Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 09-06-2025 om 20:58:

https://decorrespondent.nl/15683/waarom-links-steeds-verkiezingen-verliest-en-nee-niet-omdat-de-kiezer-links-niet-begrijpt/c69ae80a-340a-01c8-287d-24c407aa70db

Geen idee of jullie dit kunnen lezen, ik kon hem gratis lezen. Maar een erg goed stuk, wat mij betreft echt de spijker op de kop.

Goed stuk. 

Het belang voor klimaat is enorm lastig over te brengen. Zeker als een individu daar dingen voor moet opgeven. De Fietsersbond pleit ook al jaren voor een positieve framing, we moeten niet sturen op autoluw, maar op fietsbaar, snel en toegankelijk ov, speelruimte. Dingen die mensen wel voelen. Veel klimaat dingen voel je niet of pas te laat (zoals de schone lucht op de foto). 

Simpel gezegd, ik zie liever een groente bonus dan een vlees tax. Belonen ipv afstraffen.

Als ik het goed lees zijn de meeste mensen voor het economisch beleid maar stemmen ze om andere redenen toch rechts. In mijn ogen deels vanwege het gevoerde economische beleid de afgelopen jaren. Veel mensen voelen problemen maar het is lastig de verandering in te zetten zonder zelf (tijdelijk) negatief geraakt te worden. Lubach had van de week een stukje over de HRA. Als we die afschaffen kunnen we jaarlijks een nieuwe Lelylijn betalen, of de studieschuld voor de pech generatie afbetalen, of de zorgkosten met 10% laten stijgen (mooie dekking voor o.a. afschaffen eigen risico). het werkt fijn om alle schuld naar een zondebok te schuiven. Dat wordt een Nederlands individu tenminste niet geraakt. 

Ben benieuwd hoe links de kiezer kan lokken. Het is toch lastig om een sociale partij te zijn die keihard tegen asiel&migratie is.

Friezinnetje schreef op 09-06-2025 om 19:34:

https://nos.nl/artikel/2570516-yesilgoz-vvd-gaat-niet-meer-regeren-met-wilders

Yesilgoz en VVD willen niet meer met PVV regeren.

Heel hypocriet van Dilan.

Het vorige kabinet viel ook op asiel. Daar zat Wilders NIET in. Maar Dilan wel. En zij ging mee door naar het volgende kabinet.

Dat kabinet viel ook op asiel omdat oa Dilan niet mee wilde werken aan de strenge aanpak van de grote asielstroom.

Jij wilt graag dat het het hele scenario van een regering bestaande uit ruziënde en falende politici die niks tot stand brengen, zich opnieuw gaat afspelen? Ik zou dat een minachting voor de kiezer vinden en rampzalig voor ons land.

Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 10:40:

[..]

Het vorige kabinet viel ook op asiel. Daar zat Wilders NIET in. Maar Dilan wel. En zij ging mee door naar het volgende kabinet.

Dat kabinet viel ook op asiel omdat oa Dilan niet mee wilde werken aan de strenge aanpak van de grote asielstroom.

Wat ben je weer ontzettend slecht geïnformeerd! 

Het hele probleem van nareizigers op nareizigers bleek onjuist en niet te bestaan. 

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/nareis-op-nareis-op-nareis-een-schadelijke-misvatting

Dus het vorige kabinet viel over iets wat niet bestond. Kom toch eens uit die fabeltjesfuik en lees bronnen die daadwerkelijk op waarheid zijn gebaseerd.

Speciaal voor Fleurtje 

En nog wat feiten:

• Meer dan 80% van de vluchtelingen blijft in de eigen regio.
  • Nederland vangt relatief niet enorm veel vluchtelingen op, talloze andere landen doen veel meer.
  • Het grootste deel van de overlastgevers is géén Veiligelander.
  • Het overgrote deel van de Veiligelanders is géén overlastgever.
  • Het percentage Veiligelanders onder asielzoekers is slechts 3%.
  • In Nederland is ongeveer 5% moslim, dus bij lange na geen meerderheid, en dat percentage stijgt helemaal niet hard.
  • De PVV wil de grenzen dicht voor álle asielzoekers, ook voor de echte vluchtelingen.
  • Burgemeesters in plaatsen met veel overlast door asielzoekers voelen zich vooral heel erg in de steek gelaten door Faber en de PVV en willen graag dat de spreidingswet gewoon wordt uitgevoerd in plaats van gesaboteerd.

Met dank aan Nicole 

[..]

Nee het vorige kabinet viel omdat Dilan het "nareis-op-nareis-op-nareis"verhaal enorm had overdreven en omdat de ChristenUnie principes heeft. Namelijk dat gezinnen bij elkaar horen. Het verhaal van Dilan was gewoon een leugen en een smoes om het kabinet te kunnen laten vallen in de hoop dat ze de volgende keer extra veel stemmen zou krijgen. En maar verontwaardigd doen nu.....over hypocriet gesproken.

felija schreef op 10-06-2025 om 10:49:

[..]

Het hele probleem van nareizigers op nareizigers bleek onjuist en niet te bestaan.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/nareis-op-nareis-op-nareis-een-schadelijke-misvatting

Dus het vorige kabinet viel over iets wat niet bestond. Kom toch eens uit die fabeltjesfuik en lees bronnen die daadwerkelijk op waarheid zijn gebaseerd.

En dit. Goeie term: fabeltjesfuik, heel erg van toepassing hier.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-06-2025 om 11:52 Topicstarter

Ga nu  eindelijk eens leiding geven, in plaats van alleen op de winkel te passen. Jij bent de premier! https://www.ad.nl/hengelo/eerste-interview-schoof-na-val-kabinet~a54a1f75/
Caroline van der Plas heeft zaterdag een dringend beroep op u gedaan om de ruzie over de asielportefeuille te beslechten?

„Ze heeft me gebeld, ja, Wat ze daar publiekelijk over gezegd heeft, laat ik voor haar rekening. We hebben voor het weekend vastgesteld dat we er met z’n vieren niet uitkwamen. Daarop heb ik gezegd dat de overeengekomen vervangingsregeling in stand moest blijven. Als de drie overgebleven partijen gezamenlijk tot iets anders komen, kan dat natuurlijk. Ik wil gewoon kijken hoe we dit goed en fatsoenlijk met elkaar op kunnen lossen.”

Ik ben blij voor Schoof dat het kabinet is gevallen. Naast dat hij in een onmogelijke positie zat, gelet op de rare constructie van dit kabinet, was hij niet stevig genoeg om zich goed staande te houden binnen die slangenkuil. Hij heeft het vast goed bedoeld en was eerst vast een hele goede ambtenaar, maar ik denk dat hij blij kan zijn ook voor zichzelf dat het kabinet nu is gevallen. In debatten vond ik hem niet sterk overkomen en was hij een wandelende schietschijf. 

[..]

Ik vind dat na dit fiasco niet gek al weet je nooit of ze weer bijdraait later. Het is heel duidelijk geworden dat PVV niet heeft geleverd wat is beloofd. Deels kwam dit natuurlijk door tegenwerking, maar met heel veel andere dingen zijn verbeteringen niet eens geprobeerd door te voeren of is dit zelfs juist door PVV tegengehouden. In dit topic zijn al meerdere voorbeelden naar voren gekomen, denk aan het tegenhouden van lastenverminderingen en aan het openhouden van een streekziekenhuis. Juist meerdere linkse oppositiepartijen hebben daar wel voor proberen te strijden. Daar komt nog bij dat al die bewindspersonen van de PVV niet capabel zijn gebleken. Ook NSC en BBB bleek uiteindelijk niet veel soeps te zijn. 

Ik ben benieuwd welke partij het grootste gaat worden. Dat zou best wel eens GL/Pvda kunnen zijn als die partij de boodschap wat anders brengt en de nadruk op de juiste punten gaat leggen. Ik denk dat veel PVV-ers de volgende keer niet meer gaan stemmen en als Yesilgoz het volgende keer weer niet zo handig aanpakt dan zou links wel eens het grootste kunnen worden. Liever die partij dan dat PVV of VVD het zou gaan worden. 

[..]

De 3 partijen wilde prima meewerken, daar hebben ze in het regeerakkoord (en bij de voorjaarsnota) afspraken over gemaakt. 

Om dan 2 weken na de nota te komen met oude eisen in een nieuw jasje vind ik belachelijk. Zeker als jij als partij de ministerpost bezet. Dan moet jouw partij aan de bak, niet je collegas. 

Als de vvd de post had, had Wilders nog een beetje recht van spreken. Dan had hij kunnen zeggen dat de minister niet voortvarend genoeg te werk ging, of niet functioneert en dat de pvv de post wil overnemen. Maar nu...

felija schreef op 10-06-2025 om 10:49:

[..]

Ik vind dat jij ontzettend eenkennig bent geïnformeerd. Er was veel meer aan de hand:

https://nos.nl/collectie/13942/artikel/2481938-kabinet-gevallen-geen-akkoord-over-asielmaatregelen

Einde Rutte IV
NOS Nieuws•
vrijdag 7 juli 2023, 20:03
•Aangepast vrijdag 7 juli 2023, 21:36
Kabinet gevallen, geen akkoord over asielmaatregelen

Het kabinet is gevallen. Het is niet gelukt om tot overeenstemming te komen over maatregelen om de asielinstroom te beperken,
waarmee er na anderhalf jaar een einde komt aan het vierde kabinet onder leiding van premier Rutte.

Later vanavond zal hij het vertrek van zijn hele kabinet aankondigen, zo is de verwachting. De ministers en staatssecretarissen blijven wel demissionair op hun post.

Verschillende bronnen zeggen dat de ChristenUnie het initiatief nam tot de kabinetsval, maar een woordvoerder van de kleinste regeringspartij noemt het "een gezamenlijk besluit". De VVD wilde per se een beperking van de gezinshereniging, en dat was voor de ChristenUnie niet acceptabel.

Minister Micky Adriaansens (VVD, Economische Zaken) noemt het in een eerste reactie "echt zonde" dat het kabinet is gevallen. Ook haar collega Kajsa Ollongren (D66, Defensie) is teleurgesteld. Ook het moment vindt ze ongemakkelijk, terwijl er een oorlog aan de gang is in Oekraïne.

Vanavond voerden de meeste betrokken ministers een ultiem overleg op het ministerie van Algemene Zaken. Op tafel lag een laatste compromisvoorstel van staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) voor een zogeheten stopknop.

Op het moment dat het te druk is in de asielketen, zoals vorig jaar toen er mensen buiten sliepen in Ter Apel, zou het recht op gezinshereniging voor oorlogsvluchtelingen tijdelijk moeten worden beperkt.
Maar dat voorstel vond onvoldoende steun bij de andere partijen.

De afgelopen week was er verschillende keren crisisoverleg over de mogelijkheden om de asielinstroom te beperken. Vooral de VVD hecht daar veel waarde aan. Premier Rutte beloofde zijn partij dat hij met voorstellen zou komen om de instroom te verminderen.

Regelmatig werden er speciale kabinetsvergaderingen gehouden over het brede onderwerp migratie. Over arbeidsmigratie en kennismigratie konden de regeringspartijen het wel eens worden, maar het asielbeleid bleef een splijtzwam.

D66 en vooral de ChristenUnie zien de instroom van asielzoekers veel minder als een probleem. Partijleider Mirjam Bikker zei deze week nog dat de ChristenUnie als "gezinspartij" niet akkoord kan gaan met inperking van het recht op gezinshereniging.

Vertrouwen te veel geschaad

Vooral de houding van premier Rutte, die de discussie woensdag verder onder druk zette door een deadline te stellen en desnoods aan te sturen op een stemming over de plannen in de ministerraad, zette kwaad bloed bij de coalitiepartners.
Hij bood gisteren zijn excuses aan voor die powerplay, maar het vertrouwen was te veel geschaad, zeggen betrokkenen.

Na volledige ministerraad vanavond zal demissionair premier Rutte de pers te woord staan, waarna hij naar verwachting zijn ontslag zal indienen.

[..]

Ik zie dat er per ongeluk een schrijffout is ontstaan in mijn bericht van vanmorgen. 

Vetgedrukte woordje 'dat' moet zijn 'dit'

Herfstappeltaart schreef op 10-06-2025 om 11:35:

[..]

Nee het vorige kabinet viel omdat Dilan het "nareis-op-nareis-op-nareis"verhaal enorm had overdreven en omdat de ChristenUnie principes heeft. Namelijk dat gezinnen bij elkaar horen. Het verhaal van Dilan was gewoon een leugen en een smoes om het kabinet te kunnen laten vallen in de hoop dat ze de volgende keer extra veel stemmen zou krijgen. En maar verontwaardigd doen nu.....over hypocriet gesproken.

Zoals gezegd. Het woord 'dat' moest 'dit' zijn.

Over dat nareis-nareis-nareis-verhaal, klopt dat het overdreven zou zijn, maar dat was niet de reden dat het kabinet viel, maar in feite ging het er onder-andere wel over....moment ik zal je een klein stukje uit dat nieuwsbericht ophalen:

Stukje quote uit NOS bericht van 7 juli 2023:

...........

Op tafel lag een laatste compromisvoorstel van staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) voor een zogeheten stopknop.

Op het moment dat het te druk is in de asielketen, zoals vorig jaar toen er mensen buiten sliepen in Ter Apel, zou het recht op gezinshereniging voor oorlogsvluchtelingen tijdelijk moeten worden beperkt.
Maar dat voorstel vond onvoldoende steun bij de andere partijen.

..........

Waarom zou je dan hele families naar Nederland laten overkomen als ze dan buiten moeten slapen?? (misschien hebben ze tig geld betaald voor de overtocht, voor een beter leven, en slapen dan op het gras)

Herfstappeltaart schreef op 10-06-2025 om 11:40:

[..]

En dit. Goeie term: fabeltjesfuik, heel erg van toepassing hier.

Maar werden de nareizigers ook allemaal gemeld? Dit bericht is van sept. 2024. Een jaar later:

https://www.limburger.nl/regio/valkenburg-aan-de-geul/coa-vergat-opvang-tientallen-nareizigers-in-valkenburg-te-melden-burgemeester-daan-prevoo-woedend/22329584.html

COA ‘vergat’ opvang tientallen nareizigers in Valkenburg te melden, burgemeester Daan Prevoo woedend

Valkenburg Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) brengt al wekenlang tientallen nareizigers onder in een Valkenburgs hotel. De gemeente is nooit geïnformeerd. Burgemeester Daan Prevoo is woedend.

Nareizigers zijn familieleden van mensen met een formele verblijfsstatus die dus in Nederland mogen blijven. Vaak zijn het vrouwen en kinderen. Omdat minister Faber van Asiel de opvang van statushouders en nareizigers in asielzoekerscentra verbiedt, brengt het COA die met hulp van het Rode Kruis onder op alternatieve locaties, met name in hotels.

Voor zo’n opvang is geen toestemming van de gemeente nodig, laat een woordvoerder van het COA weten. Wel moet de gemeente geïnformeerd worden. „Dat is in Valkenburg niet gebeurd.
Het is waarschijnlijk tussen de wal en het schip geraakt doordat zowel COA als het Rode Kruis hotels boekt.”

Andere gemeenten

Ook in twee andere Limburgse gemeenten zijn nareizigers in hotels geplaatst. In beide gemeenten zijn vier gezinnen ondergebracht, aldus de COA-woordvoerder. Mogelijk zijn ook die gemeenten niet geïnformeerd. Zolang daar geen duidelijkheid over is, noemt het COA de locaties niet.

De gang van zaken wekt de woede van Valkenburgs burgemeester Prevoo. „Minister Faber neemt de Tweede Kamer niet mee in haar beleid rond de noodwet, maar blijkbaar wil ze gemeenten ook niet informeren.” De hotelopvang kwam aan het licht nadat omwonenden aan de bel hadden getrokken. Die zagen opvallend veel kinderen – tijdens schooltijden – spelen in de omgeving van Hotel 2000.

[foto]

Woensdag werd na een gemeentelijke controle duidelijk dat het hotel al zeker zes weken hotelkamers verhuurt voor de opvang. Bij de controle waren er 51 nareizigers in het hotel die twintig van de zestig kamers bevolkten. Hoteleigenaar Zhang laat in een reactie weten dat iedereen welkom is in zijn hotel en dat hij graag vanuit maatschappelijk oogpunt een steentje wilde bijdragen. Volgens Prevoo handelde de hoteleigenaar te goeder trouw.

Het bestemmingsplan staat alleen recreatieve overnachtingen toe en dus is de opvang illegaal, redeneert Prevoo. „Maar ik ga het hotel nu niet dwingen te stoppen met de opvang. Dan worden de nareizigers de dupe van het beleid. Ze zorgen niet voor overlast.”

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.