Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
15-07-2025 om 13:52
Daglichtlamp schreef op 15-07-2025 om 11:57:
Echt he, de tactieken van de VVD zijn door de jaren heen helemaal niets veranderd blijkbaar. Overdreef Yesilgoz over zogenaamd duizenden gevallen van nareis op nareis, Fred Teeven overdreef over de 1000 Eritrese asielzoekers per week in het voorjaar van 2014 (zoek de cijfers over 2014 er maar bij als je het wilt controleren).
In beide gevallen had het vast te maken met verkiezingen die aanstaande waren.
Dat denk ik niet.
Toen Dilan het over de nareizigers had, was er al langer een verhit debat gaande over de enorme toestroom asielzoekers, die nareizigers zouden er dus nog bovenop komen, waardoor het kabinet is gevallen. Dus er waren toen nog geen verkiezingen.
Toen Teeven het had over de grote toestroom Eritrese asielzoekers had Rutte het ook over de grote toestroom waar onze economie onder zou gaan lijden. Als Teeven zo bezig was met punten scoren voor verkiezingen, dan had hij niet massaal bezuinigd op het gevangeniswezen. Daar waar Ingrid Coenradi nu de enorme zure vruchten van moet plukken.
Overdreven aantal? Of dat over Eritrese vluchtelingen ging, of over asielzoekers uit Syrië of Afghanistan weet ik niet. Wel weet ik dat er sportzalen zijn ingericht om de grote getale voorlopig in op te vangen. Dát is ook in die tijd geweest dat een hoofddoekdragende vrouw niet geholpen wilde worden door een hulpverlener zonder hoofddoek. (ik ga even naar een teiltje)
Daglichtlamp
15-07-2025 om 16:17
Zelf vraag ik me af waarom politici als er een groot probleem is, je dan niet genoeg hebt aan de echte cijfers. Het maakt een verhaal uiteindelijk niet sterker als je overdrijft.
Loeki72
15-07-2025 om 17:32
Daglichtlamp schreef op 15-07-2025 om 16:17:
Zelf vraag ik me af waarom politici als er een groot probleem is, je dan niet genoeg hebt aan de echte cijfers. Het maakt een verhaal uiteindelijk niet sterker als je overdrijft.
Ik denk dat het voor veel mensen tegenwoordig niet meer uitmaakt of de cijfers kloppen of niet. Het gevoel erom heen is belangrijker dan feiten. We leven in een tijd van populisme en ik zie dat niet meer veranderen.
Jorni
15-07-2025 om 17:54
Loeki72 schreef op 15-07-2025 om 17:32:
[..]
Ik denk dat het voor veel mensen tegenwoordig niet meer uitmaakt of de cijfers kloppen of niet. Het gevoel erom heen is belangrijker dan feiten. We leven in een tijd van populisme en ik zie dat niet meer veranderen.
Ik denk dat partijen hun campagne erop aan moeten passen in die zin dat ze weliswaar bij hun eigen waarheid zouden moeten blijven, maar dat ze wel moeten weten hoe ze de boodschap moeten overbrengen om voldoende kiezers aan te kunnen spreken. Wanneer het echt een tendens zou zijn dat veel mensen tegenwoordig minder waarde hechten aan correcte cijfers dan zullen partijen hun boodschap denk ik op een andere manier moeten gaan communiceren als de verkiezingen eraan komen dan wanneer de meeste mensen waarde hechten aan correcte cijfers.
Loeki72
15-07-2025 om 18:08
Jorni schreef op 15-07-2025 om 17:54:
[..]
Ik denk dat partijen hun campagne erop aan moeten passen in die zin dat ze weliswaar bij hun eigen waarheid zouden moeten blijven, maar dat ze wel moeten weten hoe ze de boodschap moeten overbrengen om voldoende kiezers aan te kunnen spreken. Wanneer het echt een tendens zou zijn dat veel mensen tegenwoordig minder waarde hechten aan correcte cijfers dan zullen partijen hun boodschap denk ik op een andere manier moeten gaan communiceren als de verkiezingen eraan komen dan wanneer de meesre mensen waarde hechten aan correcte cijfers.
Er wordt al tijden campagne gevoer met valse cijfers en valse frames. Met waarheid ga je niet meer winnen. Dat hebben de partijen van het vorige en huidige demissionaire kabinet wel laten zien. Ik verwacht ook geen verandering hierin. Mensen lijken geen waarheid te willen horen. Onderzoek en wetenschap zijn vieze woorden geworden. Dus nee, het gaat alleen maar erger worden.
Jorni
15-07-2025 om 18:37
Loeki72 schreef op 15-07-2025 om 18:08:
[..]
Er wordt al tijden campagne gevoer met valse cijfers en valse frames. Met waarheid ga je niet meer winnen. Dat hebben de partijen van het vorige en huidige demissionaire kabinet wel laten zien. Ik verwacht ook geen verandering hierin. Mensen lijken geen waarheid te willen horen. Onderzoek en wetenschap zijn vieze woorden geworden. Dus nee, het gaat alleen maar erger worden.
Veel mensen hebben denk ik toch gezien nu dat het stemmen op echte populisten geen nut heeft alhoewel de PVV tot mijn verbazing nog wel erg hoog staat in de peilingen. Afgelopen kabinet heeft niet veel voor ze betekend denk ik zo. Het was een groot zooitje. Wanneer nu andere niet populistische partijen op een goede manier campagne gaan voeren kunnen zij denk ik veel kiezers gaan trekken. Ze moeten in de campagne dan niet zo zeer de nadruk gaan leggen op cijfers en wetenschap als het echt zo is dat veel kiezers daar niet in geinteresseerd zijn (zullen vast wel cijfers van zijn), maar het anders brengen op een manier die wel voldoende mensen aanspreekt.
Jorni
15-07-2025 om 18:44
Ik ben benieuwd naar de partijprogramma's en de verkiezingscampagnes van de partijen al denk ik niet dat ik op een partij ga stemmen zoals het er nu naar uit ziet. Hoe is dat voor jullie hier? Op welke partijen willen jullie misschien wel gaan stemmen zosls het er nu naar uit ziet?
Stardust
15-07-2025 om 19:27
Jorni schreef op 15-07-2025 om 18:37:
[..]
Veel mensen hebben denk ik toch gezien nu dat het stemmen op echte populisten geen nut heeft alhoewel de PVV tot mijn verbazing nog wel erg hoog staat in de peilingen. Afgelopen kabinet heeft niet veel voor ze betekend denk ik zo. Het was een groot zooitje. Wanneer nu andere niet populistische partijen op een goede manier campagne gaan voeren kunnen zij denk ik veel kiezers gaan trekken. Ze moeten in de campagne dan niet zo zeer de nadruk gaan leggen op cijfers en wetenschap als het echt zo is dat veel kiezers daar niet in geinteresseerd zijn (zullen vast wel cijfers van zijn), maar het anders brengen op een manier die wel voldoende mensen aanspreekt.
je kunt het hier op dit forum lezen en ook op andere media; veel wilders-stemmers geloven er heilig in dat de PVV is tegengewerkt.
Dat sluit wel aan op “de boodschap beter uitleggen”… als je je als verteller wel aan feiten en werkelijkheden wil houden, dan leg je het altijd af tegen iemand die gouden bergen beloofd en flexibel kan zijn in diens boodschap. Daarnaast; de feitenvrije winnen áltijd. Als ze echt gelijk hebben, dan kunnen ze het onderbouwen. Hebben ze het niet, dan maken ze de tegensprekende bron verdacht. En is dat gewoon de absolute waarheid.
Politics in a post truth era; het is nogal een ingewikkeld ding. Veel over geschreven ook al. Wiki is wel een aardige start:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Post-truth_politics
Hetzelfde geldt overigens voor instituten die zich bezig houden met feiten; journalistiek, wetenschap, rechterlijke macht etc.
Ik hoop maar dat het een golfbeweging is en ook weer af zal nemen.
felija
15-07-2025 om 20:38
Daglichtlamp schreef op 15-07-2025 om 11:57:
Echt he, de tactieken van de VVD zijn door de jaren heen helemaal niets veranderd blijkbaar. Overdreef Yesilgoz over zogenaamd duizenden gevallen van nareis op nareis, Fred Teeven overdreef over de 1000 Eritrese asielzoekers per week in het voorjaar van 2014 (zoek de cijfers over 2014 er maar bij als je het wilt controleren).
In beide gevallen had het vast te maken met verkiezingen die aanstaande waren.
Precies, de aantallen klopten voor geen meter, maar worden flink opgeklopt en mensen gaan er gelijk in mee, want hun onderbuik zegt hetzelfde. Heel kwalijk. De echte feiten doen er kennelijk niet toe.
Neweve
15-07-2025 om 21:37
als we dan toch bezuinigen op fraudeurs en extremen, deze mag gelijk mee in de opschoon ronde.
https://fd.nl/bedrijfsleven/1561418/coa-tussenpersoon-verdiende-bijna-45-mln-aan-asielopvang
En hopelijk weet het volgende kabinet een goede structurele oplossing voor asiel te vinden zodat we geen dure tijdelijke hotels moeten huren. (En instroom beperken is vast een deel van de oplossing maar de instroom zal niet 0 zijn en dan moet je wel met concrete betaalbare oplossingen komen).
Fleurtje_5
16-07-2025 om 07:51
felija schreef op 15-07-2025 om 20:38:
[..]
Precies, de aantallen klopten voor geen meter, maar worden flink opgeklopt en mensen gaan er gelijk in mee, want hun onderbuik zegt hetzelfde. Heel kwalijk. De echte feiten doen er kennelijk niet toe.
Kwalijk is het dat onderstaand bericht uit 2014 is. En dat men de cijfers en waarschuwingen weg wimpelde, de aanpak niet echt serieus nam, en daardoor de situatie alleen maar erger is geworden.
Feit is dat Teeven in 2014 al waarschuwde voor georganiseerde mensensmokkel. Feit is ook dat Mark Rutte in 2023 met een flinke zak geld naar Tunesië ging voor de aanpak van mensensmokkel. Die deal was trouwens tevergeefs.
Feit is ook dat er wel degelijk sporthallen in gebruik zijn genomen om de grote aantallen een dak boven het hoofd te bieden.
Feit is ook dat Teeven waarschuwde voor tentenkampen en dat er inderdaad tenten zijn opgezet. Sterker nog, in Ter Apel sliepen asielzoekers zelfs buiten op het gazon.
https://www.ad.nl/binnenland/teeven-slaat-alarm-over-aantal-asielzoekers~a6752e18/ 14-05-14
................
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is druk bezig om nieuwe locaties te vinden om de vele asielzoekers op te vangen. Zo krijgen in een leegstaande kazerne in Budel maximaal 1200 asielzoekers onderdak. Mogelijk komen daar sporthallen en leegstaande scholen bij. In het ergste geval, als er verder niets zou gebeuren, zou het nodig zijn weer asielzoekers op te vangen in tentenkampen of in leegstaande gevangenissen, aldus Teeven.
..................
Fleurtje_5
16-07-2025 om 07:53
Nog meer geldverkwisting:
Wat is de Tunesië-deal?
De Tunesiëdeal reserveert 900 miljoen voor macro-economische steun aan Tunesië, dat economisch aan de grond zit. Dat geld kan de EU alleen geven als president Saied het eens wordt met het Internationaal Monetair Fonds over de voorwaarden voor economische hervormingen.
Tot nu toe noemt Saied die bemoeienis van het IMF "koloniaal" en een akkoord lijkt nog ver weg. Deze zomer werd bekend dat Saudi-Arabië het land 400 miljoen leent, zonder voorwaarden.
Naast de 900 miljoen heeft de EU ook nog 105 miljoen uitgetrokken voor "grensbeheer" en 150 miljoen voor directe financiële nood. Daarvan is nog niets overgemaakt. Dat zou een reden kunnen zijn dat de Tunesiërs tot nu toe ook niet echt haast maken met het tegenhouden van migranten.
Toch is wel degelijk geld overgemaakt uit oude middelen om alvast aan de slag te gaan, onder meer aan de Tunesische kustwacht, bevestigt een EU-ambtenaar aan de NOS. En er komt nog meer aan. In totaal gaat het om een bedrag van meer dan 100 miljoen euro, dat nog niet terug te vinden is in de huidige EU-uitgaven.
Fleurtje_5
16-07-2025 om 07:56
Ach wat deed men flink hun best om het aan te pakken op 'hun' manier. En is men daar ook maar iets mee opgeschoten om miljoenen naar Tunesië te brengen? Als ze in 2014 de waarschuwingen ( oa grensbeheer) van Teeven én van de PVV serieus hadden genomen hadden ze niet in 2023 met miljoenen hoeven lopen van 'hier pak an die miljoenen', we bezuinigen wel op onze zieken en ouderenzorg en noemen dan de vergrijzing als hét probleem van alles'.
https://nos.nl/artikel/2483065-europese-unie-sluit-migratiedeal-met-tunesie 16 juli 2023 Er gaat ruim 100 miljoen euro aan Europees geld naar Tunesië voor grensbewaking, het tegengaan van mensensmokkel, terugkeer van migranten en meer coördinatie van reddingsoperaties.

Een ware mijlpaal in strijd tegen irreguliere migratie ? ?
https://nos.nl/artikel/2489562-tunesiedeal-vooral-gebaseerd-op-wensdenken-zeggen-ingewijden 7 september 2023
...................
Premier Rutte noemde de overeenkomst op Twitter "een ware mijlpaal en essentieel om meer grip te krijgen op de strijd tegen irreguliere migratie".
Dat optimisme is inmiddels behoorlijk verdampt. De afspraken zijn nog even vaag als bijna acht weken geleden. De deal zou tijdens de zomer worden uitgewerkt, maar volgens ingewijden is er weinig voortgang geboekt.
Uit gesprekken die de NOS voerde met betrokkenen komt naar voren dat de situatie niet snel zal veranderen. Ze willen niet met naam worden genoemd, omdat hun functie het eigenlijk niet toestaat de details met de pers te bespreken.Het zal een kwestie van lange adem zijn voor de deal van 'Team Europe' werkt, als het er al van komt, zeggen zij.
'Snel resultaat is niet realistisch'
Een Brusselse ingewijde noemt het heel frustrerend, maar niet verrassend dat de afspraken niet meteen werken. "Achteraf gezien hadden we misschien meer aan verwachtingsmanagement moeten doen, want suggereren dat je zo snel resultaat verwacht is niet realistisch." Er is wel gewaarschuwd tegen wensdenken, maar de dealmakers kozen om politieke redenen voor de schijnwerpers.
Eén ding is wel duidelijk: het aantal migranten dat via Tunesië naar de EU komt, is niet gedaald maar explosief gestegen. Sinds 16 juli bereikten ongeveer 30.000 mensen Italië. Augustus was zelfs de drukste migratiemaand sinds oktober 2016, tijdens de Syrische vluchtelingencrisis.
....................
Daglichtlamp
16-07-2025 om 08:09
Vrijblijvende tip: Fleurtje als je iets wilt zeggen over hoe effectief de Tunesië deel uit 2023 uiteindelijk is, dan zou je er gebruik van kunnen maken dat het inmiddels 2025 is.
Neweve
16-07-2025 om 08:50
Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 08:09:
Vrijblijvende tip: Fleurtje als je iets wilt zeggen over hoe effectief de Tunesië deel uit 2023 uiteindelijk is, dan zou je er gebruik van kunnen maken dat het inmiddels 2025 is.
Uit 2024, zo snel kon ik geen 2025 data vinden.
Het aantal migranten dat via de Middellandse Zee Italië bereikt, is fors gedaald. Dit jaar arriveerden er tot nu toe ruim 31.000, vooral uit Tunesië en Libië, laten cijfers van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR zien. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er meer dan 87.000.