Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
30-08-2025 om 15:11
Ruim 30 jaar geleden werd de late dienst door de bewaking naar de parkeerplaatsen begeleid en droegen we een apparaatje dat een hoop kabaal maakte om mannen af te schrikken. Toen hoorde je er er veel minder over omdat er nog geen sociale media of internet was. Het is niet onveiliger, het lijkt zo door de berichten die je ziet.
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 15:13
Loeki72 schreef op 30-08-2025 om 15:11:
Ruim 30 jaar geleden werd de late dienst door de bewaking naar de parkeerplaatsen begeleid en droegen we een apparaatje dat een hoop kabaal maakte om mannen af te schrikken. Toen hoorde je er er veel minder over omdat er nog geen sociale media of internet was. Het is niet onveiliger, het lijkt zo door de berichten die je ziet.
Precies.
PensioNada
30-08-2025 om 15:22
Loeki72 schreef op 30-08-2025 om 15:11:
Je hebt natuurlijk in het verleden wel situaties gehad als de Utrechtse serieverkrachter en de Utrechtse serie-aanrander. En nu in IJsselmonde een mogelijke serie-aanrander. Ik vind het logisch dat vrouwen dan wel voorzichtiger zijn en banger. Maar ik heb zelf niet het gevoel dat het onveiliger is geworden.
Loeki72
30-08-2025 om 15:31
PensioNada schreef op 30-08-2025 om 15:22:
[..]
Je hebt natuurlijk in het verleden wel situaties gehad als de Utrechtse serieverkrachter en de Utrechtse serie-aanrander. En nu in IJsselmonde een mogelijke serie-aanrander. Ik vind het logisch dat vrouwen dan wel voorzichtiger zijn en banger. Maar ik heb zelf niet het gevoel dat het onveiliger is geworden.
Ik ben in de 50 en we werden als kind al gewaarschuwd voor kinderlokkers, mochten niet alleen door een park wandelen, iedere vrouw die ik ken heeft te maken gehad met aanranding en andere ongewenste intimiteiten. Dat is altijd zo geweest en, zolang er ook mannen zijn, blijven bestaan.
Yumi
30-08-2025 om 16:14
Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 13:45:
[..]
Ik schrok er ook van toen ik gisteravond op tv hoorde hoe onveilig mensen zich voelen. En is het alleen maar angst? Nee dat blijkt niet zomaar angst te zijn. Ik kan goed begrijpen dat iemand voor zijn dochter een busje spray gaat kopen.
Zo erg dit:
https://www.nu.nl/binnenland/6367269/politie-rotterdam-zoekt-scooterrijder-weer-een-vrouw-aangerand-in-zelfde-buurt.html 29 aug 2025 In de Rotterdamse buurt rondom de Zevenbergsedijk en de Cornelis van Beverenbrug zijn de afgelopen maanden meerdere meisjes en vrouwen belaagd. Het jongste slachtoffer is elf jaar.
https://www.hln.be/buitenland/weer-twee-vrouwen-van-fiets-gesleurd-in-nederland-universiteit-nijmegen-vraagt-niet-meer-alleen-naar-huis-te-fietsen~ae3d49604/ 29-08-25 Weer twee vrouwen van fiets gesleurd in Nederland: Universiteit Nijmegen vraagt niet meer alleen naar huis te fietsen
In Beuningen 6 vrouwen aangerand
Meerdere vrouwen aangerand door man op fatbike in Beuningen, dader spoorloos
Twee fietsers grijpen in bij poging tot seksueel misdrijf in Diemen: 40-jarige man aangehouden | Het Parool
Man in Duitsland opgepakt die meisje (16) voor de trein zou hebben geduwd | Buitenland | De Gelderlander.nl
Slaapfeest zelfgebouwd huttendorp Bleiswijk afgelast na overlast van jongeren
Zilver_gray
30-08-2025 om 16:20
felija schreef op 30-08-2025 om 11:11:
[..]
Ik dacht dat jouw privé omstandigheden op luxe en comfortgebied goed zijn, vliegvakanties, een eigen huis met tuin.
Waarom ben jij dan zo'n ontevreden burger op politiek gebied? Wat heeft men jou misdaan? Of is het juist dat je bang bent dat je moet inleveren op je luxe evensstijl als je niet uit protest radicaalrechts stemt?
Ik begrijp er helemaal niets van.
Nou inderdaad!
Als we Watertoren moeten geloven, ontbreekt het haar aan niks kwa luxe en comfort, idem voor haar zoon; goed betaalde baan en een koopwoning voor hem alleen. Waarom in hemelsnaam dan nog ontevreden zijn??
Daglichtlamp
30-08-2025 om 16:25
Yumi schreef op 30-08-2025 om 16:18:
Thierry Baudet stopt als lijsttrekker FVD, opvolger bekend | Hart van Nederland
FvD blijft maar Kamerleden wisselen en zo optimaal profiteren van het wachtgeld. Je kunt er denk ik niets aan doen, maar volgens mij is het niet bedoeld om zo vaak te wisselen, tenzij er sprake is van ziekte.
FaithfulDuck87
30-08-2025 om 16:32
Nou aan Thierry missen we iig niets.
Oh hij gaat niet weg, jammer
FaithfulDuck87
30-08-2025 om 16:47
Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 13:29:
[..]
Jammer dat je dat topic zo noemt, er worden nl best serieuze problemen besproken, (mensen die nu naar Duitsland gaan om zich te wapenen, dat is toch diep diep diep triest) en jammer dat je dan wel meent te weten waar het over gaat.
Het gaat daar alleen over het bashen van asielzoekers, ik heb daar best wel eens gelezen, maar ik kan daar alleen maar erg boos worden over hoe daar gesproken wordt. En het blijft hetzelfde liedje wat daar wordt afgespeeld, de naald blijft daar (ook) heel erg hangen. Geen zin in.
Fleurtje_5
30-08-2025 om 16:57
Yumi schreef op 30-08-2025 om 16:18:
Thierry Baudet stopt als lijsttrekker FVD, opvolger bekend | Hart van Nederland
Ik las het zonet ook.
Oprichter Baudet blijft wel partijvoorzitter en gaat naar de tweede plek van de kieslijst. Baudet denkt dat hij als leider de groei van de partij in de weg staat.
Lidewij de Vos is zijn opvolger. Ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft.
Maar of dat zijn echte reden is weet ik niet, want onderstaande is een bericht van afgelopen mei:
Fleurtje_5
30-08-2025 om 17:04
Loeki72 schreef op 30-08-2025 om 15:31:
[..]
Ik ben in de 50 en we werden als kind al gewaarschuwd voor kinderlokkers, mochten niet alleen door een park wandelen, iedere vrouw die ik ken heeft te maken gehad met aanranding en andere ongewenste intimiteiten. Dat is altijd zo geweest en, zolang er ook mannen zijn, blijven bestaan.
Wat erg. Echt dieptriest. Het klinkt alsof jij het 'normaal' vind.
Schoondochter
30-08-2025 om 17:05
Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 16:25:
[..]
FvD blijft maar Kamerleden wisselen en zo optimaal profiteren van het wachtgeld. Je kunt er denk ik niets aan doen, maar volgens mij is het niet bedoeld om zo vaak te wisselen, tenzij er sprake is van ziekte.
Volgens mij staat hij wel op plek twee, de kans is vrij groot dat hij dan wel in de kamer komt. Over het algemeen ben ik het volkomen met je eens trouwens, ze doen dat veel te vaak. Ik denk allen dat deze kritiek op dit moment niet van toepassing is.
Fleurtje_5
30-08-2025 om 17:25
PensioNada schreef op 30-08-2025 om 15:22:
[..]
Gelukkig dan maar.
Ik zag dit NRC-artikel van 4 juni 2025:
Centrum Seksueel Geweld meldt sterke stijging in meldingen.
‘Zo’n snelle toename nooit eerder gezien’
Nieuws
Seksueel geweld. Het aantal meldingen van seksueel geweld is in 2024 fors .....etc.etc.etc....
Nou zal die stijging misschien komen door de nieuwe zedenwet sinds 1 juli 2024. Maar er is wel al een sterke stijging sinds 2020. Misschien ook nog door dat gedoe bij The Voice?
Fleurtje_5
30-08-2025 om 17:31
PensioNada schreef op 30-08-2025 om 14:28:
[..]
Ik ben 40 jaar geleden ook ooit bijna verkracht door een vage bekende. Hij huurde in de zomervakantie een kamer in mijn flat en we maakten af en toe een praatje. Toen hij me thee aanbood, dacht ik waarom niet, maar hij wilde iets anders dan thee. Uiteindelijk me los kunnen rukken toen hij met zijn broek op op zijn voeten stond. Ik voelde me indertijd schuldig en heb dan ook geen aangifte gedaan.
Knap dat jij 40 jaar geleden als vrouw een vage bekende een kamer liet huren in jou flat. (geen haar op mijn hoofd zou daar destijds aan denken, zelfs nu niet)
In die tijd was het in deze regio not-done dat je ging samenwonen met je vaste verkering. Dus een vage kennis in huis halen is voor die tijd wel heel gewaagd is mijn mening.
Gelukkig dat er sinds 1 juli 2024 die nieuwe zedenwet is:
https://nos.nl/artikel/2558823-politie-kreeg-in-2024-meer-meldingen-over-seksueel-geweld 9 maart 2025
..............
"De nieuwe wetgeving maakt het voor slachtoffers mogelijk om eerder melding en aangifte te doen, en biedt ons meer mogelijkheden om onderzoeken op te starten", zegt Caroline Monster, hoofd van het Landelijk Expertiseteam Seksuele misdrijven van de politie. Of er een verband is tussen het toegenomen aantal meldingen en het ingaan van de wet kan ze niet met zekerheid zeggen.
...............
Vorige maand meldde het CBS dat vrouwen vaker dan mannen melden dat ze te maken hebben gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als het gaat om seksueel geweld, ligt het aantal bijna drie keer zo hoog.
Eerder meldden hulpinstanties al een forse toename van het aantal meldingen van seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag. Regeringscommissaris Mariëtte Hamer zag een toename met 37 procent tussen 2020 en 2022.