Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 14:19:

[..]

Dat doen anderen ook.

Al zou Wilders maar 40% waar kunnen maken, dat zou dan in ieder geval meer zijn dan wat er voorheen gebeurde, dat is namelijk 'helemaal niets'. Voor mij hoefde Wilders geen premier of alleenheerser te zijn, daarom vond ik het prima dat de VVD NSC en BBB mee deden, zodat ze elkaar in evenwicht konden houden.

Maar nu gaat er weer helemaal niets gebeuren aan het probleem. Met de pech dat het erger kan worden.

Wat lief dat je het prima vindt dat er ook andere partijen mee deden. Zou je niet zeggen, kijkend naar de rest van wat je allemaal zegt.

Overigens kan dat ook hier gelden (het prima vinden dat andere 'meedoen'): je hoeft echt niet overal op te reageren. Niet iedereen hier is tegen jou, of praat tegen jou. 

@Fleurtje: wat Timmermans allemaal voor onenigheid heeft gehad met andere mensen en om welke reden zal me eigenlijk worst wezen. Jouw probleem rondom de MH17 ook. Ik ga voor de partij en waar ze voor staan.

En als je wil dat ik nog ergens specifiek op reageer moet je het even herhalen want ik ga niet alles terugzoeken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-06-2025 om 16:14 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 08-06-2025 om 15:28:

@Fleurtje: wat Timmermans allemaal voor onenigheid heeft gehad met andere mensen en om welke reden zal me eigenlijk worst wezen. Jouw probleem rondom de MH17 ook. Ik ga voor de partij en waar ze voor staan.

En als je wil dat ik nog ergens specifiek op reageer moet je het even herhalen want ik ga niet alles terugzoeken.

Vraag nu toch niet om al die onzin uit het verleden nog een keer te herhalen.

Ik ben vooral benieuwd waarom Fleurtje het erg vind als de komende begroting aangenomen zou worden. 

Daglichtlamp schreef op 08-06-2025 om 16:14:

[..]

Ik ben vooral benieuwd waarom Fleurtje het erg vind als de komende begroting aangenomen zou worden.

Ik bedoelde een zin waaraan ze refereerde. Die ga ik niet opzoeken.

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 13:53:

[..]

Ik heb een andere mening.

Politicoloog Julia Wouters en Jeroen Pauw hadden ook een mening over Timmermans:

https://www.metronieuws.nl/televisie/2023/07/jeroen-pauw-kritisch-op-frans-timmermans/ 21 jul 2023

......................

Hoewel de relatie tussen Pauw en Timmermans altijd goed was, veranderde de dat na dat interview. „Ik zei na afloop ‘Frans, zullen we nog een glas wijn drinken?’, maar hij is nooit meer geweest.” De volgende ochtend heeft Pauw nog een appje gestuurd, maar ook daar is nooit meer een reactie opgekomen. „Nooit meer wat gehoord. Alleen via de zijlijn, dat ik hem geprovoceerd zou hebben.”

‘Timmermans een warme en empathische man’

Niet iedereen aan de tafel is het eens met Pauw. Politicoloog Julia Wouters beschrijft Timmermans juist als een warme en empathische man. „Ik heb wel heel veel liever iemand met gevoel en empathie. Iemand die een beetje warm kan zijn”, vertelt Wouters. „Ik hunker na 13 jaar Rutte naar iemand die iets met emoties kan. En dat die daar een keertje in doorschoot, ben ik dan ook weer bereid om hem te vergeven.”

Maar volgens Pauw is het niet de eerste keer dat Timmermans zoiets als dit doet. „Echt serieus. We hebben drie weken geleden een storm gehad en bij die storm is een mevrouw omgekomen en Frans Timmermans zegt: ‘Ja, dat komt allemaal door het klimaat!’”, voegt de voormalig talkshowhost toe.

Mensen gebruiken voor je verhaal

„Kijk, politici zijn gewend om mensen te gebruiken voor hun verhaal. Ze gebruiken burgers als figuranten voor hun eigen verhaal. Oké, dat hebben we min of meer geaccepteerd, maar als je zo ver gaat dat je zelfs mensen die verongelukken wil gebruiken voor je eigen verhaal. Ja, dat vind ik wel 2.0, sorry.”

Toch vindt Wouters de kritiek richting Timmermans niet terecht. „Ik denk dat hij af en toe een flinke uitglijder daarin blijft maken,
alleen om iemand dan helemaal af te schrijven vind ik een beetje moeilijk. Want we hebben 13 jaar een premier gehad die in de coronatijd niet in staat was om maar iets van warmte te laten te zien”, zegt de politicoloog.

Op mij komt Timmermans juist enorm polariserend over. En heel eerlijk…ik draag Rutte een zeer warm hart toe. Al dat geklaag over die man die ons oa door de Coronatijd heeft heen geloodst. Achteraf is altijd gemakkelijk klagen en je zult nooit iedereen kunnen behagen. Dat staat in ieder geval wel vast.

Ach ja de uitstraling van een politicus is natuurlijk iets wat je niet kunt meten, dat is echt iets persoonlijks. Het heeft gelukkig niets met de partij te maken, als je Timmermans niks vindt dan kies je een ander op de lijst van GL/PvdA. En dat geldt zo voor alle partijen.

Ik persoonlijk vind Timmermans belerend overkomen, een soort van morele vehevenheid waardoor je het gevoel krijgt dat je op de lagere school kreeg van een leraar als hij je een "standje" gaf. Zo'n gevoel dat je jezelf eigenlijk in de verdediging gedrukt voelt vanwege jouw keuzes.

Als je over positieve uitstralingen hebt (dus niet de partij maar puur alleen het poppetje) dan vind ik Bikker, Bontenbal, Eerdmans, Jetten, en Hermans wel er bovenuit steken. (wat ik zo snel uit mijn hoofd kan bedenken.)

ik vind veel politici een vervelende uitstraling en houding hebben. En dan heb ik het over alle politici van de partijen van het gevallen kabinet. Ik kan ook niet luisteren of kijken naar die engerds van de SGP of partijhopper Eerdmans. Ik vertrouw ze allemaal voor geen cent. 

Miraval schreef op 08-06-2025 om 16:44:

Ach ja de uitstraling van een politicus is natuurlijk iets wat je niet kunt meten, dat is echt iets persoonlijks. Het heeft gelukkig niets met de partij te maken, als je Timmermans niks vindt dan kies je een ander op de lijst van GL/PvdA. En dat geldt zo voor alle partijen.

Ik persoonlijk vind Timmermans belerend overkomen, een soort van morele vehevenheid waardoor je het gevoel krijgt dat je op de lagere school kreeg van een leraar als hij je een "standje" gaf. Zo'n gevoel dat je jezelf eigenlijk in de verdediging gedrukt voelt vanwege jouw keuzes.

Als je over positieve uitstralingen hebt (dus niet de partij maar puur alleen het poppetje) dan vind ik Bikker, Bontenbal, Eerdmans, Jetten, en Hermans wel er bovenuit steken. (wat ik zo snel uit mijn hoofd kan bedenken.)

Yep, ik volg je en ben het met je eens.

En zo ben ik specifiek fan van Eerdmans.

In zijn algemeenheid zou je misschien kunnen zeggen dat een groot ego hebben in de politiek bijna een must is, anders red je het niet. 

Bij politici als Bontenbal en Bikker vind ik het ego overigens totaal niet op de voorgrond treden, maar dat zijn ook eigenlijk de enige twee die ik nu kan bedenken, die niet zichzelf zo enorm presenteren al dan niet bewust.

Bakblik schreef op 08-06-2025 om 14:53:

[..]

In de 11 maanden dat de PVV mede aan de knoppen zat is er ook niks aan echt langetermijn beleid ingezet. Dus er gebeurde al 2 jaar niks na de kabinetsval van het begin van de zomer 2023.

En de pech dat het erger kan worden heeft dit gevallen kabinet aan zichzelf te danken. De PVV is er zelf uitgestapt.

Ik had het over de periode vóór het kabinet-Schoof. Het bleef maar binnen stromen ondanks dat Rutte jaren geleden al zei dat de economie van Nederland die grote getalen  niet zou kunnen dragen, en het stroomt nog steeds binnen (ondanks dat burgers massaal op de PVV hadden gestemd) OMDAT de PVV niet mocht wat hij nodig vond.

Rutte liet het laatste kabinet-Rutte ook vallen OP ASIEL. Het kabinet-Schoof is OOK gevallen op asiel.

Hij is zelf opgestapt, ondanks dat de andere kabinetsleden met Wilders door wilden gaan. Tuurlijk, het moet ontzettend frustrerend zijn dat wanneer je ziet wat er moet gebeuren, en je wilt dat dan ook aanpakken, en de burgers verwachten dat dan ook van je, maar het tegenovergestelde gebeurd omdat het plan word tegengehouden, dan kun je niet anders dan zeggen: 'ik kan dit niet meer mee aanzien, hier wil ik niet verder meer aan mee werken'. Als het in de soep loopt, hebben we dat niet aan de PVV te danken, maar aan al die anderen die hem hebben tegengewerkt om te knokken voor Nederland. 

Schoondochter schreef op 08-06-2025 om 15:12:

[..]

Wat lief dat je het prima vindt dat er ook andere partijen mee deden. Zou je niet zeggen, kijkend naar de rest van wat je allemaal zegt.

Overigens kan dat ook hier gelden (het prima vinden dat andere 'meedoen'): je hoeft echt niet overal op te reageren. Niet iedereen hier is tegen jou, of praat tegen jou.

"Dat doen anderen ook" schreef ik als reactie op deze: 

Nogmaals die man voert gewoon oppositie!

Anderen voeren ook oppositie, maar Timmermans doet dat op een hele nare manier.

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 17:44:

[..]

Ik had het over de periode vóór het kabinet-Schoof. Het bleef maar binnen stromen ondanks dat Rutte jaren geleden al zei dat de economie van Nederland die grote getalen niet zou kunnen dragen, en het stroomt nog steeds binnen (ondanks dat burgers massaal op de PVV hadden gestemd) OMDAT de PVV niet mocht wat wel nodig was.

Rutte liet het laatste kabinet-Rutte ook vallen OP ASIEL. Het kabinet-Schoof is OOK gevallen op asiel.

Hij is zelf opgestapt, ondanks dat de andere kabinetsleden met Wilders door wilden gaan. Tuurlijk, het moet ontzettend frustrerend zijn dat wanneer je ziet wat er moet gebeuren, en je wilt dat dan ook aanpakken, en de burgers verwachten dat dan ook van je, maar het tegenovergestelde gebeurd omdat het plan word tegengehouden, dan kun je niet anders dan zeggen: 'ik kan dit niet meer mee aanzien, hier wil ik niet verder meer aan mee werken'. Als het in de soep loopt, hebben we dat niet aan de PVV te danken, maar aan al die anderen die hem hebben tegengewerkt om te knokken voor Nederland.

Tjezus! Geloof je nou nog steeds in dat sprookje?

Hij is niet tegengewerkt!

In de coalitie moest hij compromissen sluiten om überhaupt aan de regering deel te kunnen nemen.  De minister die hij op asiel en migratie had neergezet is zo incompetent als de neten. Die slaat nog geen deuk in een pakje boter. Dit is gewoon hoe het werkt in Nederland.

Gelukkig wel want als hij het alleen had mogen doen dan waren we hard onderweg om een kopie van Rusland of Amerika te worden.  Die types zijn Wilders' grote voorbeeld en dat moeten we hier echt niet willen. 

Herfstappeltaart schreef op 08-06-2025 om 15:28:

Je hoeft helemaal niet 'alles terug te zoeken'. Als je op de datum van het bericht (dat JIJ zelf quote) klikt komt het bericht wat ik bedoelde tevoorschijn. 

Want mijn antwoord (op de vraag die jij aan mij stelde) staat meteen onder het bericht. Je kan er bijna niet overheen gekeken hebben. Jij vroeg om het antwoord, niet ik.

(ik ga niet alleen voor de partij. Als Trump zich zou aansluiten bij mijn favoriete 'club' (als ik die al zou hebben), zou ik evengoed niet op hem stemmen. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken)

Daglichtlamp schreef op 08-06-2025 om 16:14:

[..]

Je hebt het nu over twee verschillende dingen.

Dat antwoord dat Herfstappeltaart vroeg ging over iets dat zij gisteren aan mij vroeg, en had niets met het verleden te maken.

Miraval schreef op 07-06-2025 om 19:51:
Ik ben voor oppakken, berechten en bij ernstige misdrijven de verblijfsvergunning intrekken en uitzetten. 

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 10:33 
En dit.

Als je het 'verleden' niet wilt lezen moet je niet doen alsof je benieuwd bent waarom Fleurtje het erg zou vinden.

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 17:44:

[..]

Ik had het over de periode vóór het kabinet-Schoof. Het bleef maar binnen stromen ondanks dat Rutte jaren geleden al zei dat de economie van Nederland die grote getalen niet zou kunnen dragen, en het stroomt nog steeds binnen (ondanks dat burgers massaal op de PVV hadden gestemd) OMDAT de PVV niet mocht wat hij nodig vond.

Rutte liet het kabinet vallen, vanwege een niet bestaande toestroom van nareizigers op nareizigers. Daar ben je van op de hoogte, neem ik aan? Het kabinet is toen gevallen vanwege een niet bestaand probleem. 

De asielmigratie neemt af, de arbeidsmigratie neemt toe. Speciaal voor jou nog even de link erbij gezocht.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/18/halvering-aantal-asielverzoeken-in-eerste-kwartaal-2025

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.