Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Jorni schreef op 27-07-2025 om 08:30:

Bedankt voor het delen. Ik vind het programma van de VVD juist niet zo goed. Ik ben het met veel punten oneens met ze. Ook deze keer zal ik daar dus niet op gaan stemmen.

Ik ook niet. Het is weer het zelfde liedje. De armen maken we armer, de rijken rijker, de sociale voorzieningen breken we verder af en roepen weer iets over meer veiligheid maar bezuinigen weer veel op de overheid/ambtenaren waardoor er niets van terecht komt en de problemen alleen maar groter worden. Plus dat ze niets aan het veranderende klimaat willen doen. 

Loeki72 schreef op 27-07-2025 om 09:35:

[..]

Ik ook niet. Het is weer het zelfde liedje. De armen maken we armer, de rijken rijker, de sociale voorzieningen breken we verder af en roepen weer iets over meer veiligheid maar bezuinigen weer veel op de overheid/ambtenaren waardoor er niets van terecht komt en de problemen alleen maar groter worden. Plus dat ze niets aan het veranderende klimaat willen doen.

En waar blijven de plannen voor de toeslagenouders en de Groningers?

Ik heb vanmorgen het programma van GL/PvdA bekeken omtrent werkenden en ondernemers, en ik mag toch hopen dat ze daar eea nog gaan aanpassen. Want zoals het 2 jaar geleden was staat het bomvol met voordelen voor werknemers en niet- werkenden, maar geen enkele voordeel voor ondernemers. 

Als je het ondernemersklimaat in Nederland kapot wil maken moet je die partij kiezen. 

Herfstappeltaart schreef op 27-07-2025 om 09:55:

[..]

Heeft dat in een verkiezingsprogramma gestaan bij andere partijen voorheen? Want dat ben ik nog nergens tegengekomen ook niet 2 jaar geleden.

Maar misschien heb ik niet goed gezocht of doorgelezen dat kan natuurlijk. 

Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet een thema voor de verkiezingen. Dit moet gewoon opgepakt en opgelost worden ongeacht welke regering er komt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-07-2025 om 17:31 Topicstarter

Miraval schreef op 27-07-2025 om 17:19:

[..]

Heeft dat in een verkiezingsprogramma gestaan bij andere partijen voorheen? Want dat ben ik nog nergens tegengekomen ook niet 2 jaar geleden.

Maar misschien heb ik niet goed gezocht of doorgelezen dat kan natuurlijk.

Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet een thema voor de verkiezingen. Dit moet gewoon opgepakt en opgelost worden ongeacht welke regering er komt.

Bijvoorbeeld het programma van GroenLinks-PvdA uit 2023:

3. Herstel van vertrouwen en democratie
3.1 Een overheid die er weer voor ons is
• Rechtvaardigheid voor Groningen. Groningers is veel ellende aangedaan. Door onnodig complexe en vastgelopen bureaucratische processen komt daar maar geen einde aan. Ook moeten monumenten, kerken en karakteristieke gebouwen die de ziel van Groningen vormen, worden beschermd. We gaan de ereschuld aan Groningen inlossen en bieden de regio weer toekomstperspectief. In de nieuwe Groningenwet wordt vastgelegd hoe we de ereschuld aflossen, wie daarvoor verantwoordelijkheid draagt en hoe we dat gaan financieren. Van NAM-aandeelhouders Shell en Exxon verwachten we  dat ze gaan bijdragen, en bij weigering zullen we ze daartoe dwingen. We zien erop toe dat de schadeafhandeling echt milder, makkelijker en menselijker wordt en integreren versterking en schadeafhandeling zoveel mogelijk. We investeren in zwembaden, buurthuizen, openbaar vervoer, sociaaleconomische vooruitgang en geven de Groningers zeggenschap.
• Herstel Toeslagen. Ook het toeslagenschandaal heeft veel levens kapot gemaakt en het vertrouwen in de overheid doen verdampen. De hersteloperatie is vastgelopen in bureaucratie en complexiteit. Er zijn geen simpele oplossingen, maar we gaan de bureaucratie en complexiteit verminderen. De basis is heldere kaders en vertrouwen. We creëren een route waarbij we de regie meer bij ouders leggen en waarbij snellere en simpelere afhandeling mogelijk is. Dat betekent dat we in die gevallen niet langer de geleden schade tot achter de komma uitrekenen, maar slachtoffers een bedrag geven waarmee ze verder kunnen in hun leven. Ook zoeken we samen met de slachtoffers naar een passende manier om het toeslagenschandaal deel te maken van ons collectieve geheugen.
• Voorkomen van schandalen. Het toeslagenschandaal en de ellende die in Groningen is gebeurd, moeten we niet alleen herstellen, maar ook voorkomen. Daarom moeten we af van ingewikkelde
overheidssystemen en de menselijkheid terugbrengen, zodat mensen nooit meer worden vermorzeld door een te machtige overheid. We laten een externe groep van onafhankelijke deskundigen onderzoek
doen naar verschillende overheidsinstanties en advies geven over hoe die instanties rechtvaardiger, menselijker en begrijpelijker worden. Daarnaast laten we onderzoeken of toeslagen vervangen kunnen worden door alternatieven, zoals het basisinkomen. Elke provincie krijgt daarnaast een Provinciale Ombudsman zodat onrechtvaardige situaties zoals die bij het toeslagenschandaal en Groningen eerder worden  gesignaleerd en voorkomen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-07-2025 om 17:36 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 27-07-2025 om 09:55:

[..]

Uit het VVD programma voor de aanstaande verkiezingen :

Onrecht richting Groningers en toeslagenouders zetten we recht: De hersteloperatie in Groningen wordt onverminderd doorgezet. Schadeherstel, versterking en leefbaarheid blijven  we gebiedsgericht en integraal aanpakken. We willen dat de schadeafhandeling zo eenvoudig mogelijk blijft, ook bij ingewikkelde gevallen. We herstellen het onrecht dat toeslagenouders en hun kinderen is aangedaan. Zij hebben recht op een snelle en ruimhartige compensatie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-07-2025 om 17:42 Topicstarter

De VVD wil wel echt de huurders aanpakken Behalve het afschaffen van de wet betaalbare huur willen ze ook de OZB vervangen door een ingezetenheffing. 

Daglichtlamp schreef op 27-07-2025 om 17:36:

[..]

Uit het VVD programma voor de aanstaande verkiezingen :

Onrecht richting Groningers en toeslagenouders zetten we recht: De hersteloperatie in Groningen wordt onverminderd doorgezet. Schadeherstel, versterking en leefbaarheid blijven we gebiedsgericht en integraal aanpakken. We willen dat de schadeafhandeling zo eenvoudig mogelijk blijft, ook bij ingewikkelde gevallen. We herstellen het onrecht dat toeslagenouders en hun kinderen is aangedaan. Zij hebben recht op een snelle en ruimhartige compensatie.

Mooizo. Nu nog uitvoeren.

Ik denk dat ik geen VVD ga stemmen als het programma van het CDA mij aanspreekt. 

En anders wil ik ook nog wel een blik werpen op JA21. Maar principieel wil ik daar eigenlijk niet op stemmen vanwege Nanninga. 

Volt zou ik ook eens serieus kunnen bekijken. 

Dus het zal voor mij wel 1 van die 3 (of 4) worden. 

Miraval schreef op 27-07-2025 om 17:17:

Ik heb vanmorgen het programma van GL/PvdA bekeken omtrent werkenden en ondernemers, en ik mag toch hopen dat ze daar eea nog gaan aanpassen. Want zoals het 2 jaar geleden was staat het bomvol met voordelen voor werknemers en niet- werkenden, maar geen enkele voordeel voor ondernemers.

Als je het ondernemersklimaat in Nederland kapot wil maken moet je die partij kiezen.

Eens 

Die naïviteit van GL en PvdA, denken dat ze kunnen blijven uitdelen, maar waar het vandaan moet komen?

Nog meer belasten en bedrijven verdwijnen uit NL, kijk naar Unilever, Shell en Boskalis.
Hard werken en succes hebben, wordt afgestraft. Iemand die meer verdient, betaald ook meer dat is logisch, maar dat doen ze al. 
Iemand die niet werkt, krijgt een hogere uitkering, hoe krom kan het zijn.

één van de standpunten van GL en PvdA:

Iedereen zeker van werk
Met een werkgarantiefonds, hulp bij omscholing en nieuwe basisbanen zorgen we dat iedereen die wíl werken ook kán werken.

Ik wil daar van maken, hulp bij omscholing en iedereen die wil kan werken ook kán moet werken.
Hoezo niet willen? Als het niet mogelijk is het een ander verhaal, maar niet thuis blijven zitten zonder reden!

Yumi schreef op 27-07-2025 om 19:56:

[..]

Eens

Die naïviteit van GL en PvdA, denken dat ze kunnen blijven uitdelen, maar waar het vandaan moet komen?

Nog meer belasten en bedrijven verdwijnen uit NL, kijk naar Unilever, Shell en Boskalis.
Hard werken en succes hebben, wordt afgestraft. Iemand die meer verdient, betaald ook meer dat is logisch, maar dat doen ze al.
Iemand die niet werkt, krijgt een hogere uitkering, hoe krom kan het zijn.

één van de standpunten van GL en PvdA:

Iedereen zeker van werk
Met een werkgarantiefonds, hulp bij omscholing en nieuwe basisbanen zorgen we dat iedereen die wíl werken ook kán werken.

Ik wil daar van maken, hulp bij omscholing en iedereen die wil kan werken ook kán moet werken.
Hoezo niet willen? Als het niet mogelijk is het een ander verhaal, maar niet thuis blijven zitten zonder reden!

Ja dat vind ik dus ook.

Daarnaast wil de VVD niet tornen aan de AOW of arbeidsongeschiktheid uitkering. Wat alweer wat meer nuance brengt. 

Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel heeft iemand die niet kan werken of wil werken nodig? Wanneer is het voldoende? En waarom moet dat gelijk lopen met het minimumloon? Want dan kun je natuurlijk bezig blijven met "uitdelen".

Minimumloon omhoog -> uitkeringen stijgen mee -> lonen net boven Minimumloon stijgen mee -> lonen daar weer boven willen waardering voor hun werk/functie dus moet wel stuk hoger liggen.... met als gevolg alles wordt duurder en de minimumlonen moeten weer verhoogd worden. Dan is de cirkel weer rond.

Ik vind het niet meer dan logisch dat er gericht gekeken wordt naar werkenden en (kleine) ondernemers. Vooral omdat die laatste groep de laatste tijd alleen maar erop achteruit is gegaan (terwijl beloofd werd bestaanszekerheid voor middeninkomens te verbeteren, ja alleen wanneer je in loondienst bent en/of kinderen hebt, anders heb je dus dikke pech). En middeninkomens mogen ook wat meer voordeeltjes hebben, aangezien zij qua toeslagen nergens recht op hebben maar wel volle pond meedoen als het gaat om inflatie. 

Daarnaast mag wat mij betreft ook gekeken worden naar alle kind regelingen. Kinderbijslag, KGB, KOT. Dat vind ik vaak echt teveel van het goeie. Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, kinderopvang zo goed als gratis, en KGB afschaffen. Dat kun je bij de Kinderbijslag doen voor diegenen die dat nodig hebben. Kinderen kosten geld, dat weet je vantevoren, ik wil daar best iets aan bijdragen maar als ik hoor van vriendinnen hoeveel ze krijgen dan denk ik weleens okee... waar ben ik eigenlijk voor aan het werken?

Zeker als kleine ondernemer, laag middeninkomen, met koopwoning, getrouwd maar zonder kinderen. Ik heb het idee dat ik aan alle kanten afgeknepen wordt. Ik werk me de pleuris maar vergeleken met 10 jaar geleden hou ik maandelijks een stuk minder geld over EN ben ik er het afgelopen jaar ook nog eens op achteruit gegaan. 

En dan stel ik, vind ik, de terechte vraag, hoeveel heeft iemand met een uitkering nodig om normaal te kunnen leven? Dus wonen, energie, verzekeringen en eten. Vergeet ook niet dat deze mensen, hoewel misschien niet kunnen werken, wel de luxe hebben van eigen tijd. Van tijd door kunnen brengen met dierbaren. Van kunnen helpen bij ouders wanneer die hulpbehoevend zijn.

Ik, en velen met mij, hebben dan financieel wellicht wat meer te besteden dan iemand met een uitkering, maar lever daardoor ook heel veel in op vrije tijd, tijd om door te brengen met dierbaren, en mantelzorgen doe ik buiten werktijd, of (zoals al is voorgekomen helaas) ik zeg er werk voor af, wat ook weer geld kost want ja, ik ben ondernemer en heb geen recht op betaald verlof. 

Oh, en voordat iemand mij beschuldigt dat ik niet weet hoe het is om van een bijstandsuitkering te moeten leven, dat weet ik heel erg goed want een dierbaren naaste van mij heeft dat jarenlang moeten doen. En dat was geen vetpot, maar ze kwam ook niet om van de honger, kon gewoon op zichzelf wonen, en liep niet in oude vodden. Had ook een autootje, en hobby die ze kon beoefenen, en kon sporadisch (mee) op vakantie, ook naar het buitenland. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-07-2025 om 21:27 Topicstarter

De VVD wil niet tornen aan de hoogte van de AOW, maar wil wel dat de AOW-leeftijd weer net zo snel stijgt als de levensverwachting, als ik het goed lees. Op dit moment stijgt de AOW leeftijd met tweederde van de stijgende levensverwachting. 

@Yumi en je laatste zin; helemaal mee eens. Gewoon werken als je kan. Als je niet kan word je ondersteund met een (aanvullende) uitkering. Als je niet wil, dan heb je pech, dan krijg je gewoon niks. Alleen de zon komt op voor niks. 

Ik las idd dat werkgarantiefonds (door overheid en werkgevers gevuld -> ondernemers dus), 

ontslag wordt moeilijker gemaakt -> alsof het nu appeltje eitje is om iemand te ontslaan?, de werknemer krijgt de kans om zijn verhaal te doen tijdens een verplichte hoorzitting, en moet natuurlijk betaalbare rechtsbijstand kunnen krijgen. 

werk-naar-werk trajecten -> opleiding, uitkering, AANVULKING OUDE WERKGEVER (?1?1), inkomen nieuwe werkgever. (Wat bedoelen ze hier überhaupt mee? Oude werkgever mag nog even mee doorbetalen aan een opleiding? Omscholing?) 

32 urige werkweek met behoud van inkomen. Wie gaat dat dan weer betalen? Klinkt mooi hoor, maar dat betekent dus dat je nu 40 uur werkt voor een X bedrag, je dat bedrag gewoon behoudt voor 32 uur. Tuurlijk, werkgevers schuiven wel weer, dat zijn allemaal zakkenvullers.

We ondersteunen de kleine werkgever. Niet door de verplichte loondoorbetaling te verkorten naar 1 jaar, nee door de verzuimverzekering te verruimen en de premies daarvoor te verlagen. Kortom; dat doet precies niets want je moet nog steeds een verzekering afsluiten met allerlei voorwaarden en het kost altijd geld. Naast het feit dat iemand wegvalt en je er tijdelijk iemand voor aan moet stellen. Maar dat is lastig wanneer die persoon 2 jaar ziek is, want GL/PvdA wil OOK nog eens de tijdelijke contracten aan banden leggen, en dus verkorten tot 2 jaar. Zit je dus straks met iemand die het zieke personeelslid vervangt EN de zieke die weer wil beginnen met werken. Hoe dan??? Want ja, zzpers zijn ook lastig en ook weer allerlei regels. Dan maar uitzendkrachten. Die hebben alleen nauwelijks verplichtingen naar je bedrijf en kunnen gaan wanneer ze willen. Fijne zekerheid wel. 

Uitzonderingen voor seizoensarbeiders schaffen we af, onderbrekingstermijn wordt verlengd van 6 maanden naar 5 jaar. Wtf? Als iemand zich straks afvraagt waarom de asperges en aardbeien zo duur zijn geworden? GL/PvdA mag je daarvoor aanwijzen. 

Zzpers? Je bent werknemer tenzij... schei uit zeg met die betutteling. Kosten voor zzper minimaal net zo hoog als werknemer in loondienst, beboeting voor werkgevers verhogen, een au pair aan huis? Minder uren werken als onderdeel van culturele uitwisseling, werken ze meer uren -> alle werknemersrechten. Lekker, kun je straks als gezin voor je au pair een 2 jarige vakantie in Nederland betalen, oh een kater? Sorry maar doorbetalen. Kom op, het hele principe van au pair is toch dat beide partijen er iets aan hebben? 

God, wat een ontzettend slecht programma is dit. Ik heb er geen woorden voor. En ik hoop dat mensen die GL/PvdA overwegen te stemmen, dit ook even goed doornemen en tot zich laten doordringen. Want dit is niets meer of minder dan de werkgevers als melkkoe gebruiken zodat pijnlijke bezuinigingen niet, of veel minder gedaan hoeven worden. Stel je namelijk eens voor dat mensen met een uitkering er NIET op vooruit gaan, nee dat kan echt niet. De kleine kapper, bakker, buurtsuper, de agrarische boeren, rijscholen, boekhouders... noem het maar op, die betalen het wel hoor. Want de hele grote bedrijven zijn er straks nauwelijks meer in Nederland, die zullen slim zijn en hun arbeid verplaatsen naar landen waar ze wel gewaardeerd worden. 

https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/een-zeker-bestaan-voor-iedereen/baanzekerheid-met-betere-beloning-en-bescherming/

Daglichtlamp schreef op 27-07-2025 om 21:27:

De VVD wil niet tornen aan de hoogte van de AOW, maar wil wel dat de AOW-leeftijd weer net zo snel stijgt als de levensverwachting, als ik het goed lees. Op dit moment stijgt de AOW leeftijd met tweederde van de stijgende levensverwachting.

Dat klopt, vind ik een onzalig plan. En degenen die daar onder te lijden komen zijn niet degenen met een goed pensioen via hun werkgever, niet de miljonairs, maar de timmermannen, metselaars, en wederom de kleine ondernemers.

Ik hoop echt niet dat er iets aan die AOW leeftijd veranderd. Ik weet dat er ergens bezuinigd moeten worden maar niet op de AOW. Niet qua hoogte en niet qua leeftijd.

Als je het wil hervormen, wat is dan eerlijk? Ga je het bepalen aan aantal actieve arbeidsjaren? Koppelen aan je privé vermogen? Koppelen aan je privé pensioen? De rijken krijgen minder of niks? Thuisblijfmoeders krijgen niks want te weinig/geen arbeidsjaren? 

De AOW moet gewoon blijven zoals die. Is. Het is de enige uitkering die geen onderscheid maakt op arm/rijk, man/vrouw. En ik vind ook nog dat het bedrag voor iedereen gelijk moet zijn, dus ook samenwonenden krijgen evenveel p.p. als een alleenstaanden. Dit bevordert samenwonen ook weer, dus goed voor de huizenmarkt. 

Miraval schreef op 27-07-2025 om 21:22:

[..]

Ja dat vind ik dus ook.

Daarnaast wil de VVD niet tornen aan de AOW of arbeidsongeschiktheid uitkering. Wat alweer wat meer nuance brengt.

Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel heeft iemand die niet kan werken of wil werken nodig? Wanneer is het voldoende? En waarom moet dat gelijk lopen met het minimumloon? Want dan kun je natuurlijk bezig blijven met "uitdelen".

Minimumloon omhoog -> uitkeringen stijgen mee -> lonen net boven Minimumloon stijgen mee -> lonen daar weer boven willen waardering voor hun werk/functie dus moet wel stuk hoger liggen.... met als gevolg alles wordt duurder en de minimumlonen moeten weer verhoogd worden. Dan is de cirkel weer rond.

Ik vind het niet meer dan logisch dat er gericht gekeken wordt naar werkenden en (kleine) ondernemers. Vooral omdat die laatste groep de laatste tijd alleen maar erop achteruit is gegaan (terwijl beloofd werd bestaanszekerheid voor middeninkomens te verbeteren, ja alleen wanneer je in loondienst bent en/of kinderen hebt, anders heb je dus dikke pech). En middeninkomens mogen ook wat meer voordeeltjes hebben, aangezien zij qua toeslagen nergens recht op hebben maar wel volle pond meedoen als het gaat om inflatie.

Daarnaast mag wat mij betreft ook gekeken worden naar alle kind regelingen. Kinderbijslag, KGB, KOT. Dat vind ik vaak echt teveel van het goeie. Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, kinderopvang zo goed als gratis, en KGB afschaffen. Dat kun je bij de Kinderbijslag doen voor diegenen die dat nodig hebben. Kinderen kosten geld, dat weet je vantevoren, ik wil daar best iets aan bijdragen maar als ik hoor van vriendinnen hoeveel ze krijgen dan denk ik weleens okee... waar ben ik eigenlijk voor aan het werken?

Zeker als kleine ondernemer, laag middeninkomen, met koopwoning, getrouwd maar zonder kinderen. Ik heb het idee dat ik aan alle kanten afgeknepen wordt. Ik werk me de pleuris maar vergeleken met 10 jaar geleden hou ik maandelijks een stuk minder geld over EN ben ik er het afgelopen jaar ook nog eens op achteruit gegaan.

En dan stel ik, vind ik, de terechte vraag, hoeveel heeft iemand met een uitkering nodig om normaal te kunnen leven? Dus wonen, energie, verzekeringen en eten. Vergeet ook niet dat deze mensen, hoewel misschien niet kunnen werken, wel de luxe hebben van eigen tijd. Van tijd door kunnen brengen met dierbaren. Van kunnen helpen bij ouders wanneer die hulpbehoevend zijn.

Ik, en velen met mij, hebben dan financieel wellicht wat meer te besteden dan iemand met een uitkering, maar lever daardoor ook heel veel in op vrije tijd, tijd om door te brengen met dierbaren, en mantelzorgen doe ik buiten werktijd, of (zoals al is voorgekomen helaas) ik zeg er werk voor af, wat ook weer geld kost want ja, ik ben ondernemer en heb geen recht op betaald verlof.

Oh, en voordat iemand mij beschuldigt dat ik niet weet hoe het is om van een bijstandsuitkering te moeten leven, dat weet ik heel erg goed want een dierbaren naaste van mij heeft dat jarenlang moeten doen. En dat was geen vetpot, maar ze kwam ook niet om van de honger, kon gewoon op zichzelf wonen, en liep niet in oude vodden. Had ook een autootje, en hobby die ze kon beoefenen, en kon sporadisch (mee) op vakantie, ook naar het buitenland.

Ik ben het met je eens dat de kleine ondernemers op dit moment ernstig tussen wal en schip aan het vallen zijn. Het is een groep die zich niet makkelijk kan verenigen om hun stem te laten horen, en men heeft naar het lijkt het idee dat daar nog wel heel wat te halen valt. Geen enkele partij komt op voor deze groep. De VVD doet ook niks voor kleine ondernemers, die zijn vooral hard bezig voor grote bedrijven en de rijken. De PvdA denkt alleen aan mensen in loondienst en mensen met uitkeringen. CDA is vooral voor het gezin en bovendien christelijk, waar ik niks mee heb. Ik overweeg wel PVDA/GroenLinks te stemmen maar voor mijn eigen situatie is dat niet bepaald gunstig, ik doe het dan voor het land. Ik ben wel links van politieke kleur. Ik ben erg pro-Europa en vind bijvoorbeeld ook dat we immigranten hard nodig hebben omdat onze bevolking vergrijst en dat we mensen die op de vlucht zijn en zij die het op een andere manier slecht hebben in hun eigen land een kans moeten geven om aan ons land bij te dragen. Ik vraag me af of VOLT niet een goede partij voor mij zou zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.