Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Schemerlampje
06-07-2025 om 19:02
Yumi schreef op 06-07-2025 om 18:29:
[..]
Nee dat was niet logisch, het CDA stemt tegen om een punt te maken dat er niet is. Aangezien de afspraak er al ligt om het strafbaar stellen hulp aan illegalen, niet in werking te laten treden.
Terwijl het CDA in de eerste kamer voor gaat stemmen zoals jij zelf schrijft, om 12.55u
Maar als je het niet in werking wilt laten treden, waarom zet je het er dan in?
Want straks komt er een andere regering, stel de PVV wordt erg groot, die kan dan zomaar zeggen dat die wet nu wel in werking treedt. Er was tenslotte een meerderheid voor?
Daglichtlamp
06-07-2025 om 19:12
Ik was het helemaal eens met de stemverklaring van Bikker:
Eerst voor verstrekkende amendementen stemmen en dan schrikken van de uitkomsten. En dan nu een boterzachte toezegging van de minister, terwijl de wettekst al door deze Kamer is vastgesteld. De ChristenUnie had heel graag voor deze wet gestemd, want ja, een rechtvaardig asielbeleid is keihard nodig om barmhartig te kunnen zijn, met snelle procedures en een noodventiel voor schrijnende situaties. Dat noodventiel werd weggestemd en in plaats daarvan kregen we een strafbaarstelling van de mensen die soep geven, van de vrijwilligers in kerken die illegalen zullen helpen op het moment dat zij in nood verkeren.
Voorzitter. Er waren ooit rechtsstatelijke vangrails. De coalitie ging er al naast rijden. Vandaag kunnen we constateren dat er wordt gekozen voor staatsrechtelijk spookrijden. De ChristenUnie zal daarom tegen deze wet stemmen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/104
Daglichtlamp
06-07-2025 om 19:23
Neweve schreef op 06-07-2025 om 17:35:
[..]
En goede woningen voor senioren zorgt ook weer voor doorstroom. Dan zijn er hopelijk weer meer gezinswoningen beschikbaar voor gezinnen.
En daarom is die andere wet over meer regie van de overheid op volkshuisvesting ook zo belangrijk. Helaas is ook die wet opgezadeld met een omstreden discriminerend amendement. Waardoor ook die wet vertraging op gaat lopen.
Zorroo
06-07-2025 om 19:32
Fleurtje_5 schreef op 06-07-2025 om 17:19:
[..]
Maar dan mag ik deze vast nog even herhalen.
Allang gezien. Heb niks met die man. Wat een ongenuanceerde kletspraat zeg.
Herfstappeltaart
06-07-2025 om 19:35
Zorroo schreef op 06-07-2025 om 19:32:
[..]
Ik vind hem ook verschrikkelijk. Wij noemen hem altijd Weird Duck.
felija
06-07-2025 om 19:36
Neweve schreef op 06-07-2025 om 17:35:
[..]
En goede woningen voor senioren zorgt ook weer voor doorstroom. Dan zijn er hopelijk weer meer gezinswoningen beschikbaar voor gezinnen.
Wat ik ook veel hoor, is dat senioren hun eengezinswoning al tijden hebben afbetaald en ze er enorm op zouden achteruitgaan financieel, wanneer ze naar een seniorenappartement verkassen. Dus veel meer betalen, maar veel minder ruimte. Geef ze geen ongelijk dat ze dan blijven zitten waar ze zitten.
felija
06-07-2025 om 19:36
Zorroo schreef op 06-07-2025 om 19:32:
[..]
Vreselijk inderdaad.
felija
06-07-2025 om 19:37
Herfstappeltaart schreef op 06-07-2025 om 19:35:
[..]
![]()
Daglichtlamp
06-07-2025 om 20:18
En inhoudelijk Fleurtje: Als ik commentaar heb op Wilders dan is dat vanwege wat hij zelf zegt of doet, of juist niet zegt of doet. Niet vanwege wat een heel erg linkse columnist over hem zegt. Zo vind ik ook dat je Timmermans zou moeten beoordelen op wat hij zelf zegt of doet, niet wat een of andere hele rechtse columnist van hem vindt.
Zorroo
06-07-2025 om 20:29
[..]
![]()
Ik dacht altijd dat het een pseudoniem was inderdaad, 'rare eend'. Maar goed, de mans naam, daar kan hij niet veel aan doen denk ik. Zijn kijk op de politiek vind ik storender.
Nicole123
06-07-2025 om 20:51
Yumi schreef op 06-07-2025 om 18:36:
[..]
Daar hebben we het al over gehad, er wordt niet gegokt men past dat onderdeel aan. Ik hou niet van het soort spelletjes, die hier gespeeld worden.
Laten ze dat onderdeel dan aanpassen vóórdat ze de wet aannemen. Waarom zou je het er überhaupt inzetten? Het met een 'ach daar gaan we nog wel naar kijken, het loopt vast wel los' hun handen in onschuld wassen, dát is spelletjes spelen. Er wordt wel degelijk gegokt, want er is geen enkele harde toezegging dat het onderdeel van medemensen helpen uit de wet gaat.
FaithfulDuck87
06-07-2025 om 20:52
Nicole123 schreef op 06-07-2025 om 20:51:
[..]
Laten ze dat onderdeel dan aanpassen vóórdat ze de wet aannemen. Waarom zou je het er überhaupt inzetten? Het met een 'ach daar gaan we nog wel naar kijken, het loopt vast wel los' hun handen in onschuld wassen, dát is spelletjes spelen. Er wordt wel degelijk gegokt, want er is geen enkele harde toezegging dat het onderdeel van medemensen helpen uit de wet gaat.
precies.
Fleurtje_5
06-07-2025 om 21:05
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 20:18:
En inhoudelijk Fleurtje: Als ik commentaar heb op Wilders dan is dat vanwege wat hij zelf zegt of doet, of juist niet zegt of doet. Niet vanwege wat een heel erg linkse columnist over hem zegt. Zo vind ik ook dat je Timmermans zou moeten beoordelen op wat hij zelf zegt of doet, niet wat een of andere hele rechtse columnist van hem vindt.
Maar daar heb ik het ook over. Lees effe overnieuw wat ik er over schreef.
Koko67
06-07-2025 om 21:07
[..]
![]()
En wat vind je wat Lale Gull zegt?
Schoondochter
06-07-2025 om 21:19
Nicole123 schreef op 06-07-2025 om 20:51:
[..]
Precies. Het is gewoon campagne voeren, maar dan per ongeluk met gevolgen.