Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
11-07-2025 om 15:47
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 15:28:
Von der Leyen is niet rijk geworden van de deal die ze gesloten heeft, niet te vergelijken dus met de mondkapjesaffaire. Wat haar verweten wordt is dat niet transparant is hoe de prijs tot stand gekomen is die we als Europa betaald hebben voor de vaccindeals. Maar laten we eerlijk zijn, elk land dat vooraan wilde staan voor vaccins heeft de hoofdprijs betaald. Ik denk dat als elk Eu-land afzonderlijk onderhandeld zou hebben, en zo tegen elkaar uitgespeeld zou zijn, dat dat letterlijk miljarden meer gekost zou hebben.
Waarom ging die deal dan privé als ze werkgerelateerd waren? Waarom is ze zo huiverig om inkijk te laten doen in die berichten? Ze zou nu nog gewoon transparant kunnen worden.
https://www.ad.nl/politiek/eu-ombudsman-boos-von-der-leyen-is-pfizer-smsjes-kwijt~a74c8bab/
klein stukje quote uit AD-artikel: Bij Rutte was het een oude Nokia met weinig sms-opslagcapaciteit, bij Commissievoorzitter Von der Leyen is de oorzaak onduidelijk, maar ook bij haar is een reeks oude tekstberichtjes onvindbaar. ,,Dat kan niet, dat is wanbeheer”, zegt een boze EU-Ombudsman Emily O’Reilly. ,,Het publiek moet toegang hebben tot werkgerelateerde tekstberichten.”
Fleurtje_5
11-07-2025 om 16:01
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 15:39:
De SP is gewoon de partij voor mensen die echt heel erg links zijn, net zoals je aan de andere kant van het spectrum FvD en JA21 hebt. Ik stem er niet op, maar er zijn mensen die dit wel aanspreekt blijkbaar.
Vind jij de SP Links??
Ik was het meestal helemaal eens met Lilian Marijnissen. Nee, ik vond haar niet links. Op haar en ook op Emile Roemer heb ik ooit gestemd. Maar op Jimmy Dijk zal ik niet stemmen. Dat vind ik een vervelende schreeuwerd.
Daglichtlamp
11-07-2025 om 16:03
Fleurtje_5 schreef op 11-07-2025 om 16:01:
[..]
Vind jij de SP Links??
Ik was het meestal helemaal eens met Lilian Marijnissen. Nee, ik vond haar niet links. Op haar en ook op Emile Roemer heb ik ooit gestemd. Maar op Jimmy Dijk zal ik niet stemmen. Dat vind ik een vervelende schreeuwerd.
Als de SP niet links is, dan zou ik niet weten welke partij je nog wel links kunt noemen.
Miraval
11-07-2025 om 16:24
alhambra schreef op 11-07-2025 om 14:50:
[..]
Het zijn de ouders die de erfbelasting van hun kinderen voorschieten.Voorschieten uit de erfenis weliswaar maar het moet betaald worden. Zodra één van hen overlijdt. Hierdoor is de afrekening hiervan direct en niet pas als het kind het geld echt erft. Ik overzie het nu niet direct maar ik vraag me wat de gevolgen van dit plan zijn voor het betalen van de erfbelasting van de kinderen door de nog levende partner.
Als de ouders de erfbelasting voor moeten schieten, dan moeten ze dus een hypotheek nemen om die 75% te betalen begrijp ik?
Zoals ik het lees moeten de kinderen idd hij overlijden van 1e ouder de erfbelasting over hun kindsdeel al vooruit betalen, ook al staat dit op de langstlevende.
Dat gaat denk ik flink wat problemen opleveren voor veel mensen waarvan hun vermogen dus alleen bestaat uit de waarde van hun eigen huis.
Miraval
11-07-2025 om 16:27
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 15:39:
De SP is gewoon de partij voor mensen die echt heel erg links zijn, net zoals je aan de andere kant van het spectrum FvD en JA21 hebt. Ik stem er niet op, maar er zijn mensen die dit wel aanspreekt blijkbaar.
Klopt hoor, maar GL/PvdA wil de erfbelasting ook flink verhogen. Naar mijn mening teveel en ook met te weinig "trappen". Waarmee je dus indirect de middeninkomens het hardste treft, die hun erfenis vooral ontvangen in de vorm van een woning.
En tegenwoordig zijn de gezinnen kleiner, dus 2 kinderen zitten al snel boven de 100.000 euro wanneer er sprake is van een eigen woning van de ouders.
Je schiet daarmee gewoon compleet je doel voorbij. Als het gaat om nivelleren dan moet je maatregelen nemen die de echt rijken treffen, maar niet steeds die middeninkomens ook de dupe laten worden.
Fleurtje_5
11-07-2025 om 16:37
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 16:03:
[..]
Als de SP niet links is, dan zou ik niet weten welke partij je nog wel links kunt noemen.
Klopt, ze worden als links geduid, maar blijkbaar zijn er meerdere met de vraag:
Is de SP een linkse of rechtse partij?
Daarnaast onderscheidt de SP zich van linkse partijen als de PvdA en GroenLinks door een eurosceptische houding. De SP is sinds mei 1994 vertegenwoordigd in de Tweede Kamer.
Daglichtlamp
11-07-2025 om 16:46
Maar hoe een partij denkt over Europa heeft toch helemaal niets met links of rechts te maken?
Het kieskompas laat dat altijd mooi zien. Dit was voor de laatste Europese verkiezingen.
Stardust
11-07-2025 om 17:14
Miraval schreef op 11-07-2025 om 16:27:
[..]
Klopt hoor, maar GL/PvdA wil de erfbelasting ook flink verhogen.
Weten we al of dat ook in hun nieuwe programma staat? En is voor jou/mensen hier erfbelasting sowieso een no go, of zou dat wel bespreekbaar zijn voor bijvoorbeeld de 10% hoogste erfenissen in Nederland? En zo ja, welk percentage hoogste erfenissen zou dat zijn?
Koko67
11-07-2025 om 18:56
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 16:03:
[..]
De SP is meer communistisch dan links.
Neweve
11-07-2025 om 19:48
Stardust schreef op 11-07-2025 om 17:14:
[..]
Weten we al of dat ook in hun nieuwe programma staat? En is voor jou/mensen hier erfbelasting sowieso een no go, of zou dat wel bespreekbaar zijn voor bijvoorbeeld de 10% hoogste erfenissen in Nederland? En zo ja, welk percentage hoogste erfenissen zou dat zijn?
Het stond wel in het oude programma, al lijkt Timmermans een andere mening te hebben. Ik kan me ook vinden in zijn uitspraak om de primaire woning uit te sluiten.
Nov2023
Stardust
11-07-2025 om 19:58
Neweve schreef op 11-07-2025 om 19:48:
[..]
Het stond wel in het oude programma
weet ik. Daar ben ik bekend mee.
Over het nieuwe programma is nog niets bekend, dacht ik, maar misschien had iemand hier andere informatie.
En ik was gewoon benieuwd hoe mensen hier in het algemeen over denken. Ben ik nog steeds trouwens! 
Daglichtlamp
11-07-2025 om 20:08
Dit stond in het vorige verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA:
- Eerlijke erfbelasting. We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Nu ontvangt één procent van de mensen bijna dertig procent van het geld. We zorgen ervoor dat mensen die een bescheiden erfenis ontvangen geen belasting betalen. Voor grote vermogens gaat de belasting omhoog. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.
kerstbeer
11-07-2025 om 20:27
Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 16:46:
Maar hoe een partij denkt over Europa heeft toch helemaal niets met links of rechts te maken?
Het kieskompas laat dat altijd mooi zien. Dit was voor de laatste Europese verkiezingen.
Is Volt echt zo links? Ik zie ze meestal juist meer naar het midden staan dan bv Groen Links.
Stardust
11-07-2025 om 21:01
ik weet wat er in het programma stond. Ik weet ook hoe vaak dat helemaal verkeerd uitgelegd/begrepen is. Ik wilde even los daarvan een gedachtenoefening doen en weten wat mensen er in het algemeen van denken. Niet in de laatste plaats doordat het mensen nogal kan beïnvloeden welke partij een bepaald idee heeft (mij ook, ik ben ook een mens).
Maar daar had ik misschien een apart topic over moeten openen. 💡