Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Koko67
07-07-2025 om 13:23
Malibu2 schreef op 07-07-2025 om 12:08:
[..]
Ik ben geen fan van Geert Wilders. Voor mij vallen Wilders en Timmermans in een vergelijkbare categorie.
Ik vind Wilders ook niet fris. Dat velen Timmermans als een prima politicus zien vind ik echt eng. Wat een griezel is dat.
Koko67
07-07-2025 om 13:29
Stardust schreef op 07-07-2025 om 13:27:
wat maakt voor jullie de man een griezel of vergelijkbaar met Wilders?
Hij wordt steeds extremer en is wanhopig bezig om maar mi nister president te worden. Het zou 5 jaar geleden ondenkbaar zijn dat een pvda-er in zou stemmen met de eventuele vernietiging van Israël. Ik heb hem al 2 keer horen schreeuwen op tv.
Loeki72
07-07-2025 om 16:13
Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 11:45:
Ik kan me niet voorstellen dat er bij een groot deel van NSC geen spijt is van de gemaakte keuzes die geleid hebben tot een regering met de PVV. Al is het alleen maar omdat de gemaakte keuzes tot resultaat hebben dat hun partij al twee jaar na het ontstaan zal gaan verdwijnen.
Dat is hun eigen schuld, ze hebben niet 1 x een verkeerde keuze gemaakt maar heel veel verkeerde keuze’s waardoor de zogenaamde rechtstaat en open nieuw bestuur een wassen neus bleek te zijn.
Loeki72
07-07-2025 om 16:18
Koko67 schreef op 07-07-2025 om 13:29:
[..]
Hij wordt steeds extremer en is wanhopig bezig om maar mi nister president te worden. Het zou 5 jaar geleden ondenkbaar zijn dat een pvda-er in zou stemmen met de eventuele vernietiging van Israël. Ik heb hem al 2 keer horen schreeuwen op tv.
Echt? Ik vind Wilders, v/d Plas, Yesilgöz eng. Die verkopen alleen maar leugens. Kunnen niet incasseren maar delen wel heel graag beledigingen en sneren uit.
Maar goed. Ik vind het best dat rechts Nederland Timmermans eng vind, ik zie dat meer als compliment. Accepteer dat links dat van de andere leiders vindt. Een ik zie steeds meer mensen in mijn omgeving die lid worden van PVDA/Groen Links.
Malibu2
07-07-2025 om 16:19
Koko67 schreef op 07-07-2025 om 13:29:
[..]
Eens.
En hij doet me steeds meer denken aan Jeremy Corbyn.
Miraval
07-07-2025 om 16:44
Het gaat mij te ver om Timmermans in dezelfde hoek te plaatsen als Wilders. Dat vind ik helemaal niet, hij zal vast een bekwame politicus zijn, ik kan hem ook niet echt betrappen op roeptoeteren. Sterker nog, Yesilgoz zou ik meer in de hoek van Wilders plaatsen. Van der Plas niet direct, ik vind dat zij best zinnige dingen kan zeggen echter in de oppositie is beter voor haar. Ik vind haar niet sterk genoeg als lijsttrekker, maar wat ze wel mee heeft is dat ze een "gewone" vrouw is zonder dedain, ik denk dat ze daarmee mensen aanspreekt. Gewoon een vrouw uit de middenklasse, niet hoog opgeleid (voor zover ik weet dan toch).
Voor mij is het gewoon zonde dat een partij als de PvdA zich helemaal draait naar GL. Want GL neigt voor mij echt naar extreem links, samen met SP, PvdD en DENK. Zeker wanneer ik kijk naar de jongeren in hun achterban en hun uitspraken op internet bijvoorbeeld. Nu was Liliane Ploumen als lijsttrekker misschien niet sterk genoeg voor de PvdA, en ze heeft zelf ook besloten terug te treden, maar ik vond haar 1000x sympathieker overkomen dan Timmermans. En Jesse Klaver, tja daar kan ik ook niks mee.
Voor mij zijn op dit moment een paar sterke lijsttrekkers en dat zijn Bontenbal, Bikker, Jetten, en Eerdmans. (Van die laatste is het gewoon stom dat die met Nanninga blijft samenwerken)
Dijk van de SP schreeuwt mij teveel, Ouwehand maakt kapot wat haar voorgangers toch zorgvuldig hebben opgebouwd vind ik, ik heb in de beginjaren ooit eens 1x op PvdD gestemd ook, Van der Plas zou gewoon in de fractie moeten zitten bij CDA samen met de rest van die partij, DENK en dan voorman Van Baarle zijn net zo erg als de PVV alleen met een moralistisch wijzende vinger de andere kant op, SGP is echt absoluut niet mijn partij terwijl ik Soffer op zich ook niet verkeerd vind in de kamer. Baudet kan echt niemand meer serieus nemen, Yesilgoz moet heel snel vervangen worden en de VVD weer terug naar hun "oude" koers.
Wil je een stabiel kabinet met mensen die met elkaar willen praten EN hun achterban maar ook de kiezers van de samenwerkende partijen ergens tevreden wil houden, dan kom ik uit bij genoemde lijsttrekkers. Alleen die samenwerking zal niet gaan vanwege te weinig zetels. 😉
Daglichtlamp
07-07-2025 om 16:56
Jimmy Dijk zegt wel heel vaak hele zinnige dingen vind ik, als je door zijn toon heen kunt kijken.
Miraval
07-07-2025 om 17:00
Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 16:56:
Jimmy Dijk zegt wel heel vaak hele zinnige dingen vind ik, als je door zijn toon heen kunt kijken.
Ja, dat laatste lukt mij dus niet. Iemand die zo'n schreeuwt schiet zijn doel voorbij in mijn ogen. Ik kan hem dan ook echt niet op een ministerspost zien oid.
Zorroo
07-07-2025 om 17:07
Miraval schreef op 07-07-2025 om 09:46:
Ik vind Lale Gül wel een ander verhaal aangezien zij spreekt uit haar ervaringen en niet vanuit haar onderbuik. En ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om haar persoonlijke ervaringen serieus te nemen. Daarmee gaat het niet om alle moslims in Nederland, maar bepaalde gemeenschappen binnen Nederland waar dit soort zaken plaatsvinden. Idem voor de orthodoxe/gereformeerde gemeenschappen in Nederland. Dat gaat niet om alle gelovigen maar wel bepaalde gemeenschappen. En dat vind ik eerlijk gezegd in beide gevallen een kwalijke zaak. Prima dat men wil geloven, maar dring je eigen ideeën niet op aan anderen, ook niet binnen je gemeenschap of je eigen gezin zelfs.
Ik zou heel graag zien dat geloof en onderwijs los van elkaar komen te staan en geen Katholieke, Joodse of Islamitische scholen in Nederland, maar alleen maar publieke en openbare scholen.
Daarnaast kan ze jong zijn, maar dat is niet de reden van zwart/wit dingen zien, ik vind ook niet dat ze dat doet overigens. Het zou juist goed zijn te luisteren naar deze verhalen om vergelijkbare situaties eerder te kunnen herkennen bij kinderen en er iets aan kunnen doen.
Ze heeft overigens in juni wederom bedreigingen richting haar gedeeld op X, en die zijn echt niet mis. Wat een haat krijgt zij over haar heen zeg, daar lusten de honden geen brood van.
Ik neem Lale's persoonlijke ervaringen zeker serieus. En ook haar meningen over moslims in Nederland. Maar in haar kijk op de situatie Israël-Gaza ben ik minder geïnteresseerd. Ze is me nog wat te eendimensionaal op dat vlak.
Daglichtlamp
Miraval schreef op 07-07-2025 om 17:00:
[..]
Ja, dat laatste lukt mij dus niet. Iemand die zo'n schreeuwt schiet zijn doel voorbij in mijn ogen. Ik kan hem dan ook echt niet op een ministerspost zien oid.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat past bij hem.
Wat ik wel hoop dat in het volgende kabinet de partijleiders in het kabinet gaan, in plaats van dat ze van buiten het kabinet de boel ondergraven.
Ik vond dit een experiment dat heel slecht bevallen is.
Jorni
Ik kan me best vinden in veel standpunten van de Pvda/GL, alleen hebben ze nu ook meerdere standpunten waar ik ontzettend op tegen ben en dat zijn denk ik meer de oorspronkelijk GL-standpunten. Ik vind het jammer dat die 2 partijen zijn samen gegaan. Zonde. Anders had ik een stem daarop wel overwogen. Het gaat dus voor mij een stem worden op een andere linkse partij. Jammer genoeg is die niet groot. Maar dat is dan maar zo. CDA kan nu misschien wel een goede lijsttrekker hebben, maar het is en blijft een van oorsprong Christelijke partij. Het is ook een partij die in het verleden vaker in de regering heeft gezeten en daarbij niet altijd even integer heeft gehandeld. Het lijkt erop dat veel mensen dat alweer zijn vergeten.
VVD vind ik sowieso geen integere partij en Yesilgoz vind ik ook geen verbetering. Rutte was niet bepaald integer qua bepaalde handelingen maar ik vond hem wel een hele sterke politicus. Timmermans lijkt mij ook een sterke politicus, maar er zijn enkele standpunten van die partij waar ik zodanig op tegen ben dat ik daar niet op zal gaan stemmen.
Ik hoop dat PVV heel klein gaat worden, maar het lijkt er toch op dat deze partij opnieuw best groot gaat worden. Ik vind het gek dat de PVV en de VVD niet of beperkt afgestraft lijken te gaan worden door kiezers, terwijl ook die partijen in afgelopen coalitie hebben gezeten. Er kan nog wel van alles gebeuren natuurlijk. Dit hangt ook nog af van de verkiezingscampagnes die nog gaan komen.
Jorni
07-07-2025 om 17:09
Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 17:07:
[..]
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat past bij hem.
Wat ik wel hoop dat in het volgende kabinet de partijleiders in het kabinet gaan, in plaats van dat ze van buiten het kabinet de boel ondergraven.
Ik vond dit een experiment dat heel slecht bevallen is.
Ik vind ook dat die partijleiders van de partijen die in een coalitie gaan erin horen te zitten.
felija
07-07-2025 om 17:38
Jorni schreef op 07-07-2025 om 17:07:
Ik kan me best vinden in veel standpunten van de Pvda/GL, alleen hebben ze nu ook meerdere standpunten waar ik ontzettend op tegen ben en dat zijn denk ik meer de oorspronkelijk GL-standpunten. Ik vind het jammer dat die 2 partijen zijn samen gegaan. Zonde. Anders had ik een stem daarop wel overwogen. Het gaat dus voor mij een stem worden op een andere linkse partij. Jammer genoeg is die niet groot. Maar dat is dan maar zo. CDA kan nu misschien wel een goede lijsttrekker hebben, maar het is en blijft een van oorsprong Christelijke partij. Het is ook een partij die in het verleden vaker in de regering heeft gezeten en daarbij niet altijd even integer heeft gehandeld. Het lijkt erop dat veel mensen dat alweer zijn vergeten.
VVD vind ik sowieso geen integere partij en Yesilgoz vind ik ook geen verbetering. Rutte was niet bepaald integer qua bepaalde handelingen maar ik vond hem wel een hele sterke politicus. Timmermans lijkt mij ook een sterke politicus, maar er zijn enkele standpunten van die partij waar ik zodanig op tegen ben dat ik daar niet op zal gaan stemmen.
Ik hoop dat PVV heel klein gaat worden, maar het lijkt er toch op dat deze partij opnieuw best groot gaat worden. Ik vind het gek dat de PVV en de VVD niet of beperkt afgestraft lijken te gaan worden door kiezers, terwijl ook die partijen in afgelopen coalitie hebben gezeten. Er kan nog wel van alles gebeuren natuurlijk. Dit hangt ook nog af van de verkiezingscampagnes die nog gaan komen.
Eigenlijk zou er dus een ander soort linkse partij moeten opstaan, in de trant van de PvdA met een leider die mensen aanspreekt, een soort Bontenbal, maar dan van de PvdA. Ik hoor vaker dat mensen zoiets zoeken, maar dat het er niet (meer) is.
Daglichtlamp
07-07-2025 om 17:59
Ik vrees dat we pas voor de hierop volgende verkiezingen nieuwe leiders krijgen, bijna alle partijen gaan de verkiezing in met een nieuwe lijsttrekker. Behalve de SP, maar Jimmy Dijk is natuurlijk al sinds december 2023 de leider van de fractie. En verder heeft ook NSC natuurlijk een nieuwe lijsttrekker, maar die gaat waarschijnlijk geen rol van betekenis meer spelen.