Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 09-07-2025 om 22:19:

ik vond dit schokkend. Een stemming over recht op abortus in het Europees Parlement. Voor mij vallen alle partijen die niet helemaal voor hebben gestemd sowieso af.

fc61523c-d055-49a2-a537-4c9d75aa2153.jpg

Erg zorgelijk. 

Loeki72 schreef op 10-07-2025 om 13:32:

https://www.ftm.nl/artikelen/uitspraak-rechter-minister-wiersma-maakt-misbruik-van-haar-bevoegdheden?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=linkbutton&share=3ddkFVLawrH0fckotU1auik15ZKM3RLsXewkhOugvR3ZRDABH6PN9hGLUXWW4vY%3D

Minister Wiersma misbruikt haar positie.
Het kan volgens de rechter niet anders worden begrepen dan als een “actie om te vertragen”.

Oei dan toch, wat verschrikkelijk. Poepoeh Moehmoe. 

Als Femke dan Ursula v d L had geheten, dan was dat vast stukken-minder erg geweest.

Fleurtje_5 schreef op 11-07-2025 om 09:29:

[..]

Oei dan toch, wat verschrikkelijk. Poepoeh Moehmoe.

Als Femke dan Ursula v d L had geheten, dan was dat vast stukken-minder erg geweest.

Ursula is geen Nederlandse politiek  

Maar net zoals Femke is Ursula door de rechter aangesproken:

https://nos.nl/artikel/2567210-europese-rechter-tikt-commissie-op-de-vingers-over-geheime-sms-jes-von-der-leyen

Als ik het zo lees doet Ursula hetzelfde met haar smsjes als Rutte... Jammer dat er toch nog zoveel politiek achter gesloten deuren plaatsvindt. 

Toevoeging: Kortom tijd voor een motie van wantrouwen tegen minister Wiersema (net zoals de EU tegen Ursula heeft gedaan), en dan zullen we zien wat de stemmingen zeggen.

ik heb het idee dat het demissionair kabinet nog een hoop zaken probeert uit te voeren. 

Wat vinden jullie van dit voorstel:
https://nos.nl/artikel/2574600-experiment-met-maximumsnelheid-op-fietspad-moet-ongelukken-terugdringen

Ik vind een limiet onzin denk dat het vooral belangrijk is om te handhaven op de regels die er al zijn en daar is al geen mankracht voor. 
Hoe moet een fietser op een standaard fietspad weten hoe snel hij gaat? 

Als je al iets doet zou ik de maximum trapondersteuning verlagen naar 20/22 ipv 25.  Dat maakt elektrisch fietsen minder cool (of je moet een speed pedelec met nummerbord etc nemen). Daarbij past de snelheid beter bij de oudere gebruiker, die wegens leeftijd een langere reactietijd hebben. +Waarschijnlijk is het duidelijker te zien welke fietsen worden opgevoerd en dus makkelijker te handhaven.  

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-07-2025 om 11:26

ik vind die speed pedelec gevaarlijk op een fietspad. Ineens zoefffffff komen ze langs sjesen. 

Ondertussen vertelt Jimmy Dijk doodleuk bij Nieuws van de Dag dat hij erfenissen van boven de 100.000 euro 75% wil belasten. 

https://www.nieuwsvandedag.nl/uitzendingen/nieuws-van-de-dag/jCcMmzMlV8I

Vanaf minuut 18 ongeveer.

Kijk, ik snap best wat hij bedoeld, van mij mag de miljonairsbelasting best ingevoerd worden, alleen 5%? Misschien eens beginnen met 2%. Idem voor erfenissen, belastingvrij ophogen naar 100.000 euro goed plan! Maar 75% daarboven? Nee dat is echt veel teveel. Doe dat dan progressief, 80.000 euro onbelast, 100.000 euro 10%, 150.000 euro 15%, 200.000 20% en vanaf 250.000 25%. Dan kun je daarboven nog iets zetten als vanaf 300.000 betaal je 40% belasting. Dan pak je de allerrijksten, die gaan dan al vanaf 80.000 euro belasting betalen trapsgewijs.

Verder belasting op arbeid (zeker de lage en middeninkomens) kunnen met zo'n stelsel omlaag, maar laat dan de BTW op boodschappen ongemoeid, waar de NSC bereid is om die te verhogen met 1% punt. Dan schiet je dus weer je doel voorbij, namelijk dat de laagste en middeninkomens dus weer de klos zijn.

Sommige linkse plannen begrijp ik echt hoor, maar we hoeven niet te nivelleren tot het gaatje. Want we mogen ook niet vergeten dat veel vermogenden ook veel bijdragen aan de Nederlandse economie, middels belastingen maar ook arbeid en innovatie. 

En idem voor de ondernemers, als linkse partijen daar nou eens wat meer oog voor zouden hebben ipv ze zien als zakkenvullers en profiteurs en het idee dat ondernemers en werknemers hetzelfde zijn. Dat is helemaal niet zo. De belangen voor ondernemers lijken bij linkse partijen wel 2e rangs te zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 11:47 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 11-07-2025 om 11:26:

ik vind die speed pedelec gevaarlijk op een fietspad. Ineens zoefffffff komen ze langs sjesen.

Die mogen dan nu ook al niet op een gewoon fietspad. Alleen als het ook een fietspad is waar brommers op mogen. 

Miraval schreef op 11-07-2025 om 11:28:

Ondertussen vertelt Jimmy Dijk doodleuk bij Nieuws van de Dag dat hij erfenissen van boven de 100.000 euro 75% wil belasten.

Oef ik ben voor erfbelasting, maar met 75% kan je beter je vermogen de dag voordat je doorgaat schenken dan na je dood (schenkbelasting is Max 20%). 

Daarbij ben ik benieuwd hoe ze dan omgaan met vermogen wat "vast" zit. Als mijn vader overlijdt zal ik het huis moeten verkopen want 75% van 5ton kan ik niet opbrengen. Veel los vermogen heeft hij niet. Echter heb ik die opbrengsten niet direct, als ik pech heb overlijdt mijn vader in een slechte woningmarkt. Kortom dan heb ik binnen een jaar een belastingschuld van 4ton (hoger dan mijn eigen hypotheek). 

Ik ben het met je eens dat dit vooral de middenmoot treft. Ik zou focussen op de echte rijken. Kortom ik zou pas een hoge erfbelasting heffen vanaf 2 of misschien zelfs 3 keer de gemiddelde woningprijs (dus 8ton of 1.2 miljoen). Zeker met de huidige aflosregels (en de stijging van de woningprijzen) denk ik dat voor de gemiddelde mens vooral veel geld in stenen heeft zitten.

En inderdaad ook voor ondernemers zit er veel waarde vast in het bedrijf. Als mijn opa een winkel had kan ik die niet zomaar verkopen/overnemen zeker niet met zo'n berg belasting. 

Neweve schreef op 11-07-2025 om 14:38:

[..]

Oef ik ben voor erfbelasting, maar met 75% kan je beter je vermogen de dag voordat je doorgaat schenken dan na je dood (schenkbelasting is Max 20%).

Daarbij ben ik benieuwd hoe ze dan omgaan met vermogen wat "vast" zit. Als mijn vader overlijdt zal ik het huis moeten verkopen want 75% van 5ton kan ik niet opbrengen. Veel los vermogen heeft hij niet. Echter heb ik die opbrengsten niet direct, als ik pech heb overlijdt mijn vader in een slechte woningmarkt. Kortom dan heb ik binnen een jaar een belastingschuld van 4ton (hoger dan mijn eigen hypotheek).

Ik ben het met je eens dat dit vooral de middenmoot treft. Ik zou focussen op de echte rijken. Kortom ik zou pas een hoge erfbelasting heffen vanaf 2 of misschien zelfs 3 keer de gemiddelde woningprijs (dus 8ton of 1.2 miljoen). Zeker met de huidige aflosregels (en de stijging van de woningprijzen) denk ik dat voor de gemiddelde mens vooral veel geld in stenen heeft zitten.

En inderdaad ook voor ondernemers zit er veel waarde vast in het bedrijf. Als mijn opa een winkel had kan ik die niet zomaar verkopen/overnemen zeker niet met zo'n berg belasting.

Het zijn de ouders die de erfbelasting van hun kinderen voorschieten.Voorschieten uit de erfenis weliswaar maar het moet betaald worden. Zodra één van hen overlijdt. Hierdoor is de afrekening hiervan direct en niet pas als het kind het geld echt erft. Ik overzie het nu niet direct maar ik vraag me wat de gevolgen van dit plan zijn voor het betalen van de erfbelasting van de kinderen door de nog levende partner. 

Neweve schreef op 11-07-2025 om 10:57:

[..]

Ursula is geen Nederlandse politiek

Maar net zoals Femke is Ursula door de rechter aangesproken:

https://nos.nl/artikel/2567210-europese-rechter-tikt-commissie-op-de-vingers-over-geheime-sms-jes-von-der-leyen

Als ik het zo lees doet Ursula hetzelfde met haar smsjes als Rutte... Jammer dat er toch nog zoveel politiek achter gesloten deuren plaatsvindt.

Toevoeging: Kortom tijd voor een motie van wantrouwen tegen minister Wiersema (net zoals de EU tegen Ursula heeft gedaan), en dan zullen we zien wat de stemmingen zeggen.

Door iets wat lijkt op 'iets te vertragen' kan toch echt niet tippen aan de verdenkingen van de Pfizer-gate van Ursula die privé deals sloot met de Pfizer-topman. 

Dat van Ursula lijkt veel meer op de stiekeme sms-jes van Hugo de Jonge met Siewert v.d. Lienden. Hugo wou ook niet dat die sms-jes te zien waren.

Toevoeging: Schei toch uit met een motie van wantrouwen tegen Wiersma. Wiersma is trouwens dem. minister van Landbouw en geen voorzitter van de Europese Commissie. Een tik op de vingers om te beginnen is oké. Die tik op de vingers heeft Ursula trouwens al vaker gehad. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 15:28 Topicstarter

Von der Leyen is niet rijk geworden van de deal die ze gesloten heeft, niet te vergelijken dus met de mondkapjesaffaire. Wat haar verweten wordt is dat niet transparant is hoe de prijs tot stand gekomen is die we als Europa betaald hebben voor de vaccindeals. Maar laten we eerlijk zijn, elk land dat vooraan wilde staan voor vaccins heeft de hoofdprijs betaald. Ik denk dat als elk Eu-land afzonderlijk onderhandeld zou hebben, en zo tegen elkaar uitgespeeld zou zijn, dat dat letterlijk miljarden meer gekost zou hebben. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 15:30 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/gedupeerden-uwv-chaos-hoeven-te-veel-ontvangen-uitkering-niet-terug-te-betalen~a296abf2/
Goed nieuws voor degenen die door de schuld van het UWV teveel uitkering hebben gekregen. Al vraag ik me wel af waarom dat niet direct is toegezegd. 

Miraval schreef op 11-07-2025 om 11:28:

Kijk, ik snap best wat hij bedoeld, van mij mag de miljonairsbelasting best ingevoerd worden, alleen 5%? Misschien eens beginnen met 2%. Idem voor erfenissen, belastingvrij ophogen naar 100.000 euro goed plan! Maar 75% daarboven? Nee dat is echt veel teveel. Doe dat dan progressief, 80.000 euro onbelast, 100.000 euro 10%, 150.000 euro 15%, 200.000 20% en vanaf 250.000 25%. Dan kun je daarboven nog iets zetten als vanaf 300.000 betaal je 40% belasting. Dan pak je de allerrijksten, die gaan dan al vanaf 80.000 euro belasting betalen trapsgewijs.

Verder belasting op arbeid (zeker de lage en middeninkomens) kunnen met zo'n stelsel omlaag, maar laat dan de BTW op boodschappen ongemoeid, waar de NSC bereid is om die te verhogen met 1% punt. Dan schiet je dus weer je doel voorbij, namelijk dat de laagste en middeninkomens dus weer de klos zijn.

Sommige linkse plannen begrijp ik echt hoor, maar we hoeven niet te nivelleren tot het gaatje. Want we mogen ook niet vergeten dat veel vermogenden ook veel bijdragen aan de Nederlandse economie, middels belastingen maar ook arbeid en innovatie.

En idem voor de ondernemers, als linkse partijen daar nou eens wat meer oog voor zouden hebben ipv ze zien als zakkenvullers en profiteurs en het idee dat ondernemers en werknemers hetzelfde zijn. Dat is helemaal niet zo. De belangen voor ondernemers lijken bij linkse partijen wel 2e rangs te zijn.

Die is niet goed bij zijn hoofd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 15:39 Topicstarter

De SP is gewoon de partij voor mensen die echt heel erg links zijn, net zoals je aan de andere kant van het spectrum FvD en JA21 hebt. Ik stem er niet op, maar er zijn mensen die dit wel aanspreekt blijkbaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.