Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik vind Lale Gül wel een ander verhaal aangezien zij spreekt uit haar ervaringen en niet vanuit haar onderbuik. En ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om haar persoonlijke ervaringen serieus te nemen. Daarmee gaat het niet om alle moslims in Nederland, maar bepaalde gemeenschappen binnen Nederland waar dit soort zaken plaatsvinden. Idem voor de orthodoxe/gereformeerde gemeenschappen in Nederland. Dat gaat niet om alle gelovigen maar wel bepaalde gemeenschappen. En dat vind ik eerlijk gezegd in beide gevallen een kwalijke zaak. Prima dat men wil geloven, maar dring je eigen ideeën niet op aan anderen, ook niet binnen je gemeenschap of je eigen gezin zelfs.

Ik zou heel graag zien dat geloof en onderwijs los van elkaar komen te staan en geen Katholieke, Joodse of Islamitische scholen in Nederland, maar alleen maar publieke en openbare scholen. 

Daarnaast kan ze jong zijn, maar dat is niet de reden van zwart/wit dingen zien, ik vind ook niet dat ze dat doet overigens. Het zou juist goed zijn te luisteren naar deze verhalen om vergelijkbare situaties eerder te kunnen herkennen bij kinderen en er iets aan kunnen doen.

Ze heeft overigens in juni wederom bedreigingen richting haar gedeeld op X, en die zijn echt niet mis. Wat een haat krijgt zij over haar heen zeg, daar lusten de honden geen brood van. 

Timmermans vind ik steeds enger worden. Niet alleen door de Piri petitie, maar ook oa zijn optreden in Bij Tijs met Oscar Lohuis en onlangs weer de clash met Diederik Boomsma van NSC. Hij lijkt niet zijn best te doen om de gematigde kiezer in het midden aan zich te binden. 

Hoe de verkiezingsuitslag straks ook is, ik hoop dat hij in ieder geval niet onze nieuwe premier wordt. 

Ik vind het jammer want ik heb in het verleden wel op de PvdA gestemd. Maar die partij lijkt opgeslokt te zijn. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 10:44 Topicstarter

GroenLinks-PvdA onder leiding van Timmermans heeft tijdens de vorige verkiezingscampagne zich proberen te positioneren tegen het midden aan. Om zo aantrekkelijk te zijn als potentiële coalitiepartner. Puntje bij paaltje is er na de verkiezingen op geen enkele manier geprobeerd om hun te betrekken bij de formatie, ook al waren ze de tweede partij van Nederland geworden.
Ik denk dat het een bewuste keuze is om nu vooral tijdens de verkiezingscampagne zich te richten op de linkse kiezers.
Ik verwacht tijdens eventuele coalitie-onderhandelingen best compromisbereidheid bij GroenLinks-PvdA. 

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 10:44:

GroenLinks-PvdA onder leiding van Timmermans heeft tijdens de vorige verkiezingscampagne zich proberen te positioneren tegen het midden aan. Om zo aantrekkelijk te zijn als potentiële coalitiepartner. Puntje bij paaltje is er na de verkiezingen op geen enkele manier geprobeerd om hun te betrekken bij de formatie, ook al waren ze de tweede partij van Nederland geworden.
Ik denk dat het een bewuste keuze is om nu vooral tijdens de verkiezingscampagne zich te richten op de linkse kiezers.
Ik verwacht tijdens eventuele coalitie-onderhandelingen best compromisbereidheid bij GroenLinks-PvdA.

Timmermans had toen toch al vooraf laten weten niet samen met de PVV te willen regeren? Dan is het toch logisch dat er eerst met de grootste partij (PVV) wordt geprobeerd een coalitie te vormen en dat je dan GL/PvdA daarin niet betrekt? 

Ik denk ook dat hij zich nu vooral op de linkse kiezers richt. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe andere partijen op hem zullen reageren bij eventuele coalitie onderhandelingen.

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 10:44:

Ik denk dat het meer moeten is dan willen, aangezien de rechterflank nog altijd een meerderheid van de zetels oplevert en links niet. En de vorige verkiezingen idem, links had rechts nodig en andersom niet. 

In de laatste peiling van Maurice de Hond komen de linkse partijen samen uit op 55 zetels. Als GL/PvdA de grootste wordt, hebben ze rechtse partijen nodig voor een meerderheid. GL/PvdA samen met VVD, CDA en dan ofwel D66 ofwel JA21, respectievelijk 78 en 79 zetels. Dan zullen ze behoorlijk wat compromissen moeten sluiten. 

Door zich zo op de linkse kiezers te richten, worden de andere linkse partijen kleiner, de rechtse kiezer gaat echt niet naar GL/PvdA, beter richten ze zich weer op het midden, dan kunnen ze wellicht wat weghalen bij CDA of D66, maar niet bij PVV of JA21 en VVD lijkt me ook niet erg waarschijnlijk. 

Linkse partijen zitten op dit moment een beetje klem, maar goed je weet nooit wat er nog gaat veranderen tot oktober. 

Fleurtje_5 schreef op 07-07-2025 om 08:44:

[..]

Dat kon je uiteraard natuurlijk vanzelfsprekend niet laten om te melden. Dat zullen jouw 'wij-en' zeker met je eens zijn. Je hebt je plicht gedaan.

Mijn wij-en zijn mijn man en ik. Welke plicht?

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 11:20:

[..]

Mijn wij-en zijn mijn man en ik. Welke plicht?

Dat wat je schreef voelde alsof het voor jou een plicht was om te melden. Je schreef:

Zeker, het is ook maar een intern grapje. Toevallig kwam het nu even langs hier, ik kon het niet laten om het te melden. Maar de man slaat altijd hele enge praat uit vinden wij.

Miraval schreef op 07-07-2025 om 11:02:

[..]

Ik denk dat het meer moeten is dan willen, aangezien de rechterflank nog altijd een meerderheid van de zetels oplevert en links niet. En de vorige verkiezingen idem, links had rechts nodig en andersom niet.

In de laatste peiling van Maurice de Hond komen de linkse partijen samen uit op 55 zetels. Als GL/PvdA de grootste wordt, hebben ze rechtse partijen nodig voor een meerderheid. GL/PvdA samen met VVD, CDA en dan ofwel D66 ofwel JA21, respectievelijk 78 en 79 zetels. Dan zullen ze behoorlijk wat compromissen moeten sluiten.

Door zich zo op de linkse kiezers te richten, worden de andere linkse partijen kleiner, de rechtse kiezer gaat echt niet naar GL/PvdA, beter richten ze zich weer op het midden, dan kunnen ze wellicht wat weghalen bij CDA of D66, maar niet bij PVV of JA21 en VVD lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.

Linkse partijen zitten op dit moment een beetje klem, maar goed je weet nooit wat er nog gaat veranderen tot oktober.

De PvdA deed het de laatste jaren sowieso slecht. Ze zijn samen gegaan met GL zodat ze weer wat sterker uit de bus komen. 

Malibu2 schreef op 07-07-2025 om 11:01:

[..]

Timmermans had toen toch al vooraf laten weten niet samen met de PVV te willen regeren? Dan is het toch logisch dat er eerst met de grootste partij (PVV) wordt geprobeerd een coalitie te vormen en dat je dan GL/PvdA daarin niet betrekt?

Ik denk ook dat hij zich nu vooral op de linkse kiezers richt. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe andere partijen op hem zullen reageren bij eventuele coalitie onderhandelingen.

NSC heeft GL/PvdA van begin af aan afgewezen. Zij regeerden blijkbaar liever met een partij als PVV. Triest genoeg. Nu blijkt ook waarom dat een slecht idee was. Wilders is een hele enge. manipulatieve man. Hij heeft hele onfrisse vrienden (Orbàn o.a.) . Volkomen terecht dat de PVV wordt uitgesloten door sommige partijen. Hij wil het graag alleen voor het zeggen hebben en belooft dat ook aan zijn achterban. Helaas trappen ze erin. Nog steeds. Onbegrijpelijk wat mij betreft. Blijkbaar wordt er niet begrepen dat ze hun eigen vrijheden op het spel zetten. 

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 11:34:

[..]

NSC heeft GL/PvdA van begin af aan afgewezen. Zij regeerden blijkbaar liever met een partij als PVV. Triest genoeg. Nu blijkt ook waarom dat een slecht idee was. Wilders is een hele enge. manipulatieve man. Hij heeft hele onfrisse vrienden (Orbàn o.a.) . Volkomen terecht dat de PVV wordt uitgesloten door sommige partijen. Hij wil het graag alleen voor het zeggen hebben en belooft dat ook aan zijn achterban. Helaas trappen ze erin. Nog steeds. Onbegrijpelijk wat mij betreft. Blijkbaar wordt er niet begrepen dat ze hun eigen vrijheden op het spel zetten.

Dat moet je toch te denken zetten.

Zie het bij voorbaat-ingevulde-stembiljet vanaf 3.15 minuut. Dit is toch niet te geloven:

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=3H7cI4QJ6l95Fvca Opiniemaker vindt dat GroenLinks-PvdA RADICALISEERT: "Trappen MINDERHEDEN naar beneden"

https://youtu.be/LJThFN0z70Y?si=ilezhGm8V0kI0Ag3 14 mrt 2025 Rob Oudkerk woest: 'Fusie GL-PvdA is uitverkoop van sociaaldemocratie!'

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 11:45 Topicstarter

Ik kan me niet voorstellen dat er bij een groot deel van NSC geen spijt is van de gemaakte keuzes die geleid hebben tot een regering met de PVV. Al is het alleen maar omdat de gemaakte keuzes tot resultaat hebben dat hun partij al twee jaar na het ontstaan zal gaan verdwijnen. 

Malibu2 schreef op 07-07-2025 om 10:40:

Ik vind het jammer want ik heb in het verleden wel op de PvdA gestemd. Maar die partij lijkt opgeslokt te zijn.

PvdA was in mijn ogen een dagelijkse link-midden partij met goede ervaren politici.  (net zoals cda nu een degelijke rechts-midden is). Ik weet niet of het door de fusie komt of door hun regeerperiode de afgelopen jaren maar ik heb het gevoel dat ze niet heel zichtbaar meer zijn. (En dat terwijl Timmermans van de PvdA komt).

Mogelijk ook doordat de anti-links mensen focussen op het groen links deel.

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 11:45:

Ik kan me niet voorstellen dat er bij een groot deel van NSC geen spijt is van de gemaakte keuzes die geleid hebben tot een regering met de PVV. Al is het alleen maar omdat de gemaakte keuzes tot resultaat hebben dat hun partij al twee jaar na het ontstaan zal gaan verdwijnen.

Ze vonden het anders wel heel jammer dat de PVV er uit is gestapt.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 11:34:

[..]

Ik ben geen fan van Geert Wilders. Voor mij vallen Wilders en Timmermans in een vergelijkbare categorie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 12:36 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-07-2025 om 11:58:

[..]

Ze vonden het anders wel heel jammer dat de PVV er uit is gestapt.

Ze vonden het jammer dat de regering gevallen is doordat de PVV eruit gestapt is. Dat is niet helemaal hetzelfde. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.