Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Neweve schreef:

interessant stuk over hoe de kamer functioneert en welke partijen daarin actief deelnemen:

Enkele afbeeldingen uit de tekst:

kortom ook hier ontloopt de PVV zijn verantwoordelijkheid. Nsc en bbb pakken, zelfs als nieuwe partij, wel hun taken op.
"‘Je legt de verantwoordelijkheid van de organisatie ergens anders. Alsof je met z’n allen gaat verhuizen, maar de grootste groep besluit niet te sjouwen, dan gaat het dus veel trager’, zegt een ambtenaar die in de Tweede Kamer werkt op een afdeling die in stilte parlementariërs ondersteunt bij hun werk."

Leuk stuk. Ik heb het weleens eerder gehoord, maar ik vind het toch wel verrassend dat de BBB het kamerwerk zo serieus neemt.

Bakblik schreef op 08-07-2025 om 13:47:

[..]

Dat is waar en dat klinkt ook minder leuk, helemaal mee eens.

Dat neemt niet weg dat er met 183 miljoen een hoop gedaan had kunnen worden aan structurele problemen in Nederland en nu is het in feite door de plee gespoeld. Het had al niks opgeleverd en het gaat ook niks meer opleveren voor onze maatschappij.

Ik vind het niet door de plee gespoeld, de NAVO en onze veiligheid vind ik een groot goed. Wat zou jij willen dan? Geen NAVO toppen meer organiseren? Geen NAVO meer? Of onze snor drukken en altijd andere landen het laten organiseren, op hun kosten? Alleen nog maar Teams meetings voor mensen op dit beveiligingsniveau? Ik vind het aan de ene kast een grote poppenkast, waarbij al van tevoren duidelijk is wat ze gaan beslissen, dus waarom nog al die heisa voor die een of twee dagen? Aan de andere kant werkt het gewoon zo dat regeringsleiders af en toe bij elkaar moeten komen om ergens heel duidelijk een klap op te geven en te beslissen en was zonder die top de huidige uitkomst er niet gekomen, want geen stok achter de deur. Welk land de top organiseert rouleert, dus voorlopig zijn we niet meer aan de beurt en zijn het andere landen die er in de komende jaren een tientje per inwoner (of meer of minder, als ze groter/kleiner zijn dan Nederland) aan zullen moeten besteden.

Daglichtlamp schreef op 08-07-2025 om 14:56:

https://www.ad.nl/politiek/geen-meerderheid-voor-asielwetten-in-eerste-kamer-kabinet-moet-aan-de-bak~ad7d7222/
De SGP’ers in de eerste Kamer hebben wel een geweten.

Terecht. En de BBBers ook lees ik, al houden die iets meer een slag om de arm.

Als ik dit stukje lees dan lijkt het net alsof het de Speld is:

De wet kwam vorige week met veel moeite door de Tweede Kamer. Pas nadat demissionair minister David van Weel (Asiel) beloofde dat er deze zomer nog advies zou worden gevraagd van de Raad van State over wat strafbaarheid van illegaliteit in de praktijk precies betekent, stemden ook NSC en SGP in de Tweede Kamer voor.

Hoe kun je nou ooit als partijen die zo zeggen te gaan voor oprecht en gedegen bestuur eerst met droge ogen voor zo'n wet stemmen en daarná pas laten uitzoeken wat het eigenlijk in de praktijk precies betekent waar je over gestemd hebt? Het is toch geen spelletje? Zeker omdat deskundigen er behoorlijk duidelijk over zijn:

De tweede mogelijkheid is dat de Raad van State eind deze zomer in haar advies stelt dat de wet in de praktijk niet betekent dat hulp aan illegalen strafbaar is. Maar volgens hoogleraar Staatsrecht Wim Voermans is die kans uitgesloten.

Nicole123 schreef op 08-07-2025 om 16:42:

[..]

Ik vind het niet door de plee gespoeld, de NAVO en onze veiligheid vind ik een groot goed. Wat zou jij willen dan? Geen NAVO toppen meer organiseren? Geen NAVO meer? Of onze snor drukken en altijd andere landen het laten organiseren, op hun kosten? Alleen nog maar Teams meetings voor mensen op dit beveiligingsniveau? Ik vind het aan de ene kast een grote poppenkast, waarbij al van tevoren duidelijk is wat ze gaan beslissen, dus waarom nog al die heisa voor die een of twee dagen? Aan de andere kant werkt het gewoon zo dat regeringsleiders af en toe bij elkaar moeten komen om ergens heel duidelijk een klap op te geven en te beslissen en was zonder die top de huidige uitkomst er niet gekomen, want geen stok achter de deur. Welk land de top organiseert rouleert, dus voorlopig zijn we niet meer aan de beurt en zijn het andere landen die er in de komende jaren een tientje per inwoner (of meer of minder, als ze groter/kleiner zijn dan Nederland) aan zullen moeten besteden.

Normaal vergadert de NAVO in Brussel, op wereldschaal een steenworp afstand. Waarom kon die top daar niet gehouden worden? Daar is alles veilig en ligt de infrastructuur er om het veilig te houden. 

In Den Haag moest er veel gedaan worden voor die veiligheid. Ook hebben best veel mensen er last van gehad. 

Ik ben echt voor de NAVO om (ons stukje van) de wereld veilig te houden maar zo'n top kan best in Brussel waar de veiligheid al goed gegarandeerd is. Wees eerlijk er zijn in Den Haag bomen gekapt om ruimte te maken, ik vraag me af of dat nou zo'n goed idee was.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2025 om 17:01 Topicstarter

Het valt me vooral van de SGP zo tegen, die zijn toch het staatsrechtelijk geheugen van de Tweede Kamer, of in elk geval werden ze lang zo gezien. 
Ik denk dat de VVD al lang spijt heeft dat ze voor dat amendement gestemd hebben. Ik denk niet dat Wilders bij een tegenstem gedurfd had om tegen zijn eigen asielwetten te stemmen.
Nu hebben ze door eigen schuld vertraging veroorzaakt voor de wetten die ze zo graag wilden. Maar het waren ook luie amendementen van de PVV. Op geen enkele manier afgestemd, advies over gevraagd. Normaal zijn dat amendementen voor de bühne, maar nu zijn ze min of meer per ongeluk aangenomen.
Dat heeft ongetwijfeld ook hier mee te maken:
https://www.trouw.nl/politiek/kan-de-overheid-het-nog-wel-onze-kamerleden-zijn-chronisch-uitgeput-en-weten-te-weinig~bc516ec6/
Slechts 68 van de 150 huidige Tweede Kamerleden zitten langer dan twee jaar in het parlement.
---------------
“Elke keer moeten mensen opnieuw het vak leren. Het kost tijd om de informele lijntjes te snappen, om dossiers te begrijpen. Als we een land worden waarin je zo ongeveer elke anderhalf jaar verkiezingen hebt en als gevolg daarvan wisselt steeds een derde tot veertig procent van de Kamerleden, dan is dat echt reden tot zorg.”
------------
“Allereerst hebben we een relatief kleine Tweede Kamer in verhouding tot de omvang van de bevolking. Het huidige zetelaantal van 150 is vastgesteld in 1956. Toen had Nederland krap 11 miljoen inwoners. Nu zijn dat er 18 miljoen. Het betekent dat je in vergelijking met toen, nu 1,6 keer zoveel mensen moet representeren.

“Bovendien hebben we er in Nederland voor gekozen onze Kamerleden weinig handjes mee te geven, in de zin van fractieondersteuning. Dat is altijd zo geweest, maar doordat de complexiteit van dossiers toeneemt, doet dat steeds meer pijn.

-----------------
“Als er niks gebeurt dan krijgen we een politieke besluitvorming waarin doorwrochte informatie en praktische overwegingen van haalbaarheid en uitvoerbaarheid het altijd zullen afleggen tegen politiek met een kleine p. Het spel van regering en oppositie. Opkomen voor je eigen clubje of achterban, of bepaalde lobby’s.

“Natuurlijk, dat hoort allemaal bij politiek en we zeggen ook zeker niet dat je het land met alleen maar deskundigen zou moeten besturen. Maar nu zien we veel verkeerde prikkels en te weinig capaciteit. Dan loop je het risico op beleidskeuzes die op dit moment wenselijk of heroïsch lijken, maar die uiteindelijk, als ze moeten worden uitgevoerd, weinig doen of zelfs schade toebrengen.”

Het rapport van de WRR hierover: https://www.wrr.nl/actueel/nieuws/2025/07/08/wrr-sterke-overheid-investeert-in-eigen-deskundigheid

Bakblik schreef op 08-07-2025 om 16:56:

[..]

Normaal vergadert de NAVO in Brussel, op wereldschaal een steenworp afstand. Waarom kon die top daar niet gehouden worden? Daar is alles veilig en ligt de infrastructuur er om het veilig te houden.

In Den Haag moest er veel gedaan worden voor die veiligheid. Ook hebben best veel mensen er last van gehad.

Ik ben echt voor de NAVO om (ons stukje van) de wereld veilig te houden maar zo'n top kan best in Brussel waar de veiligheid al goed gegarandeerd is. Wees eerlijk er zijn in Den Haag bomen gekapt om ruimte te maken, ik vraag me af of dat nou zo'n goed idee was.

Ja, dat zou misschien beter zijn, structureel in Brussel, altijd. In 2023 was het in Litouwen, die hebben maar 2,8 miljoen inwoners, dus nog veel minder mensen om het gezamenlijk mee op te hoesten. Ik weet eigenlijk niet waarom ze het zo belangrijk vinden dat het in verschillende landen plaatsvindt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2025 om 17:19 Topicstarter

Nicole123 schreef op 08-07-2025 om 17:12:

[..]

Ja, dat zou misschien beter zijn, structureel in Brussel, altijd. In 2023 was het in Litouwen, die hebben maar 2,8 miljoen inwoners, dus nog veel minder mensen om het gezamenlijk mee op te hoesten. Ik weet eigenlijk niet waarom ze het zo belangrijk vinden dat het in verschillende landen plaatsvindt.

De vergaderingen zijn in Brussel. De tweejaarlijkse toppen zijn in 1 van de lidstaten (al hoewel in het verleden wel relatief vaak in Brussel).  In Nederland was nog nooit een navotop geweest. Ik denk dat we bij andere navolanden op een positieve manier in het nieuws geweest zijn, dat is ook wat waard.

Daglichtlamp schreef op 08-07-2025 om 17:01:

Het valt me vooral van de SGP zo tegen, die zijn toch het staatsrechtelijk geheugen van de Tweede Kamer, of in elk geval werden ze lang zo gezien.

Ja, niet meer dus. Vooral van der Staaij werd zo gezien. Nu hebben ze gebogen voor de angst kiezers kwijt te raken aan de PVV als ze niet streng genoeg zouden lijken op het gebied van asiel. Alles voor de bühne, zelfs voor de zo principiële SGP. 

Van NSC valt het me ook vies tegen. Dat was toch de partij die nota bene is opgericht rondom staatrechtelijkheid, eerlijkheid, goed bestuur, medemenselijkheid en geen discriminerende mensonterende toeslagenaffaire praktijken? Maar als het ze te heet onder de voeten wordt dan piepen ze een beetje voor de vorm en gaan ze akkoord met een superslappe 'ach, we zullen er ná aanneming van de wet nog eens naar kijken' geruststelling. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-07-2025 om 17:21 Topicstarter

Nicole123 schreef op 08-07-2025 om 17:20:

[..]

Ja, niet meer dus. Vooral van der Staaij werd zo gezien. Nu hebben ze gebogen voor de angst kiezers kwijt te raken aan de PVV als ze niet streng genoeg zouden lijken op het gebied van asiel. Alles voor de bühne, zelfs voor de zo principiële SGP.

Van NSC valt het me ook vies tegen. Dat was toch de partij die nota bene is opgericht rondom staatrechtelijkheid, eerlijkheid, goed bestuur, medemenselijkheid en geen discriminerende mensonterende toeslagenaffaire praktijken? Maar als het ze te heet onder de voeten wordt dan piepen ze een beetje voor de vorm en gaan ze akkoord met een superslappe 'ach, we zullen er ná aanneming van de wet nog eens naar kijken' geruststelling.

De NSC had in elk geval nog tegen het amendement gestemd. De SGP stemde ervoor.

Daglichtlamp schreef op 08-07-2025 om 17:19:

[..]

De vergaderingen zijn in Brussel. De tweejaarlijkse toppen zijn in 1 van de lidstaten (al hoewel in het verleden wel relatief vaak in Brussel). In Nederland was nog nooit een navotop geweest. Ik denk dat we bij andere navolanden op een positieve manier in het nieuws geweest zijn, dat is ook wat waard.

Waarschijnlijk is het dan de komende 20-30 jaar niet meer in Nederland? Dan valt dat tientje p.p. ook wel mee. 

Nicole123 schreef op 08-07-2025 om 17:23:

[..]

Waarschijnlijk is het dan de komende 20-30 jaar niet meer in Nederland? Dan valt dat tientje p.p. ook wel mee.

Een tientje en ontzettend veel overlast voor de bewoners daar. Bomen kappen vind ik ook niet acceptabel. 

Zorroo schreef op 08-07-2025 om 17:37:

[..]

Een tientje en ontzettend veel overlast voor de bewoners daar. Bomen kappen vind ik ook niet acceptabel.

Nou níet alleen de bewoners daar. Er zijn in de aanloopweken ontzettend veel evenementen niet doorgegaan om agenten vrij te kunnen geven om tijdens de top present te kunnen zijn. Ik woon in omgeving Keukenhof en ook hier waren wegen afgesloten en plekken onbereikbaar. Ik ken mensen die altijd in het laatste weekend van juni tijdens een groot lokaal evenement top-dagen draaien met hun horeca en die nu de inkomsten echt missen en niemand die dat compenseert. Mijn kind is gelukt op tijd op school gekomen maar als het praktijkexamen was gemist en een jaar extra naar school had gemoeten had ik ook geen compensatie gekregen voor een jaar extra collegegeld (of hoe heet dat op het mbo).

Van mij had het niet gehoeven. 

Je hebt gelijk, de gevolgen waren grootschaliger dan alleen de regio Den Haag.
Plus dat ze nog steeds niet klaar zijn met het opruimen van alles. Er zijn in Den Haag nog steeds wegen afgesloten en dat gaat nog wéken duren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.