Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Miraval
07-07-2025 om 17:59
@Jorni nee dat ben ik niet vergeten, maar ze zijn daar ook al behoorlijk op afgestraft de laatste verkiezingen natuurlijk. In 2017 nog 19 zetels tegenover 5 in 2023.
Ik heb wel het idee dat ze met Bontenbal een andere koers durven te varen. Voorheen was het soort van "geen vlees geen vis" maar Bontenbal geeft de partij een nieuw gezicht en ook wel nieuwe visie is mijn idee. En ja, het is een Christelijke partij maar niet een zoals CU of SGP. Echt sterke Christelijke waarden/standpunten vind ik niet dat ze die hebben. Het jammere daaromtrent vind ik wel dat ze staan achter geloofsovertuiging icm scholen. Ik vind dat geen enkele school in Nederland verbonden zou moeten zijn aan een bepaald geloof. Dat is beter voor de integratie en het begrip naar elkaar. Hoe je het ook wendt of keert, op scholen gericht op 1 bepaald geloof zitten nu eenmaal voornamelijk leerlingen van dat ene geloof. En hoe kun je dan mensen met elkaar lefen om te gaan, respect leren hebben voor elkaars geloof en standpunten/overtuigingen, wanneer het belangrijkste deel van de vorming (basisschool) bestaat uit enkele gelijkgestemden?
Maar goed, op rechts is het enige alternatief voor mij nog JA21, echter door de aanwezigheid van Nanninga valt die partij al af. VVD mag wel eens lekker 4 jaar in de oppositie gaan zitten en hun zonden overdenken, al zit dat er voorlopig niet in, want dan blijft over PVV om een meerderheid te kunnen vormen. Zoals het er nu uitziet dan toch.
Yumi
07-07-2025 om 18:20
In Nederland is het uitvoeren van genitale verminking strafbaar. De gevangenisstraf kan oplopen tot maximaal 16 jaar. Ondanks dat is er tot nu toe volgens Bram Moszkowicz, maar één zaak geweest in 2009. Er is toen een taakstraf geëist, maar bij het hof werd het vrijspraak.
Elke vakantie worden meisjes meegenomen naar het buitenland, voor een genitale verminking waarvan in NL al 41.000 slachtoffers rondlopen, wanneer stopt het wegkijken?
Lale Gül maakt zich zorgen om genitale verminking: ‘Vooral links is hier stil over’
Genitale verminking van meisjes vindt in de zomervakantie nog steeds plaats, vaak in het buitenland onder het mom van eer en traditie. Bij Nieuws van de dag spreken Shirin Musa, staatssecretaris Jurgen Nobel en jurist Bram Moszkowicz over signalen en mogelijke oplossingen.
Lale Gül maakt zich zorgen om genitale verminking: ‘Vooral links is hier stil over’ | De Telegraaf
Herfstappeltaart
07-07-2025 om 18:27
Yumi schreef op 07-07-2025 om 18:20:
In Nederland is het uitvoeren van genitale verminking strafbaar. De gevangenisstraf kan oplopen tot maximaal 16 jaar. Ondanks dat is er tot nu toe volgens Bram Moszkowicz, maar één zaak geweest in 2009. Er is toen een taakstraf geëist, maar bij het hof werd het vrijspraak.
Elke vakantie worden meisjes meegenomen naar het buitenland, voor een genitale verminking waarvan in NL al 41.000 slachtoffers rondlopen, wanneer stopt het wegkijken?
Lale Gül maakt zich zorgen om genitale verminking: ‘Vooral links is hier stil over’
Genitale verminking van meisjes vindt in de zomervakantie nog steeds plaats, vaak in het buitenland onder het mom van eer en traditie. Bij Nieuws van de dag spreken Shirin Musa, staatssecretaris Jurgen Nobel en jurist Bram Moszkowicz over signalen en mogelijke oplossingen.
Lale Gül maakt zich zorgen om genitale verminking: ‘Vooral links is hier stil over’ | De Telegraaf
O ja hoor "vooral links is hier stil over" . Kom nou toch.
Daglichtlamp
07-07-2025 om 18:30
Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 18:27:
[..]
Terwijl juist Halsema zich hier tegen inzet.
Herfstappeltaart
07-07-2025 om 18:37
Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 18:30:
[..]
Precies.
Yumi
07-07-2025 om 18:43
Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 18:27:
[..]
Waarom sla je alleen daarop aan?
Mij gaat het om de meisjes niet over die uitspraak van Lale!
Yumi
07-07-2025 om 18:45
Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 18:30:
[..]
Zullen we het nu hebben over de slachtoffers want daar draait het om!
Het interesseert mij niets wie het gaat aanpakken als het maar gedaan wordt, elke vakantie worden er meisjes uit NL verminkt.
Shirin Musa, staatssecretaris Jurgen Nobel en jurist Bram Moszkowicz over signalen en mogelijke oplossingen.
Stardust
07-07-2025 om 19:05
bedankt aan de mensen die mijn vraag over de perceptie van Timmermans beantwoordden!
Verder snap ik niet echt wat genitale verminkingen te maken hebben met dit politieke topic. Zeker als het niet ging over “vooral links zwijgt hierover”.
Maar misschien kan iemand me dat ook uitleggen? Geloof niet dat er substantieel draagvlak vóór dit type verminkingen zijn? Of dat dit een actueel groot thema is? Misschien vergis ik me hoor. Ik volg niet àlles.
Miraval
07-07-2025 om 19:06
@yumi weet je wat ik niet zo goed begrijp, de ouders van deze meisjes zijn hierheen gevlucht, althans het merendeel denk ik. Aangezien het veelal gaat om Somalië, Egypte, Soedan, Irak, Eritrea en Ethiopië.
Dan vluchten ze dus om welke reden dan ook hun thuisland, om vervolgens hun dochters/vrouwen mee terug te nemen voor genitale verminking, terwijl dit in Nederland strafbaar is. En dat weten ze, anders hoeven ze niet naar hun land van herkomst te gaan.
Mijn cynische ik denkt dan, nou zo gevaarlijk is het daar misschien niet omdat je op vakantie gaat daarheen, notabene om je dochter/vrouw zoiets vreselijks aan te doen.
Maar, dat is onderbuik en cynisch, dus dat hoor ik niet te denken, dat weet ik.
Het is niet of nauwelijks te bewijzen, slachtoffers zwijgen uit angst, en zonder hen kun je niks bewijzen, anders dan dat er naar land van herkomst is afgereisd. En dat kun je nu
eenmaal ook mensen niet verbieden.
Voorlichting zal misschien kunnen helpen, maar ik denk zomaar dat die mensen heel goed weten dat wat ze hun dochters/vrouwen aandoen illegaal is in Nederland, dus wat voor voorlichting moet je dan nog geven? Je kunt moeilijk op school meisjes waarschuwen niet mee te reizen naar land van ouders omdat dit misschien kan gebeuren, zo'n kind staat onder ouderlijk gezag, dus het opleggen van een uitreisverbod naar land van herkomst is ook lastig, en anders gaan ze wel via Duitsland, Belgie od Frankrijk zeg maar.
Het is een walgelijke traditie, en ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je als inwoners van Nederland, zoiets toestaat te gebeuren bij je eigen dochter. Zeker als moeder zijnde.
Herfstappeltaart
07-07-2025 om 19:06
Yumi schreef op 07-07-2025 om 18:43:
[..]
Waarom sla je alleen daarop aan?
Mij gaat het om de meisjes niet over die uitspraak van Lale!
Omdat jij het op die manier brengt.
Nicole123
07-07-2025 om 19:07
Ik had heel graag gewild dat de afgelopen rechtse kabinetten wat gedaan hadden aan die genitale verminking. Zij stonden aan het roer, toch? De 'oplossing' van PVV en co om vooral maar geen moslimimmigranten binnen te willen laten lost het in ieder geval niet op. Die vrouwen worden dan in het land waar ze vandaan komen verminkt, in nog veel grotere getale. Ik zou het heel goed vinden als deze vrouwen juist welkom zijn én goed beschermd worden in Nederland.
Herfstappeltaart
07-07-2025 om 19:08
Stardust schreef op 07-07-2025 om 19:05:
bedankt aan de mensen die mijn vraag over de perceptie van Timmermans beantwoordden!
Verder snap ik niet echt wat genitale verminkingen te maken hebben met dit politieke topic. Zeker als het niet ging over “vooral links zwijgt hierover”.
Maar misschien kan iemand me dat ook uitleggen? Geloof niet dat er substantieel draagvlak vóór dit type verminkingen zijn? Of dat dit een actueel groot thema is? Misschien vergis ik me hoor. Ik volg niet àlles.
Eens met deze post.
Nicole123
07-07-2025 om 19:14
Dat genitale verminking verschrikkelijk is lijkt me nogal wiedes, daar is iedereen hier het over eens denk ik. Moet men dan echt met eerst 10x een reactie met enkel 'oh wat erg!!!' komen voor iemand in een topic over nota bene politiek mag ingaan op het in de post vet gemaakte statement dat het 'de schuld van links' zou zijn? Heel vreemd. Dit klinkt voor mij meer als 'ik wil het wel lekker even duidelijk droppen, maar jullie mogen er niet tegenin gaan'.
Herfstappeltaart
07-07-2025 om 19:19
Koko67 schreef op 07-07-2025 om 13:29:
[..]
Hij wordt steeds extremer en is wanhopig bezig om maar mi nister president te worden. Het zou 5 jaar geleden ondenkbaar zijn dat een pvda-er in zou stemmen met de eventuele vernietiging van Israël. Ik heb hem al 2 keer horen schreeuwen op tv.
Wat is dit nu voor stemmingmakerij. Natuurlijk stemt PvdA niet in met de vernietiging van Israël. De hele bedoeling van het wapenembargo is om Israël te laten stoppen met zijn agressieve politiek. Oók de Israëlische bevolking is de dupe van deze politiek.
felija
07-07-2025 om 19:20
Stardust schreef op 07-07-2025 om 19:05:
Ik snap het ook niet zo goed. Nog steeds worden veel zaken gepost die betrekking hebben op ( soms kwalijke) gebruiken in andere culturen, die zich ook hier in Nederland afspelen. Alleen en telkens weer de focus daar op.
Brede maatschappelijke problemen, zoals woningnood, zorgen om de kwaliteit van zorg en onderwijs, personeelstekorten, toenemende vergrijzing, krijgen geen voet aan de grond. Terwijl deze thema's ontzettend belangrijk zijn voor de te volgen politieke koers.
Toenemende agressie en verhuftering, hoe worden we weer medemenselijker? Het blijft stil. Selectieve verontwaardiging over vrouwen in Iran en Afghanistan, maar o wee, als ze hier heen komen. Dan is het opeens dat men niet tegen die hoofddoeken en gewaden aan wil kijken.
Waar is de Nederlandse tolerantie gebleven jegens mensen die 'anders' zijn? Waarom is het steeds meer eigen volk eerst? Ik vind dat zo'n nare ontwikkeling.