Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zorroo schreef op 28-06-2025 om 19:09:

ik kom heel vaak op Scheveningen, het hele jaar door. En op normale dagen (dus los van die rellen, wat echt een schande was) is het daar prima toeven hoor. Zwaar overdreven en gekleurd, jouw verhaal.

Ik overdrijf niet,waarom zou ik. 

Koko67 schreef op 28-06-2025 om 19:14:

[..]

Ik overdrijf niet,waarom zou ik.

Het is blijkbaar hoe jij dingen interprereert met je in mijn ogen vooringenomen blik. Ik kan door mijn uitgebreide ervaring met Scheveningen getuigen dat het zwaar overdreven is. Ik vind de boulevard en de hele badplaats een gezellige plek en de mix van nationaliteiten en leeftijden beleef ik persoonlijk als een pré. Het is maar net wat je wilt zien. 

Als je je van tevoren bewust of onbewust al schrap zet bij het zien van een Marokkaan op een fatbike of een vrouw in een gewaad of hoofddoek, dan valt het je veel meer op dan wanneer je bij het waarnemen van dergelijke details neutraal bent en het je daarom niet opvalt en het dus niet onthoudt. 

Vergelijkbaar met dat je een bepaald hondenras of automerk eerder nooit zag, tot je er zelf één in je bezit hebt, dan zie je ze opeens vrijwel dagelijks en lijkt het net of het er veel meer zijn. 
Puur hoe je hersens werken. Welke associatie roept iets bij je op, negatief of positief. 

En als jou door bepaalde media dagelijks eenzijdig wordt voorgeschoteld hoeveel relschoppende Marokkanen/asielzoekers en moslims er wel niet zijn, dan ga je vanzelf diegenen bij voorbaat al wantrouwend bejegenen: 'O, daar heb je er vast zo één, hij voldoet aan alle kenmerken.' En je loopt er vanzelf met een grote boog omheen. Meestal onterecht. 

Miraval schreef op 28-06-2025 om 17:31:

[..]

Dus hoe je het ook wendt of keert, de meerderheid van de kiezers vindt nu eenmaal migratie (en dan met name asiel) een van de belangrijkste thema's. 

Ik beweer ook niet dat dat niet zo is, ik beweer dat het ze is aangepraat dat asielmigratie hét probleem is waar alles om draait en wat het ergste is in Nederland dat zou moeten worden aangepakt. (Vooral) Wilders heeft dat uiterst slim voor elkaar gekregen. En ik zeg ook dat er ook nog altijd miljoenen Nederlanders zijn die asiel niet het belangrijkste thema vinden. Nogmaals, dat gejammer over dat dingen niet benoemd worden of dat er niet geluisterd wordt naar mensen die tegen asielmigratie ageren terwijl er vrijwel niets anders op de agenda gestaan heeft en het hier op het forum ook de boventoon voert in diverse topics, daar kan ik echt helemaal niks mee. Het ligt zó ver van de werkelijkheid af. Je wordt er juist mee doodgegooid.

Miraval schreef op 28-06-2025 om 17:47:

[..]

Maar het is niet 1 migrant die iets verkeerds doet he? Het zijn "hele groepen" migranten. Dat is voor mij zoiets als FDF, hele groepen boeren die andere boeren een slechte naam geven. Of de XR demonstranten die alle klimaatideologen een slechte naam geven. Of Pro Palestijnse demonstranten die vernielingen aanrichten allemaal daarop op veroordelen. Op die relatief kleine groepen, die het verpesten voor anderen. Daar gaat het mij om.

En nu doe je wel iets wat best onder de gordel is, je vraagt mij naar een bepaald stukje tekst uit mijn bericht namelijk het aanspreken van mensen binnen je gemeenschapen de voorbeelden die ik daarbij benoemde waarin ik dat zou doen, en koppelt dit weer aan iets anders wat ik heb benoemd namelijk een al dan niet bestaand integratieprobleem. Waarop ik ook de antwoorden niet heb, noch oplossingen voor heb benoemd zover ik weet.

Ik dacht dat het allemaal één discussie was, maar blijkbaar zie jij het als los van elkaar staande posts? Ik bedoel het helemaal niet onder de gordel, voor mij kwam het over als één verhaal, één mening.

Je visie dat het kleine subgroepen zijn die het verpesten voor de rest daar ben ik het helemaal mee eens en deze voorbeelden die jij noemt vind ik heel goed en verhelderend in de discussie. Wat mij hierin heel erg stoort is als een hele groep ergens op aangesproken en in een kwaad daglicht gesteld wordt als een deel met toevallig hetzelfde beroep, afkomst, ideologie, etc. zicht misdraagt. Waarbij ik niet zozeer stel dat jij dat doet, jij hebt het niet over mensen met hoofddoeken op die je ziet lopen en dat de hele moslimcultuur verkeerd zou zijn. Anderen hier doen dat wel en daar heb ik het vooral over (dus als je je hierin aangesproken voelde, dat was niet mijn bedoeling). Ik vind het niet oké om alle boeren aan te spreken alsof het FDF aanhangers zijn, om alle klimaatideologen te vereenzelvigen met XR, om mensen die meedoen in een 'tegen de oorlog in Gaza' demonstratie te betichten van vernielen of antisemitisme (gebeurt ook vaak op dit forum), om asielzoekers of migranten in het algemeen steeds in één adem te noemen met een groep rellende Marokkanen of een paar procent die zich misdraagt (gebeurt héél vaak in bijv. het Ter Apel topic). De goedwillenden onder deze categorieën hebben in mijn ogen niets te maken met de uitwassen die toevallig onder dezelfde groep vallen, ze hoeven er van mij dus ook niet op aangesproken te worden en ik verwacht ook niet dat ze zelf de mensen met toevallig hetzelfde beroep, ideologie of afkomst die zich misdragen aan gaan spreken. Het rellen, het zich misdragen, dát is waar het fout gaat. Er is niks mis met boer, klimaatideoloog, demonstrant, asielzoeker, katholiek, Groninger, witte man, moslim, migrant, vrouw met een hoofddoek, asielzoeker of wat dan ook zijn, het gaat om hoe je je als mens gedraagt. Ik denk dat we dat ook gewoon eens zijn met elkaar. Waarom dan die behoefte om steeds zo'n categorie (en dan vooral één specifieke) te willen benoemen, ook nadat het al 100.000x gedaan is en het alleen maar tot vervreemding tussen verschillende groepen mensen leidt?

felija schreef op 28-06-2025 om 21:21:

Als je je van tevoren bewust of onbewust al schrap zet bij het zien van een Marokkaan op een fatbike of een vrouw in een gewaad of hoofddoek, dan valt het je veel meer op dan wanneer je bij het waarnemen van dergelijke details neutraal bent en het je daarom niet opvalt en het dus niet onthoudt.

Vergelijkbaar met dat je een bepaald hondenras of automerk eerder nooit zag, tot je er zelf één in je bezit hebt, dan zie je ze opeens vrijwel dagelijks en lijkt het net of het er veel meer zijn.
Puur hoe je hersens werken. Welke associatie roept iets bij je op, negatief of positief.

En als jou door bepaalde media dagelijks eenzijdig wordt voorgeschoteld hoeveel relschoppende Marokkanen/asielzoekers en moslims er wel niet zijn, dan ga je vanzelf diegenen bij voorbaat al wantrouwend bejegenen: 'O, daar heb je er vast zo één, hij voldoet aan alle kenmerken.' En je loopt er vanzelf met een grote boog omheen. Meestal onterecht.

2 dagen in de week werk ik voor en met mensen met hoofddoeken en hoewel ik weet dat ze hoofddoeken dragen is het een heel natuurlijk iets en let ik er niet bijzonder op. Als ik nu zou moeten vertellen welke hoofddoeken mijn leerlingen afgelopen week op hadden dan weet ik dat van 1 meisje.  Zij draagt altijd een witte hoofddoek. Van de andere meiden weet ik dat echt niet.  Daar heb ik allerlei kleuren bij gezien. Zwart blauw, lila, roze enzovoorts. 

Bakblik schreef op 28-06-2025 om 22:25:

[..]

2 dagen in de week werk ik voor en met mensen met hoofddoeken en hoewel ik weet dat ze hoofddoeken dragen is het een heel natuurlijk iets en let ik er niet bijzonder op. Als ik nu zou moeten vertellen welke hoofddoeken mijn leerlingen afgelopen week op hadden dan weet ik dat van 1 meisje. Zij draagt altijd een witte hoofddoek. Van de andere meiden weet ik dat echt niet. Daar heb ik allerlei kleuren bij gezien. Zwart blauw, lila, roze enzovoorts.

Het gaat hier over de Nederlandse politiek en niet over het promoten van de hoofddoek of je werk op het AZC. Open daar een topic over.

Maar nu je reactie er toch staat geef ik wel antwoord:

Ach.....een kind met een hoofddoek. Je weet de kleur van haar hoofddoek, weet je ook haar naam? Het is helemaal niet natuurlijk, jij bent er misschien vlug aan gewend, of je wilt niet zien dat een meisje nog maar een kind is. Net zoals een jongen van die leeftijd ook nog een kind is maar geen hoofddoek draagt. 

Je werkt er 'maar' twee dagen in de week en je ziet het niet meer? of je let er niet 'bijzonder' op? Woonde, werkte of kwam je voorheen in landen waar het verplicht is?

Fleurtje_5 schreef op 29-06-2025 om 03:03:

[..]

Het gaat hier over de Nederlandse politiek en niet over het promoten van de hoofddoek of je werk op het AZC. Open daar een topic over.

Ach.....een kind met een hoofddoek. Je weet de kleur van haar hoofddoek, weet je ook haar naam? Het is helemaal niet natuurlijk, jij bent er misschien vlug aan gewend, of je wilt niet zien dat een meisje nog maar een kind is. Net zoals een jongen van die leeftijd ook nog een kind is maar geen hoofddoek draagt.

Je werkt er 'maar' twee dagen in de week en je ziet het niet meer? of je let er niet 'bijzonder' op? Woonde, werkte of kwam je voorheen in landen waar het verplicht is?

Loop toch niet zo dom te kletsen Fleurtje!

Niemand “promoot” hier de hoofddoek, jij bent juist degene die zo geobsedeerd is door dit verschijnsel. Jij hebt er moeite mee, voelt je blijkbaar geïntimideerd door dames die er eentje dragen. 
Je weet telkens (ongeacht het topic) het onderwerp weer zo te draaien dat het uiteindelijk gaat over óf moslims óf een hoofddoek. Misschien moet je je eens afvragen waarom dat zo is. 

...Dubbel i.p.v. gewijzigd...

Ik werk ook met 'een hoofddoek'. Een schat van een vrouw, zij en haar gezin zijn genaturaliseerde Nederlanders. 

Haar Nederlands is vrijwel accentloos, terwijl een collega uit Italië, die hier al 25 jaar woont, nog steeds met een zwaar accent praat.

Dat neemt niet weg dat ik het jammer vind dat haar dochter op de basisschool ook al een hoofddoek draagt.

Fleurtje_5 schreef op 29-06-2025 om 03:03:

[..]

Ik ben gek dat ik nog op je reageer maar vooruit. 

Open lekker zelf een topic, wat ben jij geobsedeerd door de hoofddoek en je ziet er alleen maar slechte dingen in. 

Net als Poezenmeisje zie ik onder hoofddoek draagsters vrouwen en meisjes die onze taal beheersen en goed werk doen voor onze maatschappij. Hier in de regio ook veel Poolse arbeidsmigranten en die doen minder moeite om de taal te leren, iedereen spreekt Engels dus "ze redden zich hier prima".

Edit om 09.43:

Ik zie ook heus wel dat er vrouwen in Iran gedwongen worden om die hoofddoek te dragen en dwang zal hier ook gebeuren maar de meeste vrouwen waar ik vanaf begin jaren mee en voor gewerkt heb kozen zelf voor die hoofddoek uit volle overtuiging dat dat is wat ze moeten doen om een goede moslim te zijn. 

Rosanne Hertzberger vertrok uit de de Tweede Kamer, maar komt als Kamerlid weer terug in de Tweede Kamer namens NSC. En volgt partijgenoot Danielle Jansen op die minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is geworden.  Ze heeft politiek Den Haag vast gemist? Ze heeft hart voor het vak? Ze houd ervan om minister van gezondheidszorg te zijn? Ze mist haar partijgenoten? 

https://www.ad.nl/politiek/live-verkiezingen-opgestapte-rosanne-hertzberger-keert-toch-weer-terug-als-kamerlid-voor-nsc~ae75b012/ 27-06-2025

"Ze zegt dat ze terugkeert omdat NSC niet meer met de PVV in een coalitie zit"

Ze mag blij zijn dat NSC er überhaupt nog zit.

En waarom vertrok Rozanne Hertberger nou echt uit de Tweede Kamer? Uit solidariteit aan de opgestapte staatssecretaris Nora Achahbar (NSC)

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/nsc-kamerleden-zeedijk-en-hertzberger-stappen-op-hier-trek-ik-een-grens 19-11-2024 Een nieuwe dreun voor de imploderende partij van Pieter Omtzigt: Kamerleden Femke Zeedijk en Rosanne Hertzberger stappen op uit solidariteit met partijgenoot Nora Achahbar. De oud-staatssecretaris diende voor het weekend haar ontslag in na racistische, islamofobe opmerkingen binnen de ministerraad.

En waarom vertrok Femke Zeedijk (NSC): Femke Zeedijk zegt eveneens zich te storen aan "gebrek aan fatsoen".

En waarom vertrok Nora Achahbar uit de Kamer?: Nora Achahbar (42) moest er als staatssecretaris voor zorgen dat de slachtoffers van de toeslagenaffaire sneller werden geholpen. Maar ineens waren daar de rellen in Amsterdam. En in de discussie die volgde in het kabinet, voelde de NSC-bewindsvrouw zich niet langer senang. (aldus een bericht in het Parool van 15 november 2024)

Die discussie stond haar niet aan, ze voelde zich er niet senang bij, en daarom vertrok zij....en liet de slachtoffers van de Toeslagenaffaire achter zich. 

Waar was de solidariteit van Rozanne Hertberger naar de NSC die in een crisis raakte door het vertrek? En waar was de solidariteit van Herzberger en Nora naar de slachtoffers van de Toeslagenaffaire? En waar was de solidariteit aan de slachtoffers van de rellen door Amsterdam? 

Aan Femke Zeedijk wil ik zeggen: Opstappen en de boel in de steek laten vanwege verhitte discussie (over de Jodenjacht en de ernstige rellen in Amsterdam) vind ik dus een 'gebrek aan fatsoen'. 

En in onderstaand bericht van vier dagen later zegt Nora Achahbar:

https://nos.nl/artikel/2545158-oud-staatssecretaris-achahbar-ik-ben-niet-weggegaan-vanwege-racisme 19 november 2024
.............
Het is voor het eerst sinds haar aftreden dat Achahbar ingaat op vragen van de pers. Ze benadrukt nogmaals dat onder andere de polariserende omgangsvormen haar hebben bewogen te vertrekken. "Daarmee bedoel ik de felheid binnen de ministerraad maar met name ook wat bewindspersonen en Tweede Kamerleden naar buiten toe zeggen." Ze geeft opnieuw geen specifieke voorbeelden van de omgangsvormen.

Ze spreekt wel uitdrukkelijk tegen dat ze is gestopt vanwege racistische uitlatingen in het kabinet. "Ik lees bizarre uitspraken die niet kloppen. Ik ben niet weggegaan vanwege racisme. Het is beschadigend."

Achahbar weet niet, zegt ze, waardoor dit verhaal in de wereld is gekomen. "Ik heb geen idee wat daar gebeurd is.

.............

PS: Wat is de taak van Timmermans:

https://youtu.be/33QkOC2hWLY?si=kGetGJfaTzBmYeFq: zie en luister vanaf (de eerste 99 seconden van deze video) of vanaf minuut 1:03

Meteen protest tegen 'stoere' voorstellen voor woningbouw, zoals lagere plafonds

150 voorstellen om de woningbouw goedkoper te maken, wat kan leiden tot € 30.000,- per woning. Gaan o.a. lagere plafonds, andere isolatie, steilere trappen, kortere beroepsprocedures en andere geluidsnormen te koste van het woongenot? Hoogst waarschijnlijk wel, maar de mensen die dit verzinnen hoeven er niet in te wonen....
Het doet me denken aan de bezwaren van Mona Keijzer, die gingen tot aan de raad van state... Een zorgcomplex voor zwaar dementerende ouderen die wou ze niet voor haar deur, maar andere in een kwalitatief minder goede woning stoppen daar heeft ze blijkbaar geen probleem mee? 

Demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) wil regels versoepelen om woningbouw sneller en goedkoper te maken. Vrijwel iedereen is het daarmee eens, maar haar eerste voorstellen leiden al tot protest. Gaan lagere plafonds en steilere trappen niet ten koste van de woonkwaliteit?

Volgens de VEH geen garantie dat het loslaten van bepaalde kwaliteitseisen tot lagere woningprijzen zal leiden. "Misschien berekenen ontwikkelaars het uiteindelijk weer door in de grondprijs. We zijn ook bang dat dit een glijdende schaal wordt: steeds minder woonkwaliteit om de kosten nog verder te drukken."

Meteen protest tegen 'stoere' voorstellen voor woningbouw, zoals lagere plafonds | Economie | NU.nl

Concepteindrapport STOER | Publicatie | Home | Volkshuisvesting Nederland

Mona Keijzer (BB probeerde bouw zorgflat voor haar eigen deur te stoppen, gebruikte stikstofnorm als excuus
Aan huichelaars geen gebbbrek in het nieuwe ultrarechtse kabinet. Mona Keijzer, aankomend woonminister en vicepremier namens de BoerBedrogBeweging, bond samen met haar buren een procedure aan om een de bouw van een woonzorgcomplex voor hun eigen deur tegen te houden. Dat meldt de Gelderlander. Keijzer en co. zetten de klachtenprocedure door tot aan de Raad van State.
Mona Keijzer (BB probeerde bouw zorgflat voor haar eigen deur te stoppen, gebruikte stikstofnorm als excuus - Joop - BNNVARA

Wat ik ontzettend hypocriet vind en wat ik niet snap...Niemand wil nog met de PVV regeren...En Wilders werd en word gefileerd en uitgekotst op het forum, oa vanwege kritiek op de hoofddoek en overlastgevende asielzoekers in Ter Apel, maar waarom hoor ik hier geen ene letter kritiek over het besluit van zo'n Kamerlid als Kati Piri en Timmermans? 

Wie wil überhaupt met zo'n GL/PvdA-mensen gaan regeren?

https://youtu.be/wxSvRdtLrMA?si=YE-Omo2BxX1GPGZq 20 jun 2025: GroenLinks-PvdA wil een GEHEEL WAPENEMBARGO tegen Israël: "Ik zeg lidmaatschap PvdA op"

https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=y8nEMO0xim8MV_cY 9 dagen geleden: Fidan Ekiz fileert 'hallucinante' oproep Kati Piri

https://youtu.be/4GQNfHA9Lns?si=DFtNN800dbZhc8gn 7 dagen geledenOver motie Kati Piri | Frans Timmermans, Jaap de Hoop Scheffers, Sigrid Kaag | Buitenhof

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.