Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
30-08-2025 om 12:17
Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 10:28:
[..]
Ik begrijp wel heel goed waarom mensen dit zouden denken. Ze hebben geen vertrouwen meer in de politiek. Ze zien ook dat de vorige 'winnaar' de grote verliezer werd, omdat hij alles in de koelkast moest zetten en nog steeds geen steun kreeg bij de aanpak waar veel mensen bijna om smeken.
Gisteren hoorde ik op tv dat een wapenwinkel in Duitsland veel klanten uit Nederland had. Voor een busje pepperspray of zelfs een wapen. En dat de meeste klanten uit ter Apel kwamen. Dat is toch te triest voor woorden dat mensen zich moeten wapenen omdat de overheid hen in de steek laat.
Ik ben het met Fleurtje eens dat veel mensen zich tegenwoordig onveilig voelen. Dat blijkt wel uit de berichten van bijvoorbeeld studenten Radboud die elkaar per app op de hoogte houden als ze onderweg zijn. Van de week probeerde iemand een studente van haar fiets te sleuren een auto in. Al dit soort nieuwsberichten van de afgelopen tijd hakken erin.
Mijn thuiszorghulp vertelde dat ze van een cliënt een zakmes heeft gekregen. Meneer zie dat het belangrijk was dat ze "iets" bij zich had als ze onderweg was op de fiets. Ze droeg het mes bij zich.
Daarnaast downloaden veel mensen op dit moment de 112app en binnenkort komt er een nieuwe app.
Deze app waarschuwt: 'Help, er zit een engerd achter me aan'
FaithfulDuck87
30-08-2025 om 12:25
Yumi schreef op 30-08-2025 om 12:17:
[..]
Ik ben het met Fleurtje eens dat veel mensen zich tegenwoordig onveilig voelen. Dat blijkt wel uit de berichten van bijvoorbeeld studenten Radboud die elkaar per app op de hoogte houden als ze onderweg zijn. Van de week probeerde iemand een studente van haar fiets te sleuren een auto in. Al dit soort nieuwsberichten van de afgelopen tijd hakken erin.
Mijn thuiszorghulp vertelde dat ze van een cliënt een zakmes heeft gekregen. Meneer zie dat het belangrijk was dat ze "iets" bij zich had als ze onderweg was op de fiets. Ze droeg het mes bij zich.
Daarnaast downloaden veel mensen op dit moment de 112app en binnenkort komt er een nieuwe app.
Maar welke partij wil daar niet iets in doen dan, of keurt dit gedrag goed? Volgens mij geen een partij. Maar het zal wel weer om de asielzoekers draaien, weerbij er ook genoeg dingen gedaan worden door de Nederlander die blank is.
felija
30-08-2025 om 12:30
Friezinnetje schreef op 30-08-2025 om 12:25:
[..]
Maar welke partij wil daar niet iets in doen dan, of keurt dit gedrag goed? Volgens mij geen een partij. Maar het zal wel weer om de asielzoekers draaien, weerbij er ook genoeg dingen gedaan worden door de Nederlander die blank is.
Alles wat je (overmatig veel) aandacht geeft, groeit. Ik lees dagelijks over wantoestanden, gepleegd door mensen uit alle lagen van de bevolking.
Toename van mensen die zich ronduit onbeschoft gedragen en menen dat ze het recht hebben om zo te doen. Heel veel mensen van Nederlandse komaf, wat ook niet vreemd is, want zij zijn uiteraard oververtegenwoordigd in ons land.
Yumi
30-08-2025 om 12:36
[..]
Ik gaf alleen aan dat ik het eens ben met Fleurtje omdat veel mensen zich onveilig voelen, en dat dit komt door alle nieuwsberichten van de laatste tijd. Dat partijen dit goedkeuren beweert hier niemand.
Wat de asielzoekers betreft verwijs ik je naar de nieuwsberichten in het Ter apel topic, anders wordt het een herhaling.
FaithfulDuck87
30-08-2025 om 12:41
Yumi schreef op 30-08-2025 om 12:36:
[..]
Ik gaf alleen aan dat ik het eens ben met Fleurtje omdat veel mensen zich onveilig voelen, en dat dit komt door alle nieuwsberichten van de laatste tijd. Dat partijen dit goedkeuren beweert hier niemand.
Wat de asielzoekers betreft verwijs ik je naar de nieuwsberichten in het Ter apel topic, anders wordt het een herhaling.
Die afvoerput lees ik niet.
PensioNada
30-08-2025 om 12:48
[..]
Omdat kranten tegenwoordig je ook "helpen" met "dit vindt u misschien ook interessant?", kwam ik via een artikel over Lucia de B. bij een ouder artikel uit over waarheidsvinding: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-valkuilen-van-waarheidsvinding-volgens-ton-derksen-die-lucia-de-berk-hielp-vrij-te-komen~b278e254/
Bij waarheidsvinding zijn er 4 valkuilen:
1. Confirmatievooroordeel.
Je pikt uit de beschikbare informatie de feiten die het best bij je wereldbeeld passen. Dit is een onbewust proces.
2. We kiezen een voor de hand liggende optie (en snel).
Dus als iets een lastige materie is dan hebben we de neiging om toch vlug ons oordeel te vormen.
3. Het primacy-effect
Bewijsmateriaal dat je het eerst ziet, onthou je beter.
4. We zijn geneigd belastende argumenten serieuzer te nemen dan ontlastende argumenten.
Alles bij elkaar opgeteld zullen al die verhalen over overlastgevende asielzoekers de gevoelens van onveiligheid versterken bij een ieder die daar gevoelig voor is. Of het werkelijk zoveel onveiliger is voor vrouwen ('s nachts) dan pak weg 30 - 40 jaar geleden?
Fleurtje_5
30-08-2025 om 13:26
Friezinnetje schreef op 30-08-2025 om 11:01:
[..]
oh ja, het gaat weer over PVDA/GL en Timmermans.
Daar ging het in mijn vraag niet over. Waarom zou je een proteststem doen op PVV? Er zijn nog meer partijen, waarom dan een proteststem? Of je bent het toch veel meer eens met PVV dan je hier wilt toegeven. Dat kan ook. MAar anders zoek je toch een partij, die meer bij jou past? Daar heb je dan meer aan, dan een proteststem?
Het gaat hier over de Nederlandse politiek, dus ook over PvdA/GL net zoals het over VVD, NSC, BBB, Volt, JA21, 50+ en PVV gaat.
Waarom zou ik een proteststem doen als ik alleen maar tussen die genoemde partijen kon kiezen???? Had je dat dat fragment bekeken dan had je misschien een beetje begrepen waarom.
Gelukkig hoef ik geen proteststem te doen. Ik heb nl al twee partijen in gedachten waar ik op zou kunnen stemmen. Misschien wel drie partijen.
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 13:28
[..]
Precies dit.
Fleurtje_5
30-08-2025 om 13:29
Friezinnetje schreef op 30-08-2025 om 12:41:
[..]
Die afvoerput lees ik niet.
Jammer dat je dat topic zo noemt, er worden nl best serieuze problemen besproken, (mensen die nu naar Duitsland gaan om zich te wapenen, dat is toch diep diep diep triest) en jammer dat je dan wel meent te weten waar het over gaat.
Fleurtje_5
30-08-2025 om 13:35
[..]
Ik denk als het maar lang genoeg duurt, dat mensen 'leren zien' welke prioriteit het heeft.
Toen ik Henri Bontebal de laatste keer zag bij Oranje Zomer, zag ik een nette man, een mooi mens ook, maar bij sommige antwoorden die niet gegeven werden, (net zoals Jesse Klaver een antwoord steeds bleef ontwijken op een vraag van Sam Hagens) dacht ik 'dit gaat ut um niet worden'. Dit gaat nog heeeeel lang duren eer er ook maar iets gedaan word tegen wantoestanden. Toestanden die onze buurlanden niet meer pikken.
Schei toch uit met je 'blanke Nederlander' geroep.
Fleurtje_5
30-08-2025 om 13:45
[..]
Ik schrok er ook van toen ik gisteravond op tv hoorde hoe onveilig mensen zich voelen. En is het alleen maar angst? Nee dat blijkt niet zomaar angst te zijn. Ik kan goed begrijpen dat iemand voor zijn dochter een busje spray gaat kopen.
Zo erg dit:
https://www.nu.nl/binnenland/6367269/politie-rotterdam-zoekt-scooterrijder-weer-een-vrouw-aangerand-in-zelfde-buurt.html 29 aug 2025 In de Rotterdamse buurt rondom de Zevenbergsedijk en de Cornelis van Beverenbrug zijn de afgelopen maanden meerdere meisjes en vrouwen belaagd. Het jongste slachtoffer is elf jaar.
https://www.hln.be/buitenland/weer-twee-vrouwen-van-fiets-gesleurd-in-nederland-universiteit-nijmegen-vraagt-niet-meer-alleen-naar-huis-te-fietsen~ae3d49604/ 29-08-25 Weer twee vrouwen van fiets gesleurd in Nederland: Universiteit Nijmegen vraagt niet meer alleen naar huis te fietsen
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 13:49
Fleurtje_5 schreef op 30-08-2025 om 13:45:
[..]
Ik schrok er ook van toen ik gisteravond op tv hoorde hoe onveilig mensen zich voelen. En is het alleen maar angst? Nee dat blijkt niet zomaar angst te zijn. Ik kan goed begrijpen dat iemand voor zijn dochter een busje spray gaat kopen.
Zo erg dit:
https://www.nu.nl/binnenland/6367269/politie-rotterdam-zoekt-scooterrijder-weer-een-vrouw-aangerand-in-zelfde-buurt.html 29 aug 2025 In de Rotterdamse buurt rondom de Zevenbergsedijk en de Cornelis van Beverenbrug zijn de afgelopen maanden meerdere meisjes en vrouwen belaagd. Het jongste slachtoffer is elf jaar.
https://www.hln.be/buitenland/weer-twee-vrouwen-van-fiets-gesleurd-in-nederland-universiteit-nijmegen-vraagt-niet-meer-alleen-naar-huis-te-fietsen~ae3d49604/ 29-08-25 Weer twee vrouwen van fiets gesleurd in Nederland: Universiteit Nijmegen vraagt niet meer alleen naar huis te fietsen
Dat heb ik 25 jaar geleden al gedaan (geen pepperspray, maar een vakantieflesje haarlak) voor mijn dochter die is aangerand (gelukkig net niet verkracht). En de dader was een Nederlandse jongen uit een dorp hier vlakbij. Hij zit nog steeds vast. Dus hou eens op met die 'asielzoeker-stemmingmakerij'. Het is van alle tijden. Vroeger hoorde je er minder van, gewoon omdat tegenwoordig alles twintig keer te lezen is op de social media.
Denk je dat ons land veiliger wordt van al dat opruien?
PensioNada
30-08-2025 om 14:28
Herfstappeltaart schreef op 30-08-2025 om 13:49:
[..]
Dat heb ik 25 jaar geleden al gedaan (geen pepperspray, maar een vakantieflesje haarlak) voor mijn dochter die is aangerand (gelukkig net niet verkracht). En de dader was een Nederlandse jongen uit een dorp hier vlakbij. Hij zit nog steeds vast. Dus hou eens op met die 'asielzoeker-stemmingmakerij'. Het is van alle tijden. Vroeger hoorde je er minder van, gewoon omdat tegenwoordig alles twintig keer te lezen is op de social media.
Denk je dat ons land veiliger wordt van al dat opruien?
Ik ben 40 jaar geleden ook ooit bijna verkracht door een vage bekende. Hij huurde in de zomervakantie een kamer in mijn flat en we maakten af en toe een praatje. Toen hij me thee aanbood, dacht ik waarom niet, maar hij wilde iets anders dan thee. Uiteindelijk me los kunnen rukken toen hij met zijn broek op op zijn voeten stond. Ik voelde me indertijd schuldig en heb dan ook geen aangifte gedaan.
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 14:48
PensioNada schreef op 30-08-2025 om 14:28:
[..]
Ik ben 40 jaar geleden ook ooit bijna verkracht door een vage bekende. Hij huurde in de zomervakantie een kamer in mijn flat en we maakten af en toe een praatje. Toen hij me thee aanbood, dacht ik waarom niet, maar hij wilde iets anders dan thee. Uiteindelijk me los kunnen rukken toen hij met zijn broek op op zijn voeten stond. Ik voelde me indertijd schuldig en heb dan ook geen aangifte gedaan.
Gadver wat een rotervaring!
PensioNada
30-08-2025 om 14:53
Herfstappeltaart schreef op 30-08-2025 om 14:48:
[..]
Gadver wat een rotervaring!
![]()
Ik was blij dat het figuur na de vakantie weer weg was. Ik zou nu wel aangifte doen, maar ik denk dat toen vlugger gedacht werd dat je als vrouw aanleiding gaf in zo'n soort situatie. Ik dacht het in ieder geval wel.