Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 17:31 Topicstarter

Schoondochter schreef op 30-08-2025 om 17:05:

[..]

Volgens mij staat hij wel op plek twee, de kans is vrij groot dat hij dan wel in de kamer komt. Over het algemeen ben ik het volkomen met je eens trouwens, ze doen dat veel te vaak. Ik denk allen dat deze kritiek op dit moment niet van toepassing is.

Er is natuurlijk niets op tegen dat Vos lijsttrekker wordt. Maar dat er nu opnieuw iemand uit de fractie opstapt, zodat ze direct in de Kamer kan, daar heb ik wel moeite mee. Overigens is ze helemaal niet de eerste die dan in aanmerking komt, ze stond nummer 6 tijdens de verkiezingen in 2023.

Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 17:31:

[..]

Er is natuurlijk niets op tegen dat Vos lijsttrekker wordt. Maar dat er nu opnieuw iemand uit de fractie opstapt, zodat ze direct in de Kamer kan, daar heb ik wel moeite mee. Overigens is ze helemaal niet de eerste die dan in aanmerking komt, ze stond nummer 6 tijdens de verkiezingen in 2023.

Ah ja ik had gemist dat Van Houwelingen nu uit de Kamer stapt en Vos erin. Weer een wisseltruc daar.

De hoeveelheid criminaliteit neemt helemaal niet toe, het neemt af. Alleen lijkt het voor sommigen toegenomen, vanwege het snel en veelvuldig delen via internet / social media. Criminaliteit waar je vroeger niets van wist krijg je op deze manier wel mee. Als mensen dan ook nog eens heel selectief criminaliteit onder bepaalde groepen gaan delen, zoals bijv hier in het Ter Apel topic, wordt er daarnaast ook nog een beeld neergezet dat onder bepaalde groepen héél veel criminaliteit voorkomt, terwijl dat als je de cijfers bekijkt in werkelijkheid nogal anders ligt. 

Je onveilig voelen is verder van alle tijden. Ik liep vroeger toen je nog perron nul had bij Rotterdam CS en de Keileweg met alle straatprostituees daar ook niet heel relaxed rond. Tegenwoordig is het in die buurten juist een enorm stuk opgeknapt. Als ik in het buitenland ben valt het me ook altijd weer op hoe netjes en veilig Nederland relatief is. Ghetto's a la voorsteden van Parijs hebben we hier bijvoorbeeld helemaal niet. 

Is het dan overal heel veilig en is er niks aan de hand? (Als mensen  er van gaan maken dat ik dat zou beweren.) Nee, zeker niet voor vrouwen. Er is dus zeker wel werk aan de winkel! Maar vergeleken met vroeger en vergeleken met het buitenland is het niet onveiliger of zo vreselijk onveilig als sommigen denken of ervan maken. Met het 'het wordt alleen maar erger met de onveiligheid, vroeger kon je tenminste nog veilig over straat!' of 'asielzoekers terroriseren ons land, als zij weg zouden zijn dan zou het zoveel beter gaan met de veiligheid!' geroep kan ik daarom niet zoveel. Dat is vooral beeldvorming en onderbuik, geen feit.

crim_1000_20250309-1024x695.png

onveilig_20240303-1024x570.png

https://datagraver.com/criminaliteit-onveiligheid-en-slachtofferschap/

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 17:31:

[..]

Knap dat jij 40 jaar geleden als vrouw een vage bekende een kamer liet huren in jou flat. (geen haar op mijn hoofd zou daar destijds aan denken, zelfs nu niet)

In die tijd was het in deze regio not-done dat je ging samenwonen met je vaste verkering. Dus een vage kennis in huis halen is voor die tijd wel heel gewaagd is mijn mening.

Het was een studentenflat Fleur. Dus iemand anders had zijn kamer verhuurd.  Dit is overigens precies de reactie waarom ik 40 jaar terug geen aangifte heb gedaan. Waarom er nu meer meldingen van sexueel geweld zijn, moet je degelijk onderzoeken voordat je concludeert dat er echt veel meer sexueel geweld is. Aangiftebereidheid, andere definities, het vaker voorkomen, het kan allemaal een rol spelen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 18:01 Topicstarter

Volkomen ongepast Fleurtje zo'n aanval richting iemand die verteld heeft wat haar overkomen is. Deze houding die vrouwen de schuld geeft wat hun overkomt is zo ontzettend fout. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

30-08-2025 om 18:02

Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 18:01:

Volkomen ongepast Fleurtje zo'n aanval richting iemand die verteld heeft wat haar overkomen is. Deze houding die vrouwen de schuld geeft wat hun overkomt is zo ontzettend fout.

Pcies, zeer ongepast. Wel een mening hebben, maar het verhaal niet kennen. 

PensioNada schreef op 30-08-2025 om 17:49:

[..]

Het was een studentenflat Fleur. Dus iemand anders had zijn kamer verhuurd. Dit is overigens precies de reactie waarom ik 40 jaar terug geen aangifte heb gedaan. Waarom er nu meer meldingen van sexueel geweld zijn, moet je degelijk onderzoeken voordat je concludeert dat er echt veel meer sexueel geweld is. Aangiftebereidheid, andere definities, het vaker voorkomen, het kan allemaal een rol spelen.

Ongelofelijk dat we anno 2025 nog zo weinig zijn opgeschoten met victimblaming. 

Nicole123 schreef op 30-08-2025 om 17:41:

De hoeveelheid criminaliteit neemt helemaal niet toe, het neemt af. Alleen lijkt het voor sommigen toegenomen, vanwege het snel en veelvuldig delen via internet / social media. Criminaliteit waar je vroeger niets van wist krijg je op deze manier wel mee. Als mensen dan ook nog eens heel selectief criminaliteit onder bepaalde groepen gaan delen, zoals bijv hier in het Ter Apel topic, wordt er daarnaast ook nog een beeld neergezet dat onder bepaalde groepen héél veel criminaliteit voorkomt, terwijl dat als je de cijfers bekijkt in werkelijkheid nogal anders ligt.

Je onveilig voelen is verder van alle tijden. Ik liep vroeger toen je nog perron nul had bij Rotterdam CS en de Keileweg met alle straatprostituees daar ook niet heel relaxed rond. Tegenwoordig is het in die buurten juist een enorm stuk opgeknapt. Als ik in het buitenland ben valt het me ook altijd weer op hoe netjes en veilig Nederland relatief is. Ghetto's a la voorsteden van Parijs hebben we hier bijvoorbeeld helemaal niet.

Is het dan overal heel veilig en is er niks aan de hand? (Als mensen er van gaan maken dat ik dat zou beweren.) Nee, zeker niet voor vrouwen. Er is dus zeker wel werk aan de winkel! Maar vergeleken met vroeger en vergeleken met het buitenland is het niet onveiliger of zo vreselijk onveilig als sommigen denken of ervan maken. Met het 'het wordt alleen maar erger met de onveiligheid, vroeger kon je tenminste nog veilig over straat!' of 'asielzoekers terroriseren ons land, als zij weg zouden zijn dan zou het zoveel beter gaan met de veiligheid!' geroep kan ik daarom niet zoveel. Dat is vooral beeldvorming en onderbuik, geen feit.

crim_1000_20250309-1024x695.png

onveilig_20240303-1024x570.png

https://datagraver.com/criminaliteit-onveiligheid-en-slachtofferschap/

'Ja maar als ik kijk naar mijn omgeving, dan....bla, bla,bla.'  'Ik vertrouw liever op mijn eigen waarnemingen, dan op wat vage cijfers.' 

Deze cijfers spreken voor zich. Het is nu zo makkelijk om elkaar via social media op te hitsen.

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 17:04:

[..]

Wat erg. Echt dieptriest. Het klinkt alsof jij het 'normaal' vind.

Zo klinkt het helemaal niet. 

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 17:31:

[..]

Knap dat jij 40 jaar geleden als vrouw een vage bekende een kamer liet huren in jou flat. (geen haar op mijn hoofd zou daar destijds aan denken, zelfs nu niet)

In die tijd was het in deze regio not-done dat je ging samenwonen met je vaste verkering. Dus een vage kennis in huis halen is voor die tijd wel heel gewaagd is mijn mening.

Gelukkig dat er sinds 1 juli 2024 die nieuwe zedenwet is:

https://nos.nl/artikel/2558823-politie-kreeg-in-2024-meer-meldingen-over-seksueel-geweld 9 maart 2025

..............

"De nieuwe wetgeving maakt het voor slachtoffers mogelijk om eerder melding en aangifte te doen, en biedt ons meer mogelijkheden om onderzoeken op te starten", zegt Caroline Monster, hoofd van het Landelijk Expertiseteam Seksuele misdrijven van de politie. Of er een verband is tussen het toegenomen aantal meldingen en het ingaan van de wet kan ze niet met zekerheid zeggen.

...............

Vorige maand meldde het CBS dat vrouwen vaker dan mannen melden dat ze te maken hebben gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als het gaat om seksueel geweld, ligt het aantal bijna drie keer zo hoog.

Eerder meldden hulpinstanties al een forse toename van het aantal meldingen van seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag. Regeringscommissaris Mariëtte Hamer zag een toename met 37 procent tussen 2020 en 2022.

Hoe krijg je het je toetsenbord uit. 

PensioNada schreef op 30-08-2025 om 17:49:

[..]

Het was een studentenflat Fleur. Dus iemand anders had zijn kamer verhuurd. Dit is overigens precies de reactie waarom ik 40 jaar terug geen aangifte heb gedaan. Waarom er nu meer meldingen van sexueel geweld zijn, moet je degelijk onderzoeken voordat je concludeert dat er echt veel meer sexueel geweld is. Aangiftebereidheid, andere definities, het vaker voorkomen, het kan allemaal een rol spelen.

Excuus dat het zo is opgevat. Het was zeker niet als aanval bedoeld, maar ik weet nog heel goed toen mijn nicht wou samenwonen precies 40 jaar geleden. (Haar vriend kwam uit een provincie waar samenwonen al langer gebeurde) Heel haar omgeving in rep en roer. Dat kon niet hier en dat kon niet daar. Nu is dat doodgewoon, het zou juist raarder zijn als men eerst zou gaan trouwen zonder eerst samen te wonen.

Het is toch een gok om een vage bekende in huis te nemen, NEEMT NIET WEG dat diegene gewoon zijn poten thuis moet houden, ook al was het een goede bekende. Handen thuis houden. En als hij ongevraagd zijn broek liet zakken hoef jij je echt niet schuldig over te voelen. 

Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 18:01:

Het kan idd zo zijn overgekomen maar het was van mijn kant zeker NIET als aanval bedoeld.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-08-2025 om 18:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 18:28:

[..]

Het kan idd zo zijn overgekomen maar het was van mijn kant zeker NIET als aanval bedoeld.

Dat is het hele probleem dat de schuld geven aan het slachtoffer zo vanzelfsprekend wordt gevonden. En je hebt het gewoon nog een keer over een 'vage bekende'.

Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 18:30:

[..]

Dat is het hele probleem dat de schuld geven aan het slachtoffer zo vanzelfsprekend wordt gevonden. En je hebt het gewoon nog een keer over een 'vage onbekende'.

Ik geef geen schuld aan het slachtoffer, en ik vind dat ook HELEMAAL NIET VANZELFSPREKEND dat het slachtoffer zich schuldig zou voelen. 

Ik herinnerde me wat er veertig jaar geleden gebeurde toen mijn nicht wou samenwonen. In mijn regio was dat not done. Net zoals het destijds not-done was om in verwachting te zijn vóór het huwelijk. Terwijl dat nu heel gewoon is. 

Mensen hebben al volwassen kinderen zonder ooit een jawoord voor de trouwambtenaar uit te hebben gesproken. Oei, doe ik nu aan victimblaming voor alle mensen die in verwachting waren voor het huwelijk? Nee ik noem de tijd zoals het destijds was en zoals het nu is. Voor mijn part heeft iemand tien kinderen en een latrelatie met de vader. Boeit me niet. Maar hopelijk mag ik het wel als voorbeeld noemen.

Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 18:23:

[..]

Excuus dat het zo is opgevat. Het was zeker niet als aanval bedoeld,

Excuses aanvaard. Er is een cultuurverschil tussen jouw en mijn wereld 40 jaar geleden. Ik leefde in een progressieve omgeving met een redelijk vrije sexuele moraal. Maar ik kon wel gewoon bij mijn buurman op de thee en  omgekeerd. 

En als er een misverstand was over de bedoeling dan werd een "nee" geaccepteerd. Dus was het voor mij heel onverwacht dat iemand zich niet aan onze "codes" hield. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.