Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
06-07-2025 om 17:19
Fleurtje_5 schreef op 05-07-2025 om 13:21:
Even wat anders.
https://youtu.be/U9it5bT2upk?si=5JQS2aE1aCY3wKz_ 3 jul 2025 'Links RADICALISEERT en is GEVAARLIJKER dan EXTREEMRECHTS'
Ik ben het meestal helemaal eens met Wierd. En ook in dit gesprek ben ik het met hem eens. En Lale Gul zegt hier ook heel goede dingen:
Opiniemaker Wierd Duk wil het hebben over de radicalisering van politiek links in het westen. Volgens hem toont de motie van Kati Piri aan dat partijen als GroenLinks-PvdA steeds radicaler worden. "Ze zijn zo zeker van hun eigen gelijk dat ze niet merken dat ze radicaliseren." Volgens hem is extreemlinks gevaarlijker dan extreemrechts – juist omdat deze partijen diep zijn doorgedrongen in publieke instituties.
Maar dan mag ik deze vast nog even herhalen.
Daglichtlamp
06-07-2025 om 17:23
Dat is al de derde keer, denk je niet dat als we daar op wilden reageren dat we dat niet al gedaan zouden hebben? Maar jij hebt je punt weer gemaakt.
Fleurtje_5
06-07-2025 om 17:23
Miraval schreef op 06-07-2025 om 16:34:
Ik heb Bontenbal dus bij VI gezien, en hij begon daar idd over het Geloof en zijn visie daarop, en dat vond ik wel mooi wat hij zei. Hij heeft natuurkunde gestudeerd en is eigenlijk een wetenschapper, en vanuit dat oogpunt is het lastig te "geloven" in een God, en toch wist hij dat voor mij mooi te brengen.
Ik heb ook niet veel met het geloof maar wel met iemand die integer is en staat voor zijn principes. En ik zou Bontenbal ook echt graag als premier zien. Ik denk dat hij dat heel goed kan. En op dit moment vind ik hem ook het meest geschikt.
Dat zeg je mooi.
Yumi
06-07-2025 om 17:25
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 12:55:
[..]
Het CDA is zichzelf gebleven. Ze hebben niet gestemd voor symboolwetgeving, die praktisch onuitvoerbaar is.
Ik hoop dat mensen dat zich herinneren als ze in het stemhokje staan. Als ze erover nadenken wie er premier zou moeten worden. Op dit moment zie ik noch Yesilgoz, noch Timmermans daar echt als een goede kandidaat voor.
Het CDA heeft al gevraagd om een novelle aan het kabinet, waarin dit deel van de wet gerepareerd wordt. Zodat het CDA in de Eerste Kamer voor kan stemmen.
Er was toch al afgesproken dat dit onderdeel strafbaar stellen van hulp niet werking te laten treden? En met de rest is merendeel van het CDA het eens.
Jij vindt het symbool wetgeving, die praktisch onuitvoerbaar is. Dat geldt op het moment door een tekort aan personeel, voor het merendeel van de wet. De politie heeft z'n handen vol en dat zal nog lang zo blijven.
Afgesproken is nu om dit onderdeel van de wet niet in werking te laten treden voordat de Raad van State advies heeft uitgebracht over vragen als: mag je iemand die illegaal in Nederland is nog een kop soep geven? En mag je die persoon nog helpen bij ziekte?
De verduidelijking geeft de Raad van State naar verwachting over een paar weken. Als blijkt dat de wet toch consequenties heeft voor de kopjes soep, vindt NSC dat die toch weer moet worden aangepast. "Wat mij betreft kan de uitkomst alleen zijn dat er geen straf komt op medemenselijkheid", zegt demissionair NSC-minister Van Hijum (Sociale Zaken).
Van Weel: 'Asielwetten verdienen geen schoonheidsprijs, maar het resultaat telt'
Fleurtje_5
06-07-2025 om 17:26
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 17:23:
Dat is al de derde keer, denk je niet dat als we daar op wilden reageren dat we dat niet al gedaan zouden hebben? Maar jij hebt je punt weer gemaakt.
Ik weet wel zeker dat jullie daar niet naar willen luisteren, kijken of op willen reageren. Een houding van "Kop in het zand en net doen alsof het niet bestaat".
Dat wat bv Lale Gul in dit fragment noemt over wat Timmermans heeft gezegd over die onschuldige mensen, dat is toch ontzettend eng. Wilders is om veeeeel milder uitgekotst door jullie.
felija
06-07-2025 om 17:30
Hier word ik niet echt vrolijk van: door de toenmende vergrijzing neemt de vraag naar seniorenwoningen enorm toe, echter komt dat door meerdere oorzaken nauwelijks van de grond:
Seniorenwoningen moeten markt uit slop trekken: 'Vergrijzing dé opgave' https://www.nu.nl/economie/6361356/seniorenwoningen-moeten-markt-uit-slop-trekken-vergrijzing-de-opgave.html
Neweve
06-07-2025 om 17:35
felija schreef op 06-07-2025 om 17:30:
Hier word ik niet echt vrolijk van: door de toenmende vergrijzing neemt de vraag naar seniorenwoningen enorm toe, echter komt dat door meerdere oorzaken nauwelijks van de grond:
Seniorenwoningen moeten markt uit slop trekken: 'Vergrijzing dé opgave' https://www.nu.nl/economie/6361356/seniorenwoningen-moeten-markt-uit-slop-trekken-vergrijzing-de-opgave.html
En goede woningen voor senioren zorgt ook weer voor doorstroom. Dan zijn er hopelijk weer meer gezinswoningen beschikbaar voor gezinnen.
Daglichtlamp
06-07-2025 om 17:38
Yumi schreef op 06-07-2025 om 17:25:
[..]Afgesproken is nu om dit onderdeel van de wet niet in werking te laten treden voordat de Raad van State advies heeft uitgebracht over vragen als: mag je iemand die illegaal in Nederland is nog een kop soep geven? En mag je die persoon nog helpen bij ziekte?
Wat dan ook het meest logisch geweest zou zijn is om de stemmingen uit te stellen, maar ja dat kwam electoraal niet goed over. Populisme dus. Ik ben bij dat het CDA daar niet aan mee doet.
Malibu2
06-07-2025 om 17:54
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 16:11:
[..]
Het Christen zijn is ook niet zo belangrijk voor het CDA. Je hoeft geen Christen te zijn om lid te worden of om voor het CDA op de lijst te staan. Overigens is Bontenbal zelf wel Christen en maakt daar ook geen geheim van.
Is Bontenbal christen? Hij gaf onlangs nog aan de tien geboden "aardige regels" te vinden om je aan te houden en hij zou zich nooit beroepen op de bijbel. Dat klinkt voor mij niet als een christen.
Ik ben christen en kan niet met een goed geweten op hem stemmen. Ik vind hem een huichelaar, en daar ben ik allergisch voor. Ik stem liever op een seculiere partij die uitdraagt waar ze voor staat.
Nu kun je zeggen: hij is maar 1 persoon in de partij, maar zoals je zelf ook al schrijft: het christen zijn is niet zo belangrijk voor het CDA. Dat kan, dat mag, dat is een keuze van een partij. Maar hernoem de partij dan alsjeblieft en doe niet meer alsof.
FaithfulDuck87
06-07-2025 om 17:59
De kerken lopen leeg, dus beter om wat minder het geloof voorop te stellen, als je invloed wilt hebben in een regering. Van mij mag het hele geloof uit de partijen, van alle kanten
Daglichtlamp
06-07-2025 om 18:05
Ik ben ooit inderdaad CU gaan stemmen omdat ik het CDA niet christelijk genoeg meer vond. In Bontenbal zie ik een politicus waar ik wel weer op zou kunnen stemmen.
Yumi
06-07-2025 om 18:29
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 17:38:
[..]
Wat dan ook het meest logisch geweest zou zijn is om de stemmingen uit te stellen, maar ja dat kwam electoraal niet goed over. Populisme dus. Ik ben bij dat het CDA daar niet aan mee doet.
Nee dat was niet logisch, het CDA stemt tegen om een punt te maken dat er niet is. Aangezien de afspraak er al ligt om het strafbaar stellen hulp aan illegalen, niet in werking te laten treden.
Terwijl het CDA in de eerste kamer voor gaat stemmen zoals jij zelf schrijft, om 12.55u
Daglichtlamp
06-07-2025 om 18:32
Yumi schreef op 06-07-2025 om 18:29:
[..]
Nee dat was niet logisch, het CDA stemt tegen om een punt te maken dat er niet is. Aangezien de afspraak er al ligt om het strafbaar stellen hulp aan illegalen, niet in werking te laten treden.
Terwijl ze in de eerste kamer voor gaan stemmen zoals jij zelf schrijft, om 12.55u
Alleen als er een novelle komt. Dat wordt nog lastig, komt daar een meerderheid voor in de Tweede Kamer? Ik vrees dat de VVD er op gokt dat OPNL wel voorstemt.
Staatsrechtelijk is wat het kabinet nu belooft onzin, een aangenomen wet is een aangenomen wet. Bontenbal snapt dat gelukkig wel.
Yumi
06-07-2025 om 18:36
Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 18:32:
[..]
Alleen als er een novelle komt. Dat wordt nog lastig, komt daar een meerderheid voor in de Tweede Kamer? Ik vrees dat de VVD er op gokt dat OPNL wel voorstemt.
Daar hebben we het al over gehad, er wordt niet gegokt men past dat onderdeel aan. Ik hou niet van het soort spelletjes, die hier gespeeld worden.
Daglichtlamp
06-07-2025 om 18:38
Yumi schreef op 06-07-2025 om 18:36:
[..]
Daar hebben we het al over gehad, er wordt niet gegokt men past dat onderdeel aan. Ik hou niet van dit soort spelletjes, die hier gespeeld worden.
De regering heeft nog niet toegezegd om dat onderdeel aan te passen (of ik moet het gemist hebben, maar volgens mij niet). Er ligt alleen een toezegging om als mosterd na de maaltijd de raad van state om advies te vragen.
Aanvulling: hier vind je de toezeggingen die Van Weel heeft gedaan: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z14234&did=2025D32316
En dan als de regering wel een novelle gaat maken dan zijn er volgens mij twee opties:
- met een novelle halen ze de hele strafbaarheid van illegaliteit uit de wet: dan komt de VVD slap over, dat willen ze denk ik niet. Een dergelijke novelle zou wel een meerderheid halen als de VVD voor stemt denk ik, omdat links vermoedelijk dan ook voor stemt.
- met een novelle wordt alleen de strafbaarheid van hulp aan illegalen uit de wet gehaald. Ik vermoed dat links dat niet ver genoeg vind gaan, en dat de PVV dat te ver vind gaan, dus een dergelijke novelle haalt dan geen meerderheid in de Tweede Kamer. Dus daar schiet je dan niets mee op. (Want PVV + de linkse partijen is meer dan 76 zetels).