Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Over Bontenbal en het geloof: hij is zeker wel christelijk, hij gaat naar een middenorthodoxe protestante kerk, waar gewoon 'Jezus Christus is de verlosser' gepredikt wordt. En hij laat zich er zeker door leiden. Alleen doet hij dat niet zoals de SGP en in iets mindere mate CU doen met 'dit staat in de bijbel en dus moeten we het in het land zo doen'. Want wat hij óók vindt is dat hij zijn christelijke levensbeschouwing weliswaar mee kan nemen in zijn waarden en opvattingen, maar niet op kan leggen aan mensen met een andere levensbeschouwing. Hij wil geen theocratie. 

En zo moet je volgens mij die 'de 10 geboden zijn toch aardige regels' uitspraak van hem zien. Hij werd in dat programma een beetje in een hoek gedrukt. Er werd gedaan alsof het CDA een 'de bijbel zegt het dus het is zo' partij zou zijn, zoals de SGP, maar er alleen niet voor zou uit willen komen. Maar zo staat Bontenbal helemaal niet in hoe hij zijn geloof en de politiek wil verbinden. Hij ziet als persoon de 10 geboden niet als alleen maar 'gewoon wat aardige regels', voor hem is dat meer. Maar voor niet-christenen ligt de mogelijke waarde van de 10 geboden wél in de normen en waarden die eruit spreken, uit de principes. Niet in een 'dit moet van God'. Op die manier verbindt Bontenbal zijn geloof met de politiek: wat kun je eruit halen wat niet alleen voor hemzelf als gelovige, maar voor iederéén, relevant is. Als je interviews met hem leest - vooral degene waarbij hij niet zo in een hoek wordt gedrukt - komt dat ook duidelijk naar voren. 

Ik denk overigens dat heel veel gelovigen op die manier in hun werk staan. Die staan niet dagelijks de bijbel te citeren of bijbelse zaken op te leggen aan klanten of collega's, maar proberen wél de principes uit hun geloof vorm te geven in hun werk, op een manier die passend is bij en ten goede komt aan hun collega's of klanten.

Koko67 schreef op 06-07-2025 om 21:07:

[..]

En wat vind je wat Lale Gull zegt?

Lale heeft veel meegemaakt maar is nog wel erg jong. Begrijpelijk dat zij daardoor nog een erge zwartwit-kijk op zaken heeft. Ik was vroeger ook veel meer rechttoe-rechtaan in mijn meningen. Ik vind haar boeken interessant maar ik hecht aan haar politieke ideeën toch minder gewicht. Van een persoon als Wierd D verwacht ik wel veel meer  vermogen tot nuance.  

Zorroo schreef op 06-07-2025 om 20:29:

[..]

Ik dacht altijd dat het een pseudoniem was inderdaad, 'rare eend'. Maar goed, de mans naam, daar kan hij niet veel aan doen denk ik. Zijn kijk op de politiek vind ik storender.

Zeker, het is ook maar een intern grapje. Toevallig kwam het nu even langs hier, ik kon het niet laten om het te melden. Maar de man slaat altijd hele enge praat uit vinden wij.

watertoren schreef op 06-07-2025 om 16:18:

[..]

Ik vind deze reactie op zijn zachts gezegd niet prettig. Voor meelezers lijkt het er nu op dat ik op Wilders stem en dat is absoluut niet en heb ik nog nooit gedaan. Ik stem al jaren op VVD. Nu niet meer op Dilan maar op Karremans.

Er wordt helemaal niet bedoeld dat je Wilders stemt. Maar je vergeet dat de VVD-leiders regelmatig liegen en hebben gelogen. Het nareizen op nareizen verhaal waar het vorige kabinet op is gevallen is een aantoonbare leugen.
En het lijkt nu dat je dat niet erg vind, maar van een CDA’er wel.

Koko67 schreef op 06-07-2025 om 21:07:

[..]

En wat vind je wat Lale Gull zegt?

Ik ben het eens met Zorroo.

De Iron dome maakt dat Israël zich onkwetsbaar voelt en maakt het makkelijker om agressor te zijn. Zolang dit het geval blijft zal Israël niet open staan voor serieuze vredesonderhandelingen. En juist dat oorlog blijven voeren is heel erg voor de onschuldige Israëlische burgers. Ook zij zijn het slachtoffer van vergeldingsacties van de landen die Netanyahu aanvalt.

Zorroo schreef op 06-07-2025 om 22:25:

[..]

Lale heeft veel meegemaakt maar is nog wel erg jong. Begrijpelijk dat zij daardoor nog een erge zwartwit-kijk op zaken heeft. Ik was vroeger ook veel meer rechttoe-rechtaan in mijn meningen. Ik vind haar boeken interessant maar ik hecht aan haar politieke ideeën toch minder gewicht. Van een persoon als Wierd D verwacht ik wel veel meer vermogen tot nuance.

Dat heeft werkelijk helemaal NIETS te maken met haar mening over datgene wat Timmermans heeft gezegd.

Zorroo schreef op 06-07-2025 om 20:29:

[..]

Ik dacht altijd dat het een pseudoniem was inderdaad, 'rare eend'. Maar goed, de mans naam, daar kan hij niet veel aan doen denk ik. Zijn kijk op de politiek vind ik storender.

Dat vind je storender omdat hij iets anders zegt dan wat jij wil horen.

Ik vind het een wijs man, met een brede kennis van zaken.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 07:23:

[..]

Zeker, het is ook maar een intern grapje. Toevallig kwam het nu even langs hier, ik kon het niet laten om het te melden. Maar de man slaat altijd hele enge praat uit vinden wij.

Dat kon je uiteraard natuurlijk vanzelfsprekend niet laten om te melden. Dat zullen jouw 'wij-en' zeker met je eens zijn. Je hebt je plicht gedaan. 

Zorroo schreef op 06-07-2025 om 22:25:

[..]

Lale heeft veel meegemaakt maar is nog wel erg jong. Begrijpelijk dat zij daardoor nog een erge zwartwit-kijk op zaken heeft. Ik was vroeger ook veel meer rechttoe-rechtaan in mijn meningen. Ik vind haar boeken interessant maar ik hecht aan haar politieke ideeën toch minder gewicht. Van een persoon als Wierd D verwacht ik wel veel meer vermogen tot nuance.

Zo jong is ze niet. Dus haar ervaringen met moslims heet: zwart witte kijk hebben op....Dat wegkijken is bijna komisch als het niet dieptriest is.

Loeki72 schreef op 07-07-2025 om 08:06:

[..]

Er wordt helemaal niet bedoeld dat je Wilders stemt. Maar je vergeet dat de VVD-leiders regelmatig liegen en hebben gelogen. Het nareizen op nareizen verhaal waar het vorige kabinet op is gevallen is een aantoonbare leugen.
En het lijkt nu dat je dat niet erg vind, maar van een CDA’er wel.

Dat het kabinet daarop is gevallen is ook niet waar. Het speelde mee, maar dat was niet de reden dat het kabinet viel. Dat is aantoonbaar. En al vaker hier genoemd en artikel over geplaatst:

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/gevallen-kabinet-worstelde-al-jaar-met-asielcrisis-maar-meeste-kiezers-zijn-het-eens-instroom-moet-beperkt-worden-145398 

7 juli 2023 Gevallen kabinet worstelde al jaar met asielcrisis, maar meeste kiezers zijn het eens: instroom moet beperkt worden

.......

Deze week deden de vier regeringspartijen een ultieme poging om het eens te worden over de aanpak van migratie. Het leidde tot een crisissituatie over het al dan niet inperken van gezinshereniging en uiteindelijk de val van het kabinet.

........

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 08:27:

[..]

De Iron dome maakt dat Israël zich onkwetsbaar voelt en maakt het makkelijker om agressor te zijn. Zolang dit het geval blijft zal Israël niet open staan voor serieuze vredesonderhandelingen. En juist dat oorlog blijven voeren is heel erg voor de onschuldige Israëlische burgers. Ook zij zijn het slachtoffer van vergeldingsacties van de landen die Netanyahu aanvalt.

Wat wil je hiermee zeggen: " laten we ervoor zorgen dat Israël de dome niet meer kan gebruiken door geen onderdelen meer te leveren?

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 08:27:

[..]

Werkelijk. Probeer ook eens naar deskundigen te luisteren en niet alleen naar de versie van Piri en Timmermans.

Hamas wil alle Joden vernietigen, en met de motie van Piri en Timmermans word dat een makkie. Laat die premier van Israël oppakken en nooit meer vrij laten, maar ga niet onschuldige burgers voor de muur zetten zodat Hamas verder kan gaan daar waar het 7 oktober mee begon (want daar komt het wel op neer) namelijk het Joodse volk uitroeien.

En dan neem je het op voor de nieuwe GL/PvdA-partij die stembiljetten uitdeelde aan partijleden zodat de partijleden een keuze konden maken wie ze als partijleider zouden kiezen, MAAR waar het hokje voor Timmermans al voor hen was ingevuld. Ze konden op niemand anders stemmen.

Begin eens met naar anderen te luisteren:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8010611#8010611

PS:

https://www.parool.nl/nederland/onrust-in-pvda-oud-partijleiders-keren-zich-tegen-omstreden-raketschild-motie-van-gl-pvda~b8f46e03/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

.............

Piri’s motie riep donderdag juist op om helemaal geen Nederlandse wapens naar Israël te exporteren. Dat zou betekenen dat er ook geen onderdelen gebruikt mogen worden voor de Iron Dome, het Israëlische raketschild dat het land tegen inkomende raketten beschermt. Volgens Piri gebruikt de regering-Netanyahu de Iron Dome nu ook offensief. Zonder de veiligheidsparaplu, redeneert het GL-PvdA-Kamerlid, zou de Israëlische premier nooit hebben besloten tot aanvallen op Iran

Verworpen

De motie werd door een grote Kamermeerderheid verworpen, maar leidde donderdag tot ophef in de Tweede Kamer. Met name VVD, PVV, BBB en SGP reageerden furieus. Er werd gesproken van ‘een enorme draai’ van Piri die ‘een potentieel doodvonnis voor Israël’ zou betekenen. De woede uit de Kamer wordt gedeeld door een aantal PvdA’ers. Sommigen van hen zijn Joods.

............

Fleurtje_5 schreef op 07-07-2025 om 08:52:

[..]

Werkelijk. Probeer ook eens naar deskundigen te luisteren en niet alleen naar de versie van Piri en Timmermans.

Tja, stel dat Douwe Bob eerst zichzelf had onderwezen voordat hij van een podium stapt. Stel dat hij werkelijk zou weten waar hij het over heeft en weet wat het woord Zionisme betekent. Dan zouden de kinderen die hij in de steek liet zich nu een stuk beter voelen.                                                                    Je zou er bijna bewondering voor hebben hoe die propaganda zijn werk heeft gedaan en het van Zionisme iets smerigste heeft gemaakt. Net als al die andere propaganda waar mensen gek mee worden gemaakt. Maar doe vooral zo'n sjaal om je hoofd , Hamas is je dankbaar. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-07-2025 om 09:02 Topicstarter

We hebben de motie van GroenLinks-PvdA hier inmiddels uitentreuren besproken. Ik denk dat noch links, noch rechts, noch de middenstandpunten nog gaan bewegen als we dit nog een keer proberen. Dus misschien kunnen we het er over eens zijn dat we het er niet over eens zijn?  

Daglichtlamp schreef op 07-07-2025 om 09:02:

We hebben de motie van GroenLinks-PvdA hier inmiddels uitentreuren besproken. Ik denk dat noch links, noch rechts, noch de middenstandpunten nog gaan bewegen als we dit nog een keer proberen. Dus misschien kunnen we het er over eens zijn dat we het er niet over eens zijn?

Nee, het ging hier niet alleen over of we het eens of oneens zijn. Het ging hier over Timmermans en zijn uitspraken.

We hadden het hier over dat wat Wierd Duk vond van Links, en we hadden het ook over dat wat Lale Gül vertelde over de woorden van Timmermans. 

Alleen al vanwege die woorden van Timmermans (en Piri) vind ik het onbegrijpelijk dat er nog iemand is die op hem-en-zijn-hele-partij wil stemmen. Want die partijleden stonden minutenlang te applaudisseren vanwege dat walgelijke idee van Piri en Timmermans om de bescherming voor het volk in Israël weg te halen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.