand die netjes en verstandig praat bij OranjeZomer kan van binnen een straatvechter zijn. Dat is wat ik er van vind. Voor mij mag hij gerust hardop roepen wat hij er van vind. Dat heb ik nl liever dan omgekeerd.

......

Yep! Die zeer discutabele uitlatingen die Bontebal deed op Twitter mbt politiek en maatschappelijk andersdenkenden,zijn best heel zorgelijk. Tweets als  "jammer vinden dat niet alleen maar domme mensen aan corona stierven", "het overwegen om mensen die kritische info over klimaatverandering verspreiden strafrechtelijk te vervolgen". Dat 'sensibiliseren' van kritische Kamerleden m.n. Omtzigt hem een goed idee leek". Tsja,toch wel een heel andere kant van zo'n aan de buitenkant ogenschijnlijk 'fatsoenlijke  politicus'. Vrijheid van meningsuiting lijkt niet echt een prioriteit bij hem te zijn cq erg gewaardeerd te worden.                                                                                                                                                                  Jan Dijkgraaf beschreef het treffend in een recente column. Met name het meest opvallende/achterbakse aan dit hele verhaal. Nl het verwijderen van al die discutabele tweets meteen nadat hij tot lijsttrekker van het CDA gekozen werd. Om vooral z'n imago van 'fatsoenlijk politicus' overeind te houden.Gelukkig heeft het internet een vrij goed geheugen😒.                                                                                             https://www.buttkicken.nl/2025/08/01/briefje-van-jan-aan-rolo-bontenbal-6/                    

Wel apart, dat nou juist mensen hier die vaak Wilders en zijn manier van doen verdedigen, met alle grofheid en hele groepen wegzetten en al, nu bij Bontenbal gaan graven in zijn verleden op zich minder fatsoenlijk uiten dan hij nu doet. Dus voortdurend grof zijn mag wel, als je het maar consequent doet? Of gelden voor politici die rechts-midden of links zijn andere normen dan voor ver-rechtse politici? Als je maar toegeeft 'gewoon lekker te zeggen waar het op staat' en 'wat de mensen denken' dan mag je haatzaaien, beledigen, schelden, massa's mensen wegzetten op grond van religie of afkomst? Maar als je zegt dat je wil dat iedereen fatsoenlijk met elkaar omgaat dan moet je 100% heilig zijn, inclusief je hele verleden? Of is dit puur een gevalletje alles-wat-in-mijn-straatje-past-praat-ik-recht-en-de-rest-val-ik-aan? 

Ik vind dit een beetje hetzelfde als het prima vinden als bijv Eerdmans of Wilders 10x per jaar met het vliegtuig gaat, maar als Jetten 1x op familiebezoek gaat in Zuid-Amerika heel hard 'òòòòòòòòh wat hypocriet!!!!!!!' roepen omdat hij voor een beter klimaat is en blijkbaar mag je dan van mensen die zelf helemaal niet zo pro-klimaat zijn opeens helemaal nooit meer met het vliegtuig ofzo. Ik begrijp het ook eigenlijk niet, want als je bijv. het helemaal niet erg vindt als iemand heel grof doet of met het vliegtuig gaat, waarom zou je dan een politicus daarop zo gaan aanvallen? Heb je dan eigenlijk misschien toch misschien meer met hun visie over fatsoen of klimaat gemeen dan je zelf wil toegeven?

Zorroo schreef op 09-09-2025 om 15:08:

[..]

Als ik heul met het regime in Rusland mag je van mij een week met een gele sok op mijn stoep komen schreeuwen. Want dan ben ik ontzettend fout bezig.
En ik vind jullie referenties naar moskeeën een beetje onnozel inderdaad. Omdat dat niets met de situatie te maken heeft. Jullie zijn anti-islam dat weten we nu wel. Prima hoor. Maar dat hoeft er niet steeds bijgesleept te worden.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 15:25:

In Nederland kijken sommigen inmiddels ook heel erg selectief naar demonstraties. Je hebt een groep die moord en brand schreeuwt bij de blokkades van Extinction Rebellion, maar die tegelijk stonden te juichen bij de blokkades van Farmers defence Force.

Werken moet lonen, staat er in het regeerprogramma van het kabinet-Schoof. Maar dat doet het met het huidige belastingbeleid niet. Althans, niet voor de laagste inkomensgroepen. Zo’n 800.000 mensen gaan er volgend jaar naar verwachting op achteruit ten opzichte van 2024, omdat ze meer inkomstenbelasting moeten betalen.
Mensen met een bruto-inkomen onder de 26.500 euro krijgen daarom minder arbeidskorting en betalen honderden euro’s meer inkomstenbelasting per jaar.
Er is een nieuwe lagere belastingschijf ingevoerd, die nieuwe belastingschijf compenseert voor de meeste inkomens de verlaging van de algemene heffingskorting, maar weer niet voor mensen met een laag inkomen. Zij moeten juist meer betalen.

Ik vind dit weer typisch iets van dit rechtse kabinet. Geld wegpakken bij de armen. 

P.S. dit is een klein stukje uit het artikel van NRC. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-09-2025 om 08:55 Topicstarter

Juist die groep ging er dit jaar ook al op achteruit en volgend jaar weer. Schandalig, en dat om mensen die meer verdienen belastingverlaging te kunnen geven. 

Daglichtlamp schreef op 10-09-2025 om 08:55:

Juist die groep ging er dit jaar ook al op achteruit en volgend jaar weer. Schandalig, en dat om mensen die meer verdienen belastingverlaging te kunnen geven.

Precies, maar oh wat zijn linkse partijen erg en rechtse partijen zo goed voor de (werkende) mens.

De Aarhusmotie [verkennen om op te zeggen] van BBB kreeg steun van CDA, VVD, SGP, JA21, PVV en FvD.”

Ik vind het schandalig om dit verdrag te willen opzeggen. Dit laat zien dat deze partijen meer geven om industrie en geld dan gezondheid van hun burger. Van 5 van deze 6 partijen verbaast mij dat niet. Van het CDA wel.

Het Verdrag van Aarhus is een internationaal verdrag dat het publiek (burgers en organisaties) het recht geeft op informatie over het milieu, inspraak in milieubesluiten en toegang tot de rechter om die rechten af te dwingen. Het verdrag, dat in 1998 werd aangenomen in de Deense stad Aarhus, versterkt de rol van burgers en organisaties in milieuaangelegenheden door middel van drie pijlers: toegang tot milieu-informatie, publieke participatie in besluitvorming en toegang tot de rechter.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2025 om 15:25:

Is dat zo? En dat tegelijk?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.