Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
29-08-2025 om 09:51
En er zit ook een minpuntje aan die inzameling van mannenpies voor kunstmest:
https://nos.nl/artikel/2149254-jouw-plasje-als-kunstmest-geen-ontkomen-meer-aan 19 december 2016,
...........
Drugs- en medicijnresten
Toch is er nog een belangrijke kanttekening. In onze plas zitten allerlei onwenselijke chemicaliën: medicijnresten, drugsresten en hormonen. "Het roept steeds meer vraagtekens op of veilig hergebruik op grote schaal wel mogelijk is", zegt Schroder.
Sommige schadelijke stoffen zijn er niet makkelijk uit te filteren. Een ziekenhuis in Stockholm zamelt urine daarom apart in om vermenging met de rest van het rioolwater te voorkomen. "Zoiets geeft wel aan dat er zorgen zijn over bijproducten in onze urine."
...............
Zorroo
29-08-2025 om 11:31
Fleurtje_5 schreef op 29-08-2025 om 09:51:
[..]
Ik vond het lachwekkend omdat uitgerekend jij schreef:
Waarom moet uitgerekend ons dichtbevolkte landje de hele wereld voeden? Het kan gewoon niet langer zoals het nu gaat. We hebben massaproductie van vlees en zuivel tot een kunst verheven ten koste van onszelf.
Maar je bent er wel voor dat er tig mensen van over de hele wereld naar dit kleine dichtbevolkte landje komt. Weet je wel hoeveel stikstof, vervuiling van water etc. etc. dát met zich mee brengt?? Meer dan dat die koeien met hun 'voor de natuur belangrijke' koeienvlaaien in de weilanden produceren.
Onderstaande inzameling is van één dag in één stad, en alleen van de mannen, terwijl dames vast nog veel meer zouden kunnen 'doneren', maar wat niet opgevangen word, en alleen door het riool gespoeld word:
https://www.rtl.nl/geld-en-werk/artikel/593436/koningsdag-urine-wordt-kunstmest
"De verwachting is dat we op die dag 25.000 liter urine ophalen", zegt Waterschap Amstel, Gooi en Vecht
.........
Met het fosfaat uit het Amsterdamse afvalwater kunnen jaarlijks 10.000 voetbalvelden worden bemest. Jammer dat de dames niet mochten doneren, die kunnen niks met een urinoir of plaszuil. Dat is toch ruwweg 50 procent gemist.
..........
Dan maakt men dus 'kunstmest' van mannenpies, ze kunnen er jaarlijks 10.000 voetbalvelden mee bemesten. Ben je beetje bekend met kunstmest? Kijk wel uit dat je plantjes niet verbranden als je kunstmest in je tuin strooit. Strooi dat alleen als je regen verwacht zodat het meteen kan oplossen en de grond in zakt, want als de zon er op schijnt verschroeien je plantjes. Maar men kan ook overwegen om droge korrels van natuurlijke koeienvlaaienmest te gebruiken.
Het klopt dat ook mensen stikstof en afval produceren, maar de schaal is totaal niet vergelijkbaar met die van de intensieve veehouderij. De landbouwsector is verantwoordelijk voor ongeveer 40-50% van de stikstofuitstoot in Nederland. De bijdrage van menselijke urine of bevolkingsgroei is daar maar een fractie van. De koeien waar we het over hebben, produceren vele malen meer stikstof en methaan dan mensen ooit kunnen.
En ik lees online dat het met die kunstmestproductie ook wel wat ingewikkelder zit dan jij denkt. Lees dit stuk maar eens.
https://decorrespondent.nl/15090/nog-dieper-in-de-shit-na-het-stikstofprobleem-wacht-ons-fosfogeddon/f59a4756-8090-0ecf-1571-7b27abb01e39
Omdat het stuk achter een betaalmuur zit (maar je het als kennismaking wel mag lezen) zal ik een stukje van de conclusie hieronder citeren:
"Geen tijd te verliezen
Het is pure noodzaak om niet te wachten tot ‘phosphogeddon’, Lees meer over ‘phosphogeddon’ in The Guardian.zoals onderzoekers het noemen. Het is nú tijd om te beginnen met het ombouwen van ons voedselsysteem.
Wat ons te doen staat, is het dichten van alle grote gaten in de kringloop. Een deel daarvan kan al snel. Stoppen met biodiesel bijvoorbeeld – een zwart gat voor voedingsstoffen. En de verspilling van voedsel, nu zo’n 30 procent, kan ook naar beneden als we ons best doen.
Een andere essentiële opgave: het rioolsysteem. Dat is ontworpen om poep en urine simpelweg af te voeren als afval. Lees: ‘Onze poep is een bouwsteen des levens (maar wordt gedachteloos verspild)’Wil je die hergebruiken, dan moet het complete systeem omgebouwd, tot en met de toiletten aan toe.
Maar het belangrijkste, en moeilijkste, is dat de hele landbouw anders zal moeten worden ingericht. Dat begint met de veehouderij. Want het overgrote deel van alle kunstmest wordt gebruikt voor voer, voor koeien, varkens en kippen. Dat is sowieso al veel minder efficiënt dan het verbouwen van plantaardig voedsel. En zolang niet al hun mest nuttig en efficiënt kan worden ingezet in de kringloop, blijft dat een enorme put van verlies."
Minder vee zou dus ook op dit vlak een zegen zijn.
Loeki72
29-08-2025 om 12:09
https://www.volkskrant.nl/politiek/stikstofplannen-wiersma-kosten-21-miljard-euro-en-leveren-bijna-niks-op~b6bad7c1/
De stikstof plannen van Wiersma kosten enorm veel en leveren bijna niks op. Het PBL geeft aan het niet te kunnen plaatsen dat Wiersma aangeeft dat de plannen gesteund worden door kennisinstellingen waaronder het PBL.
Het is toch niet te verteren dat PBL, RIVM en WUR zich genoodzaakt zien om de minister tegen te spreken?
De oorzaak van een dalend vertrouwen in de politiek ga je alleen wegnemen, als ministers zich bij de feiten houden. En er niet op los fantaseren.
Dit lijkt wel steeds de werkwijze van de BBB. Feiten verdraaien en veel geld willen uitgeven aan stilstand.
En dan is er nog de publicatie dat maar liefst 25% van de melkkoeien in Nederland kreupel is.
Zorroo
29-08-2025 om 13:04
De belangen van BBB liggen niet alleen bij de gewone boeren bedrijven maar voor een belangrijk deel ook bij de grote agro-industrie, de veevoer-, slacht- en zuivelconcerns. En die hebben er het meeste belang bij dat alles zo lang mogelijk blijft zoals het is. Dat is ook wat Femke Wiersma heeft gedaan, zorgen voor zo veel mogelijk vertraging en uitstel.
Neweve
29-08-2025 om 13:25
Loeki72 schreef op 29-08-2025 om 12:09:
https://www.volkskrant.nl/politiek/stikstofplannen-wiersma-kosten-21-miljard-euro-en-leveren-bijna-niks-op~b6bad7c1/
De stikstof plannen van Wiersma kosten enorm veel en leveren bijna niks op. Het PBL geeft aan het niet te kunnen plaatsen dat Wiersma aangeeft dat de plannen gesteund worden door kennisinstellingen waaronder het PBL.
Het is toch niet te verteren dat PBL, RIVM en WUR zich genoodzaakt zien om de minister tegen te spreken?
De oorzaak van een dalend vertrouwen in de politiek ga je alleen wegnemen, als ministers zich bij de feiten houden. En er niet op los fantaseren.
Dit lijkt wel steeds de werkwijze van de BBB. Feiten verdraaien en veel geld willen uitgeven aan stilstand.
En dan is er nog de publicatie dat maar liefst 25% van de melkkoeien in Nederland kreupel is.
21 miljard... Dat is bijna 10 keer zoveel als voor de transformatie plannen in de zorg. (Het ministerie van VWS stelt 2,8 miljard euro aan transformatiemiddelen beschikbaar.)
Nicole123
29-08-2025 om 14:03
Zorroo schreef op 29-08-2025 om 11:31:
[..]
Het klopt dat ook mensen stikstof en afval produceren, maar de schaal is totaal niet vergelijkbaar met die van de intensieve veehouderij.
Je hebt gelijk met wat je schrijft en daarnaast: al zou een mens meer vervuilen dan een koe, zou je daarom een medemens die gevlucht is niet opvangen omdat je liever een koe hebt? Is een mens niet meer waard dan 10 koeien?
Ik ben bang dat voor sommigen het antwoord 'nee' is. Want als die mens een asielzoeker is dan is dat anders dan ons soort mensen en dus eng. Dan is diegene vast een moslim en dus al bij voorbaat waarschijnlijk een relschopper en terrorist. Boeien als vluchtelingen in hun land van herkomst hun leven niet zeker zijn omdat ze transgender zijn, of gemarteld worden omdat ze kritisch over de heersende macht schrijven. Hun probleem, niet het onze. En koeien in de wei staat zo gezellig, dus lekker negeren die mest, watervervuiling, monocultuur, dierenleed en import van arbeidsmigranten die ermee gemoeid zijn.
Daglichtlamp
29-08-2025 om 14:29
https://nos.nl/artikel/2580337-minister-wil-asielwet-aanpassen-zodat-hulp-aan-illegalen-niet-strafbaar-wordt
Zouden BBB en VVD al spijt hebben dat door hun steun dat gemankeerde PVV-amendement is aangenomen ? Zonder dat amendement hadden de asielwetten wellicht nog voor de verkiezingen aangenomen kunnen zijn door de Eerste Kamer. Nu is er eerst een novelle nodig, om überhaupt kans te maken in de Eerste Kamer.
(En het is de vraag of er steun is voor een novelle, links heeft liever deze wet helemaal niet, en de PVV wil geen afzwakking van hun amendement ).
Miraval
29-08-2025 om 15:50
Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 14:29:
https://nos.nl/artikel/2580337-minister-wil-asielwet-aanpassen-zodat-hulp-aan-illegalen-niet-strafbaar-wordt
Zouden BBB en VVD al spijt hebben dat door hun steun dat gemankeerde PVV-amendement is aangenomen ? Zonder dat amendement hadden de asielwetten wellicht nog voor de verkiezingen aangenomen kunnen zijn door de Eerste Kamer. Nu is er eerst een novelle nodig, om überhaupt kans te maken in de Eerste Kamer.
(En het is de vraag of er steun is voor een novelle, links heeft liever deze wet helemaal niet, en de PVV wil geen afzwakking van hun amendement ).
Ik hoop dat het op deze manier wel doorgang kan vinden. Het zou ook veel overlast schelen en je hebt een juridisch kader als politie.
Fleurtje_5
29-08-2025 om 16:55
Zorroo schreef op 29-08-2025 om 11:31:
[..]
Het klopt dat ook mensen stikstof en afval produceren, maar de schaal is totaal niet vergelijkbaar met die van de intensieve veehouderij. De landbouwsector is verantwoordelijk voor ongeveer 40-50% van de stikstofuitstoot in Nederland. De bijdrage van menselijke urine of bevolkingsgroei is daar maar een fractie van. De koeien waar we het over hebben, produceren vele malen meer stikstof en methaan dan mensen ooit kunnen.
En ik lees online dat het met die kunstmestproductie ook wel wat ingewikkelder zit dan jij denkt. Lees dit stuk maar eens.
https://decorrespondent.nl/15090/nog-dieper-in-de-shit-na-het-stikstofprobleem-wacht-ons-fosfogeddon/f59a4756-8090-0ecf-1571-7b27abb01e39
Omdat het stuk achter een betaalmuur zit (maar je het als kennismaking wel mag lezen) zal ik een stukje van de conclusie hieronder citeren:
"Geen tijd te verliezen
Het is pure noodzaak om niet te wachten tot ‘phosphogeddon’, Lees meer over ‘phosphogeddon’ in The Guardian.zoals onderzoekers het noemen. Het is nú tijd om te beginnen met het ombouwen van ons voedselsysteem.
Wat ons te doen staat, is het dichten van alle grote gaten in de kringloop. Een deel daarvan kan al snel. Stoppen met biodiesel bijvoorbeeld – een zwart gat voor voedingsstoffen. En de verspilling van voedsel, nu zo’n 30 procent, kan ook naar beneden als we ons best doen.
Een andere essentiële opgave: het rioolsysteem. Dat is ontworpen om poep en urine simpelweg af te voeren als afval. Lees: ‘Onze poep is een bouwsteen des levens (maar wordt gedachteloos verspild)’Wil je die hergebruiken, dan moet het complete systeem omgebouwd, tot en met de toiletten aan toe.
Maar het belangrijkste, en moeilijkste, is dat de hele landbouw anders zal moeten worden ingericht. Dat begint met de veehouderij. Want het overgrote deel van alle kunstmest wordt gebruikt voor voer, voor koeien, varkens en kippen. Dat is sowieso al veel minder efficiënt dan het verbouwen van plantaardig voedsel. En zolang niet al hun mest nuttig en efficiënt kan worden ingezet in de kringloop, blijft dat een enorme put van verlies."
Minder vee zou dus ook op dit vlak een zegen zijn.
Ik merk niks negatiefs aan boeren koeien varkens en kippen. Terwijl ik in een landelijke regio woon. Wel merk ik steeds meer drukte op wegen en ontzettend veel gebouwen, en parkeerplaatsen, met heel vaak geen echt fatsoenlijke boom in menige straat. En veel afval word er opgehaald.
Als men boeren gaat uitkopen om er gebouwen op te plempen word de landbouw minder, en de huizen meer. Dat word er niet mooier op, en al helemaal niet gezonder.
Je schrijft:
Maar het belangrijkste, en moeilijkste, is dat de hele landbouw anders zal moeten worden ingericht.
Landbouw? Daar staat geen koe of schaap op. Sorry, ik kan je niet volgen, maar misschien is dat onwil van mij.
Voor mij hoeven zeker geen megastallen, maar de boeren die zich uit laten kopen zijn niet de boeren met de megastallen. Boeren minderen is als toen Rutte en Teeven de gevangenissen gingen minderen, en er later achter te komen dat men veeeeeel te weinig cellen heeft. En net als met de verzorgenden, om er jaren later achter te komen dat er veeel te weinig personeel is in de zorg. Het sluiten van 800 verzorgingstehuizen om er later achter te komen dat de woningnood groot is, want ouderen moesten zolang mogelijk thuis blijven wonen, in hun eentje in dat veel te grote huis terwijl jonge mensen op zoek zijn naar een gezinshuis.
Gisteren had ik een mooie spreuk geplaatst.
Deze:
Opdoeken boerenbedrijven werkt averechts en de milieuwinst is nihil
Krant van 09-06-2025
.................
Maar is het tij dan nog te keren? Honger zal, zolang hier geen crisis is, er niet van komen. Niet in Nederland en niet in Europa. Maar ook geen beter milieu. Een land dat zijn boeren niet waardeert, is het ook niet waard dat het floreert.
Daglichtlamp
29-08-2025 om 17:15
Misschien moet je de definitie van landbouw nog even opzoeken Fleurtje (en die hoef je dan niet hier te plaatsen, de rest van ons kan ook wel zelf definities vinden).
felija
29-08-2025 om 17:22
Fleurtje_5 schreef op 29-08-2025 om 16:55:
[..]
Ik merk niks negatiefs aan boeren koeien varkens en kippen. Terwijl ik in een landelijke regio woon. Wel merk ik steeds meer drukte op wegen en ontzettend veel gebouwen, en parkeerplaatsen, met heel vaak geen echt fatsoenlijke boom in menige straat. En veel afval word er opgehaald.
Als men boeren gaat uitkopen om er gebouwen op te plempen word de landbouw minder, en de huizen meer. Dat word er niet mooier op, en al helemaal niet gezonder.
Je schrijft:
Maar het belangrijkste, en moeilijkste, is dat de hele landbouw anders zal moeten worden ingericht.
Landbouw? Daar staat geen koe of schaap op. Sorry, ik kan je niet volgen, maar misschien is dat onwil van mij.
Voor mij hoeven zeker geen megastallen, maar de boeren die zich uit laten kopen zijn niet de boeren met de megastallen. Boeren minderen is als toen Rutte en Teeven de gevangenissen gingen minderen, en er later achter te komen dat men veeeeeel te weinig cellen heeft. En net als met de verzorgenden, om er jaren later achter te komen dat er veeel te weinig personeel is in de zorg. Het sluiten van 800 verzorgingstehuizen om er later achter te komen dat de woningnood groot is, want ouderen moesten zolang mogelijk thuis blijven wonen, in hun eentje in dat veel te grote huis terwijl jonge mensen op zoek zijn naar een gezinshuis.
Gisteren had ik een mooie spreuk geplaatst.
Deze:
Opdoeken boerenbedrijven werkt averechts en de milieuwinst is nihil
Krant van 09-06-2025
.................
Maar is het tij dan nog te keren? Honger zal, zolang hier geen crisis is, er niet van komen. Niet in Nederland en niet in Europa. Maar ook geen beter milieu. Een land dat zijn boeren niet waardeert, is het ook niet waard dat het floreert.
Dat jij in je omgeving niks negatiefs merkt, zegt toch helemaal niks? Ik merk ook niet direct iets negatiefs, maar ik weet dat ik dat ook helemaal niet kan weten op basis van alleen mijn eigen waarneming. Zoals dat voor zoveel zaken geldt.
Daarvoor zijn er de landelijke cijfers van oa het CBS en de experts en ervaringsdeskundigen. Die naar ons hele land kijken en weten hoe het wel zit.
Ik heb ook een mooie spreuk:
'Slim zijn is erkennen dat je weinig weet.'
Nicole123
29-08-2025 om 17:52
Ik lees hier retoriek van het type 'Zuurstof zie ik niet dus het bestaat niet'. Gezellig die koetjes in de wei, dat zien we zo graag, dus een bord voor je hoofd bij alle berichten over stikstof, mest, grondwater, monocultuur, arbeidsmigranten, dierenleed, methaan en hoeveelheid grondgebruik. De horizon is toch hopelijk wel ietsjes breder dan je eigen waarneming of rijmpjes over boeren?
Als je boeren uitkoopt dan kan op die grond mooi huizenbouw plus natuur. Echte natuur, met biodiversiteit. Dat wordt er wel mooier op en gezonder, tenzij je denkt dat als iets de kleur groen heeft (Engels raaigras) of het ademt (een varken) het dan automatisch natuur is. En er is minder arbeidsmigratie nodig. Want kijk eens bij een gemiddelde oogst, of in een gemiddelde kas of slachthuis: er is weinig oerhollands aan hoor.
FaithfulDuck87
29-08-2025 om 17:58
nou echte natuur is het natuurlijk ook niet, want wordt gewoon aangelegd.
Daglichtlamp
29-08-2025 om 18:02
Het gaat natuurlijk niet alleen om natuur. Ook voor onze eigen gezondheid is het belangrijk dat de luchtkwaliteit verbeterd. https://www.nu.nl/gezondheid/6209111/wat-doet-stikstof-met-je-gezondheid-schaadt-niet-alleen-natuur.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen aan banden wordt gelegd: https://pointer.kro-ncrv.nl/ongemerkt-vergiftigd-door-bestrijdingsmiddelen-invloed-pesticiden-op-gezondheid
Dat we sommige dieren wellicht gewoon niet in grote stallen meer houden in de buurt van waar veel mensen wonen (ook als dat betekent dat een sector uit Nederland verdwijnt): https://iplo.nl/thema/toepassing-regels-praktijk/veehouderijen/gezondheid-veehouderijen/geitenhouderijen-gezondheid/
Nicole123
29-08-2025 om 18:07
In mijn ogen lijkt mij dat als je erg pro natuur bent het onderstaande daar uitstekend bij past. Dat zou je als muziek in de oren moeten klinken dan, toch?
Schaarse ruimte moet worden ingezet voor het herstellen van de natuur, het bouwen van betaalbare woningen, en het opwekken van duurzame energie.
We brengen het prachtige en levendige Nederlandse natuurlandschap terug door kenmerkende landschapselementen terug te brengen, zoals knotwilgen, poelen en slootjes. We planten op grote schaal nieuwe landschapselementen aan zoals houtwallen, bomen en bossen.
Kleinschalige, duurzame agrarische bedrijven zijn vaak van veel maatschappelijke waarde. We houden het platteland levendig met goede voorzieningen. Ook investeren we in natuur en het aanleggen van fiets- en wandelpaden.
PFAS bedreigen onze voedselveiligheid en onze drinkwatervoorzieningen. Daarom komt er een lozingsverbod voor PFAS en een verbod op niet-essentiële producten die PFAS bevatten.
Voedsel van het land moet gezond zijn. Daarom komt er een verbod op chemische bestrijdingsmiddelen die schadelijk kunnen zijn. We verbieden per direct glyfosaat, PFAS-houdende bestrijdingsmiddelen en het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen bij lelieteelt.
De jarenlange focus op schaalvergroting en intensivering heeft de natuur en boeren uitgeput. Het aantal boeren neemt af terwijl het aantal megastallen stijgt. Industriële landbouw is slecht voor ons klimaat, onze natuur, ons landschap, dierenwelzijn en onze gezondheid. Een groot deel van het geproduceerde eten exporteren we naar het buitenland, terwijl wij met de vervuiling blijven zitten. We passen daarom onze productiecapaciteit aan naar wat onze natuur aankan. Daarbij kiezen wij voor een grondgebonden landbouw, waarbij het aantal landbouwdieren wordt aangepast aan de hoeveelheid veevoer die in de directe omgeving kan worden geproduceerd, en de hoeveelheid mest die daar kan worden uitgereden. Dat leidt onvermijdelijk tot een krimp van de veestapel. Sectoren die voor het overgrote deel produceren voor de export, moeten als eerste krimpen.
Biologische boeren laten al jaren zien dat het produceren van gezond en hoogwaardig voedsel met een kleine voetafdruk mogelijk is. Wij zetten daarom stevig in op uitbreiding van de biologische landbouw. We helpen boeren bij het omschakelen.
Boeren krijgen een eerlijke vergoeding voor het landschapsbeheer, bijvoorbeeld als ze werken met teeltvrije zones, kruidenrijk grasland, natuurvriendelijke oevers, water- en CO₂-opslag, weidevogelbeheer of landschapselementen. Dat maakt het voor hen aantrekkelijker om meer nadruk te leggen op natuurbeheer in de bedrijfsvoering.
https://groenlinkspvda.nl/wp-content/uploads/2025/08/Conceptverkiezingsprogramma-GroenLinks-PvdA-2025.pdf