Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 06-07-2025 om 11:22:

De laatste peiling van Maurice de Hond, van vandaag.
PVV 29 zetels
Gl/PvdA 28 zetels
CDA 21 zetels
VVD 20 zetels
JA21 10 zetels
D66 9 zetels
SP 7 zetels
NSC 0 zetels

Het is nog geen oktober natuurlijk maar er is wel iets aan het veranderen nu, vooral na afgelopen week de nieuwe asiel wetten en Douwe Bob.

https://www.maurice.nl/2025/07/06/vvd-daalt-verder-bij-eind-parlementaire-aar/

Vraag me af op hoeveel zetels het CDA had gestaan als ze niet tegen de asielwetten hadden gestemd. De strafbaarheidsstelling voor hulp aan illegalen zou toch nooit door zijn gegaan. Aangezien je bij de andere voorstellen van de nieuwe asielwetten ziet dat het merendeel van het CDA daar mee eens is. Waarschijnlijk hadden ze dan (nog) meer kiezers getrokken. 

Het CDA verliest met haar opstelling om niet in te stemmen met de asielwetten kiezers naar rechts, maar wint kiezers van links. Per saldo blijft het CDA gelijk staan op 21 zetels.
Het enige voorstel uit de asielwetten waar geen meerderheid voor is, is de strafbaarheidsstelling van hulp aan illegalen.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 08:34:

[..]

En dat laatste is goed geregeld voor de Oekraïners, die zitten bijna allemaal op vaste plekken, in elk geval in een vaste gemeente.

Ik dacht bijvoorbeeld aan de opvang op het schip de Silja in Rotterdam. Mensen, soms vreemden van elkaar, bij elkaar in een hut van 2 bij 3 meter. Dan blijft er gewoon heel weinig energie over voor ander dingen, voor solliciteren en zo. Maar goed daar zou ik dus best eens cijfers van willen zien. Leidt menswaardige opvang ook tot beter integratie, en meer mensen aan het werk?

Die stacaravans waar de Oekraïners in verblijven moeten ze delen met het aantal personen waar de caravans voor zijn bedoeld. Dus als een gezin bestaat uit 3 personen( moeder met 2 kinderen) maar je leeft in een 5 persoons caravan ,komen er 2 mensen bij. Dat zijn dan vreemden. Dus zo ideaal is het niet. Toch werken ze bijna allemaal en leren Nederlands.

PVV 29 zetels
Gl/PvdA 28 zetels
CDA 21 zetels
VVD 20 zetels
JA21 10 zetels
D66 9 zetels
SP 7 zetels
NSC 0 zetels

Het is nog geen oktober natuurlijk maar er is wel iets aan het veranderen nu, vooral na afgelopen week de nieuwe asiel wetten en Douwe Bob.

Ik snap werkelijk niet dat GL/PvdA nu nog op de tweede plek staat. Ongelooflijk. Zo fout. 

En NSC nul ??

Yumi schreef op 06-07-2025 om 11:45:

[..]

Vraag me af op hoeveel zetels het CDA had gestaan als ze niet tegen de asielwetten hadden gestemd. De strafbaarheidsstelling voor hulp aan illegalen zou toch nooit door zijn gegaan. Aangezien je bij de andere voorstellen van de nieuwe asielwetten ziet dat het merendeel van het CDA daar mee eens is. Waarschijnlijk hadden ze dan (nog) meer kiezers getrokken.

Het CDA verliest met haar opstelling om niet in te stemmen met de asielwetten kiezers naar rechts, maar wint kiezers van links. Per saldo blijft het CDA gelijk staan op 21 zetels.
Het enige voorstel uit de asielwetten waar geen meerderheid voor is, is de strafbaarheidsstelling van hulp aan illegalen.

Precies dit.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 08:34:

[..]

En dat laatste is goed geregeld voor de Oekraïners, die zitten bijna allemaal op vaste plekken, in elk geval in een vaste gemeente.

Ik dacht bijvoorbeeld aan de opvang op het schip de Silja in Rotterdam. Mensen, soms vreemden van elkaar, bij elkaar in een hut van 2 bij 3 meter. Dan blijft er gewoon heel weinig energie over voor ander dingen, voor solliciteren en zo. Maar goed daar zou ik dus best eens cijfers van willen zien. Leidt menswaardige opvang ook tot beter integratie, en meer mensen aan het werk?

Een tijdje geleden zag ik in een tv programma statushouders die op dit schip woonden. De verschillen waren groot, bracht de een zijn tijd hoofdzakelijk door al rokend aan de kade, was de ander zoveel mogelijk aan het werk, om aan de situatie te ontsnappen. Ik begrijp beide, als je eenmaal in die cirkel van lamlendigheid zit kom je er lastig uit. Terwijl elke dag naar je werk gaan en bezig zijn met je toekomst, je energie geeft. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-07-2025 om 12:55 Topicstarter

[..]

Het CDA is zichzelf gebleven. Ze hebben niet gestemd voor symboolwetgeving, die praktisch onuitvoerbaar is. 

Ik hoop dat mensen dat zich herinneren als ze in het stemhokje staan. Als ze erover nadenken wie er premier zou moeten worden. Op dit moment zie ik noch Yesilgoz, noch Timmermans daar echt als een goede kandidaat voor. 

Het CDA heeft al gevraagd om een novelle aan het kabinet, waarin dit deel van de wet gerepareerd wordt. Zodat het CDA in de Eerste Kamer voor kan stemmen. 

PVV 29 zetels
Gl/PvdA 28 zetels
CDA 21 zetels
VVD 20 zetels
JA21 10 zetels
D66 9 zetels
SP 7 zetels
NSC 0 zetels

De PPV heeft wat mij betreft nog veel te veel zetels. De BBB zie ik helemaal niet terug, daar ben ik niet rouwig om. Gl/ PvdA 28 zetels?!?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-07-2025 om 13:56 Topicstarter

Deze over de gewenste premier vond ik ook wel interessant, https://www.maurice.nl/2025/07/05/de-gewenste-premier-en-regering/
96 procent van de PVV stemmers wordt enthousiast als  Geert Wilders premier wordt, en 90 procent van de CDA stemmers denkt zo over Bontenbal, ook Timmermans scoort nog 87 procent onder zijn eigen aanhang.
Maar maar 75 procent van de mensen die nu aangeven op de VVD te willen stemmen worden enthousiast van Yesilgoz als premier.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2025 om 13:56:

Deze over de gewenste premier vond ik ook wel interessant, https://www.maurice.nl/2025/07/05/de-gewenste-premier-en-regering/
96 procent van de PVV stemmers wordt enthousiast als Geert Wilders premier wordt, en 90 procent van de CDA stemmers denkt zo over Bontenbal, ook Timmermans scoort nog 87 procent onder zijn eigen aanhang.
Maar maar 75 procent van de mensen die nu aangeven op de VVD te willen stemmen worden enthousiast van Yesilgoz als premier.

Ik zou het prima vinden als koning Willem-Alexander premier zou worden.  Juliana deed het, Beatrix deed het, zij stond fier rechtop terwijl menig kabinet viel. Willem-Alexander kan het ook. En dan heb je twee voor de prijs van één. En voor de koning gaan in het buitenland deuren wijder open dan voor een premier vermoed ik.

Allemaal 'Timmermans-aanhang' die hem de laatste tijd niet echt goed gevolgd hebben?

[..]

Het mooie van Bontenbal vind ik dat hij zich laat leiden door zijn principes, niet door wat lekker bekt voor 'het volk' of op hoeveel zetels hij komt als hij voor A of B kiest. Zo komt hij in ieder geval over op mij. 

Voor een wet stemmen die op papier heel heftig is omdat je denkt dat het in de praktijk vast wel los zal lopen vind ik heel eng en naïef. Misschien loopt het in de komende jaren nog wel los ermee, wie weet welke regering er in de toekomst opeens wel keihard op gaat handhaven en dan draai je hem niet zo makkelijk meer terug. Wetten die heftig en eng zijn moet je gewoon helemaal niet aannemen, of eerst zo omvormen dat het echt goed geregeld is en niet enkel als je ze met een korrel zout uitvoert. Ik geef het CDA groot gelijk dat ze op dit punt principieel zijn gebleven. 

Fleurtje_5 schreef op 06-07-2025 om 12:11:

[..]

Ik snap werkelijk niet dat GL/PvdA nu nog op de tweede plek staat. Ongelooflijk. Zo fout.

En NSC nul ??

Ik snap het juist heel goed en ben er erg blij mee. De grote groep (vrij stille) linkse kiezers wil heel graag wat anders na alle rechtse ellende van deze regering. 

Zorroo schreef op 06-07-2025 om 14:39:

[..]

Ik snap het juist heel goed en ben er erg blij mee. De grote groep (vrij stille) linkse kiezers wil heel graag wat anders na alle rechtse ellende van deze regering.

Nicole123 schreef op 06-07-2025 om 14:32:

[..]

Het mooie van Bontenbal vind ik dat hij zich laat leiden door zijn principes, niet door wat lekker bekt voor 'het volk' of op hoeveel zetels hij komt als hij voor A of B kiest. Zo komt hij in ieder geval over op mij.

Voor een wet stemmen die op papier heel heftig is omdat je denkt dat het in de praktijk vast wel los zal lopen vind ik heel eng en naïef. Misschien loopt het in de komende jaren nog wel los ermee, wie weet welke regering er in de toekomst opeens wel keihard op gaat handhaven en dan draai je hem niet zo makkelijk meer terug. Wetten die heftig en eng zijn moet je gewoon helemaal niet aannemen, of eerst zo omvormen dat het echt goed geregeld is en niet enkel als je ze met een korrel zout uitvoert. Ik geef het CDA groot gelijk dat ze op dit punt principieel zijn gebleven.

Integer dus, we zouden bijna vergeten wat dat is, na al dat geraaskal van de afgelopen periode. 

felija schreef op 06-07-2025 om 14:51:

[..]

Ik loop gezellig mee!

welkom.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.