Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Neweve
09-07-2025 om 21:50
Yumi schreef op 09-07-2025 om 19:26:
[..]
Wel zo prettig, dan is de titel van dit topic ook weer correct.
Loeki72
09-07-2025 om 22:19
ik vond dit schokkend. Een stemming over recht op abortus in het Europees Parlement. Voor mij vallen alle partijen die niet helemaal voor hebben gestemd sowieso af.

Daglichtlamp
09-07-2025 om 22:31
Dan wil ik toch graag weten over welke tekst er eigenlijk gestemd is.
Schemerlampje
09-07-2025 om 22:33
Daglichtlamp schreef op 09-07-2025 om 22:31:
Dan wil ik toch graag weten over welke tekst er eigenlijk gestemd is.
Dat dacht ik ook. Gaat het om abortus zonder enige voorwaarden of zoals het nu bv. in Nederland geregeld is?
Koko67
09-07-2025 om 22:50
Loeki72 schreef op 09-07-2025 om 22:19:
ik vond dit schokkend. Een stemming over recht op abortus in het Europees Parlement. Voor mij vallen alle partijen die niet helemaal voor hebben gestemd sowieso af.
Dat ligt er een beetje aan wat dat recht inhoudt. Abortus met bv. 30 weken zwanger van ik ook een zware tegenstander van.
Koko67
09-07-2025 om 22:51
Koko67 schreef op 09-07-2025 om 22:50:
[..]
Dat ligt er een beetje aan wat dat recht inhoudt. Abortus met bv. 30 weken zwanger ben ik ook een zware tegenstander van.
Malibu2
10-07-2025 om 00:06
En wat heeft Europa te maken met abortus, is dat geen zaak van de afzonderlijke landen?
Stardust
10-07-2025 om 01:09
ik heb er een halve Google actie op los gelaten en wat ik kon vinden is dat er een voorstel ligt om het recht op abortus op te nemen als fundamenteel mensenrecht.
https://brusselsenieuwe.nl/abortus-als-fundamenteel-eu-recht-komt-stapje-dichterbij/
daar wordt al een paar jaar af en aan over bericht, het is kennelijk een lang proces.
Ik had alleen niet genoeg geduld/energie/concentratie/tijd om alle linkjes na te pluizen. Ben ook wel benieuwd waar dat staatje vandaan komt. Google lens herkende het niet.
Daglichtlamp
10-07-2025 om 07:17
https://oeil.secure.europarl.europa.eu/oeil/en/procedure-file?reference=2024/2655(RSP)
Wat je je moet realiseren dat het bij zo'n stemming niet alleen gaat om wat je van abortus vindt, maar juist ook of je vindt dat dit wel of juist niet op Europees niveau geregeld moet zijn. Dan gaat het ook nog om de formulering.
Een partij als de SGP is zowel tegen abortus in alle gevallen, maar ook tegen meer invloed van Europa. Bij de andere partijen ligt het genuanceerder vermoed ik.
Neweve
10-07-2025 om 08:15
Malibu2 schreef op 10-07-2025 om 00:06:
En wat heeft Europa te maken met abortus, is dat geen zaak van de afzonderlijke landen?
Europa geeft een minimum waar alle landen aan moeten voldoen. Dat kanngaan over uitstoot of minimumloon, maar ik vind dat het ook bepaalde normen/waarden kunnen zijn die verankerd worden in wet en regelgeving. Abortus is in mijn ogen zo'n basis voorziening. ieder mens heeft nog steeds de keuze om er geen gebruik van te maken maar het moet wel beschikbaar zijn.
Lidstaten kunnen vervolgens zelf kijken hoe ze er invulling aan geven (de wekengrens is mijn inziens aan de lidstaten). Voor Nederland is het de vraag in hoeverre we onze wet moeten aanpassen, abortus staat nog in het Wetboek van strafrecht maar er zijn specifieke uitzonderingen (geregeld in de abortus wet). Ik denk dat de huidige basis voldoet maar ik weet het niet zeker.
Daglichtlamp
10-07-2025 om 08:40
Om het handvest van de Europese Unie aan te passen is een verdragswijziging nodig. Een verdragswijziging kan alleen bij unanimiteit van de lidstaten. Dus ondanks het aannemen van een dergelijke resolutie door het Europees parlement, is de kans op daadwerkelijke wijziging van het verdrag nihil.
Miraval
10-07-2025 om 08:54
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2574394-drie-aanhoudingen-in-onderzoek-naar-honderden-vervalste-zorgcertificaten
EVC-certificaten worden uitgegeven door commerciële bureaus. Vervolgens zetten mbo-instellingen deze om in vrijstellingen voor een groot deel van de opleiding. Daarmee bieden ze een snelweg naar een officieel zorgdiploma. Met de certificaten kunnen mensen zich sneller registreren als jeugdzorgmedewerker.
De drie zouden naar schatting tussen de 800 en 1200 vervalste ervaringscertificaten hebben verkocht aan mensen zonder ervaring in de zorg. Voor elk certificaat kregen ze enkele duizenden euro's.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2134801c-40fa-426b-893d-d077fa6e7d82/fraude-in-de-zorg-miljarden-euros-vallen-in-de-verkeerde-handen
Het gaat om miljarden euro's per jaar! En hier zijn in 2024 al Kamervragen over geweest.
https://nos.nl/artikel/2573599-miljoen-aan-cash-merktassen-en-sieraden-cak-medewerkers-betrokken-bij-zorgfraude
En zelfs met zorg voor vreemdelingen wordt gefraudeerd door medewerkers van het CAK. Jaarlijks goed voor zo'n 13 miljoen euro.
Het CAK keert in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onder meer zorgdeclaraties uit aan zorgaanbieders. Eerder al waarschuwden het CAK en de Arbeidsinspectie al dat de regelingen om zorggeld aan vreemdelingen zonder verzekering uit te keren erg fraudegevoelig zijn.
Ik vraag me af wie dit een goed idee heeft gevonden? Commerciele instanties die deelcertificaten uitgeeft? Als ik een nieuwe bevoegdheidspas moet halen dan gaat dat via 1 instantie, die controleert de gedane bijscholingen en de VOG. Hoe kan het dat middelbare scholen niet een soort starttoets doen? Om beginkwalificatie vast te stellen?
En ja, ook met zorg aan vreemdelingen kan heel gemakkelijk gefraudeerd worden. geen verrassing natuurlijk want niemand kan controleren WIE die zorg dan heeft gekregen.
Geen wonder dat onze zorgkosten de pan uitreizen. Dat hele systeem moet dus op de schop.
Daglichtlamp
10-07-2025 om 09:34
EVC's op zich zijn prachtig. Op mijn werk zie ik regelmatig op ons intranet foto's van groepjes van collega's die door een combinatie van EVC's en aanvullende cursussen op een MBO waar we mee samenwerken alsnog een MBO diploma halen. Dat is gewoon heel waardevol.
Maar helemaal met jou eens dat we dat wel goed moeten controleren, en niet overlaten aan marktpartijen.
kerstbeer
10-07-2025 om 09:40
Loeki72 schreef op 09-07-2025 om 22:19:
Voor mij ook.
Dit valt me heel vies tegen van sommige partijen. Van SGP had ik het wel verwacht, maar...
Zal wel de invloed van de VS zijn waar rechts ook betekent anti-abortus.
Fleurtje_5
10-07-2025 om 10:11
Miraval schreef op 10-07-2025 om 08:54:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2574394-drie-aanhoudingen-in-onderzoek-naar-honderden-vervalste-zorgcertificaten
EVC-certificaten worden uitgegeven door commerciële bureaus. Vervolgens zetten mbo-instellingen deze om in vrijstellingen voor een groot deel van de opleiding. Daarmee bieden ze een snelweg naar een officieel zorgdiploma. Met de certificaten kunnen mensen zich sneller registreren als jeugdzorgmedewerker.
De drie zouden naar schatting tussen de 800 en 1200 vervalste ervaringscertificaten hebben verkocht aan mensen zonder ervaring in de zorg. Voor elk certificaat kregen ze enkele duizenden euro's.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2134801c-40fa-426b-893d-d077fa6e7d82/fraude-in-de-zorg-miljarden-euros-vallen-in-de-verkeerde-handen
Het gaat om miljarden euro's per jaar! En hier zijn in 2024 al Kamervragen over geweest.
https://nos.nl/artikel/2573599-miljoen-aan-cash-merktassen-en-sieraden-cak-medewerkers-betrokken-bij-zorgfraude
En zelfs met zorg voor vreemdelingen wordt gefraudeerd door medewerkers van het CAK. Jaarlijks goed voor zo'n 13 miljoen euro.
Het CAK keert in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onder meer zorgdeclaraties uit aan zorgaanbieders. Eerder al waarschuwden het CAK en de Arbeidsinspectie al dat de regelingen om zorggeld aan vreemdelingen zonder verzekering uit te keren erg fraudegevoelig zijn.
Ik vraag me af wie dit een goed idee heeft gevonden? Commerciele instanties die deelcertificaten uitgeeft? Als ik een nieuwe bevoegdheidspas moet halen dan gaat dat via 1 instantie, die controleert de gedane bijscholingen en de VOG. Hoe kan het dat middelbare scholen niet een soort starttoets doen? Om beginkwalificatie vast te stellen?
En ja, ook met zorg aan vreemdelingen kan heel gemakkelijk gefraudeerd worden. geen verrassing natuurlijk want niemand kan controleren WIE die zorg dan heeft gekregen.
Geen wonder dat onze zorgkosten de pan uitreizen. Dat hele systeem moet dus op de schop.
Ik vind het ook meer dan schandalig dat het kon gebeuren en dat het zo lang kon doorgaan.
Vraag me ook af hoe dat zit met de BIG-registratie. Voor verpleegkundige handelingen word men toch ook geregeld getoetst.