Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zilver_gray schreef op 08-07-2025 om 09:07:

[..]

Omdat Wilders iets roept hoeven we het niet serieus te nemen? Ookal is het grof (en vind jij het zelfs grappig)..? Hij draait er volgens jou niet omheen?

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.

Je aversie tegen Timmermans is duidelijk.

Dat heb ik ook nooit onder stoelen of banken gestoken.

Malibu2 schreef op 08-07-2025 om 08:13:

[..]

Wellicht ingehaald door de realiteit.

[...]

Ik begon dit werk omdat ik iets wilde terugdoen. Zelf ben ik als vluchteling naar Nederland gekomen. Maar na een paar maanden realiseerde ik me dat ik nauwelijks herkenning vond in de mensen die ik begeleidde. [...]

Ik vind het zo jammer. Ik ben voor het opvangen van echte vluchtelingen die een veilig bestaan zoeken, maar die zich ook willen aanpassen aan de normen en waarden van Nederland. Die zich Nederlander willen voelen en ook echt actief willen bijdragen aan een vreedzame, open samenleving, die zelf willen voorzien in hun levensonderhoud.

De realiteit is alleen dat we zo tolerant zijn geworden dat we allerlei types hier toelaten die diezelfde tolerantie tégen ons gebruiken. 

Even ingekort voor de leesbaarheid. 

Ik snap dat mensen zoals in dit verhaal je gedesillusioneerd kunnen maken. Dat er - zowel onder vluchtelingen als onder autochtonen overigens - mensen zijn die vooral misbruik willen maken van de systemen. De grote vraag is: hoe scheid je dat kaf van het koren? De persoon die hier aan het woord is voelt zich inmiddels Nederlander en herkent zich niet meer in de vluchtelingen die hij/zij begeleidde. Maar was zelf ook ooit een van hen. Wat is er veranderd in de tussentijd dan? Of zijn er nog steeds talloze vluchtelingen zoals de schrijver van dit stukje?

Dat is precies waarom ik niks kan met het doen alsof de hele groep / het overgrote deel van hen fout is (of omslachtig verwoord maar precies hetzelfde bedoelend 'uit een andere cultuur komt die met de onze botst') en dat we de grenzen maar dicht zouden moeten gooien (als dat al kon). Het is een klein deel dat het verpest voor de anderen. Maar hoe haal je die 'types die we hier toelaten die onze tolerantie tegen ons gebruiken', liefst al bij voorbaat en niet nadat er dingen grondig fout gaan, eruit? Of hoe breng je ze, liefst al preventief en niet nadat er dingen grondig fout gaan, op het goede pad? Moeten we dan niet onze asielprocedure, de integratie en hoe we met de mensen die hier binnenkomen omgaan veel beter en strakker regelen (bijv direct: zus en zo werkt het hier, je ruimt bijv. je eigen zooi op en als je kunt werken dan ga je werken - en daar dan ook de mogelijkheden voor bieden zoals een vaste woonplaats, 's nachts kunnen slapen, wat privacy). En zul je niet altijd ook hebben dat er mensen, waar dan ook en van welke afkomst ook, misbruik proberen te maken van het systeem? In mijn ogen is het vooral belangrijk om dit soort dingen niet zodanig uit te vergroten dat het lijkt alsof het beschreven gedrag voor een hele groep met een bepaalde afkomst geldt. Het lijkt mij heel goed om maatregelen te nemen om misbruik van tolerantie, kwaadwillendheid, slecht gedrag, het niet willen aanpassen, tegen te gaan of liefst te voorkomen of in de kiem te smoren. Ik ben sterk vóór dit soort maatregelen. Maar niet op grond van nationaliteit, religie of het zijn van asielzoeker, alsof het behoren tot de groep van vluchtelingen of het moslim zijn in wezen al iets verkeerds zou zijn. Juist de schrijver van dit stukje bewijst in zichzelf namelijk dat het niet één pot nat is.

Nicole123 schreef op 08-07-2025 om 09:26:

[..]

Daar ben ik toch duidelijk in? Ik vind het uitholling om een wet voor te stellen die tegen de grondwet ingaat. Het vervolgens klem zitten tussen twee wetten die tegen elkaar ingaan vind ik geen uitholling, dat is in een onmogelijke positie gezet worden. En vervolgens ook nog de schuld krijgen en van uitholling beticht, het moet niet gekker worden.

Wat vind jij er zelf van dan, als mensen een wet maken waarvan ze al weten dat de bestuurders óf tegen de grondwet in moeten gaan, óf de wet niet kunnen uitvoeren? Ligt de schuld van het ingaan tegen óf de grondwet óf de wet in zo'n geval bij de makers van (en stemmers voor) die wet of bij de bestuurders?

Of er tegen de grondwet ingegaan wordt is nog de vraag. Het ligt erg aan hoe de wet uitgevoerd gaat worden. Ik vind dit een lastige wet en heb liever dat de oplossing gezocht wordt in bv. snellere procedures. Er is nu een compleet verdienmodel ontstaan om uitgeprocedeerde asielzoekers te “ helpen” en dat vind ik zeer kwalijk. 
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat bestuurders ( waaronder) de korpschef nu al de media zoeken om te vertellen dat ze de wet niet gaan uitvoeren. Dat vind ik dus een echte uitholling van de rechtsstaat. En het kan blijkbaar in Nederland. Geen probleem dat de uitvoerende wet nu al zegt schijt te hebben aan Den Haag. Je mag het er niet mee eens zijn, je mag allerlei bezwaren zien, maar roepen in de pers dat je die wet niet gaat uitvoeren vind ik echt heel kwalijk. Waarom zou de gewone Nederlander zich aan de wet houden als onze bestuurders ook schijt hebben aan een democratisch gekozen regering.

Koko67 schreef op 08-07-2025 om 09:55:

[..]

Of er tegen de grondwet ingegaan wordt is nog de vraag. Het ligt erg aan hoe de wet uitgevoerd gaat worden. Ik vind dit een lastige wet en heb liever dat de oplossing gezocht wordt in bv. snellere procedures. Er is nu een compleet verdienmodel ontstaan om uitgeprocedeerde asielzoekers te “ helpen” en dat vind ik zeer kwalijk.
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat bestuurders ( waaronder) de korpschef nu al de media zoeken om te vertellen dat ze de wet niet gaan uitvoeren. Dat vind ik dus een echte uitholling van de rechtsstaat. En het kan blijkbaar in Nederland. Geen probleem dat de uitvoerende wet nu al zegt schijt te hebben aan Den Haag. Je mag het er niet mee eens zijn, je mag allerlei bezwaren zien, maar roepen in de pers dat je die wet niet gaat uitvoeren vind ik echt heel kwalijk. Waarom zou de gewone Nederlander zich aan de wet houden als onze bestuurders ook schijt hebben aan een democratisch gekozen regering.

En wat als die democratisch gekozen regering  wetten maakt die tegen de grondwet ingaan? Ik vind dat je daar als uitvoerende tegen mag protesteren, zeker voordat een wet is aangenomen. Kan die regering nog even beter nadenken over wat ze aan het doen zijn.

En Hitler was ook democratisch gekozen, waren de Duitsers die tegen hem in verzet kwamen dan ook fout bezig?

Schemerlampje schreef op 08-07-2025 om 10:05:

[..]

En wat als die democratisch gekozen regering wetten maakt die tegen de grondwet ingaan? Ik vind dat je daar als uitvoerende tegen mag protesteren, zeker voordat een wet is aangenomen. Kan die regering nog even beter nadenken over wat ze aan het doen zijn.

En Hitler was ook democratisch gekozen, waren de Duitsers die tegen hem in verzet kwamen dan ook fout bezig?

Rare vergelijking. Als je dit soort vergelijkingen maakt is het slim om wel te weten waar je het over hebt. De NSDAP werd indertijd de grootste partij, maar had geen meerderheid.Het parlement werd daarna buitenspel gezet en politieke tegenstanders werden uitgeschakeld. Duitsland werd toen al snel een dictatuur. De democratie is door Hitler van binnenuit vernietigd. 

Maar goed, ontopic: je mag zeker kritiek hebben en proberen met argumenten onze democratische gekozen regering op andere gedachten te brengen. Vervolgens wordt er een wet aangenomen en zal je die moeten uitvoeren. Gaat dat in tegen alles waarin je gelooft, neem je ontslag. Dat kan en mag in een vrij land. Maar roepen dat je een wet niet gaat uitvoeren kan wat mij betreft niet.

Koko67 schreef op 08-07-2025 om 10:15:

[..]

Rare vergelijking. Als je dit soort vergelijkingen maakt is het slim om wel te weten waar je het over hebt. De NSDAP werd indertijd de grootste partij, maar had geen meerderheid.Het parlement werd daarna buitenspel gezet en politieke tegenstanders werden uitgeschakeld. Duitsland werd toen al snel een dictatuur. De democratie is door Hitler van binnenuit vernietigd.

Maar goed, ontopic: je mag zeker kritiek hebben en proberen met argumenten onze democratische gekozen regering op andere gedachten te brengen. Vervolgens wordt er een wet aangenomen en zal je die moeten uitvoeren. Gaat dat in tegen alles waarin je gelooft, neem je ontslag. Dat kan en mag in een vrij land. Maar roepen dat je een wet niet gaat uitvoeren kan wat mij betreft niet.

Eens. Over dat vetgedrukte: ik ben zelf jarenlang ambtenaar geweest bij de overheid in een adviserende rol. Ik ben tussentijds wel gewisseld van baan, mede omdat ik me niet kon vinden in bepaalde beleidskeuzes die gemaakt werden en die ik ook uit zou moeten voeren. Een aantal jaren geleden heb ik de sector om deze reden vaarwel gezegd en ben elders gaan werken. 

Ik kon adviseren tegen bepaalde voorstellen, maar uiteindelijk was ik niet degene die de keuze maakte, dat was, afhankelijk van het soort besluit, vaak de volksvertegenwoordiging. Maar er waren zeker collega ambtenaren, vaak in behoorlijk hoge functies, die bewust democratisch genomen besluiten frustreerden. Ik vind dat niet kunnen. 

Het zou denk ik goed zijn wanneer "we" op onze strepen gaan staan bij misbruik van wetten en regels. Dus ga je als statushouder op vakantie naar land van herkomst? Direct verblijfsvergunning intrekken en dan mag je daar blijven. Dat zijn verwaarloosbare aantallen, maar je stelt wel een grens als land. Dan is het gewoon net als bij bijstandsgerechtigden aanvragen vakantie, bewijzen leveren waar je heen gaat en bent geweest. Kan dat niet dan raak je je verblijfsvergunning kwijt.

Idem voor diegenen die hun huis illegaal onderverhuren. Die zich schuldig maken aan ernstige misdrijven. Of hierheen komen en stellen gescheiden te zijn zodat ze beiden een woning krijgen, waarvan er 1 wordt onderverhuurd. Vermogen in het buitenland verzwegen? Dikke boete en stopzetten uitkeringen. 

En stoppen met de hele industrie die het mogelijk maakt om eindeloos door te procederen, een compleet verdienmodel voor asieladvocaten. Die eindeloos blijven procederen, om tijd te rekken. Gewoon 1x beroep en klaar. En als uit 1e uitspraak blijkt dat er geen verblijfsrecht is, dan ook niet de boel zo traineren dat je een kind krijgt in Nederland en op basis daarvan toch kunt blijven. Je weet dat de kans op verblijfsvergunning nihil is, dan is dat jouw verantwoordelijkheid en niet van de Nederlandse staat.

En die aantallen zullen wellicht marginaal zijn, maar voldoende om als voorbeeld te werken voor anderen. 

Verder bij aankomst direct aan het werk, of betaald of vrijwilligerswerk. Eigen ruimte schoonmaken (tis van de zotte dat dit door ingehuurde bedrijven moet worden gedaan) en een vorm van corvee instellen wat rouleert. Keuken, binnendienst en buitendienst. Bewezen intolerantie naar LGBTHI of anders gelovigen: waarschuwing, verplichte voorlichting, en bij herhaaldelijk verkeerd gedrag ook geen recht op verblijf. 

En bestraf daders conform het misdrijf wat is gepleegd, geen verzachtende omstandigheden. 

https://112nederland.nl/2024/03/05/asielzoeker-die-vier-meisjes-11-aanrandde-in-zwembad-hoeft-cel-niet-in/

Nogmaals het gaat niet om grote aantallen, het betreft nog altijd een minderheid van de asielzoekers, maar als je hard optreedt en straft dan is dat wel een voorbeeld voor anderen, en het geeft aan dat "we" niet tolerant zijn tov mensen die zich misdragen, en zeker niet voor mensen die anderen een onveilig gevoel geven vanwege hun gedrag of opvattingen. 

https://nos.nl/artikel/2574145-inflatie-amper-lager-energie-en-boodschappen-blijven-in-prijs-stijgen

Het dagelijks leven in Nederland blijft maar duurder worden, ook tov andere EU landen. 

Nu ben ik geen econoom, dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat de overheid hieraan kan doen anders dan wat ik op internet lees. 

Ik hoop wel dat er maatregelen worden genomen om de prijsstijgingen te beteugelen. Het leven wordt alsmaar duurder, ik ga dat nu wel echt merken heb ik in de gaten. En als er dan ook nog plannen doorgaan mbt kleine ondernemers, dan wordt het wel lastig om te ondernemen in Nederland. 

Ik las dat loonmatiging ook een oplossing kan zijn voor het beteugelen van de inflatie, maar daarmee zorg je er juist voor dat de koopkracht voor met name lage en middeninkomens achteruit gaat. 

Verlagen van accijnzen lijkt me zeker wel een goeie oplossing, met name op brandstof en energie. Wij betalen in Nederland zowat de hoogste prijzen van Europa hiervoor. 

Ook het beperken/verminderen van overheidsuitgaven kan een oplossing zijn.... maar ja waarop dan?

Miraval schreef op 08-07-2025 om 12:31:

https://nos.nl/artikel/2574145-inflatie-amper-lager-energie-en-boodschappen-blijven-in-prijs-stijgen

Het dagelijks leven in Nederland blijft maar duurder worden, ook tov andere EU landen.

Nu ben ik geen econoom, dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat de overheid hieraan kan doen anders dan wat ik op internet lees.

Ik hoop wel dat er maatregelen worden genomen om de prijsstijgingen te beteugelen. Het leven wordt alsmaar duurder, ik ga dat nu wel echt merken heb ik in de gaten. En als er dan ook nog plannen doorgaan mbt kleine ondernemers, dan wordt het wel lastig om te ondernemen in Nederland.

Ik las dat loonmatiging ook een oplossing kan zijn voor het beteugelen van de inflatie, maar daarmee zorg je er juist voor dat de koopkracht voor met name lage en middeninkomens achteruit gaat.

Verlagen van accijnzen lijkt me zeker wel een goeie oplossing, met name op brandstof en energie. Wij betalen in Nederland zowat de hoogste prijzen van Europa hiervoor.

Ook het beperken/verminderen van overheidsuitgaven kan een oplossing zijn.... maar ja waarop dan?

Als ze nou eens die NAVO-top niet hadden georganiseerd in Den Haag dan had er meer dan €183.400.000  overheidsgeld beschikbaar gebleven voor de inwoners van Nederland. Iedere Nederlander €100 als tegemoetkoming in de alsmaar stijgende prijzen. Dan had ik met mijn gezin €400 te besteden gehad, daar kan ik net geen 3 weken boodschappen van doen op dit moment. Maar was welkom geweest. 

Bakblik schreef op 08-07-2025 om 12:37:

[..]

Als ze nou eens die NAVO-top niet hadden georganiseerd in Den Haag dan had er meer dan €183.400.000 overheidsgeld beschikbaar gebleven voor de inwoners van Nederland. Iedere Nederlander €100 als tegemoetkoming in de alsmaar stijgende prijzen. Dan had ik met mijn gezin €400 te besteden gehad, daar kan ik net geen 3 weken boodschappen van doen op dit moment. Maar was welkom geweest.

Je rekensom klopt niet helemaal 

Malibu2 schreef op 08-07-2025 om 12:39:

[..]

Je rekensom klopt niet helemaal

Dat denk ik ook wel het zal in de praktijk wat minder zijn, want er zijn meer dan 18 miljoen inwoners. Maar het klinkt wel leuk en zeg nou zelf van die NAVO-top hebben we alleen maar last gehad. Daar heeft maar een enkeling voordeel van gehad. 

Bakblik schreef op 08-07-2025 om 12:37:

[..]

Als ze nou eens die NAVO-top niet hadden georganiseerd in Den Haag dan had er meer dan €183.400.000 overheidsgeld beschikbaar gebleven voor de inwoners van Nederland. Iedere Nederlander €100 als tegemoetkoming in de alsmaar stijgende prijzen. Dan had ik met mijn gezin €400 te besteden gehad, daar kan ik net geen 3 weken boodschappen van doen op dit moment. Maar was welkom geweest.

Ja dat klinkt leuk maar natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn.

Er zal toch wel iets moeten gebeuren om die inflatie te laten dalen. Iets structureels. Met in achtneming van zeker de lage en middeninkomens maar zeker ook de kleine ondernemers en ZZPers. 

Bakblik schreef op 08-07-2025 om 12:47:

[..]

Dat er ik ook wel het zal in de praktijk wat minder zijn, want er zijn meer dan 18 miljoen inwoners. Maar het klinkt wel leuk en zeg nou zelf van die NAVO-top hebben we alleen maar last gehad. Daar heeft maar een enkeling voordeel van gehad.

je zat er een factor 10 naast. En een tientje per Nederlander klinkt ook een stuk minder leuk.

Schoondochter schreef op 08-07-2025 om 13:41:

[..]

je zat er een factor 10 naast. En een tientje per Nederlander klinkt ook een stuk minder leuk.

Dat is waar en dat klinkt ook minder leuk, helemaal mee eens. 

Dat neemt niet weg dat er met 183 miljoen een hoop gedaan had kunnen worden aan structurele problemen in Nederland en nu is het in feite door de plee gespoeld. Het had al niks opgeleverd en het gaat ook niks meer opleveren voor onze maatschappij.

interessant stuk over hoe de kamer functioneert en welke partijen daarin actief deelnemen:

https://www.groene.nl/artikel/radicaal-rechts-drukt-zijn-snor

Enkele afbeeldingen uit de tekst:

3d40c22ecd7e65c88cf4f276e4b307f3003c9100.jpg

73df7d2703926d60d0834219c5c804860cc9bdc8.png

31172f718b620c4fa19bbc0498ff11977aa2af8a.png

kortom ook hier ontloopt de PVV zijn verantwoordelijkheid. Nsc en bbb pakken, zelfs als nieuwe partij, wel hun taken op. 
"‘Je legt de verantwoordelijkheid van de organisatie ergens anders. Alsof je met z’n allen gaat verhuizen, maar de grootste groep besluit niet te sjouwen, dan gaat het dus veel trager’, zegt een ambtenaar die in de Tweede Kamer werkt op een afdeling die in stilte parlementariërs ondersteunt bij hun werk."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.