Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Koko67
27-06-2025 om 15:53
Bakblik schreef op 27-06-2025 om 15:22:
[..]
Het percentage moslims in Nederland is al jaren ongeveer 5 %. Tussen 2012 en 2022 is het percentage van 4.5 naar 5.5 gestegen ja er komen er steeds meer maar dat gaat niet echt hard.
Aan dat massaal ziek melden als er een themaweek is over iets daar moet wat aan gedaan worden. Als je niet ziek bent moet je er gewoon zijn. Als je er niet bij wilt zijn moet je verlof aanvragen op religieuze gronden en dan kan het zijn dat je dat niet krijgt.
De directeur van de basisschool van mijn kinderen was daar altijd heel fel op. Prima dat jehova's niet bij het winterfeest willen zijn vanwege de aanwezigheid van een kerstboom maar dan wel via de officiële weg. Bij te vaak ongeoorloofde afwezigheid moest de lpa ingeschakeld worden. Dit werd ieder jaar duidelijk gecommuniceerd bij de start van het jaar. Wedden dat ouders dan ineens niet meer ziekmelden!
Daar kun je weinig aan doen. We schakelden altijd leerplicht in. Maar die maakte een rapportje en ging heel soms eens kijken . Maar het schoot niks op. Elk jaar was het raak. Dus leuk dat de directeur er fel op was , maar ook hij zal weinig hebben kunnen uitrichten. ( leuk voorbeeld trouwens van die jehova's) Alles om maar geen moslims te noemen.
felija
27-06-2025 om 16:32
Friezinnetje schreef op 27-06-2025 om 13:59:
[..]
Dat zijn niet alleen de moslims die daar moeite mee hebben. De tolerantie in heel Nederland loopt daar voor terug, mss moeten ze daar les in gaan geven.
Inderdaad. Nederlanders worden steeds minder tolerant, we verhufteren zelfs, maar blijf vooral met een beschuldigende vinger naar moslims wijzen.
Veel jongens zijn geïnteresseerd in de denkbeelden van Andrew Tate, westerlingen worden steeds conservatiever, ook richting bijvoorbeeld transgenders.
BeesAreCool
27-06-2025 om 17:07
Nicole123 schreef op 27-06-2025 om 13:14:
[..]
Mijn huis staat middenin een gebied met relatief veel moslims en mensen met een migratie achtergrond, als je het vergelijkt met de rest van Nederland. Juist daardoor heb ik er geen enkel probleem mee om mensen met een hoofddoek of een andere afkomst of geloof tegen te komen. Ik ben het gewend en het overgrote deel van deze mensen is gewoon aardig en vriendelijk, een klein deel niet. Het zijn net mensen... Wat boeit het mij nou wat iemand anders voor kleding draagt en of mijn tandartsassistente, mijn collega of iemand die ik op straat tegenkom van Marokkaanse afkomst is, een 2e generatie Surinamer of een regelrechte afstammeling van de Friezen en Bataven?
Zelfde en ik woon hier liever dan in een kleinere plaats waar iedereen zich met elkaar bemoeit en over elkaar roddelt.
Vergeleken met vroeger, wordt er hier veel meer Nederlands gesproken door mensen met bijvoorbeeld een Marokkaanse achtergrond en worden de werk ambities ook steeds hoger, juist ook van de vrouwen.
Bakblik
27-06-2025 om 17:29
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 15:53:
[..]
Daar kun je weinig aan doen. We schakelden altijd leerplicht in. Maar die maakte een rapportje en ging heel soms eens kijken . Maar het schoot niks op. Elk jaar was het raak. Dus leuk dat de directeur er fel op was , maar ook hij zal weinig hebben kunnen uitrichten. ( leuk voorbeeld trouwens van die jehova's) Alles om maar geen moslims te noemen.
Nee die hoefde ik niet te noemen die waren er gewoon wel. Met respect voor de andere noemen en waarden mogen zijn gewoon meevieren wat anderen te vieren hebben.
Miraval
27-06-2025 om 17:31
Natuurlijk zijn de meeste moslims tolerant. Evenals de meeste witte Nederlanders tolerant zijn. Alleen dat is de "middenmoot" en die hoor je niet of nauwelijks. Die leven hun leven en laten anderen met rust. Gelukkig maar.
Echter moeten "we" niet wegkijken voor de problemen die er zijn met oa moslimjongeren of jongeren met een migratieachtergrond uit Noord-Afrika, dat is wellicht een betere omschrijving. Kijk eens naar de beelden van de rellen in Scheveningen in mei, beelden van een kermis in Hoogland ook in mei dit jaar, de rellen bij de Mediamarkt in Rotterdam eind 2024, de jongeren op fatbikes die mensen bespugen in Amsterdam, de voetbalrellen wanneer Marokko een wedstrijd wint op het WK. Dit zijn geen kleine incidenten meer natuurlijk, en dat moet je kunnen benoemen zonder direct een islamofoob of xenofoob te zijn of worden genoemd.
En het zijn niet alleen de massale rellen en vechtpartijen, maar ook de straatintimidatie. Het nasissen en naroepen van vrouwen, de vechtpartijen waarbij extreem geweld niet wordt geschuwd, steekpartijen op een festival met dodelijke slachtoffers.
Natuurlijk, dit gebeurd ook onder witte Nederlandse jongeren. Maar toch niet op zo'n schaal, en dan staat (terecht) ook heel Nederland op zijn kop, kijk maar naar Katwijk. En dat is zover ik weet het enige voorbeeld wat ik kan benoemen waar vnml witte Nederlandse jongeren doelbewust de confrontatie aangingen met Pro Palestijnse aanhangers. Er zijn ook helaas geboeg voorbeelden waar Pro Palestijnse aanhangers vernielingen pleegden en de openbare orde verstoorden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat "we" hier iets aan moeten doen voordat het vokledig uit de hand loopt, zoals bijvoorbeeld in Zweden waar hele wijken onveilig zijn en waar straatbendes alles hebben overgenomen. Sterker nog, die zijn hier schijnbaar ook al actief middels schietpartij in Oosterhout. En ook dit zijn mensen met een migratieachtergrond.
Ik heb weinig zin om straks in een soort Ghetto te moeten leven, waar jongeren de dienst uitmaken en de meerderheid zwijgt of niets durft te doen. Alleen maar uit angst om nu het probleem te benoemen en dit ook daadwerkelijk aan te pakken dmv meer politie, meer consequenties voor ouders/opvoeders, verplichte integratie cursussen, voorlichting op scholen, toezicht op weekendscholen of religieuze instellingen. De tijd van wegkijken en niet benoemen is wat mij betreft voorbij, ik zie heel veel tijdens mijn werk en ik hoor heel veel tijdens mijn werk, en ik zie echt wel dat de provlemen onder de groep jongeren met een migratieachtergrond groter zijn dan onder autochtone jongeren. En dan moeten we ons afvragen hoe komt dit???? En wat kunnen we eraan doen?
Yumi
27-06-2025 om 17:53
bieb1963 schreef op 27-06-2025 om 15:42:
[..]
Dat is de toon die toen is gezet en daar is niets aan veranderd
Misschien die oude koeien voortaan op stal laten en met iets actueels komen?
Nicole123
27-06-2025 om 18:32
Miraval schreef op 27-06-2025 om 17:31:Echter moeten "we" niet wegkijken voor de problemen die er zijn met oa moslimjongeren of jongeren met een migratieachtergrond uit Noord-Afrika, dat is wellicht een betere omschrijving. Kijk eens naar de beelden van de rellen in Scheveningen in mei, beelden van een kermis in Hoogland ook in mei dit jaar, de rellen bij de Mediamarkt in Rotterdam eind 2024, de jongeren op fatbikes die mensen bespugen in Amsterdam, de voetbalrellen wanneer Marokko een wedstrijd wint op het WK. Dit zijn geen kleine incidenten meer natuurlijk, en dat moet je kunnen benoemen zonder direct een islamofoob of xenofoob te zijn of worden genoemd.
Natuurlijk moet je niet wegkijken voor dit soort problemen, maar wie doet dat dan? Wie wordt er islamofoob of xenofoob genoemd als hij enkel benoemt dat de zaken die jij benoemt een flink probleem zijn? Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van dat betichten dat mensen weg zouden kijken als ze een andere visie hebben op bepaalde problematiek. Het is enorm valse framing die mensen als Wilders de wereld in geholpen hebben, die eindeloos rondzingt en mensen zoals jij die het op zich helemaal goed bedoelen doordat ze het zo vaak horen en lezen gaan geloven en zelf ook weer herhalen.
De vraag gaat helemaal niet over wel of niet wegkijken, want iedereen vindt geweld een probleem. De vraag is: hoe kijk je tegen dit soort problemen aan? Frame je het als een moslim-probleem of als een geweld-probleem? (Of een mannen-probleem of een jongeren-van-tegenwoordig probleem, je kunt heel veel kanten op.) Je noemt bijv ook de rellen in Scheveningen, maar dat waren voornamelijk Antillianen toch? Geen moslims dacht ik. Dit type geweld moet zeer zeker aangepakt worden, maar het framen als een soort algemeen moslim-probleen en gaan ageren over moslims die in bepaalde kleding op straat lopen of een veranderd straatbeeld ten opzichte van 50 jaar geleden, zoals in de afgelopen pagina's hier, lost daar echt helemaal niets aan op. Sterker nog, het maakt alleen maar meer een wij-tegen-zij verhaal ervan waarbij je een enorme groep van goedwillende nette mensen in de 'jullie zijn slecht' hoek zet. Waarbij je iemand die met een hoofddoek over straat loopt in één adem noemt met een geweldpleger, alsof dat beide een probleem en zelfs hetzelfde probleem is. Daarmee worden kloven groter, integratie minder en problemen alleen maar erger.
Fleurtje_5
27-06-2025 om 19:34
bieb1963 schreef op 27-06-2025 om 13:48:
[..]
Nee natuurlijk is dat niet zo. Maar als je gaat scanderen met ‘minder Marokkanen’ en praat over kopvoddentaks, dan zet je wel doelbewust een groot deel van de bevolking te kijk. Dat helpt niet bepaald tolerantie.
Ligt dat echt aan de tolerantie? Is die tolerantie niet teveel eenrichtingsverkeer?
Gisteren heb ik op dit topic een artikel geplaatst. Dat artikel is tien jaar geleden geschreven door Afshin Ellian en heeft de titel:
Schokkend hoeveel westerse moslims fundamentalisme steunen.
Het is een onaangename waarheid: talloze moslims die profiteren van de westerse welvaart keren zich later tegen seculiere wetten.
Zie het artikel in onderstaand bericht:
...................
Homo’s, andersdenkenden en Joden zullen ook de komende tijd moeten leven onder de dreiging van het islamisme.
Homofoob
Dat blijkt ook uit deze cijfers. De homofobe, antisemitische en vrijheidsvijandige houding van deze grote groep van moslims zal in de toekomst niet veranderen, omdat deze groep deze houding aan de komende generatie gaat doorgeven. Het geloof geef je immers door.
.................
Fleurtje_5
27-06-2025 om 19:37
Yumi schreef op 27-06-2025 om 14:03:
[..]
.............
Iets met oude koeien en zo... Ik denk maar zo, er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan
Wat zeg je dit mooi.
Loeki72
27-06-2025 om 20:29
Friezinnetje schreef op 27-06-2025 om 15:24:
[..]
ik heb het niet alleen over de scholen. In heel Nederland, is er steeds meer moeite met homo's, transgenders ed.
Ik heb het idee dat dat meer een rechts dingetje is dan perse een moslim ding. Kijk maar naar reacties van de Henken en Ingrids uit Nederland op alle zogenaamde woke dingen.
Daglichtlamp
27-06-2025 om 21:00
Kijk maar wat er deze week gebeurde in de Kamer, een wet betrekking hebbende op rechten voor transgenders werd op verzoek van de SGP toch niet controversieel verklaard.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z13043&did=2025D29535 Niet omdat de Kamer deze wet nog wil behandelen, maar omdat de Kamer wil dat de regering deze wet intrekt. Als de wet controversieel verklaard was, dan had een volgende regering daarover nog kunnen besluiten. In Nederland valt steeds meer draagvlak weg voor gelijke behandeling van de lhbti gemeenschap. Dat kun je niet alleen wijten aan de moslimgemeenschap.
Nicole123
27-06-2025 om 21:05
Loeki72 schreef op 27-06-2025 om 20:29:
[..]
Ik heb het idee dat dat meer een rechts dingetje is dan perse een moslim ding. Kijk maar naar reacties van de Henken en Ingrids uit Nederland op alle zogenaamde woke dingen.
Het is zowel een conservatief-rechts ding als een moslim ding. De PVV, FvD, SGP en DENK zitten in hun LHBTI aversie heel dicht tegen elkaar aan. Zie de huidige situatie in Hongarije, waar Orbán de Pride verboden heeft. Orbán, de grote vriend en het grote voorbeeld van Wilders. De 'arme homo's en transgenders die slachtoffer zijn' worden door conservatief-rechts er enkel bijgehaald wanneer ze het in één adem kunnen noemen met moslims die ze erop kunnen aanvallen. Daarbuiten komen ze niet voor de LHBTI gemeenschap op maar strijden ze zelf net zo hard tegen LHBTI rechten als de moslims die ze verguizen.
(NB Met conservatief-rechts bedoel ik, en volgens mij Loeki ook niet, het liberale rechts van bijv. de VVD, maar het conservatieve rechts van bijv PVV, SGP en FvD).
felija
27-06-2025 om 21:06
Volgens mij is alles wat zeer (radicaal) rechts/moslim/christen is antiwoke en aartsconservatief. Dat is politiek gezien respectievelijk terug te vinden in PVV/Denk/SGP.
De westerse radicaalrechtse variant is anti-woke, anti-buitenlanders en pro eigen cultuur eerst.
Net zoals radicale moslims geen andere culturen dulden dan die van hen en niks moeten hebben van LHBTIQ.
Eigenlijk is het één pot nat en toch moet radicaalrechts niks hebben van alles wat naar moslim riekt. Frappant wel.
bieb1963
27-06-2025 om 21:45
Yumi schreef op 27-06-2025 om 17:53:
[..]
Misschien die oude koeien voortaan op stal laten en met iets actueels komen?
Want? Wilders is van gedachten veranderd?
Ik begrijp je reactie niet zo goed. Natuurlijk zijn die 2 uitspraken al van een tijd terug. Maar er is in zijn houding daarin toch helemaal niets veranderd. Het is helemaal prima dat hij de problemen met bijv Marokkaanse jongeren aan de kaak stelt en ook negatieve invloeden van de Islam (overigens, laten we het ook dan even hebben over de negatieve invloeden van het Christendom…), maar als je dat op DIE manier doet, dan heb je een toon gezet, die nog steeds voort duurt. En het allerbelangrijkste: totaal niet helpend is. Integendeel zou ik zelfs zeggen.
Zilver_gray
27-06-2025 om 21:48
felija schreef op 27-06-2025 om 21:06:
Volgens mij is alles wat zeer (radicaal) rechts/moslim/christen is antiwoke en aartsconservatief. Dat is politiek gezien respectievelijk terug te vinden in PVV/Denk/SGP.
De westerse radicaalrechtse variant is anti-woke, anti-buitenlanders en pro eigen cultuur eerst.
Net zoals radicale moslims geen andere culturen dulden dan die van hen en niks moeten hebben van LHBTIQ.
Eigenlijk is het één pot nat en toch moet radicaalrechts niks hebben van alles wat naar moslim riekt. Frappant wel.
Het enige verschil is dat radicaal rechts pretendeert van joden en LHBTQ te houden als ze dat tegen moslims kunnen gebruiken.