Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 11-06-2025 om 18:40:

[..]

In de wetsvoorstellen die nu voorliggen zit ook het afschaffen van de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd voor asiel. Je kunt dan nog wel na vijf jaar legaal verblijf een gewone permanente verblijfsvergunning aanvragen, maar daar zitten behalve voorwaarden aan inburgering ook voorwaarden aan betreffende inkomen.

https://ind.nl/nl/vervangen-verlengen-vernieuwen-en-wijzigen/onbepaalde-tijd/verblijfsvergunning-onbepaalde-tijd-aanvragen

NB: de vijfjaarstermijn is dus een Europese afspraak, die mogen wij dus niet langer maken itt Denemarken.

Dat ziet er goed uit, hopelijk komt dit voorstel er snel doorheen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-06-2025 om 18:48 Topicstarter

Yumi schreef op 11-06-2025 om 18:45:

[..]

Dat ziet er goed uit, hopelijk komt dit voorstel er snel doorheen.

Het was vast sneller gegaan als de PVV èn een capabele minister geleverd had èn het kabinet niet had laten vallen. 

Daglichtlamp schreef op 11-06-2025 om 18:40:

[..]

In de wetsvoorstellen die nu voorliggen zit ook het afschaffen van de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd voor asiel. Je kunt dan nog wel na vijf jaar legaal verblijf een gewone permanente verblijfsvergunning aanvragen, maar daar zitten behalve voorwaarden aan inburgering ook voorwaarden aan betreffende inkomen.

https://ind.nl/nl/vervangen-verlengen-vernieuwen-en-wijzigen/onbepaalde-tijd/verblijfsvergunning-onbepaalde-tijd-aanvragen

NB: de vijfjaarstermijn is dus een Europese afspraak, die mogen wij dus niet langer maken itt Denemarken.

Ik vind dat ook niet zo gek, 5 jaar en dan pas permanent, als de situatie in het land van herkomst verbeterd dan is het ook de bedoeling om in te zetten op terugkeer. En de inkomenseis of levensvoorzieningsplicht is ook billijk. 

Ik sprak afgelopen week een Marokkaanse collega die nogal uitgesproken was over het gedrag en de houding van met name Syriers in Nederland. Omdat zij een Arabische rijschool heeft, heeft ze voornamelijk Arabische klanten en dus heel veel Syriers. Dat was bijna altijd gezeik over alles, maar meer nog over betalen. Het is zelfs zo dat ze vanwege de Syriers (haar woorden) geen les meer geeft in het Arabisch en geen Syrische klanten meer aanneemt. Sterker nog, ze zijn dat ze PVV stemt, en weer gaat doen, en het helemaal eens is met Wilders. (Dat vond ik zelf heel frappant, maar goed, zij staat er zo in, en zij heeft veel meer ervaringen met nieuwkomers dan ik heb. Dus ik kan niet zeggen dat is niet zo, of je hebt gelijk.) 

Als een asielzoeker vanaf dag 1 vrijwilligerswerk mag doen dan vind ik dat hier veel meer aandacht voor moet komen, sterker nog de gemeente kan hier een verplichting op zetten zoals die geldt voor sommige mensen in de bijstand. Dat is voor alle partijen goed. 

Miraval schreef op 11-06-2025 om 19:39:

[..]

Ik vind dat ook niet zo gek, 5 jaar en dan pas permanent, als de situatie in het land van herkomst verbeterd dan is het ook de bedoeling om in te zetten op terugkeer. En de inkomenseis of levensvoorzieningsplicht is ook billijk.

Ik sprak afgelopen week een Marokkaanse collega die nogal uitgesproken was over het gedrag en de houding van met name Syriers in Nederland. Omdat zij een Arabische rijschool heeft, heeft ze voornamelijk Arabische klanten en dus heel veel Syriers. Dat was bijna altijd gezeik over alles, maar meer nog over betalen. Het is zelfs zo dat ze vanwege de Syriers (haar woorden) geen les meer geeft in het Arabisch en geen Syrische klanten meer aanneemt. Sterker nog, ze zijn dat ze PVV stemt, en weer gaat doen, en het helemaal eens is met Wilders. (Dat vond ik zelf heel frappant, maar goed, zij staat er zo in, en zij heeft veel meer ervaringen met nieuwkomers dan ik heb. Dus ik kan niet zeggen dat is niet zo, of je hebt gelijk.)

Als een asielzoeker vanaf dag 1 vrijwilligerswerk mag doen dan vind ik dat hier veel meer aandacht voor moet komen, sterker nog de gemeente kan hier een verplichting op zetten zoals die geldt voor sommige mensen in de bijstand. Dat is voor alle partijen goed.

Dit zegt toch meer dan genoeg!!

felija schreef op 11-06-2025 om 17:32:

[..]

In drieën gesplitst? Is dat werkzaam?

Ze hebben de wetsvoorstellen verdeeld. Dus ieder heeft zijn projectje, dat deel is wel werkbaar. Als ambtenaar zou ik niet blij zijn als ik ieder advies met 3 ipv 1 persoon moet afstemmen. Zeker als ze vervolgens alledrie een ander besluit op basis van het advies nemen, want wie moet dan uiteindelijk de koers aangeven. 

Miraval schreef op 11-06-2025 om 16:46:

[..]

Het MKB lijkt bij bijna alle partijen tussen wal en schip te vallen. Behalve het CDA die wel iets zegt specifiek voor MKB zie ik nergens het verschil worden gemaakt.

Enerzijds bij de VVD die kijkt naar de voordelen voor grote bedrijven zoals Vpb, fiscale voordelen voor aandeelhouders en DGA's, en anderzijds GL/PvdA die zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling wil afschaffen wat juist alleen gebruikt kan worden door kleine ondernemers, om het verschil tussen werknemers en ZZPers te verkleinen.

Best vreemd wanneer je weet dat het MKB verantwoordelijk is voor zo'n 70% van de werkgelegenheid in Nederland.

Je cijfers gecheckt want ik vond het veel klinken maar je hebt gelijk. 65% van de werkgelegenheid komt uit het mkb. 

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2021/het-nederlandse-midden-en-kleinbedrijf-europees-vergeleken?onepage=true#:~:text=In%202018%20waren%20in%20Nederland,de%20totale%20werkgelegenheid%20in%20Nederland.

Ik vind dat we het mkb zeker niet moeten vergeten, daar zit soms meer innovatie dan in de grote bedrijven. En zzp mag gewoon nog onder voorwaarden en 5-10 jaar dezelfde werkgever (zoals bij ons gebeurde) is natuurlijk niet echt "zelfstandig" te noemen. Ik vind het alleen suf dat via een (duur) detacheer bureau inhuren weer wel mag. Dan gaat er een hoop geld verloren aan de tussenpersoon. 

Het is voor mij alleen een relatief onbekende groep. Dus geen idee welke maatregelen er hiervoor nodig zijn. 

Neweve schreef op 11-06-2025 om 20:47:

[..]

Je cijfers gecheckt want ik vond het veel klinken maar je hebt gelijk. 65% van de werkgelegenheid komt uit het mkb.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2021/het-nederlandse-midden-en-kleinbedrijf-europees-vergeleken?onepage=true#:~:text=In%202018%20waren%20in%20Nederland,de%20totale%20werkgelegenheid%20in%20Nederland.

Ik vind dat we het mkb zeker niet moeten vergeten, daar zit soms meer innovatie dan in de grote bedrijven. En zzp mag gewoon nog onder voorwaarden en 5-10 jaar dezelfde werkgever (zoals bij ons gebeurde) is natuurlijk niet echt "zelfstandig" te noemen. Ik vind het alleen suf dat via een (duur) detacheer bureau inhuren weer wel mag. Dan gaat er een hoop geld verloren aan de tussenpersoon.

Het is voor mij alleen een relatief onbekende groep. Dus geen idee welke maatregelen er hiervoor nodig zijn.

Nou ja je kunt niet aan de ene kant de fiscale voordelen voor ondernemers/zelfstandigen wegnemen, en aan diezelfde kant niks doen aan de werkgeverslasten als in verplichte AOV (waarvan de voorwaarden nergens op slaan). Je kunt niet als partij inzetten op vaste contracten en aan de andere kant niets doen aan doorbetaling ziekteverzuim of versoepeling van het ontslagrecht.

Dan wil je alleen maar nemen van een werkgever en niks teruggeven. (Even in het kort.)

Daglichtlamp schreef op 11-06-2025 om 18:48:

[..]

Het was vast sneller gegaan als de PVV èn een capabele minister geleverd had èn het kabinet niet had laten vallen.

Het was nog sneller gegaan als het vorige kabinet er niet over was gevallen, of als we geen problemen hadden op de woningmarkt. Of door het beperken van asiel toen er in 2015/16 minder nodig was . Of als er geen oorlog zou zijn in de Oekraïne... 

Ik kan nog even doorgaan, maar waar het op neerkomt is, dat je niet alles naar de PVV kan schuiven de problemen waren er al.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-06-2025 om 06:24 Topicstarter

Yumi schreef op 11-06-2025 om 23:42:

[..]

Het was nog sneller gegaan als het vorige kabinet er niet over was gevallen, of als we geen problemen hadden op de woningmarkt. Of door het beperken van asiel toen er in 2015/16 minder nodig was . Of als er geen oorlog zou zijn in de Oekraïne...

Ik kan nog even doorgaan, maar waar het op neerkomt is, dat je niet alles naar de PVV kan schuiven de problemen waren er al.

Ja maar de meerderheid voor deze strenge wetten was er voor de verkiezingen niet. Daar hadden we het toch over? 

felija schreef op 11-06-2025 om 11:56:

[..]

Jij hebt liever iemand die liegt? Dat vind je minder erg? Bijzonder.
Heel rechts beleid maakt het alleen maar erger, dat zie je ook goed bij de brexit: sinds de brexit is de asielinstroom toe in plaats van afgenomen. Erg rechts beleid heeft ervoor gezorgd dat er op grond van verzonnen aantallen beleid is gemaakt, wat niet passend is en dus niet werkt. Dat rechtse beleid is al jarenlang aan de gang. Realistische plannen op grond van werkelijke aantallen geeft lucht, maar ja, mensen gaan stemmen op een nog rechtser iemand die enkel luchtkastelen belooft en niks waar maakt.

Waar haal je dit uit?

Want dit schrijf je onder dit bericht:

Wat slechter is dat het al een aantal jaren gaande is, en de mensen zich al jaren niet gehoord voelen door de gemeente en de Overheid.

Erger is dat er niets gebeurd vanwege regeltjes vanuit de EU ondanks de massa-aanrandingen tijdens Sylvester in Duitsland.Ik geef Duitsland gelijk dat ze meteen bij de grens terug worden gestuurd. Ik vind het alleen dieptriest dat ze dan gedropt worden in Nederland.

Fleurtje_5 schreef op 12-06-2025 om 08:31:

[..]

Waar haal je dit uit?

Niet zo moeilijk toch? Jij last steeds merken dat Wilders zo goed is en het premierschap had moeten hebben.  Bij bent erg pro-Wilders.

Dat hij liegt weet iedereen behalve jij en je wil het ook niet van ons aannemen. 

Bakblik schreef op 12-06-2025 om 08:39:

[..]

Niet zo moeilijk toch? Jij last steeds merken dat Wilders zo goed is en het premierschap had moeten hebben. Bij bent erg pro-Wilders.

Dat hij liegt weet iedereen behalve jij en je wil het ook niet van ons aannemen.

Lezen is blijkbaar wel moeilijk voor jou.

(Ik vind de massa-aanrandingen waar niemand voor opgepakt werd meer dan schandalig. Ik vind de lakse houding bv in Ter Apel waar de burgers zich al enkele jaren niet gehoord voelen door Gemeente en Overheid meer dan schandalig)

Dat hij liegt? Ben je niet in de war met de vorige premier????

Hier ga ik dus echt van over mijn nek. Die lachende smoel:

https://youtu.be/yzuBJzc3cv0?si=XnIJxvKKDgEwyf5Z
Frans Timmermans: "Der Islam gehört seit 2000 Jahren zu Europa"

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-06-2025 om 09:11 Topicstarter

Je weet dat dit een hele korte clip is die opzettelijk zo geknipt is? 

Fleurtje_5 schreef op 12-06-2025 om 08:42:

[..]

Lezen is blijkbaar wel moeilijk voor jou.

(Ik vind de massa-aanrandingen waar niemand voor opgepakt werd meer dan schandalig. Ik vind de lakse houding bv in Ter Apel waar de burgers zich al enkele jaren niet gehoord voelen door Gemeente en Overheid meer dan schandalig)

Dat hij liegt? Ben je niet in de war met de vorige premier????

Ik was ook geen Rutte-fan en had best die dat Rutte af en toe de waarheid en beetje draaide voor zijn eigen gewin. 

Voor zover ik weet heeft Rutte nooit dingen heel stellig beloofd die qua grondwet helemaal niet mogelijk waren.  Dat is heel anders dan wat Wilders doet.  Die maakt mooie beloftes die hij niet waar kan maken.  Grondwettelijk niet of doordat hij dingen beloofd nu te doen maar die veel tijd vragen om te veranderen. Plus dat hij een hele incapabele ploeg heeft aangesteld waardoor dingen niet geregeld kunnen worden die hij wel beloofd heeft.  

Dingen beloven die je niet waar kan maken is liegen.  De reden waarom je niet kan leveren maakt dan geen bal uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.