Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zilver_gray schreef op 29-06-2025 om 06:41:

[..]

Loop toch niet zo dom te kletsen Fleurtje!

Niemand “promoot” hier de hoofddoek, jij bent juist degene die zo geobsedeerd is door dit verschijnsel. Jij hebt er moeite mee, voelt je blijkbaar geïntimideerd door dames die er eentje dragen.
Je weet telkens (ongeacht het topic) het onderwerp weer zo te draaien dat het uiteindelijk gaat over óf moslims óf een hoofddoek. Misschien moet je je eens afvragen waarom dat zo is.

En jij en 'je matties' weten het altijd weer zo te draaien dat het altijd aan de anderen ligt. Aan Koko werd geschreven: Zwaar overdreven en gekleurd, jouw verhaal. Aan Fleurtje schrijf je: Loop toch niet zo dom te kletsen Fleurtje!

Luister naar de wijze les die deze mooie dame geeft vanaf minuut 2:58:

https://youtu.be/rzwouBoeevw?si=Tmyw6Ef2e9pZrct_  Politica Darya Safai uit stevige kritiek op hoofddoek: 'Geen keuzevrijheid, maar sociale druk'

De Iraans-Belgische politica Darya Safai uit stevige kritiek op het dragen van een hoofddoek, omdat het "discrimineert en symbool staat voor het gebrek aan vrouwenrechten". Volgens haar is het dragen van een hoofddoek geen vorm van keuzevrijheid, maar een vorm van sociale druk. "Wie gaat ineens op een bepaalde leeftijd bedenken om een hoofddoek te dragen? Niemand gaat dat doen. Dat leer je als je opgroeit."

Fleurtje_5 schreef op 29-06-2025 om 19:41:

maar waarom hoor ik hier geen ene letter kritiek over het besluit van zo'n Kamerlid als Kati Piri en Timmermans?

Misschien omdat Israël zich dermate beestachtig misdraagt jegens de bevolking in Gaza dat veel mensen toch wel enig begrip hebben voor het standpunt? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-06-2025 om 20:10 Topicstarter

Volgens mij hebben we die motie hier vorige week uitgebreid besproken. Het is alleen maar herhaling van zetten om dat nu nog een keer te doen. Lees maar terug wat ik er eerder over heb gezegd. 

Daglichtlamp schreef op 29-06-2025 om 20:10:

Volgens mij hebben we die motie hier vorige week uitgebreid besproken. Het is alleen maar herhaling van zetten om dat nu nog een keer te doen. Lees maar terug wat ik er eerder over heb gezegd.

En dat ja. Ik heb trouwens hier wel kritiek gelezen en genuanceerde meningen, die beide kanten beschouwen. 

Wat ik ontzettend hypocriet vind en wat ik niet snap...Niemand wil nog met de PVV regeren...En Wilders werd en word gefileerd en uitgekotst op het forum, oa vanwege kritiek op de hoofddoek en overlastgevende asielzoekers in Ter Apel, maar waarom hoor ik hier geen ene letter kritiek over het besluit van zo'n Kamerlid als Kati Piri en Timmermans?

Wie wil überhaupt met zo'n GL/PvdA-mensen gaan regeren?

https://youtu.be/wxSvRdtLrMA?si=YE-Omo2BxX1GPGZq 20 jun 2025: GroenLinks-PvdA wil een GEHEEL WAPENEMBARGO tegen Israël: "Ik zeg lidmaatschap PvdA op"

https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=y8nEMO0xim8MV_cY 9 dagen geleden: Fidan Ekiz fileert 'hallucinante' oproep Kati Piri

https://youtu.be/4GQNfHA9Lns?si=DFtNN800dbZhc8gn 7 dagen geleden: Over motie Kati Piri | Frans Timmermans, Jaap de Hoop Scheffers, Sigrid Kaag | Buitenhof

Ja hoorc doe maar een beetje links bij al dat rechtse gedoe! Dan hebben we met kans op beleid dat goed is voor iedereen. Zuiver rechts wat we hadden tot vorige maand dat bereikt niks en wordt een puinhoop. 

En we hebben hier altijd coalities dus de plannen van links worden nooit 100 % uitgevoerd.

Wat ik ontzettend hypocriet vind en wat ik niet snap...Niemand wil nog met de PVV regeren...En Wilders werd en word gefileerd en uitgekotst op het forum, oa vanwege kritiek op de hoofddoek en overlastgevende asielzoekers in Ter Apel, maar waarom hoor ik hier geen ene letter kritiek over het besluit van zo'n Kamerlid als Kati Piri en Timmermans?

Wie wil überhaupt met zo'n GL/PvdA-mensen gaan regeren?

https://youtu.be/wxSvRdtLrMA?si=YE-Omo2BxX1GPGZq 20 jun 2025: GroenLinks-PvdA wil een GEHEEL WAPENEMBARGO tegen Israël: "Ik zeg lidmaatschap PvdA op"

https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=y8nEMO0xim8MV_cY 9 dagen geleden: Fidan Ekiz fileert 'hallucinante' oproep Kati Piri

https://youtu.be/4GQNfHA9Lns?si=DFtNN800dbZhc8gn 7 dagen geleden: Over motie Kati Piri | Frans Timmermans, Jaap de Hoop Scheffers, Sigrid Kaag | Buitenhof

Wilders zijn partij heeft het afgelopen coalitie keihard laten afweten. Pvda/GL heeft nog nooit geregeerd. Als die partij groot wordt dan verdient die partij een plaats in de nieuwe komende coalitie vind ik. Ik denk wel dat de politici van die partij wat professioneler zijn dan de politici van de PVV. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-06-2025 om 21:04 Topicstarter

Yumi schreef op 29-06-2025 om 11:35:

Meteen protest tegen 'stoere' voorstellen voor woningbouw, zoals lagere plafonds

150 voorstellen om de woningbouw goedkoper te maken, wat kan leiden tot € 30.000,- per woning. Gaan o.a. lagere plafonds, andere isolatie, steilere trappen, kortere beroepsprocedures en andere geluidsnormen te koste van het woongenot? Hoogst waarschijnlijk wel, maar de mensen die dit verzinnen hoeven er niet in te wonen....

Huizen bouw je voor de langere termijn. Daarom zijn eisen aan kwaliteit belangrijk, je doet het niet opnieuw over een paar jaar.

Een tijd terug was er een periode dat woningen zonder buitenruimte werden opgeleverd, achteraf zijn we daar ook niet blij mee. Maar die woningen staan er nog, en zeker de sociale huurwoningen worden niet aangepast met alsnog een balkon. 
https://www.nul20.nl/dossiers/balkon-terug

Fleurtje_5 schreef op 29-06-2025 om 19:52:

[..]

En jij en 'je matties' weten het altijd weer zo te draaien dat het altijd aan de anderen ligt. Aan Koko werd geschreven: Zwaar overdreven en gekleurd, jouw verhaal. Aan Fleurtje schrijf je: Loop toch niet zo dom te kletsen Fleurtje!

Luister naar de wijze les die deze mooie dame geeft vanaf minuut 2:58:

https://youtu.be/rzwouBoeevw?si=Tmyw6Ef2e9pZrct_ Politica Darya Safai uit stevige kritiek op hoofddoek: 'Geen keuzevrijheid, maar sociale druk'

De Iraans-Belgische politica Darya Safai uit stevige kritiek op het dragen van een hoofddoek, omdat het "discrimineert en symbool staat voor het gebrek aan vrouwenrechten". Volgens haar is het dragen van een hoofddoek geen vorm van keuzevrijheid, maar een vorm van sociale druk. "Wie gaat ineens op een bepaalde leeftijd bedenken om een hoofddoek te dragen? Niemand gaat dat doen. Dat leer je als je opgroeit."

Wie weet heb je gelijk hoor over de redenen om een hoofddoek te dragen, maar wie zijn wij om hen te veroordelen. Andere cultuur, andere gebruiken, andere denkwijzes. Dat die cultuur moeilijker strookt met de onze dan een cultuur uit bijvoorbeeld een Europees land daar ben ik het helemaal mee eens. Niet handig om daar dan te veel van binnen te halen. Dat gaat botsen, hoe lief een groot deel van die groep dan ook kan zijn. 

Maar goed, er zijn denk ik meer en grotere problemen in Nederland dan overlast veroorzakende asielzoekers en andere buitenlanders wat echter zeker niet betekent dat er niets aan moet worden gedaan en dat het beestje niet bij de naam mag worden genoemd. Het leeft bij veel mensen.  

Jorni schreef op 29-06-2025 om 20:59:

[..]

Wilders zijn partij heeft het afgelopen coalitie keihard laten afweten. Pvda/GL heeft nog nooit geregeerd. Als die partij groot wordt dan verdient die partij een plaats in de nieuwe komende coalitie vind ik. Ik denk wel dat de politici van die partij wat professioneler zijn dan de politici van de PVV.

Mooi voorbeeld, deze post: hoe links en rechts prima zouden kunnen samenwerken in een nieuw gekozen kabinet, zolang het maar niet te rechts (hebben we gezien: leidt nergens toe) en te links wordt. Een middenkabinet is een goede afspiegeling van de kiezers (denk ik). Het lijkt mij een weldaad, zeg ik als overwegend linkse stemmer. Kom maar door!

Jorni schreef op 29-06-2025 om 20:59:

[..]

De PvdA heeft natuurlijk wel al in diverse regeringen gezeten, GroenLinks mog nooit. En deze samenstelling ook niet, maar die bestaat natuurlijk nog niet zo lang.

Wel eens met je 1e zin overigens. En ik vind het onbegrijpelijk dat de PVV nog steeds als grootste partij in de peilingen staat. Nou ja, onbegrijpelijk ook weer niet echt, de enige reden daarvoor is hun standpunt mbt migratie, en dat trekt dus veel kiezers.

Maar goed, daar hebben ze niks aan want de kans om te regeren is wel echt verkeken. Dus is hij straks de grootste in de oppositie, waar hij klaarblijkelijk ook gewoon hoort te zitten.

Ik ben wel erg benieuwd wat de verkiezingen gaan doen in oktober. Het kan nog steeds alle kanten op natuurlijk. 

Daglichtlamp schreef op 29-06-2025 om 21:04:

[..]

Huizen bouw je voor de langere termijn. Daarom zijn eisen aan kwaliteit belangrijk, je doet het niet opnieuw over een paar jaar.

Een tijd terug was er een periode dat woningen zonder buitenruimte werden opgeleverd, achteraf zijn we daar ook niet blij mee. Maar die woningen staan er nog, en zeker de sociale huurwoningen worden niet aangepast met alsnog een balkon.
https://www.nul20.nl/dossiers/balkon-terug

Klopt, kwaliteitseisen voor wonen zijn belangrijk, vandaar dat ik niet begrijp dat Stoer met 150 punten komt om die te versoepelen. Wat stelt een kostenbesparing van € 30.000,- voor op woningen die tig jaar mee gaan?

Op elk gebied wil men de regels te versoepelen, ook voor die buitenruimte ...daarnaast geluidsisolatie, bouwen in de buurt van Schiphol, het spoor, gevaarlijke stoffen, grenswaardes bij bodemonderzoek, Flora en Fauna...

Zeer verontrustend wat mij betreft en dit is nog maar een kleine opsomming.

Concepteindrapport STOER | Publicatie | Home | Volkshuisvesting Nederland

felija schreef op 29-06-2025 om 22:38:

[..]

Mooi voorbeeld, deze post: hoe links en rechts prima zouden kunnen samenwerken in een nieuw gekozen kabinet, zolang het maar niet te rechts (hebben we gezien: leidt nergens toe) en te links wordt. Een middenkabinet is een goede afspiegeling van de kiezers (denk ik). Het lijkt mij een weldaad, zeg ik als overwegend linkse stemmer. Kom maar door!

Nou ja een echt links kabinet hebben wij al echt heel erg lang niet meer gehad. Dat is heel veel jaar geleden. Wie weet zou zo'n kabinet het juist heel goed doen. Dat weten we nu niet. Ik denk alleen dat dat niet realistisch is gezien de vele rechtste stemmers in Nederland. Een middenkabinet is dan het meeste haalbaar. Ik denk dat dat het ook wel gaat worden. Ik denk dat ook veel mensen op CDA VVD en Pvda/GL gaan stemmen. 

Miraval schreef op 29-06-2025 om 23:16:

[..]

De PvdA heeft natuurlijk wel al in diverse regeringen gezeten, GroenLinks mog nooit. En deze samenstelling ook niet, maar die bestaat natuurlijk nog niet zo lang.

Wel eens met je 1e zin overigens. En ik vind het onbegrijpelijk dat de PVV nog steeds als grootste partij in de peilingen staat. Nou ja, onbegrijpelijk ook weer niet echt, de enige reden daarvoor is hun standpunt mbt migratie, en dat trekt dus veel kiezers.

Maar goed, daar hebben ze niks aan want de kans om te regeren is wel echt verkeken. Dus is hij straks de grootste in de oppositie, waar hij klaarblijkelijk ook gewoon hoort te zitten.

Ik ben wel erg benieuwd wat de verkiezingen gaan doen in oktober. Het kan nog steeds alle kanten op natuurlijk.

Ik doelde inderdaad op die partij in deze nieuwe samenstelling  maar goed ook de Pvda heeft al lang niet meer geregeerd. Ik denk dat ze best kans maken om de grootste partij te worden en ik vind dat ze ook best veel goede standpunten hebben waar best veel mensen het mee eens zouden kunnen zijn. Ze moeten er alleen voor zorgen dat dat ook goed overkomt bij mensen en de nadruk leggen op juist de onderwerpen die het meest leven bij de mensen en waarop zij denken goed te kunnen gaan leveren zonder onhaalbare dingen te gaan beloven aan kiezers. 

Ik vind het ook gek dat de PVV nog steeds het grootste is in de peilingen overigens. Ik denk wel dat de volgende keer best veel PVV stemmers de volgende keer thuis zouden kunnen blijven als PVV geen kans maakt op regeringsdeelname. Andere partijen zullen ook een goede campagne moeten gaan voeren. Zo kunnen ze nog wat stemmers wegtrekken die op dit moment eigenlijk op de PVV zouden willen gaan stemmen. Alles kan. Ik ben ook benieuwd wat de andere partijen van afgelopen verkiezingen hebben geleerd en of ze hun verkiezingscampagne daarop op de juiste manier aan gaan passen.  

-knip-

Poezenmeisje schreef op 30-06-2025 om 00:41:

- quote verwijderd -

Groenlinks is ook niet mijn partij, maar als die partij samen met de Pvda heel groot gaat worden verdient die partij een plek in de coalitie vind ik. Als Pvda niet samen was gegaan met GL zou ik daar misschien op stemmen. Nu wordt het een andere linkse partij waar ik op ga stemmen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.