Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
20-08-2025 om 19:46
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 18:48:
Je bent in een half uur van Rotterdam Centraal op Schiphol. De tijdwinst om vanaf Zestienhoven te kunnen vliegen is zo klein dat ik me niet kan voorstellen dat dat doorslaggevend is.
Het vliegveld in Maastricht krijgt al veel overheidssteun en maakt nog steeds jaarlijks verlies.
Inderdaad. Ik woon in Zuid-Holland en geen hond hier vliegt vanaf Rotterdam-The Hague Airport / Zestienhoven. Vanaf Schiphol is veel gebruikelijker, je bent er zo. Er gaan ook maar heel weinig vluchten vanaf Rotterdam, zo'n enorme krimp voor de Nederlandse luchtvaart is het helemaal niet als dit vliegveld zou sluiten.
Daglichtlamp
20-08-2025 om 19:49
Het levert echt ruimte op, niet alleen het terrein van het vliegveld zelf, maar ook rondom het vliegveld en onder de aanvliegroutes.
Miraval
20-08-2025 om 19:52
felija schreef op 20-08-2025 om 18:56:
[..]
Het aantal eenpersoonshuishoudens is flink gestegen, door oa scheidingen, als daar kinderen bij betrokken zijn, hebben beide ouders twee huizen nodig waar ook hun kinderen kunnen wonen. Ouderen die zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen. Voor oa die mensen zijn dringend woningen nodig, die er nu niet zijn.
Eindelijk eens tijd voor een sociaal beleid waarbij niet het geld de voornaamste rol speelt, maar die van de burger. Dus bijvoorbeeld projectontwikkelaars die niet alleen huizen willen bouwen in een duurder segment, omdat dat zo lekker verdient, maar eerlijk kijken waaraan behoefte is in de maatschappij en daarop inspelen.
Verder is er veel winst te behalen door het aantal arbeidsmigranten te verminderen, helemaal diegenen die door louche uitzendbureaus worden uitgebuit, zowel qua loon als onderkomen.
Als de overheid nu de taak van de projectontwikkelaars op zich neemt, en zonder winstoogmerk kan werken, dan worden die huizen ook goedkoper.
Een projectontwikkelaar is een particulier bedrijf, en de bedoeling van een bedrijf is winst maken. Logisch dat die projectontwikkelaars dus kiezen voor waar ze de meeste winst maken. Hun bestaansrecht hangt daarvan af. Het is ook niet zo dat die bedrijven dit expres doen om de rijken te faciliteren en mensen met minder geld te pesten, en de toevoeging omdat het zo lekker verdiend is dus onnodig stigmatiserend vind ik.
Die bedrijven zorgen ook voor werkgelegenheid. Nemen ondernemersrisico. En de duur van start van ontwikkeling tot oplevering kan jaren zijn. Tijdrovend en duur.
Miraval
20-08-2025 om 19:55
Ik ben best voor het gefaseerd afbouwen van de HRA. Ik heb het programma van GL/PvdA gelezen, sommige punten zijn goed andere vind ik minder. Het stukje over de HRA mis ik dus wat er dan gaat gebeuren met het EWF?
Want het zou dan wel zo netjes zijn als die ook wegvalt in de toekomst.
Nicole123
20-08-2025 om 19:55
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 19:49:
Het levert echt ruimte op, niet alleen het terrein van het vliegveld zelf, maar ook rondom het vliegveld en onder de aanvliegroutes.
Klopt. Ook al gaan er weinig vliegtuigen, je hebt wel de hele ruimte nodig van zo'n start- en landingsbaan en de ruimte eromheen. In (bij Rotterdam) een gebied waar een enorme vraag is naar woningen en natuur.
Miraval
20-08-2025 om 19:58
Overigens wat ik best bijzonder vind is dat Sabine Scharwachter op nummer 26 van de lijst GL/PvdA staat. Een vrouw met nogal radicale opvattingen en onfrisse uitspraken als je het mij vraagt. En nog bijzonderder dat er bijna niemand over valt, waar dat heel anders is bij een Nanninga bijvoorbeeld.
Haar X staat nu afgeschermd, maar wat ik daar op gelezen heb is in dezelfde lijn als Harry Petit.
Edit; fout gekeken. Informatie is onjuist.
Nicole123
20-08-2025 om 19:59
Miraval schreef op 20-08-2025 om 19:52:
[..]
Als de overheid nu de taak van de projectontwikkelaars op zich neemt, en zonder winstoogmerk kan werken, dan worden die huizen ook goedkoper.
Een projectontwikkelaar is een particulier bedrijf, en de bedoeling van een bedrijf is winst maken. Logisch dat die projectontwikkelaars dus kiezen voor waar ze de meeste winst maken. Hun bestaansrecht hangt daarvan af. Het is ook niet zo dat die bedrijven dit expres doen om de rijken te faciliteren en mensen met minder geld te pesten, en de toevoeging omdat het zo lekker verdiend is dus onnodig stigmatiserend vind ik.
Die bedrijven zorgen ook voor werkgelegenheid. Nemen ondernemersrisico. En de duur van start van ontwikkeling tot oplevering kan jaren zijn. Tijdrovend en duur.
Klopt, daarom zou de overheid de taak van volkshuisvesting weer meer op zich moeten nemen, in plaats van het aan de woningmarkt over te laten. Want dat bedrijven inkomsten willen hebben en winst willen maken is inderdaad logisch. Die kun je het niet kwalijk nemen, de overheid die het aan hen overlaat en de burger in de kou laat staan wel.
Daglichtlamp
20-08-2025 om 20:01
Miraval schreef op 20-08-2025 om 19:58:
Overigens wat ik best bijzonder vind is dat Sabine Scharwachter op nummer 26 van de lijst GL/PvdA staat. Een vrouw met nogal radicale opvattingen en onfrisse uitspraken als je het mij vraagt. En nog bijzonderder dat er bijna niemand over valt, waar dat heel anders is bij een Nanninga bijvoorbeeld.
Haar X staat nu afgeschermd, maar wat ik daar op gelezen heb is in dezelfde lijn als Harry Petit.
GroenLinks-PvdA heeft hun concept kandidatenlijst toch nog niet gepubliceerd?
Nicole123
20-08-2025 om 20:06
Miraval schreef op 20-08-2025 om 19:55:
Ik ben best voor het gefaseerd afbouwen van de HRA. Ik heb het programma van GL/PvdA gelezen, sommige punten zijn goed andere vind ik minder. Het stukje over de HRA mis ik dus wat er dan gaat gebeuren met het EWF?
Want het zou dan wel zo netjes zijn als die ook wegvalt in de toekomst.
Ik zie het ook niet direct, maar hun standpunt is tot dusver in ieder geval altijd geweest dat als je de HRA afbouwt je het EWF tegelijk ook afbouwt.
De hypotheekrenteaftrek wordt langzaam afgebouwd. Daar nemen we ruim de tijd voor. Het is nu een goed moment, omdat de hypotheekrente laag is. We verlagen tegelijkertijd het eigenwoningforfait. Het wordt weer mogelijk om tot 50 procent van de hypotheek af te lossen om te voorkomen dat er te veel geld vast gaat zitten in het eigen huis. De betalingstermijn voor hypotheken verlengen we van 30 naar 40 jaar. De maandlasten kunnen hierdoor zelfs lager zijn.
https://www.pvda.nl/verkiezingen/verkiezingsprogramma/wonen/betaalbare-koopwoningen/
Miraval
20-08-2025 om 20:08
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 20:01:
[..]
GroenLinks-PvdA heeft hun concept kandidatenlijst toch nog niet gepubliceerd?
Excuus je hebt helemaal gelijk. Dat was de gemeentelijst. Nog niet voor de 2e kamer. Dan hoop ik dat ze niet op de lijst komt. Ik ga mijn bericht aanpassen!
Daglichtlamp
20-08-2025 om 20:23
Miraval schreef op 20-08-2025 om 20:08:
[..]
Excuus je hebt helemaal gelijk. Dat was de gemeentelijst. Nog niet voor de 2e kamer. Dan hoop ik dat ze niet op de lijst komt. Ik ga mijn bericht aanpassen!
En niet de komende gemeenteraadsverkiezingen maar die van 2022.
Loeki72
20-08-2025 om 20:27
Nicole123 schreef op 20-08-2025 om 19:46:
[..]
Inderdaad. Ik woon in Zuid-Holland en geen hond hier vliegt vanaf Rotterdam-The Hague Airport / Zestienhoven. Vanaf Schiphol is veel gebruikelijker, je bent er zo. Er gaan ook maar heel weinig vluchten vanaf Rotterdam, zo'n enorme krimp voor de Nederlandse luchtvaart is het helemaal niet als dit vliegveld zou sluiten.
Ik ben wel een paar keer vanaf Zestienhoven gevlogen. Ik woon er op loopafstand vandaan. Maar ik zou het helemaal prima vinden als dat vliegveld zou worden opgeheven en er een woonwijk zou komen. Nederlands is zo klein en dan hebben we naast Schiphol nog 4 kleinere vliegvelden. Dat is toch van der zotte?
Miraval
20-08-2025 om 20:35
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 20:23:
[..]
En niet de komende gemeenteraadsverkiezingen maar die van 2022.
Ik vond het frappant dat ze haar X afgeschermd heeft recent. En een te snelle google actie van mijn kant leverde dus verkeerde informatie op.
Goed, gelukkig dus niet op de lijst. En gezien haar uitspraken lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat ze er alsnog op terecht gaat komen.
Miraval
20-08-2025 om 20:36
Loeki72 schreef op 20-08-2025 om 20:27:
[..]
Ik ben wel een paar keer vanaf Zestienhoven gevlogen. Ik woon er op loopafstand vandaan. Maar ik zou het helemaal prima vinden als dat vliegveld zou worden opgeheven en er een woonwijk zou komen. Nederlands is zo klein en dan hebben we naast Schiphol nog 4 kleinere vliegvelden. Dat is toch van der zotte?
Ik vind idd Rotterdam en Amsterdam zo dicht op elkaar liggen dat Rotterdam best opgeheven zou kunnen worden.
Ik vlieg nooit meer maar de laatste keer vanaf Eindhoven gevlogen, dat scheelt voor mij wel een berg reistijd. En ook een keer via Brussel.
felija
20-08-2025 om 20:39
Miraval schreef op 20-08-2025 om 19:52:
[..]
Ik ben er ook voor dat basisvoorzieningen als wonen, zorg, onderwijs en vervoer onder de overheid vallen en niet worden geprivatiseerd, dus inderdaad zonder winstoogmerk.
Dat had ik er even bij moeten zetten.