Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 12-06-2025 om 06:24:

[..]

Ja maar de meerderheid voor deze strenge wetten was er voor de verkiezingen niet. Daar hadden we het toch over?

Als het over de meerderheid gaat voor deze wetten, dan heb ik je post niet goed gelezen, je hebt gelijk.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-06-2025 om 09:57 Topicstarter

Yumi schreef op 12-06-2025 om 09:36:

[..]

Als het over de meerderheid gaat voor deze wetten, dan heb ik je post niet goed gelezen, je hebt gelijk.

Voor de rest is het echt belachelijk dat het vorige kabinet gevallen is over een klein meningsverschil, juist omdat er toen ook zoveel problemen waren die dringend aandacht nodig hadden. Maar alles bij elkaar komt het er zowel toen als nu op neer dat de partijleiders eigenlijk niet met elkaar op kunnen schieten, dan is een klein meningsverschil genoeg om een kabinet over te laten vallen. 

Daglichtlamp schreef op 12-06-2025 om 09:11:

Je weet dat dit een hele korte clip is die opzettelijk zo geknipt is?

Precies. Framen, framen, framen.

Fleurtje_5 schreef op 12-06-2025 om 08:42:

[..]

Lezen is blijkbaar wel moeilijk voor jou.

(Ik vind de massa-aanrandingen waar niemand voor opgepakt werd meer dan schandalig. Ik vind de lakse houding bv in Ter Apel waar de burgers zich al enkele jaren niet gehoord voelen door Gemeente en Overheid meer dan schandalig)

Dat hij liegt? Ben je niet in de war met de vorige premier????

En daar heb je groot gelijk in dat dit niet goed genoeg tot helemaal niet wordt aangepakt. Er zijn echter nog veel meer en wellicht ook belangrijkere onderwerpen/problemen die aandacht nodig hebben. Wilders heeft zich vooral alleen maar gericht op de door jou genoemde problematiek en heeft alsnog niets klaar gemaakt. Deels denk ik door tegenwerking, maar deels ook door niet haalbare dingen er doorheen te willen drukken.  

Jorni schreef op 12-06-2025 om 12:08:

[..]

En daar heb je groot gelijk in dat dit niet goed genoeg tot helemaal niet wordt aangepakt. Er zijn echter nog veel meer en wellicht ook belangrijkere onderwerpen/problemen die aandacht nodig hebben. Wilders heeft zich vooral alleen maar gericht op de door jou genoemde problematiek en heeft alsnog niets klaar gemaakt. Deels denk ik door tegenwerking, maar deels ook door niet haalbare dingen er doorheen te willen drukken.

Vandaag las ik een hele goeie column van onderzoeksjournalist Sjors van Beek in de krant. Ik zal er een klein stukje uit quoten: 

https://www.limburger.nl/opinie/column/wat-is-het-echte-probleem-de-persoon-wilders-of-de-partij-pvv/71266856.html 11-06-2025

Wat is het échte probleem: de persoon Wilders of de partij PVV?

........................

Mijn inschatting is als volgt: of we het nu leuk vinden of niet, voor heel veel kiezers is verkiezingsthema nummer één ‘immigratie’ in de brede zin van het woord. Op twee staat immigratie, op drie immigratie. Daarna komen woningbouw en bestaanszekerheid. En dáárna klimaat, Gaza, racisme, gendergelijkheid en wat al niet.

Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.

En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.

Daglichtlamp schreef op 12-06-2025 om 09:11:

Je weet dat dit een hele korte clip is die opzettelijk zo geknipt is?

Het is een korte clip. Klopt, maar hij geeft antwoord op de vraag. Men laat hem ook uitpraten. En dan volgt applaus. Toch? Daarna gaat de tegenstander verder met zijn woord. Toch? 

Denk je dat Timmermans in een uitgebreidere clip een ander antwoord zal geven?

Ik zal eens zoeken of er een andere link is.

Jij mag gerust een link met de complete 'show' hier plaatsen als je dat wil. Ik hou je niet tegen.

Ik las veel reacties van mensen die het ook een blunder vonden van Timmermans. Berichten als:

want als de islam pas 1400 jaar bestaat, kan hij nooit 2000 jaar tot Europa behoren.

En dit:

Citaat: ''Mohammed is wel de stichter van het islam. Hij werd rond 570 n. Chr. Geboren in de Arabische stad Mekka.''

Dus 570 jaar na Christus opgericht, geen 2000 jaar in Europa.

Dit fragment is van zes jaren geleden, maar over een jaartje meer of minder doe ik niet moeilijk.

https://youtu.be/Lwxtc6pkGZ0?si=mzR3Qa3CXE1QRqN- 12 jun 2025 Fusie tussen GroenLinks en PvdA komt er: 'Verwacht Noord-Koreaanse uitslagen'

Ik heb een paar keren de datum gecontroleerd want ...hoe....uh...waarom zo onverwachts blij?....ik zag zelfs Jesse Klaver blij zijn.....maar ze zijn toch al lang samen.

Fleurtje_5 schreef op 12-06-2025 om 14:44:

https://youtu.be/Lwxtc6pkGZ0?si=mzR3Qa3CXE1QRqN- 12 jun 2025 Fusie tussen GroenLinks en PvdA komt er: 'Verwacht Noord-Koreaanse uitslagen'

Ik heb een paar keren de datum gecontroleerd want ...hoe....uh...waarom zo onverwachts blij?....ik zag zelfs Jesse Klaver blij zijn.....maar ze zijn toch al lang samen.

Volg jij het nieuws en de achtergronden achter het nieuws of pik je alleen maar hap snap op wat goed in jouw straatje past? 

Bij de laatste verkiezingen van november 2023 bestond er al een lijstverbinding maar waren de partijen nog niet officieel gefuseerd, dat gaat nu wel gebeuren. 

Fleurtje_5 schreef op 12-06-2025 om 13:34:

[..]

Vandaag las ik een hele goeie column van onderzoeksjournalist Sjors van Beek in de krant. Ik zal er een klein stukje uit quoten:

https://www.limburger.nl/opinie/column/wat-is-het-echte-probleem-de-persoon-wilders-of-de-partij-pvv/71266856.html 11-06-2025

Wat is het échte probleem: de persoon Wilders of de partij PVV?

........................

Mijn inschatting is als volgt: of we het nu leuk vinden of niet, voor heel veel kiezers is verkiezingsthema nummer één ‘immigratie’ in de brede zin van het woord. Op twee staat immigratie, op drie immigratie. Daarna komen woningbouw en bestaanszekerheid. En dáárna klimaat, Gaza, racisme, gendergelijkheid en wat al niet.

Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.

En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.

Ik snap dat immigratie een belangrijk thema is, echter focussen we ons zo'n kleine groep. Met het oplossen van immigratie los je niet de woningmarkt en bestaanszekerheid op. Dat is iets wat Wilders soms wel laat lijken (ze pakken onze huizen en banen af).

Bestaanzekerheid en woningtekort is het probleem wat de meeste mensen voelen en waar men een oplossing voor zoekt. Ik vond het jammer dat die elementen verdwijnen in de (in mijn ogen populistische) migratie discussie. 

Neweve schreef op 12-06-2025 om 16:29:

[..]

Ik snap dat immigratie een belangrijk thema is, echter focussen we ons zo'n kleine groep. Met het oplossen van immigratie los je niet de woningmarkt en bestaanszekerheid op. Dat is iets wat Wilders soms wel laat lijken (ze pakken onze huizen en banen af).

Bestaanzekerheid en woningtekort is het probleem wat de meeste mensen voelen en waar men een oplossing voor zoekt. Ik vond het jammer dat die elementen verdwijnen in de (in mijn ogen populistische) migratie discussie.

Precies

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-06-2025 om 07:22 Topicstarter

Ik ben positief verrast door de voorgestelde minister voor infrastructuur en waterstaat door de BBB, Tieman. Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen.

https://www.hhdelfland.nl/over-ons/bestuur/dagelijks-bestuur/leden-db/robert-tieman-samen-we-innovatieve/

In Financieele Dagblad lees ik:

Heinen klaagt over dure wensen Tweede Kamer sinds vertrek PVV (bericht van 1 dag geleden)

Allemaal berichten over dure wensen Tweede Kamer

https://x.com/lexhoogduin/status/1932855206523576333 Heinen klaagt over dure wensen Tweede Kamer sinds vertrek PVV'

En dan schrijft Dilan.... toch best wel slinks:

https://x.com/DilanYesilgoz/status/1932874466725408993
De VVD wil gezond financieel beleid. Zodat we netjes met belastinggeld omgaan en de rekening niet doorschuiven.

Met de val van het kabinet vinden linkse partijen en de PVV elkaar vaak in gratis geld uitdelen. Goed dat onze minister daar op let.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/vertwijfelde-vvd-ers-verdeeld-over-koers-van-yesilgoz-uitsluiting-van-pvv-zal-vvd-en-nederland-duur-komen-te-staan/71319438.html

Ik snap niets van dat gedraai van Dilan. 

Vorige week wou ze 'regeren met de PVV' niet uitsluiten. Nu sluit ze de PVV uit 'want hij is onbetrouwbaar en kan zo weer opstappen'. Terwijl het vorige kabinet waar ZIJ ook inzat is gevallen op asiel. En nu is dit kabinet waar zij in zit weer gevallen op asiel. Wie is er dan niet echt betrouwbaar? Wil ze niet met de PVV verder omdat ze weet dat ze de voorwaarden van Wilders kent waaraan ze niet kan voldoen? Of hebben andere leden op haar ingepraat om het niet te doen?

Eerst wou Dilan absoluut niet met Timmermans in zee. (een nachtmerrie) Nu lijkt het alsof ze dat wel gaat doen.

https://youtu.be/XIJ1JogD-MQ?si=w-M38x2Ld47p5ew4  4 jun 2025 Dilan zegt: dat ik geen enkele spijt heb dat ik met dit rechtse kabinet in ben gegaan "omdat dit de kans was om beleid voor mekaar te krijgen waar de PvdA/Groenlinks nooit voor te vinden zal zijn"

Het vorige kabinet: Bikker, Dilan, Jetten waren erbij:
"daar hadden we een fundamenteel verschil van inzicht, en samen hadden geconstateerd dat we er zelf niet uitkwamen". 

8 maanden geleden:

https://youtu.be/hgMe40cpwp4?si=tSPlB171gdNw_SNh Wilders daagt Timmermans uit: ‘Waarom is vertrouwen politiek gestegen?’

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.