Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 19:06:

[..]

Omdat jij het op die manier brengt.

De titel van het artikel, niet ik! Als je het filmpje had bekeken, dan zie je ook dat er niet op die uitspraak van Lale wordt ingegaan. Vandaar dat ik de deelnemers in het gesprek vet maakte.

Ik wil dat het wordt aangepakt, en hoop dat links en rechts de noodzaak hier van inziet zonder naar elkaar te wijzen. Voor die 4 jarige meisjes. die bij de gynaecoloog terechtkomen, is het te laat. 

Bij Nieuws van de dag spreken Shirin Musa, staatssecretaris Jurgen Nobel en jurist Bram Moszkowicz over signalen en mogelijke oplossingen.

Nicole123 schreef op 07-07-2025 om 19:14:

Dat genitale verminking verschrikkelijk is lijkt me nogal wiedes, daar is iedereen hier het over eens denk ik. Moet men dan echt met eerst 10x een reactie met enkel 'oh wat erg!!!' komen voor iemand in een topic over nota bene politiek mag ingaan op het in de post vet gemaakte statement dat het 'de schuld van links' zou zijn? Heel vreemd. Dit klinkt voor mij meer als 'ik wil het wel lekker even duidelijk droppen, maar jullie mogen er niet tegenin gaan'.

Zo is het.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 19:19:

[..]

Wat is dit nu voor stemmingmakerij. Natuurlijk stemt PvdA niet in met de vernietiging van Israël. De hele bedoeling van het wapenembargo is om Israël te laten stoppen met zijn agressieve politiek. Oók de Israëlische bevolking is de dupe van deze politiek.

En ook dat wanhopig premier willen worden van Timmermans is weer zo'n irritant terugkerend frame van uiterst rechts. 

felija schreef op 07-07-2025 om 19:24:

[..]

En ook dat wanhopig premier willen worden van Timmermans is weer zo'n irritant terugkerend frame van uiterst rechts.

Inderdaad.

Miraval schreef op 07-07-2025 om 11:02:

[..]

Ik denk dat het meer moeten is dan willen, aangezien de rechterflank nog altijd een meerderheid van de zetels oplevert en links niet. En de vorige verkiezingen idem, links had rechts nodig en andersom niet.

In de laatste peiling van Maurice de Hond komen de linkse partijen samen uit op 55 zetels. Als GL/PvdA de grootste wordt, hebben ze rechtse partijen nodig voor een meerderheid. GL/PvdA samen met VVD, CDA en dan ofwel D66 ofwel JA21, respectievelijk 78 en 79 zetels. Dan zullen ze behoorlijk wat compromissen moeten sluiten.

Door zich zo op de linkse kiezers te richten, worden de andere linkse partijen kleiner, de rechtse kiezer gaat echt niet naar GL/PvdA, beter richten ze zich weer op het midden, dan kunnen ze wellicht wat weghalen bij CDA of D66, maar niet bij PVV of JA21 en VVD lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.

Linkse partijen zitten op dit moment een beetje klem, maar goed je weet nooit wat er nog gaat veranderen tot oktober.

Zowel rechtse als linkse partijen hebben elkaar nodig, of zitten klem als je het zo wil verwoorden. Je kunt niet zomaar alles wat rechts is of alles wat links is bij elkaar optellen, alsof het een pot nat is. De PVV heeft zichzelf voor diverse partijen onmogelijk gemaakt als serieuze coalitiepartner. FvD idem. En dan kan rechts toch waarschijnlijk echt niet zonder links. Andersom is bijv DENK ook echt geen optie voor serieuze partijen op links. Die zijn een net zo extreme linkse partij als FvD op rechts, geen potentieel regeringsmateriaal. 

Kortom, extreme partijen als PVV, FvD en DENK staan buitenspel want niemand van de grotere partijen wil met ze in zee (en terecht), en middenpartijen die wel goede kans maken zoals VVD, CDA, PvdA/GL en D66 hebben elkaar wederzijds nodig. 

Miraval schreef op 07-07-2025 om 19:06:

@yumi weet je wat ik niet zo goed begrijp, de ouders van deze meisjes zijn hierheen gevlucht, althans het merendeel denk ik. Aangezien het veelal gaat om Somalië, Egypte, Soedan, Irak, Eritrea en Ethiopië.

Dan vluchten ze dus om welke reden dan ook hun thuisland, om vervolgens hun dochters/vrouwen mee terug te nemen voor genitale verminking, terwijl dit in Nederland strafbaar is. En dat weten ze, anders hoeven ze niet naar hun land van herkomst te gaan.

Mijn cynische ik denkt dan, nou zo gevaarlijk is het daar misschien niet omdat je op vakantie gaat daarheen, notabene om je dochter/vrouw zoiets vreselijks aan te doen.

Maar, dat is onderbuik en cynisch, dus dat hoor ik niet te denken, dat weet ik.

Het is niet of nauwelijks te bewijzen, slachtoffers zwijgen uit angst, en zonder hen kun je niks bewijzen, anders dan dat er naar land van herkomst is afgereisd. En dat kun je nu
eenmaal ook mensen niet verbieden.

Voorlichting zal misschien kunnen helpen, maar ik denk zomaar dat die mensen heel goed weten dat wat ze hun dochters/vrouwen aandoen illegaal is in Nederland, dus wat voor voorlichting moet je dan nog geven? Je kunt moeilijk op school meisjes waarschuwen niet mee te reizen naar land van ouders omdat dit misschien kan gebeuren, zo'n kind staat onder ouderlijk gezag, dus het opleggen van een uitreisverbod naar land van herkomst is ook lastig, en anders gaan ze wel via Duitsland, Belgie od Frankrijk zeg maar.

Het is een walgelijke traditie, en ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je als inwoners van Nederland, zoiets toestaat te gebeuren bij je eigen dochter. Zeker als moeder zijnde.

Ik heb er totaal geen begrip voor dat ouders in staat zijn om hun kinderen zoiets aan te doen. 
Het laten verminken van je kinderen in het buitenland is in NL overigens ook strafbaar.

Dat het mogelijk is om terug te reizen naar het land waaruit je gevlucht bent, komt bij mij ook vreemd over. Maar volgens de regels mag het na 5 jaar : 

Na vijf jaar is het voor vluchtelingen mogelijk om te naturaliseren en een Nederlands paspoort aan te vragen. Je hebt dan dezelfde rechten als elke andere Nederlander en kan dus naar meer gebieden reizen, soms ook naar het land van herkomst.

Volgens het filmpje in de Telegraaf, is het is de bedoeling dat we de signalen herkennen en dit gaan melden. 

In mijn zoektocht naar meer info kwam ik een artikel van vorige week tegen.

Risico op genitale verminking in vakantie, politiek roept op te melden

De Tweede Kamer roept scholen, huisartsen en hulpverleners op om de komende tijd melding te doen bij Veilig Thuis als zij denken dat meisjes of jonge vrouwen gevaar lopen om genitaal verminkt te worden. Veilig Thuis is het meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling.

Elk jaar na de zomervakantie komen tientallen en mogelijk honderden meisjes beschadigd terug in de klas, als ze in een land zijn geweest waar vrouwelijke genitale verminking gebruik is.
Risico op genitale verminking in vakantie, politiek roept op te melden

Pharos:

VGV is een culturele praktijk die nauw samenhangt met traditionele opvattingen over gender, reinheid, schoonheid, vrouwelijkheid en seksuele controle. De redenen voor het uitvoeren van VGV kunnen per familie en gemeenschap verschillen. Mensen die VGV uitvoeren, noemen onder andere de volgende redenen:

> Het vergroot de huwelijkskansen
> Het beschermt de maagdelijkheid
> Het geeft status in de gemeenschap
> Het is mooi
> Het hoort bij een goede opvoeding
> Het zou een religieus voorschrift zijn
> Het vergroot het seksuele genot voor de man

Meer dan 230 miljoen meisjes en vrouwen in de wereld zijn besneden.
Elk jaar lopen ongeveer 4 miljoen meisjes het risico om besneden te
worden (Unicef, 2024).1 Zowel tussen landen als tussen regio’s binnen
landen, kunnen grote verschillen bestaan in de mate waarin VGV
voorkomt. Door migratie krijgen ook landen waar VGV geen traditie is
hiermee te maken.

https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2025/02/Brochure_VGV-meisjesbesnijdenis_2025.pdf

felija schreef op 07-07-2025 om 19:24:

[..]

Nou goed, dat is allemaal perceptie, daar stoor ik me niet zo erg aan. Waarom zou dat problematisch zijn (als het al zo is)?. Ik heb niets met die man, maar denk dat hij niet eens zo’n slechte zou zijn, gezien zijn internationale ervaring en als premier moet je een beetje boven de partijen staan. Ik snap (iig gedeeltelijk) wel waarom hij zoveel aversie oproept. Maar denk dat diezelfde eigenschappen in de functie van premier voor ons als Nederland zouden kunnen werken.

Maar als ik “eng” en “net als Wilders” lees uit iig 2 verschillende toetsenborden, krijg ik anti-democratische visioenen, vandaar mijn vraag. En dat heb ik gelukkig nog niet terug gelezen.

Nicole123 schreef op 07-07-2025 om 19:28:

[..]

Zowel rechtse als linkse partijen hebben elkaar nodig, of zitten klem als je het zo wil verwoorden. Je kunt niet zomaar alles wat rechts is of alles wat links is bij elkaar optellen, alsof het een pot nat is. De PVV heeft zichzelf voor diverse partijen onmogelijk gemaakt als serieuze coalitiepartner. FvD idem. En dan kan rechts toch waarschijnlijk echt niet zonder links. Andersom is bijv DENK ook echt geen optie voor serieuze partijen op links. Die zijn een net zo extreme linkse partij als FvD op rechts, geen potentieel regeringsmateriaal.

Kortom, extreme partijen als PVV, FvD en DENK staan buitenspel want niemand van de grotere partijen wil met ze in zee (en terecht), en middenpartijen die wel goede kans maken zoals VVD, CDA, PvdA/GL en D66 hebben elkaar wederzijds nodig.

Uhm, ik heb toch in die post aangegeven wat mogelijke coalities kunnen zijn?

En dan kan GL/PvdA best weleens de enige echt linkse partij worden wanneer JA21 meegaat ipv D66. Dan heb je 3 rechtse partijen tegenover 1 linkse. Als GL/PvdA de grootste worden (wat een behoorlijk grote mogelijkheid is) dan mogen zij kiezen voor bijvoorbeeld D66 ipv JA21. Wordt CDA grootste of VVD (de wedstrijd is nog niet gelopen) dan kunnen die kiezen voor JA21, wat een meer rechtse coalitie oplevert. 

Dan zal GL/PvdA in verhouding meer water bij de wijn moeten doen dan wanneer een PvdD ook heel groot wordt. Of SP. Zodat de verhoudingen gelijk zijn. 

Of een minderheidskabinet. Maar dat werkt in de praktijk niet zo lekker. 

Als GL/PvdA zich meer richt op het midden ipv de linkerflank, dan kunnen ze misschien wel een stuk groter worden met kiezers vanuit D66/CDA/JA21 bijvoorbeeld, de "echt" linkse stemmers gaan dan wellicht naar SP/PvdD, waardoor die ook groeien. De rechtse middenpartijen worden kleiner, en links krijgt meer zetels om meer "macht" te hebben in de kamer.

Al denk ik dat dat niet perse nodig is, want de meeste linkse kiezers gaan toch voor GL/PvdA, dus met een meer middenkoers kunnen ze wellicht wel rond de 33 zetels behalen waardoor ze misschien zonder een extra rechtse partij maar met een extra linkse partij, een formatie kunnen vormen. En daardoor hoeven ze dan minder water bij de wijn te doen. 

De winst zit hem juist in het midden, niet op de flanken. Denk ik dan.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-07-2025 om 20:25

https://nos.nl/artikel/2574090-wilders-bij-protest-tegen-komst-azc-in-zwolle-welke-gek-verzint-zoiets

En dit is weer typisch Wilders: Maar oproepen dat gemeentes de wet moeten negeren, en zelf dingen moeten beslissen. Hij snapt nog steeds niet, dat je niet aan wetten voorbij kan gaan. Maar lekker stemmingmakerij. Lulhannes

Ik ben nieuw hier maar lees al een tijdje mee. Ik werd getriggered door wat er gezegd werd over vrouwenbesnijdenis en heb me aangemeld. 
Het is onjuist dat meisjesbesnijdenis niet strafbaar is, dat is het wel. Ik mag nog geen linkjes plaatsen, maar het is gewoon op de site van de rijksoverheid te vinden.

Ik denk dat het als (zware) mishandeling wordt gezien. Het signaleren zal het probleem zijn. 

Het is ook onjuist dat links geen interesse in dit onderwerp heeft. Ik heb 1 juli naar het vragenuurtje tweede kamer op tv zitten kijken en daar ging het specifiek over meisjesbesnijdenis en schoolvakanties. 

Zie hier (binnen de pagina zoeken op Vragen van der Werf) . De verslagen zijn terug te vinden op de site van de tweede kamer (plenaire verslagen). Ik kan de link niet plaatsen omdat dat pas na 10 berichten mag. Iets met spam vermoed ik.

Er komen 5 vrouwen aan het woord, de vragensteller is van D66. Verder komen Kamerleden van de VVD, GroenLinksPvdA, NSC en VVD aan het woord. De bankjes met de PVV-leden waren helemaal leeg.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 20:48 Topicstarter

We weten eigenlijk veel te weinig van vrouwelijke genitale verminking.  De onderzoeken die er zijn in hoe vaak het voorkomt in Nederland zijn eigenlijk allemaal gebaseerd op het voorkomen in het land van herkomst. Ik vond maar 1 onderzoek uitgevoerd onder verloskundigen naar hoeveel vrouwen daadwerkelijk in de praktijk gezien worden die genitaal verminkt zijn. https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2018/10/Retrospectief_onderzoek_naar_prevalentie_vgv_in_verloskundige_praktijk_TNO_rapport_Pharos.pdf
In de Tweede Kamer wordt er zo nu en dan over gesproken. Ingewikkeld is natuurlijk dat de oplossing deels in het land van herkomst ligt, terwijl het huidige kabinet juist heel veel heeft bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking m.b.t. vrouwenrechten.
In de Kamer zie ik dat Becker (VVD) en Dobbe (SP) er regelmatig vragen over stellen. Hier bijvoorbeeld het antwoord op recente schriftelijke vragen die zij hebben gesteld: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z06039&did=2025D23609

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 20:53 Topicstarter

PensioNada schreef op 07-07-2025 om 20:42:

[..]

Ik ben nieuw hier maar lees al een tijdje mee. Ik werd getriggered door wat er gezegd werd over vrouwenbesnijdenis en heb me aangemeld.
Het is onjuist dat meisjesbesnijdenis niet strafbaar is, dat is het wel. Ik mag nog geen linkjes plaatsen, maar het is gewoon op de site van de rijksoverheid te vinden.

Ik denk dat het als (zware) mishandeling wordt gezien. Het signaleren zal het probleem zijn.

Het is ook onjuist dat links geen interesse in dit onderwerp heeft. Ik heb 1 juli naar het vragenuurtje tweede kamer op tv zitten kijken en daar ging het specifiek over meisjesbesnijdenis en schoolvakanties.

Zie hier (binnen de pagina zoeken op Vragen van der Werf) . De verslagen zijn terug te vinden op de site van de tweede kamer (plenaire verslagen). Ik kan de link niet plaatsen omdat dat pas na 10 berichten mag. Iets met spam vermoed ik.

Er komen 5 vrouwen aan het woord, de vragensteller is van D66. Verder komen Kamerleden van de VVD, GroenLinksPvdA, NSC en VVD aan het woord. De bankjes met de PVV-leden waren helemaal leeg.

Ik heb hem even voor je teruggezocht, hier kun je het terugluisteren: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-07-01/overig/plenaire-zaal/vragenuur-14-01/markeringen?event=speaker2025-07-01T14%3A30%3A45%2B0200

en voor wie het liever terugleest: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/102

Dank je, Daglichtlamp. Ik ben zelf het lezende type. Te lang zonder internet geleefd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 21:07 Topicstarter

PensioNada schreef op 07-07-2025 om 20:57:

Dank je, Daglichtlamp. Ik ben zelf het lezende type. Te lang zonder internet geleefd.

Maar in de tekst zie je niet dat dat PVV-vak helemaal leeg is.

Die Kamerleden vonden dit gewoon niet interessant. Terwijl ze wel in het Kamergebouw waren, want na dit vragenuur kwamen de stemmingen o.a. over die omstreden amendementen waar we het al eerder over gehad hebben. 

Friezinnetje schreef op 07-07-2025 om 20:25:

https://nos.nl/artikel/2574090-wilders-bij-protest-tegen-komst-azc-in-zwolle-welke-gek-verzint-zoiets

En dit is weer typisch Wilders: Maar oproepen dat gemeentes de wet moeten negeren, en zelf dingen moeten beslissen. Hij snapt nog steeds niet, dat je niet aan wetten voorbij kan gaan. Maar lekker stemmingmakerij. Lulhannes

Ik heb het idee dat hij meer en meer trumps strategieën en retoriek kopieert. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.