Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Mugske
20-08-2025 om 20:42
de regionale vliegvelden zijn er niet alleen voor vakantievluchten, maar ook vrachtvervoer. Rotterdam is bijv ook uitwijkpunt voor vliegtuigen als ze niet op schiphol kunnen landen bijv door slecht weer. Ik ken dan weer wel veel mensen die vanaf Rotterdam vliegen (ligt ook aan je bestemming natuurlijk). Daarnaast willen we toch ook niet de druk op schiphol verhogen.
HRA wordt al afgebouwd, over de gewenste snelheid daarvan kunnen natuurlijk de meningen verschillen.
Nicole123
20-08-2025 om 20:57
Mugske schreef op 20-08-2025 om 20:42:
de regionale vliegvelden zijn er niet alleen voor vakantievluchten, maar ook vrachtvervoer. Rotterdam is bijv ook uitwijkpunt voor vliegtuigen als ze niet op schiphol kunnen landen bijv door slecht weer. Ik ken dan weer wel veel mensen die vanaf Rotterdam vliegen (ligt ook aan je bestemming natuurlijk). Daarnaast willen we toch ook niet de druk op schiphol verhogen.
HRA wordt al afgebouwd, over de gewenste snelheid daarvan kunnen natuurlijk de meningen verschillen.
Nee, niet de druk op Schiphol verhogen, vanaf Schiphol ook minder vliegen. Gewoon minder vliegen in het geheel. En minder spullen kopen, dan hoeft er ook minder vrachtverkeer Nederland binnen te komen. Zoveel als we nu vliegen en consumeren is helemaal niet nodig. Maak vliegen gewoon wat duurder, beter gezegd: maak het eindelijk eens de daadwerkelijke prijs met de milieubelasting, BTW en accijns erin, in plaats van de lusten van een luxe vakantie op Bali en de lasten 'ach ja, na mij de zondvloed'.
Hoeveel vluchten wijken uit per jaar van Schiphol naar Rotterdam? Als het op Schiphol slecht weer is dan is het over het algemeen in Rotterdam ook slecht weer, zo dicht ligt dat bij elkaar. Daarbij heeft Rotterdam maar 1 baan, dus wat bijv windrichting betreft heeft Schiphol veel meer mogelijkheden dan Rotterdam. Ik vraag me dus sterk af of dat nou een reden moet zijn om Rotterdam open te houden. Hoe doen luchthavens in het buitenland dat waarbij de dichtstbijzijnde andere luchthaven op hemeldbreed 100 of 200 km afstand zit?
HRA wordt momenteel enkel afgebouwd voor de hoogste belastingschijf, zodat als je een heel hoog salaris hebt je niet méér kunt aftrekken voor dezelfde woning dan je buurman met een lager salaris. Logisch ook, want dat was al helemaal van de zotten, dat als je heel veel verdiende des te meer je van de overheid kreeg om je huis mee te bekostigen. Maar dat gaat om gelijktrekken tussen belastingschijven, niet om het afbouwen van de HRA an sich.
Miraval
20-08-2025 om 20:58
Nicole123 schreef op 20-08-2025 om 20:06:
[..]
Ik zie het ook niet direct, maar hun standpunt is tot dusver in ieder geval altijd geweest dat als je de HRA afbouwt je het EWF tegelijk ook afbouwt.
De hypotheekrenteaftrek wordt langzaam afgebouwd. Daar nemen we ruim de tijd voor. Het is nu een goed moment, omdat de hypotheekrente laag is. We verlagen tegelijkertijd het eigenwoningforfait. Het wordt weer mogelijk om tot 50 procent van de hypotheek af te lossen om te voorkomen dat er te veel geld vast gaat zitten in het eigen huis. De betalingstermijn voor hypotheken verlengen we van 30 naar 40 jaar. De maandlasten kunnen hierdoor zelfs lager zijn.
https://www.pvda.nl/verkiezingen/verkiezingsprogramma/wonen/betaalbare-koopwoningen/
Nou ja ik heb meer van dat soort dingen in het programma. Heel veel eerlijk en solidariteit, maar voor wie de gevolgen precies zijn, en wat die precies zijn, dat wordt niet echt duidelijk.
Wellicht komt dat nog na doorrekenen van de plannen.
Op papier klinkt het zo wel mooi natuurlijk, maar ik lees ook dingen waar ik me als ondernemer niet in kan vinden of die te onduidelijk zijn.
ik wacht met smart op het programma van het CDA.
Loeki72
20-08-2025 om 21:00
Mugske schreef op 20-08-2025 om 20:42:
Dan moet Schiphol maar iets minder als hub functioneren.
Nicole123
20-08-2025 om 21:20
Miraval schreef op 20-08-2025 om 20:58:
[..]
Nou ja ik heb meer van dat soort dingen in het programma. Heel veel eerlijk en solidariteit, maar voor wie de gevolgen precies zijn, en wat die precies zijn, dat wordt niet echt duidelijk.
Wellicht komt dat nog na doorrekenen van de plannen.
Op papier klinkt het zo wel mooi natuurlijk, maar ik lees ook dingen waar ik me als ondernemer niet in kan vinden of die te onduidelijk zijn.
ik wacht met smart op het programma van het CDA.
In het programma staat in ieder geval duidelijk al in het begin dat ze het realistisch willen houden en laten doorrekenen door het CPB. Ze gaan echt niet miljoenen huiseigenaren de afgrond in jagen of kleine ondernemers massaal de klos laten worden, waarom zouden ze? Slecht voor Nederland en slecht voor hun eigen partij.
Ik heb net de zeer uitgebreide plannen gelezen in hun programma om de woningnood aan te pakken. In mijn ogen ziet dit eruit als iets wat echt eens zoden aan de dijk gaat zetten, op heel veel manieren, in plaats van altijd maar mooie woorden maar weinig daden. Ze pakken volkshuisvesting echt weer op. Als ik het puur met een 'what's in it for me' bril lees, lekker gesetteld in mijn fijne koophuis, gekocht toen de prijzen nog niet zo hoog waren, dan heb ik er misschien niet zoveel aan. Maar Nederland is meer dan mijn eigen belang.
Miraval
20-08-2025 om 22:02
Nicole123 schreef op 20-08-2025 om 21:20:
[..]
In het programma staat in ieder geval duidelijk al in het begin dat ze het realistisch willen houden en laten doorrekenen door het CPB. Ze gaan echt niet miljoenen huiseigenaren de afgrond in jagen of kleine ondernemers massaal de klos laten worden, waarom zouden ze? Slecht voor Nederland en slecht voor hun eigen partij.
Ik heb net de zeer uitgebreide plannen gelezen in hun programma om de woningnood aan te pakken. In mijn ogen ziet dit eruit als iets wat echt eens zoden aan de dijk gaat zetten, op heel veel manieren, in plaats van altijd maar mooie woorden maar weinig daden. Ze pakken volkshuisvesting echt weer op. Als ik het puur met een 'what's in it for me' bril lees, lekker gesetteld in mijn fijne koophuis, gekocht toen de prijzen nog niet zo hoog waren, dan heb ik er misschien niet zoveel aan. Maar Nederland is meer dan mijn eigen belang.
Tja, dat kun je wel zo zeggen, maar vooralsnog lees ik oa;
Minimuloon naar 18 euro, gevog kosten voor ondernemers en daardoor ook consumenten want de prijzen zullen stijgen.
Verplichte AOV; ik ben erg benieuwd naar die voorwaarden. Het laatste voorstel was een gruwel. Dus dat is afwachten.
Het vorige programma was voor afschaffen van MKB vrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Daar kan ik nu niks meer over vinden... hopelijk is dat gekke plan van tafel.
Afbouwen HRA maar niks over EWF, niet heel gek dat op X mensen hiertegen ageren. Zeg dan ook wat je daarmee van plan bent, dan is het duidelijker en wellicht ook breder gedragen.
Verplichte pensioenverzekering voor werknemers en zzpers, met een eerlijke bijdrage van de opdrachtgever. Okee, wie gaat dat betalen? De werkgever, want ik geloof niet dat het de bedoeling is dat die werknemer of zzper er daardoor netto op achteruit gaat? En mag ik aub gewoon zelf bepalen hoe ik mijn pensioen voor me zie en dat financieer?
Kilometerheffing versneld invoeren maar wel afhankelijk van bereikbaarheid OV. Hoeveel gaat die precies worden? En wordt er ook rekening gehouden met de logistieke sector? Ik ben best voor de vervuiler betaald, maar wanneer sectoren die veel op de weg zitten voor werk daardoor in feite duurder uit zijn dan nu, wie gaat die kosten dekken? Bedrijven of wederom de consument? Of wordt daar een plafond op gezet dat de kosten niet veel hoger uitvallen?
Je bent werknemer tenzij... dus het zzp schap wordt nog verder uitgekleed. Ten eerste kiezen mensen ook bewust voor zelfstandig zijn op alle vlakken, het is meer symboolpolitiek wat draait om inkomsten uit werknemerspremies dan dat het gaat om zelfstandigen die arbeidsongeschikt raken. Zeker gezien het aantal ziekmeldingen bij zelfstandigen vele malen lager ligt dan bij werknemers, en veel zelfstandigen dit ook doen voor "erbij" en niet perse als hoofdinkomen. Maar goed, wanneer door ziekte, uitval, piekmomenten het werk opgevangen moet worden kan dit met uitzendkrachten. Een zzper mag alleen het werk doen wat geen onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Okee, dus ik heb een werknemer die wegens een beenbreuk 6 weken niet kan werken, waar moet ik die invaller vandaan halen wanneer uitzendkrachten in mijn sector niet beschikbaar zijn? En tijdelijke contracten niet in trek. Dan mag ik geen gebruik maken van een collega rijschool die eventueel tijd over heeft om mij uit de brand te helpen?
Het gaat voor mij veel verder dan wat schiet ik er zelf mee op. Dit raakt namelijk veel meer, zelfbeschikking als zelfstandige en extra kosten moeten maken als zelfstandige.
Zorroo
20-08-2025 om 22:41
Miraval schreef op 20-08-2025 om 22:02:
[..]
Tja, dat kun je wel zo zeggen, maar vooralsnog lees ik oa;
Minimuloon naar 18 euro, gevog kosten voor ondernemers en daardoor ook consumenten want de prijzen zullen stijgen.
Verplichte AOV; ik ben erg benieuwd naar die voorwaarden. Het laatste voorstel was een gruwel. Dus dat is afwachten.
Het vorige programma was voor afschaffen van MKB vrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Daar kan ik nu niks meer over vinden... hopelijk is dat gekke plan van tafel.
Afbouwen HRA maar niks over EWF, niet heel gek dat op X mensen hiertegen ageren. Zeg dan ook wat je daarmee van plan bent, dan is het duidelijker en wellicht ook breder gedragen.
Verplichte pensioenverzekering voor werknemers en zzpers, met een eerlijke bijdrage van de opdrachtgever. Okee, wie gaat dat betalen? De werkgever, want ik geloof niet dat het de bedoeling is dat die werknemer of zzper er daardoor netto op achteruit gaat? En mag ik aub gewoon zelf bepalen hoe ik mijn pensioen voor me zie en dat financieer?
Kilometerheffing versneld invoeren maar wel afhankelijk van bereikbaarheid OV. Hoeveel gaat die precies worden? En wordt er ook rekening gehouden met de logistieke sector? Ik ben best voor de vervuiler betaald, maar wanneer sectoren die veel op de weg zitten voor werk daardoor in feite duurder uit zijn dan nu, wie gaat die kosten dekken? Bedrijven of wederom de consument? Of wordt daar een plafond op gezet dat de kosten niet veel hoger uitvallen?
Je bent werknemer tenzij... dus het zzp schap wordt nog verder uitgekleed. Ten eerste kiezen mensen ook bewust voor zelfstandig zijn op alle vlakken, het is meer symboolpolitiek wat draait om inkomsten uit werknemerspremies dan dat het gaat om zelfstandigen die arbeidsongeschikt raken. Zeker gezien het aantal ziekmeldingen bij zelfstandigen vele malen lager ligt dan bij werknemers, en veel zelfstandigen dit ook doen voor "erbij" en niet perse als hoofdinkomen. Maar goed, wanneer door ziekte, uitval, piekmomenten het werk opgevangen moet worden kan dit met uitzendkrachten. Een zzper mag alleen het werk doen wat geen onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Okee, dus ik heb een werknemer die wegens een beenbreuk 6 weken niet kan werken, waar moet ik die invaller vandaan halen wanneer uitzendkrachten in mijn sector niet beschikbaar zijn? En tijdelijke contracten niet in trek. Dan mag ik geen gebruik maken van een collega rijschool die eventueel tijd over heeft om mij uit de brand te helpen?
Het gaat voor mij veel verder dan wat schiet ik er zelf mee op. Dit raakt namelijk veel meer, zelfbeschikking als zelfstandige en extra kosten moeten maken als zelfstandige.
Ik ben het met je eens. Zelfstandigen, zowel de kleinere ondernemers (niet de grote bedrijven) als de ZZP'ers zijn een groep waar men in de politiek tegenwoordig van alles denkt te kunnen halen. Ze zijn ook best een makkelijk slachtoffer. Zelfstandig ondernemers kunnen zich lastig verenigen om een vuist te maken en hebben geen treinen om stil te zetten of tractoren om de snelwegen te blokkeren.
Het is natuurlijk goed dat men de toestanden met de schijn-ZZP'ers bij bezorgdiensten etc. wil aanpakken. Maar het is naar mijn mening onderhand totaal doorgeslagen en wordt veel te breed getrokken. De plannen die tot nu toe werden gemaakt zijn allemaal om te huilen zo slecht. Het lijkt onderhand wel alsof zelfstandigen een plaag zijn in plaats van de smeerolie van de arbeidsmarkt.
De PvdA is er sowieso altijd vooral geweest voor mensen in vaste dienst. Ondernemers zijn voor hen van minder belang.
Maar... ik weet niet op welke partij ik hiervoor dan wel zou moeten stemmen. De VVD vind ik verschrikkelijk en heeft sowieso alleen interesse in de grote concerns.
Hoe dan ook, dat ondernemers steeds verder worden uitgekleed is wel duidelijk en vind ik heel treurig en onterecht.
felija
20-08-2025 om 22:52
Hopelijk kan het CDA hierin wat voor je betekenen, miraval, anders zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten in jouw geval.
felija
20-08-2025 om 22:53
Zorroo schreef op 20-08-2025 om 22:41:
[..]
Ik ben het met je eens. Zelfstandigen, zowel de kleinere ondernemers (niet de grote bedrijven) als de ZZP'ers zijn een groep waar men in de politiek tegenwoordig van alles denkt te kunnen halen. Ze zijn ook best een makkelijk slachtoffer. Zelfstandig ondernemers kunnen zich lastig verenigen om een vuist te maken en hebben geen treinen om stil te zetten of tractoren om de snelwegen te blokkeren.
Het is natuurlijk goed dat men de toestanden met de schijn-ZZP'ers bij bezorgdiensten etc. wil aanpakken. Maar het is naar mijn mening onderhand totaal doorgeslagen en wordt veel te breed getrokken. De plannen die tot nu toe werden gemaakt zijn allemaal om te huilen zo slecht. Het lijkt onderhand wel alsof zelfstandigen een plaag zijn in plaats van de smeerolie van de arbeidsmarkt.
De PvdA is er sowieso altijd vooral geweest voor mensen in vaste dienst. Ondernemers zijn voor hen van minder belang.
Maar... ik weet niet op welke partij ik hiervoor dan wel zou moeten stemmen. De VVD vind ik verschrikkelijk en heeft sowieso alleen interesse in de grote concerns.
Hoe dan ook, dat ondernemers steeds verder worden uitgekleed is wel duidelijk en vind ik heel treurig en onterecht.
Een onderbelichte groep in de politiek?
Daglichtlamp
21-08-2025 om 09:16
JA21 wil een minister voor overheidsefficiëntie.
https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/CONCEPT_Verkiezingsprogramma_JA21_TK25.pdf
De minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie krijgt duidelijke taken: in de eerste plaats het terugdringen van de sluipende groei van de bureaucratie en het stoppen van de steeds snellere groei binnen ministeries en andere overheidsinstanties. De minister dient regels, instanties en het woud aan ongekozen adviesraden en overheidsorganen kritisch tegen het licht te houden, zodat onnodige overheidsstructuren kunnen worden afgebouwd of samengevoegd. Zo kan de overheid zich weer concentreren op haar kerntaken, en niet ingrijpen waar de over-heid geen meerwaarde biedt. De slanke overheid die dit beleid op moet leveren is niet alleen goedkoper, maar ook efficiënter.
Koko67
21-08-2025 om 10:44
Daglichtlamp schreef op 21-08-2025 om 09:16:
https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/CONCEPT_Verkiezingsprogramma_JA21_TK25.pdf
De minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie krijgt duidelijke taken: in de eerste plaats het terugdringen van de sluipende groei van de bureaucratie en het stoppen van de steeds snellere groei binnen ministeries en andere overheidsinstanties. De minister dient regels, instanties en het woud aan ongekozen adviesraden en overheidsorganen kritisch tegen het licht te houden, zodat onnodige overheidsstructuren kunnen worden afgebouwd of samengevoegd. Zo kan de overheid zich weer concentreren op haar kerntaken, en niet ingrijpen waar de over-heid geen meerwaarde biedt. De slanke overheid die dit beleid op moet leveren is niet alleen goedkoper, maar ook efficiënter.
Dat vind ik nou eens een heel goed plan.
Schoondochter
21-08-2025 om 11:17
Daglichtlamp schreef op 21-08-2025 om 09:16:
Ze willen DOGE nadoen. Alsof dat zo'n groot succes was.
Het is een manier om je eigen politieke kleur (want rechts; minder overheid) in te willen bedden in de organisatie van de uitvoering. Dat vind ik raar en niet passend. En trouwens, het optuigen van een ministerie kost klauwen met geld.
Fleurtje_5
21-08-2025 om 13:23
Yumi schreef op 20-08-2025 om 15:35:
Eens met Marja Rintel van de KLM, vliegvelden sluiten om woningen te bouwen is geen oplossing. We hebben huizen nodig maar ook verbinding met de wereld. Andere Europese landen investeren juist meer in hun bereikbaarheid en wij zouden hem juist afsluiten. Dat is geen oplossing maar een nieuw probleem creëren.
Opinie van KLM-ceo: ‘Vliegvelden sluiten om huizen te bouwen? Dit idee van GroenLinks-PvdA is een politiek luchtkasteel ’Het idee van GroenLinks-PvdA om vliegvelden te sluiten en zo meer ruimte te maken voor woningen, gaat uit van een schijntegenstelling, schrijft KLM-ceo Marjan Rintel in dit opiniestuk. Volgens haar zou dit geen oplossing zijn, maar wel schade veroorzaken.
GroenLinks-PvdA wil vliegvelden sluiten om de woningnood op te lossen, zo is te lezen in het verkiezingsprogramma van de partij (Het Parool, 14 augustus). Het tekort aan woningen is een realiteit waar veel Nederlanders mee te maken hebben. Maar dit vraagt wel om oplossingen die echt werken, en juist daarom is het antwoord van GroenLinks-PvdA op dit probleem zo verontrustend.
Alsof Nederland het woningtekort oplost door zich af te sluiten van de wereld. Het plan is een schijntegenstelling die misschien goed klinkt in campagnetijd, maar in de praktijk niets oplevert.Om te beginnen levert het bij lange na niet genoeg woningen op. Tot 2030 is er behoefte aan bijna een miljoen nieuwe woningen, en het idee dat dit op te lossen zou zijn door Schiphol of regionale vliegvelden te verkleinen of te sluiten, is niet realistisch.
Economische levensader
Luchtvaart is een belangrijke motor achter onze economie. Denk aan bedrijven die zich hier vestigen vanwege goede internationale verbindingen, aan handel, aan kennisuitwisseling en aan banen. Zonder die economische activiteit is er simpelweg minder geld voor zorg, onderwijs en defensie – en zelfs voor woningbouw. De luchtvaart is dus veel meer dan een luxe. En terwijl andere Europese landen juist investeren in hun bereikbaarheid en positie, zouden wij onze economische levensader doorsnijden.
Vliegen moet schoner, stiller en zuiniger worden, daar staan wij voor en werken we aan. We investeren miljarden in nieuwe vliegtuigen, alternatieve brandstoffen en nieuwe technologie. Die omslag lukt alleen als we het geld voor de investeringen kunnen verdienen.
Daarnaast is er meer samenwerking nodig tussen de overheid en de luchtvaartsector. Vanaf 2027 draagt de luchtvaart meer dan 1,1 miljard euro aan vliegbelastingen af. Dat wordt opgebracht door de miljoenen Nederlanders die willen vliegen. Dit geld verdient het om terug te vloeien in verduurzaming. Bijvoorbeeld in de bouw van een fabriek voor alternatieve vliegtuigbrandstof in Delfzijl, die wij ondersteunen, maar waarbij we voortdurend aanlopen tegen de grenzen van wat mogelijk is. Daardoor wordt verduurzaming onnodig afgeremd.
Nederland heeft niets aan schijntegenstellingen. Wonen of vliegen? Het antwoord is: allebei. We hebben huizen nodig én verbinding met de wereld. De kracht zit juist in die combinatie. Een land dat zich van de wereld afsluit, creëert geen banen, vergroot zijn weerbaarheid niet en bouwt geen woningen. Nederland verdient doordacht beleid dat gericht is op de lange termijn: een goed verbonden Nederland met meer woningen. En geen politieke luchtkastelen.
Ben ik met haar eens. En niet alleen ik.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 08:23
JA21 wil een boerkaverbod. Maar er is toch al een boerkaverbod?? Toch?
https://www.rd.nl/artikel/1117895-inzet-ja21-meer-opvang-in-eigen-regio-en-efficientere-overheid 21 aug. 2025
Inzet JA21: meer opvang in eigen regio en efficiëntere overheid
Het asielbeleid moet veel strenger worden en een speciale minister moet de overheid „kleiner en efficiënter” maken. Dat wil JA21, blijkt uit het verkiezingsprogramma van de partij. De partij van Joost Eerdmans zet vooral in op veiligheid, strengere asielregels en meer ruimte voor ondernemers.
JA21 wil intensievere grensbewaking, verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd afschaffen en de spreidingswet zo snel mogelijk intrekken. Ook wil de partij gezinshereniging beperken tot alleen de ouders. Dit staat op gespannen voet met artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), maar JA21 wil dit verdrag „moderniseren”.
Opvang moet volgens de partij nog meer in de regio gebeuren, onder meer door een „zo ruim mogelijke invulling” van het principe dat iemand binding heeft met de regio waarnaar diegene wordt uitgezet. Hiervoor moeten deals gesloten worden met andere landen. Asielaanvragen moeten volgens JA21 zoveel mogelijk buiten de Europese Unie worden behandeld.
Ook wil JA21 minimumstraffen voor ernstige gewelds- of zedenmisdrijven, iets waar rechters vaak kritiek op hebben, omdat het de optie voor maatwerk beperkt. Er moet bovendien een ’three strikes and you’re out’-principe komen, wat inhoudt dat daders na drie ernstige geweldsdelicten levenslang kunnen krijgen.
De partij wil verder „fors investeren in de gehele strafketen” en de capaciteit van gevangenissen uitbreiden. Ingrid Coenradie, die op de derde plek van de kandidatenlijst staat, pleitte hier al voor toen zij namens de PVV-staatssecretaris van Justitie was. Zij kwam hierdoor in aanvaring met PVV-leider Geert Wilders, en stapte na de kabinetsval over naar JA21.
JA21 spreekt zich ook nadrukkelijk uit tegen de islam. Volgens de partij botsen „de vrije westerse cultuur en de islamitische cultuur” vaak met elkaar. „Dan prevaleert de westerse en is er geen ruimte voor concessies”, vindt de partij. JA21 wil een boerkaverbod, een einde aan versterkte gebedsoproepen en strenger toezicht op islamitisch onderwijs. Coenradie zei eerder in een interview met Nieuwsuur de islam „prima” te vinden.
De partij van Eerdmans heeft op dit punt niet alleen concurrentie van de PVV: ook BBB-leider Caroline van der Plas waarschuwde onlangs in het programma Nieuws van de Dag voor „islamisering”. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) identificeert ongeveer 6 procent van de Nederlandse bevolking zich als moslim.