Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Friezinnetje schreef op 29-08-2025 om 17:58:

nou echte natuur is het natuurlijk ook niet, want wordt gewoon aangelegd.

Dat ligt aan je definitie van natuur. Oorspronkelijke, wilde, natuur zoals een oerbos is het niet nee. Dat hebben we in Nederland überhaupt niet of nauwelijks. Het andere uiterste is het definiëren van natuur als alles wat leeft. Dan is elke grasspriet en ook elk mens natuur. Maar het lijkt mij vrij logisch dat als we het hebben over natuurbevordering dat het dan niet gaat om oerbossen of grassprieten, maar om natuur die duurzaam is en bijdraagt aan een gezonde leefomgeving. Om biodiversiteit, om stabiele ecosystemen. Natuur is niet belangrijk omdat het zo leuk is om het te zien, of om het bevorderen van zoveel mogelijk levende wezens. Natuur, in de zin van een biodiverse stabiele ecologische situatie, is van levensbelang voor ons als mensheid. Voor onze voedselvoorziening (bijen, insecten), voor onze grondkwaliteit, voor de luchtkwaliteit, voor de drinkwaterkwaliteit.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-08-2025 om 18:16 Topicstarter

Miraval schreef op 29-08-2025 om 15:50:

[..]

Ik hoop dat het op deze manier wel doorgang kan vinden. Het zou ook veel overlast schelen en je hebt een juridisch kader als politie.

Ik zie geen meerderheid voor de novelle die minister van Weel wil. Dan moeten èn de PVV, èn de linkse partijen voorstemmen. De PVV gaat dat zeker niet doen (want die heeft liever helemaal geen asielwet, dan eentje waarin barmhartigheid niet strafbaar wordt). De linkse partijen willen denk ik meer aanpassingen voordat ze instemmen. 

Zonder aangenomen novelle is het maar de vraag of de Eerste Kamer voorstemt.

Oftewel BBB en VVD zijn gewoon niet zo slim geweest toen ze voor dit amendement stemden.

felija schreef op 29-08-2025 om 17:22:

[..]

Dat jij in je omgeving niks negatiefs merkt, zegt toch helemaal niks? Ik merk ook niet direct iets negatiefs, maar ik weet dat ik dat ook helemaal niet kan weten op basis van alleen mijn eigen waarneming. Zoals dat voor zoveel zaken geldt.

Daarvoor zijn er de landelijke cijfers van oa het CBS en de experts en ervaringsdeskundigen. Die naar ons hele land kijken en weten hoe het wel zit.

Ik heb ook een mooie spreuk:

'Slim zijn is erkennen dat je weinig weet.'

Nou inderdaad, alleen domme mensen denken dat ze alles weten en dat zij de maat der dingen zijn in deze wereld. Als ze het niet zien, dan is het er niet.

Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 17:15:

Misschien moet je de definitie van landbouw nog even opzoeken Fleurtje (en die hoef je dan niet hier te plaatsen, de rest van ons kan ook wel zelf definities vinden).

Ach dan toch wat dom van Fleurtje. Mijn hele leven heb ik het mis gehad...huilie huilie...wat verschrikkelijk.

Voor mij was er altijd een verschil tussen een boer die vee heeft én weilanden en land waarop hij gewassen heeft staan die dienen voor het voer van zijn vee. 

En een boer die alleen land heeft. Geen weilanden. Maar akkers waarop hij gewassen zaait en oogst voor de verkoop. Vandaar dat ik een boer met alleen land een landbouwer noem.

O hellup, Nu is niets meer het zelfde. Gisteren was er nog niets aan de hand ....

Landbouw, of landbouwkunde, omvat alle menselijke activiteiten die gericht zijn op het produceren van planten en dieren uit de bodem voor economische doeleinden, en is een verzamelnaam voor akkerbouw, tuinbouw, veeteelt en bosbouw.

felija schreef op 29-08-2025 om 17:22:

[..]

Dat jij in je omgeving niks negatiefs merkt, zegt toch helemaal niks? Ik merk ook niet direct iets negatiefs, maar ik weet dat ik dat ook helemaal niet kan weten op basis van alleen mijn eigen waarneming. Zoals dat voor zoveel zaken geldt.

Daarvoor zijn er de landelijke cijfers van oa het CBS en de experts en ervaringsdeskundigen. Die naar ons hele land kijken en weten hoe het wel zit.

Ik heb ook een mooie spreuk:

'Slim zijn is erkennen dat je weinig weet.'

Zo wijs ook. Van je grootmoeder?

Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 18:16:

[..]

Oftewel BBB en VVD zijn gewoon niet zo slim geweest toen ze voor dit amendement stemden.

Of ze wilden die wetten niet, maar wilden zich met het oog op de verkiezingen stoer opstellen. 

Anderzijds, vanwege de implentatiewetgeving van het migratiepact verft de regering zich aardig in de hoek. Dat wordt overwerken voor de wetgevingsambtenaren.

Ik ben het zelden tot nooit eens met Fleurtje, maar in mijn beleving was landbouw ook altijd de gewassen. Het was/is toch ook altijd het ministerie van landbouw, veeteelt en visserij geweest?

lientje69 schreef op 28-08-2025 om 18:03:

En wat betreft geen vertrouwen in de politiek, ik snap het wel. Wat een zootje is het. Al jaren maar de laatste 2 jaar spant wel de kroon. Het lijkt wel of ze er alleen voor eigen gewin zitten ipv voor de bevolking. Ik heb ook werkelijk geen idee meer waar ik op zou moeten stemmen. Geen enkele partij komt echt overheen met hoe ik denk en wat ik wil of heeft dingen in hun programma staan waar ik absoluut niet achter sta. Kortom. Ik denk dat ik niet meer ga stemmen. En ik denk dat veel mensen zo denken. Geen goede zaak. En dat terwijl ik altijd gezegd heb: je moet als burger stemmen! Zo heb ik het ook mijn kinderen geleerd. Maar nu? Ik weet het gewoon echt niet meer. Spoor volledig bijster. Net als de politiek...

Komt tijd, komt raad.

Ik ben begonnen met afstrepen waar ik zeker niet op zal stemmen. 

Fleurtje_5 schreef op 29-08-2025 om 18:43:

[..]

Zo wijs ook. Van je grootmoeder?

Irritant dat je altijd op één zin in een post van iemand anders in gaat. Waardoor je er verder niet inhoudelijk op in hoeft te gaan. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-08-2025 om 21:07 Topicstarter

Van de vijf voormalige PVV ministers staat alleen de niet functionerende Marjolein Faber op een verkiesbare plek op de PVV-lijst. Ik denk dat de rest niet goed genoeg naar Wilders heeft geluisterd.

Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 21:07:

Van de vijf voormalige PVV ministers staat alleen de niet functionerende Marjolein Faber op een verkiesbare plek op de PVV-lijst. Ik denk dat de rest niet goed genoeg naar Wilders heeft geluisterd.

Emiel van Dijk, die vond dat gevangenen desnoods maar staande moeten slapen, staat ook ruim verkiesbaar. Vd Born die door Lubach voor gek is gezet omdat hij alleen zijn naam had gezegd in anderhalf jaar kamerlidmaatschap, ontbreekt. Leon de Jong (man van Agema) ontbreekt ook. Madlener is lijstduwer.

Echt? Ik heb geen lijst gezien maar dit las ik op het NOS bericht:

https://nos.nl/artikel/2580268-wilders-komt-met-onbekende-namen-in-top-4-van-pvv-lijst-agema-niet-herkiesbaar

In de top vier ontbreken daarom bekende namen als Faber, Agema en Bosma.

Fleurtje_5 schreef op 29-08-2025 om 22:57:

[..]

Echt? Ik heb geen lijst gezien maar dit las ik op het NOS bericht:

https://nos.nl/artikel/2580268-wilders-komt-met-onbekende-namen-in-top-4-van-pvv-lijst-agema-niet-herkiesbaar

In de top vier ontbreken daarom bekende namen als Faber, Agema en Bosma.

Nou hopelijk werkt dit: https://x.com/geertwilderspvv/status/1961484942602321927/photo/1

Ik stem al heel lang VVD. Nu dalen zij heel erg in de peilingen. Als ze zouden zeggen dat ze Timmermans uit sluiten dan zouden ze mijn stem kunnen krijgen. Anders ga ik toch uit protest Wilders stemmen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.