Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

@zorrooo ja Volt wil ik ook gaan bekijken straks. 

GL/pvdA wordt hem echt niet, dan snij ik mezelf keihard in de vingers. DENK/SP/PvdD/D66/PVV/FvD/BBB/
NSC/CU/SGP vallen voor mij bij voorbaat ook al af.

Dus als CDA ook niet levert qua kleine ondernemers, en Volt ook niet, dan moet ik kiezen tussen JA21 en VVD. En dan gaat mijn stem wel weer naar de VVD, aangezien dat dan nog de beste keuze is. 

ik begrijp het. VVD en Ja21 zijn veel te rechts voor mij. Misschien in mijn geval, als Volt het niet wordt toch maar weer Partij voor de Dieren. 

Miraval schreef op 27-07-2025 om 21:55:

@Yumi en je laatste zin; helemaal mee eens. Gewoon werken als je kan. Als je niet kan word je ondersteund met een (aanvullende) uitkering. Als je niet wil, dan heb je pech, dan krijg je gewoon niks. Alleen de zon komt op voor niks.
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/een-zeker-bestaan-voor-iedereen/baanzekerheid-met-betere-beloning-en-bescherming/

En hoe bepaal je dan of iemand kan werken? Er zijn nu al veel schandalen bij het UWV. En dat gaat echt niet beter worden, zeker niet met een nog kleinere overheid. Ik vind dit een staaltje geld jatten van de armere zwakkere mensen en de rijken weer rijker laten worden. Zoals altijd bij de VVD. Nederland staat op nummer 2 op de lijst met ongelijkheid. Misschien streven ze op nummer 1 te komen. Weg met sociaaldemocratische gedachten, laat de rijken de macht krijgen en houden. . 

Loeki72 schreef op 27-07-2025 om 23:26:

[..]

En hoe bepaal je dan of iemand kan werken? Er zijn nu al veel schandalen bij het UWV. En dat gaat echt niet beter worden, zeker niet met een nog kleinere overheid. Ik vind dit een staaltje geld jatten van de armere zwakkere mensen en de rijken weer rijker laten worden. Zoals altijd bij de VVD. Nederland staat op nummer 2 op de lijst met ongelijkheid. Misschien streven ze op nummer 1 te komen. Weg met sociaaldemocratische gedachten, laat de rijken de macht krijgen en houden. .

Ik zal dan waarschijnlijk ook niet op de VVD stemmen, ligt aan de programma's van Volt en CDA.

Maar, van het hele verhaal wat ik geschreven heb is dit wat je eruit haalt? Heb je gezien wat GL/PvdA voor ondernemers wil? Als we dat beleid gaan uitvoeren dan kunnen we wel inpakken met zijn allen, want dan blijft er niks meer over van Nederland. GL/PvdA vergeet voor het gemak eventjes dat de staatskas grotendeels gevuld wordt door werkende mensen, en die werkende mensen die hebben een werkgever of zijn zzper of zelf ondernemer. 

GL/PvdA denkt alleen aan werknemers in loondienst (en dan met name lage en middeninkomens) en mensen met een uitkering. Er zit werkelijk niet 1 maatregel in die hele lijst wat voordelig is voor ondernemers. Sterker nog, ze willen ook nog af van de zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling. Oh nou vooruit, in het kader van milieu en klimaat willen ze op dat gebied nog wel iets doen, maar dat geldt maar voor een beperkte groep ondernemers, maar dat is dan ook het enige. 

Geef mij dan maar de VVD hoor. Die zorgt dat mensen die niet KUNNEN werken en AOW niet gekort worden, alleen sommige uitkeringen zullen idd niet evenredig meegroeien met de inflatie en/of het minimumloon.  

En of iemand wel of niet kan werken is met lichamelijke problemen op zich redelijk goed aan te tonen, alleen op geestelijk gebied is het een stuk lastiger. Maar er is altijd wel iets wat iemand kan doen, al is het vrijwillig. En dat hoeft niet fulltime te zijn, maar enige inzet in de maatschappij en voor het sociale stelsel mag je toch wel verwachten van iemand? Minimaal toch 2 uurtjes per dag, 4 uurtjes om de dag, dat is serieus minimale inzet vragen voor geld afkomstig uit het sociale stelsel. 

En arbeidsongeschiktheid veranderd overigens ook niet. Dus het gaat vnml om de bijstand. 

En ik word ook soms een beetje moe van "zwakkeren" in de samenleving. Ja die zijn er, en ja die moet je beschermen. Maar het gekke is, mensen met een SW indicatie die gaan graag naar hun werk. Die halen voldoening uit wat ze doen. Het werk is vaak laagdrempelig en de arbeidsvoorwaarden zijn gunstig. Plus er is goede begeleiding aanwezig. En dat zijn nou juist onder andere de zwakkeren in de samenleving waar het over gaat. (Ja dat weet ik, ik werk samen met een sociale werkvoorziening en dus mensen met de vroegere SW indicatie)

En dan vind ik het overigens verder een prima plan dat mensen 15% tot boven hun uitkering bij mogen verdienen zonder gekort te worden (GL/PvdA) om zo weer toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt. Of dat de drempel voor giften flink omhoog gaat, dat een auto niet meer meetelt als criterium, allemaal goed. Allemaal voordelen, daar mag wel iets tegenover staan, in de vorm van (vrijwilligers)werk. En als je dat niet WIL doen, dan word je gekort. Als je het bewijsbaar niet kunt, dan hoef je niks en krijg je alsnog de nieuwe voordelen erbij. En ja, dat moet zorgvuldiger. Daar moet meer geld naartoe, meer keuringsartsen en wellicht ook psychiaters, maar dat geld schijnt er wel te zijn volgens GL/PvdA, gezien de plannen voor "huis van Arbeid". Kan mooi daar ondergebracht worden 

Je kunt niet mensen meer verlof geven voor rouw, geboorte, mantelzorg, kortdurend zorgverlof, langdurig zorgverlof, zwangerschapsverlof, kraamverlof, mijnneusjeuktverlof, en dan verwachten dat de ondernemers en de rijken dit wel even ophoesten, want stel je voor dat een werknemer iets moet inleveren aan vrije dagen of onbetaald verlof, dat is echt ondenkbaar. En iemand met een bijstandsuitkering moet je ook echt vanaf blijven. 

Je moet kiezen voor en/en. Je moet iedereen iets kunnen geven, en iets kunnen beperken. En aangezien er flink bezuinigd zal moeten worden, moet iedereen een beetje zuur (de rijken en grote bedrijven wat meer, de middeninkomens en kleine zelfstandigen wat minder, de lage inkomens nog wat minder, en degenen met een uitkering het minst.)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 07:12 Topicstarter

GroenLinks-PvdA moet toch nog komen met hun verkiezingsprogramma voor deze verkiezingen? 

Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 07:12:

GroenLinks-PvdA moet toch nog komen met hun verkiezingsprogramma voor deze verkiezingen?

Ja deze staat nu op hun site, maar is redelijk nieuw want ik heb het vorige programma gelezen en daar heb ik dat niet in zien staan. Ik denk wel dat dit is van rond de fusie. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 08:44 Topicstarter

Miraval schreef op 28-07-2025 om 08:13:

[..]

Ja deze staat nu op hun site, maar is redelijk nieuw want ik heb het vorige programma gelezen en daar heb ik dat niet in zien staan. Ik denk wel dat dit is van rond de fusie.

Op de site staan nu alleen de belangrijkste standpunten. Er zal ongetwijfeld ergens deze zomer een compleet verkiezingsprogramma komen, waar de andere onderwerpen ook in staan. 

Dit is bijvoorbeeld uit het vorige programma over de loondoorbetaling bij ziekte voor MKB-bedrijven:

Ondersteuning kleine werkgevers. We ondersteunen kleine werkgevers bij de loondoorbetaling bij ziekte. We verhogen de middelen voor de verzuim- en ontzorgverzekering die mkb’ers verzekert tegen de kosten van loondoorbetaling, die helpt met de re-integratieverplichtingen en die administratie uit handen neemt. Ook verlagen we de premie die kleine werkgevers betalen voor arbeidsongeschiktheid.

Dus ik heb goede hoop dat een nieuw kabinet hier in elk geval voor kleine bedrijven wat aan gaat doen, zeker nu de VVD het ook in hun programma heeft staan.

Miraval schreef op 27-07-2025 om 21:22:

[..]

Ja dat vind ik dus ook.

Daarnaast wil de VVD niet tornen aan de AOW of arbeidsongeschiktheid uitkering. Wat alweer wat meer nuance brengt.

Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel heeft iemand die niet kan werken of wil werken nodig? Wanneer is het voldoende? En waarom moet dat gelijk lopen met het minimumloon? Want dan kun je natuurlijk bezig blijven met "uitdelen".

Het hoeft niet gelijk te lopen met het minimumloon. Als ik naar de uitkering kijk dan is het voldoende om van te leven en af en toe iets leuks te doen. Als iemand er niet van rond kan komen, dan is er een mogelijkheid om hulp te vragen. Bijvoorbeeld bij Humanitas, die kijken samen wekelijks naar de administratie en financiën, net zolang tot ze het zelf kunnen. 

Miraval schreef op 27-07-2025 om 19:33:

Ik denk dat ik geen VVD ga stemmen als het programma van het CDA mij aanspreekt.

En anders wil ik ook nog wel een blik werpen op JA21. Maar principieel wil ik daar eigenlijk niet op stemmen vanwege Nanninga.

Volt zou ik ook eens serieus kunnen bekijken.

Dus het zal voor mij wel 1 van die 3 (of 4) worden.

Waarom niet vanwege Annabel Nanninga? Ik vind haar best heel goed.

Miraval schreef op 27-07-2025 om 22:57:

@zorrooo ja Volt wil ik ook gaan bekijken straks.

GL/pvdA wordt hem echt niet, dan snij ik mezelf keihard in de vingers. DENK/SP/PvdD/D66/PVV/FvD/BBB/
NSC/CU/SGP vallen voor mij bij voorbaat ook al af.

Dus als CDA ook niet levert qua kleine ondernemers, en Volt ook niet, dan moet ik kiezen tussen JA21 en VVD. En dan gaat mijn stem wel weer naar de VVD, aangezien dat dan nog de beste keuze is.

Dat snap ik nou niet. Je bent zo slim en hebt altijd een hele goede mening. Maar Volt? Een arrogante blaaskaak. 

Zorroo schreef op 27-07-2025 om 23:09:

ik begrijp het. VVD en Ja21 zijn veel te rechts voor mij. Misschien in mijn geval, als Volt het niet wordt toch maar weer Partij voor de Dieren.

Ik denk dat die partij met Esther Ouwehand als partijleider ook best goed bij je past.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:26:

[..]

Dat snap ik nou niet. Je bent zo slim en hebt altijd een hele goede mening. Maar Volt? Een arrogante blaaskaak.

Haha, nou lief compliment wel, maar ik ken het programma dus echt niet. Dus ik wil me daar wel in verdiepen voordat ik die partij afschrijf. Overigens wel eens, die Dassen vind ik ook niet zo goed, maar het gaat mij dan om hun standpunten. 

Loeki72 schreef op 27-07-2025 om 23:26:

[..]

Soheey, ik ben het met je eens.

Op vandaag worden mensen niet snel meer arbeidsongeschikt verklaard. Er word altijd gekeken 'wat kan hij/zij dan nog wel'. Want als je bv niet meer kan metselen vanwege de rugklachten, dan word er gelukkig werk gezocht dat men wel kan doen met rugklachten.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:21:

[..]

Waarom niet vanwege Annabel Nanninga? Ik vind haar best heel goed.

Haar antisemitische uitspraken en berichten van lang geleden. Kan allemaal satire zijn geweest of wat dan ook, ik vond het smakeloos en niet passende bij iemand die in ons kabinet komt te zitten. En Nanninga krijg je er wel bij als ze mee mogen regeren. 

Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 08:44:

[..]

Op de site staan nu alleen de belangrijkste standpunten. Er zal ongetwijfeld ergens deze zomer een compleet verkiezingsprogramma komen, waar de andere onderwerpen ook in staan.

Dit is bijvoorbeeld uit het vorige programma over de loondoorbetaling bij ziekte voor MKB-bedrijven:

Ondersteuning kleine werkgevers. We ondersteunen kleine werkgevers bij de loondoorbetaling bij ziekte. We verhogen de middelen voor de verzuim- en ontzorgverzekering die mkb’ers verzekert tegen de kosten van loondoorbetaling, die helpt met de re-integratieverplichtingen en die administratie uit handen neemt. Ook verlagen we de premie die kleine werkgevers betalen voor arbeidsongeschiktheid.

Dus ik heb goede hoop dat een nieuw kabinet hier in elk geval voor kleine bedrijven wat aan gaat doen, zeker nu de VVD het ook in hun programma heeft staan.

Klopt, en die is vernieuwd na de fusie. Want zoals ik zei, ik zie punten staan die ik niet eerder heb gelezen.

Wat je hierboven zegt heb ik ook benoemd. Dat doet nog steeds niks, want die verzekeringen zijn duur, hebben ook allerlei voorwaarden en een eigen risico termijn.  Ja, dan wordt de premie verlaagd, hoe dan? Want die premie verzuimverzekering betaal je aan de verzekering. De premie arbeidsongeschiktheid is voor de verplichte AOV, dat hele idee moet nog doorgewerkt worden want zoals het er lag was het gewoon een wassen neus, iets waar je wel voor kan betalen maar precies niks aan hebt. 

En ja, ik hoop dat het nieuwe kabinet de ondernemers meeneemt in hun plannen, maar zoals ik nu lees bij GL/PvdA hoeven we van die partij iig niks te verwachten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.