Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
10-06-2025 om 14:42
Jorni schreef op 10-06-2025 om 12:57:
Ik ben blij voor Schoof dat het kabinet is gevallen. Naast dat hij in een onmogelijke positie zat, gelet op de rare constructie van dit kabinet, was hij niet stevig genoeg om zich goed staande te houden binnen die slangenkuil. Hij heeft het vast goed bedoeld en was eerst vast een hele goede ambtenaar, maar ik denk dat hij blij kan zijn ook voor zichzelf dat het kabinet nu is gevallen. In debatten vond ik hem niet sterk overkomen en was hij een wandelende schietschijf.
Dat denk ik ook een beetje, maar ik vind het wel een sympathieke premier. En ik denk dat hij nog meer zou kunnen groeien in zijn rol als premier.
Of hij echt blij is dat het kabinet-Schoof gevallen is? Nee, hij vond hij het jammer. Hij zei dat het niet zo had gehoeven, en dat hij het wel betreurt.
https://youtu.be/IjAhPXO8LQ4?si=DX-5xECf4myFmebi 3 juni 2025 Dit zei Schoof over val van het kabinetPremier Dick Schoof heeft de coalitiepartijen de afgelopen dagen meermaals laten weten dat hij het 'onnodig en onverantwoord' vindt om het kabinet te laten vallen
Fleurtje_5
10-06-2025 om 14:49
Jorni schreef op 10-06-2025 om 13:11:
[..]
Ik vind dat na dit fiasco niet gek al weet je nooit of ze weer bijdraait later. Het is heel duidelijk geworden dat PVV niet heeft geleverd wat is beloofd. Deels kwam dit natuurlijk door tegenwerking, maar met heel veel andere dingen zijn verbeteringen niet eens geprobeerd door te voeren of is dit zelfs juist door PVV tegengehouden. In dit topic zijn al meerdere voorbeelden naar voren gekomen, denk aan het tegenhouden van lastenverminderingen en aan het openhouden van een streekziekenhuis. Juist meerdere linkse oppositiepartijen hebben daar wel voor proberen te strijden. Daar komt nog bij dat al die bewindspersonen van de PVV niet capabel zijn gebleken. Ook NSC en BBB bleek uiteindelijk niet veel soeps te zijn.
Ik ben benieuwd welke partij het grootste gaat worden. Dat zou best wel eens GL/Pvda kunnen zijn als die partij de boodschap wat anders brengt en de nadruk op de juiste punten gaat leggen. Ik denk dat veel PVV-ers de volgende keer niet meer gaan stemmen en als Yesilgoz het volgende keer weer niet zo handig aanpakt dan zou links wel eens het grootste kunnen worden. Liever die partij dan dat PVV of VVD het zou gaan worden.
De PVV had vast ook nooit gedacht zoveel zetels te krijgen. Meer zetels dan geschikte bewindspersonen.
Ik vind Sopie Hermans dan wel hoogopgeleid, ze heeft ook ervaring genoeg in de politiek, ze was zelfs adviseur van Rutte, maar ik vind het een hoogopgeleide 'muts'. Met dit verschil dat zij 'het beter kan brengen' dan die mensen die jij 'niet-veel-soeps' noemt. Met mooie woorden mensen met een kluitje het riet in sturen. Of je daar wat aan hebt?
Daglichtlamp
10-06-2025 om 15:16
Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 14:49:
[..]
De PVV had vast ook nooit gedacht zoveel zetels te krijgen. Meer zetels dan geschikte bewindspersonen.
Ik vind Sopie Hermans dan wel hoogopgeleid, ze heeft ook ervaring genoeg in de politiek, ze was zelfs adviseur van Rutte, maar ik vind het een hoogopgeleide 'muts'. Met dit verschil dat zij 'het beter kan brengen' dan die mensen die jij 'niet-veel-soeps' noemt. Met mooie woorden mensen met een kluitje het riet in sturen. Of je daar wat aan hebt?
Niemand verwacht dat de PVV 37 geschikte mensen heeft om minister of staatssecretaris te worden, maar minimaal een stuk of 10 zou je toch wel mogen verwachten van een partij die zegt dat ze regeringsverantwoordelijkheid wil dragen.
Over hoe Sophie Hermans het precies doet als minister lees je niet zoveel. Ik denk dat dat ook betekent dat ze weinig controverse veroorzaakt, en haar rol gewoon invult zoals van een minister verwacht wordt.
Jorni
10-06-2025 om 15:18
Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 14:42:
[..]
Dat denk ik ook een beetje, maar ik vind het wel een sympathieke premier. En ik denk dat hij nog meer zou kunnen groeien in zijn rol als premier.
Of hij echt blij is dat het kabinet-Schoof gevallen is? Nee, hij vond hij het jammer. Hij zei dat het niet zo had gehoeven, en dat hij het wel betreurt.
https://youtu.be/IjAhPXO8LQ4?si=DX-5xECf4myFmebi 3 juni 2025 Dit zei Schoof over val van het kabinetPremier Dick Schoof heeft de coalitiepartijen de afgelopen dagen meermaals laten weten dat hij het 'onnodig en onverantwoord' vindt om het kabinet te laten vallen
Ik vond hem ook heel sympathiek en integer ogen en uiteraard vindt hij het denk ik jammer dat het niet is gelukt dit kabinet overeind te houden. Ik denk dat hij een onmogelijke rol had maar dat hij ook niet assertief en inhoudelijk scherp genoeg was in debatten. Daar had hij wel wat in kunnen groeien maar echt niet genoeg om zich echt staande te houden en ons land goed te vertegenwoordigen als premier. Dus uiteindelijk is het ook voor hem beter denk ik.
Daglichtlamp
10-06-2025 om 15:22
Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 14:42:
[..]
Ik zie het niet, zoals hij nu bijvoorbeeld helemaal zijn rol niet pakt in het invullen van de vrijgekomen ministersposten. Het is zijn kabinet, zijn verantwoordelijkheid. Dat kun je niet overlaten aan drie partijleiders buiten het kabinet die daar kennelijk onderling niet uitkomen.
Loeki72
10-06-2025 om 15:26
Ik was het 1 x eens met Wilders. Schoof is/was slappe hap. Ik vind die man wel redelijk sympathiek ogen, maar verder komt hij onhandig en onervaren over. Iemand die niet goed kan bijsturen en geen leiding kan nemen. En dat lijkt mij redelijk essentieel in zo’n functie.
Jorni
10-06-2025 om 15:26
Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 14:49:
[..]
Nja het met mooie woorden mensen met een kluitje het riet insturen is nu precies wat Wilders uiteindelijk heeft gedaan. Het enige waarvoor hij zich echt voor ingezet tijdens de regeerperiode is op het punt asiel en migratie. De rest ging direct de prullenbak in. Andere partijen (oppositiepartijen!) haalden sommige punten later nog aan en o.a. zijn partij stemde toen juist tegen verbeteringen tegen alle beloftes in. Dat vind ik zeker een vorm van kiezersbedrog. Weet je nog dat debat tussen Wilders en Timmermans over die eigen bijdrage dat die echt meteen moest worden afgeschaft? Timmermans zei eerlijk dat dat niet direct kon en Wilders sprak daar schande over. Later werd dat juist door o.a. de PVV tegengehouden. En zo ging het met veel meer onderwerpen.
Als je overigens echt wil regeren en veel stemmen wil halen dan moet je er ook maar voor zorgen voldoende goede mensen te hebben. Anders moet je ook niet willen regeren vind ik.
felija
10-06-2025 om 16:45
Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 14:07:
[..]
Ik vind dat jij ontzettend eenkennig bent geïnformeerd. Er was veel meer aan de hand:
https://nos.nl/collectie/13942/artikel/2481938-kabinet-gevallen-geen-akkoord-over-asielmaatregelen
Einde Rutte IV
NOS Nieuws•
vrijdag 7 juli 2023, 20:03
•Aangepast vrijdag 7 juli 2023, 21:36
Kabinet gevallen, geen akkoord over asielmaatregelen
Het kabinet is gevallen. Het is niet gelukt om tot overeenstemming te komen over maatregelen om de asielinstroom te beperken, waarmee er na anderhalf jaar een einde komt aan het vierde kabinet onder leiding van premier Rutte.
Later vanavond zal hij het vertrek van zijn hele kabinet aankondigen, zo is de verwachting. De ministers en staatssecretarissen blijven wel demissionair op hun post.
Verschillende bronnen zeggen dat de ChristenUnie het initiatief nam tot de kabinetsval, maar een woordvoerder van de kleinste regeringspartij noemt het "een gezamenlijk besluit". De VVD wilde per se een beperking van de gezinshereniging, en dat was voor de ChristenUnie niet acceptabel.
Minister Micky Adriaansens (VVD, Economische Zaken) noemt het in een eerste reactie "echt zonde" dat het kabinet is gevallen. Ook haar collega Kajsa Ollongren (D66, Defensie) is teleurgesteld. Ook het moment vindt ze ongemakkelijk, terwijl er een oorlog aan de gang is in Oekraïne.
Vanavond voerden de meeste betrokken ministers een ultiem overleg op het ministerie van Algemene Zaken. Op tafel lag een laatste compromisvoorstel van staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) voor een zogeheten stopknop.
Op het moment dat het te druk is in de asielketen, zoals vorig jaar toen er mensen buiten sliepen in Ter Apel, zou het recht op gezinshereniging voor oorlogsvluchtelingen tijdelijk moeten worden beperkt. Maar dat voorstel vond onvoldoende steun bij de andere partijen.De afgelopen week was er verschillende keren crisisoverleg over de mogelijkheden om de asielinstroom te beperken. Vooral de VVD hecht daar veel waarde aan. Premier Rutte beloofde zijn partij dat hij met voorstellen zou komen om de instroom te verminderen.
Regelmatig werden er speciale kabinetsvergaderingen gehouden over het brede onderwerp migratie. Over arbeidsmigratie en kennismigratie konden de regeringspartijen het wel eens worden, maar het asielbeleid bleef een splijtzwam.
D66 en vooral de ChristenUnie zien de instroom van asielzoekers veel minder als een probleem. Partijleider Mirjam Bikker zei deze week nog dat de ChristenUnie als "gezinspartij" niet akkoord kan gaan met inperking van het recht op gezinshereniging.
Vertrouwen te veel geschaad
Vooral de houding van premier Rutte, die de discussie woensdag verder onder druk zette door een deadline te stellen en desnoods aan te sturen op een stemming over de plannen in de ministerraad, zette kwaad bloed bij de coalitiepartners. Hij bood gisteren zijn excuses aan voor die powerplay, maar het vertrouwen was te veel geschaad, zeggen betrokkenen.
Na volledige ministerraad vanavond zal demissionair premier Rutte de pers te woord staan, waarna hij naar verwachting zijn ontslag zal indienen.
Waar om het gaat was dit:
"Op een van haar laatste dagen als bewindspersoon moest de VVD-minister opheldering geven over haar uitspraken in 2023. Yesilgöz beweerde toen enkele keren dat er "heel veel" en "duizenden mensen" naar Nederland komen via "nareis op nareis". Dit houdt in dat familieleden van asielzoekers zelf ook weer gezinsleden naar Nederland laten overkomen.
Al snel werden vraagtekens gezet bij de uitspraken van Yesilgöz. De Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND) beschikte eerst niet over exacte cijfers en in februari dit jaar werd openbaar dat 'nareis op nareis' volgens de IND niet vaak voorkomt. Het gaat om zo'n 70 tot 100 gevallen per jaar.
Partijen als GroenLinks-PvdA, D66, SP, Partij voor de Dieren, Volt en Denk vellen een hard oordeel over het optreden van Yesilgöz.
De partijen denken dat Yesilgöz het aantal nareizigers na gezinshereniging heeft overdreven, omdat de VVD op het onderwerp migratie de Tweede Kamerverkiezingen wilde winnen.
De coalitiepartijen die deel uitmaken van het nieuwe kabinet-Schoof tillen minder zwaar aan de uitspraken van Yesilgöz. De PVV vindt het verkeerde gebruik van cijfers slordig, maar "geen politieke doodzonde". NSC wil vooral weten hoe de minister bij haar kwalificaties kwam en zegt vooral te willen leren en "niet af te rekenen".
De VVD, Yesilgözs eigen partij, erkent dat de cijfers niet kloppen, maar vindt dat de oppositie de zaak ook niet groter moet maken. De VVD en ook BBB zijn van mening dat het terugdringen van het aantal asielzoekers het belangrijkste is."
Het kabinet viel toen omwille van onjuiste informatie. Ik vind het vergelijkbaar met waar het huidige kabinet om is gevallen: een voortdurende overdrijving van de instroom van het aantal asielzoekers, wat niet op waarheid berust. En daar beleid op maken wat niet passend is en niet kan. Waardoor we voor geen meter opschieten.
Het zou eindelijk eens over de echte problemen moeten gaan ipv dat eeuwige gezanik over die niet-bestaande enorme toestroom van asielzoekers.
felija
10-06-2025 om 17:17
Jorni schreef op 10-06-2025 om 15:26:
[..]
Nja het met mooie woorden mensen met een kluitje het riet insturen is nu precies wat Wilders uiteindelijk heeft gedaan. Het enige waarvoor hij zich echt voor ingezet tijdens de regeerperiode is op het punt asiel en migratie. De rest ging direct de prullenbak in. Andere partijen (oppositiepartijen!) haalden sommige punten later nog aan en o.a. zijn partij stemde toen juist tegen verbeteringen tegen alle beloftes in. Dat vind ik zeker een vorm van kiezersbedrog. Weet je nog dat debat tussen Wilders en Timmermans over die eigen bijdrage dat die echt meteen moest worden afgeschaft? Timmermans zei eerlijk dat dat niet direct kon en Wilders sprak daar schande over. Later werd dat juist door o.a. de PVV tegengehouden. En zo ging het met veel meer onderwerpen.
Als je overigens echt wil regeren en veel stemmen wil halen dan moet je er ook maar voor zorgen voldoende goede mensen te hebben. Anders moet je ook niet willen regeren vind ik.
Helemaal met je eens.
Loeki72
10-06-2025 om 17:32
De PVV stemde vandaag tegen de motie om de 10 punten van Wilders uit te werken tot realistische en werkbare voorstellen.
Nicole123
10-06-2025 om 19:30
Loeki72 schreef op 10-06-2025 om 17:32:
De PVV stemde vandaag tegen de motie om de 10 punten van Wilders uit te werken tot realistische en werkbare voorstellen.
Bizar. Dan is meteen klaarhelder waar die 10 punten voor waren: voor de bühne en om het kabinet maar officieel op migratie te laten vallen (ipv op bijv huurbevriezing of defensieuitgaven). Niet om echt iets met die 10 punten te willen, want dan hadden ze nu wel voor die motie gestemd.
Daglichtlamp
10-06-2025 om 19:34
Nicole123 schreef op 10-06-2025 om 19:30:
[..]
Bizar. Dan is meteen klaarhelder waar die 10 punten voor waren: voor de bühne en om het kabinet maar officieel op migratie te laten vallen (ipv op bijv huurbevriezing of defensieuitgaven). Niet om echt iets met die 10 punten te willen, want dan hadden ze nu wel voor die motie gestemd.
Volgens Wilders is uitwerken helemaal niet nodig, het moet allemaal direct gebeuren.
Nicole123
10-06-2025 om 19:37
Daglichtlamp schreef op 10-06-2025 om 19:34:
[..]
Volgens Wilders is uitwerken helemaal niet nodig, het moet allemaal direct gebeuren.
Liever symboolpolitiek om 'strengste ooit' uit te stralen voor de kiezer dan realistische en werkbare voorstellen die écht tot verandering leiden dus. Triest.
Euphoria
10-06-2025 om 19:46
Jorni schreef op 10-06-2025 om 12:57:
Ik ben blij voor Schoof dat het kabinet is gevallen. Naast dat hij in een onmogelijke positie zat, gelet op de rare constructie van dit kabinet, was hij niet stevig genoeg om zich goed staande te houden binnen die slangenkuil. Hij heeft het vast goed bedoeld en was eerst vast een hele goede ambtenaar, maar ik denk dat hij blij kan zijn ook voor zichzelf dat het kabinet nu is gevallen. In debatten vond ik hem niet sterk overkomen en was hij een wandelende schietschijf.
Jij schrijft alsof je insider bent. Echt, wie ben jij om dit zo te stellen denk ik dan.