Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
08-06-2025 om 12:02
lientje69 schreef op 08-06-2025 om 10:10:
Lale Gül had een goed artikel in de Telegraaf waar ik het wel mee eens ben. Zij schreef ook dat er geen partij is die echt met de islamisering en het slechte niet ( willen ?) inburgeren aan de slag gaat. Dat het gevaar niet zit in de instroom van asielzoekers maar in het niet integreren. Hieronder een klein deel van het artikel.
Er is sprake van ’islamisering’ als een samenleving een steeds meer islamitisch karakter krijgt. Dat gaat gepaard met meer gesluierde vrouwen in het straatbeeld, meer moskeeën en islamitische scholen (vaak gefinancierd door Saoedi-Arabië), maar dat is niet eens het ergste. Islamisering is ook het stukje bij beetje afbrokkelen van scheiding van kerk en staat, het bedreigen en beperken van het vrije woord, het steeds meer afschaffen van de democratische beginselen, het geleidelijk aan afpakken van rechten van vrouwen, homo’s en minderheden, het promoten en bevoorrechten van één specifieke religie, zodat deze groeit en uitbreidt, en het onderdrukken van andere ideeën.
Uit een CBS-rapport blijkt dat de secularisering van Nederland fors doorzet onder alle groepen behalve moslims. Hoewel 6% van de bevolking moslims is, is de islam onder jongeren tot 25 jaar nu al de grootste godsdienst.Wilders is groot geworden omdat hij als enige zijn zorgen over de islamisering uitsprak. Zijn oplossingen waren helaas nooit de mijne. Hij vond dat er minder immigratie moest zijn, terwijl het probleem toch echt ligt bij de vooralsnog mislukte integratie. Maar dat gesprek wil niemand aan.
De integratie is inderdaad het probleem. Het leven van een asielzoeker bestaat de eerste jaren vooral uit wachten. Wachten tot je asielaanvraag is goedgekeurd. Dan wachten op een huis buiten het asielzoekerscentrum, wachten op een taalcursus, wachten op de inburgeringscursus en dan wachten tot je mag gaan werken. Heb je de power om alvast zelf een taalcursus te regelen dan moet je dat acuut stoppen als je wordt opgeroepen om in te burgeren. Wil je als vrouw leren fietsen om niet altijd van je man met rijbewijs afhankelijk te zijn om ergens te komen dan moet je daarmee stoppen als de taalcursus plek voor je heeft. De meeste asielzoekers waar ik mee te maken heb willen echt iets doen voor het land waar ze veilig zijn opgevangen maar dat kan vaak niet, omdat hun inburgering veel te lang duurt en ze zich dan hiervoor een dan daarvoor moeten melden bij verschillende instanties.
Als die inburgering sneller gaat hebben die mensen eerder een normale baan en kunnen dan werken aan echt geïntegreerd raken. Daar zou de politiek eens op in moeten zetten.
Daglichtlamp
08-06-2025 om 12:03
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 10:26:
[..]
Schei toch gauw uit.
Vertel eens, welke andere partijen gaan de begroting aan een meerderheid helpen?
Daglichtlamp
08-06-2025 om 12:45
Ruzie via talkshows. Ik ben benieuwd of de BBB ook nog uit het kabinet stapt.
https://www.ad.nl/politiek/bbb-leider-van-der-plas-kijkt-naar-schoof-bij-ruzie-ministersposten-ik-kom-niet-met-de-buurvrouw-aan~acd20885/
Van der Plas sprak bij WNL op Zondag van ‘machtsvertoon’ door de VVD. „Dilan Yesilgöz gooit de deur dicht en twee partijen zijn het daar niet mee eens. De VVD zit niet alleen in deze coalitie.”
--------
Van der Plas wil dat BBB-vicepremier Mona Keijzer óók minister van Asiel en Migratie wordt. „Ik kom niet aan met de buurvrouw. Mona heeft als minister van Volkshuisvesting al goede contacten. Jaap Velema, de burgemeester van Ter Apel – belangrijk voor mij – zegt ook: ‘Mona zou dat heel goed doen’. Hij is er heel positief over.” Velema zegt desgevraagd dat hij bedoelde dat Keijzer wel heeft geinvesteerd in goede bestuurlijke contacten, in tegenstelling tot oud-asielminister Faber.
Fleurtje_5
08-06-2025 om 13:32
Daglichtlamp schreef op 08-06-2025 om 12:03:
[..]
Vertel eens, welke andere partijen gaan de begroting aan een meerderheid helpen?
Dat zou ik ontzettend erg vinden.
Daglichtlamp
08-06-2025 om 13:34
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 13:32:
[..]
Dat zou ik ontzettend erg vinden.
Jij wilt graag een verworpen begroting?
Fleurtje_5
08-06-2025 om 13:34
watertoren schreef op 07-06-2025 om 19:20:
[..]
Ik wist dit nog niet en bedankt voor de info. Als werkelijk waar is dat zij de deur op een kier houdt voor Timmermans dan is dat denk ik de afgang van de VVD. Dat zou het stomste zijn wat ze kan doen gezien haar aanhangers. Ik zou dan afhaken en ik voorzie met mij vele anderen. Dan ga ik JA21 stemmen en absoluut geen VVD meer voor mij na al die jaren.
Precies.
Herfstappeltaart
08-06-2025 om 13:38
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 10:24:
[..]
Dit vraag je niet aan mij maar ik heb wel een vraag aan jou: Kun jij uitleggen waarom jij er anders over denkt?
Dat heb ik al vele malen gedaan. Ik vind Frans Timmermans een goed onderlegde politicus met verstand van zaken. Goed op het internationale toneel en bereid de verbinding aan te gaan. Niet polariserend en hij staat voor een samenleving waar ik ook voor sta: sociaal, omkijkend naar elkaar en tegen ondemocratische krachten.
Herfstappeltaart
08-06-2025 om 13:40
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 10:32:
[..]
Had je de laatste regel in mijn bericht niet gelezen?
Dus zodra z'n straf erop zit, hopsa terug naar zijn vaderland.
En nog beter zou zijn als hij zijn straf in zijn vaderland uit zou zitten. En als zijn wandaad niet ernstig genoeg is om in een cel te belanden, dan moet hij/zij evengoed terug naar het land van herkomst.
Nee want dan sluit je dus immigranten die gewoon een verblijfsstatus hebben buiten. Dan zeg je: je hoort er niet bij, verblijfsstatus of niet.
Fleurtje_5
08-06-2025 om 13:48
Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 19:24:
[..]
Kun je uitleggen wat je zo verschrikkelijk vindt aan Timmermans?
Deze vraag stel je niet aan mij maar ik wil er wel antwoord op geven.
Ik geef toe dat ik die man niet kan verdragen. De oorsprong ligt bij alles van vóór, na en rondom de ramp met de MH17. Al eerder heb ik hier gezegd dat ik in die tijd veel te veel bezig ben geweest met de MH17. Teveel. Uiteindelijk heb ik het los moeten laten, ik kon de leugens niet meer verdragen.
Ik volgde een topic met de titel Oekraïne in Jip en Janneke-taal. Toen de ramp met de MH17 gebeurde was ik in schok, en zat in het begin met veel vragen, en die stelde ik dan ook meermaals, op het forum (waar ik destijds zat, en waar meerdere delen over de MH17 zijn geopend en besproken) werd ik in het begin zelfs "kamaraadski van Poetin" genoemd omdat ik die vragen bleef stellen. Totdat maanden later bleek dat mijn vragen zeer terecht waren. Ik kreeg zelfs excuses aangeboden door de forummer die me kamaraadski had genoemd. Het stinkt van voor tot achter. Het eerste wat sneuvelt in de oorlog is de waarheid.
Dit mag geen MH17-topic worden, maar Timmermans én de MH17 kan ik niet los van elkaar zien.
Daarom ontopic. Als ik zie hoe Timmermans telkens de boel wil verzieken terwijl het niet ter zake doet, met de vinger wijzen naar de ander (zoals pesters doen op een schoolplein) in zijn eigen voordeel. Ruzie maken terwijl er zaken aangepakt moeten worden. De manier waarop hij emoties gebruikt om mensen te overtuigen.
Fleurtje_5
08-06-2025 om 13:53
Herfstappeltaart schreef op 08-06-2025 om 13:38:
[..]
Dat heb ik al vele malen gedaan. Ik vind Frans Timmermans een goed onderlegde politicus met verstand van zaken. Goed op het internationale toneel en bereid de verbinding aan te gaan. Niet polariserend en hij staat voor een samenleving waar ik ook voor sta: sociaal, omkijkend naar elkaar en tegen ondemocratische krachten.
Ik heb een andere mening.
Politicoloog Julia Wouters en Jeroen Pauw hadden ook een mening over Timmermans:
https://www.metronieuws.nl/televisie/2023/07/jeroen-pauw-kritisch-op-frans-timmermans/ 21 jul 2023
......................
Hoewel de relatie tussen Pauw en Timmermans altijd goed was, veranderde de dat na dat interview. „Ik zei na afloop ‘Frans, zullen we nog een glas wijn drinken?’, maar hij is nooit meer geweest.” De volgende ochtend heeft Pauw nog een appje gestuurd, maar ook daar is nooit meer een reactie opgekomen. „Nooit meer wat gehoord. Alleen via de zijlijn, dat ik hem geprovoceerd zou hebben.”
‘Timmermans een warme en empathische man’
Niet iedereen aan de tafel is het eens met Pauw. Politicoloog Julia Wouters beschrijft Timmermans juist als een warme en empathische man. „Ik heb wel heel veel liever iemand met gevoel en empathie. Iemand die een beetje warm kan zijn”, vertelt Wouters. „Ik hunker na 13 jaar Rutte naar iemand die iets met emoties kan. En dat die daar een keertje in doorschoot, ben ik dan ook weer bereid om hem te vergeven.”
Maar volgens Pauw is het niet de eerste keer dat Timmermans zoiets als dit doet. „Echt serieus. We hebben drie weken geleden een storm gehad en bij die storm is een mevrouw omgekomen en Frans Timmermans zegt: ‘Ja, dat komt allemaal door het klimaat!’”, voegt de voormalig talkshowhost toe.
Mensen gebruiken voor je verhaal
„Kijk, politici zijn gewend om mensen te gebruiken voor hun verhaal. Ze gebruiken burgers als figuranten voor hun eigen verhaal. Oké, dat hebben we min of meer geaccepteerd, maar als je zo ver gaat dat je zelfs mensen die verongelukken wil gebruiken voor je eigen verhaal. Ja, dat vind ik wel 2.0, sorry.”
Toch vindt Wouters de kritiek richting Timmermans niet terecht. „Ik denk dat hij af en toe een flinke uitglijder daarin blijft maken, alleen om iemand dan helemaal af te schrijven vind ik een beetje moeilijk. Want we hebben 13 jaar een premier gehad die in de coronatijd niet in staat was om maar iets van warmte te laten te zien”, zegt de politicoloog.
Bakblik
08-06-2025 om 13:58
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 13:48:
[..]
Deze vraag stel je niet aan mij maar ik wil er wel antwoord op geven.
............
Daarom ontopic. Als ik zie hoe Timmermans telkens de boel wil verzieken terwijl het niet ter zake doet, met de vinger wijzen naar de ander in zijn eigen voordeel. De manier waarop hij emoties gebruikt om mensen te manipuleren.
Nogmaals die man voert gewoon oppositie!
Dingen die de PvdA wil voor het land brengen ze ten tonele iets zwaarder aangezet om in de onderhandelingen wat water bij de wijn te kunnen doen om tot een compromis te komen. Zo ging en zo gaat dat in een fatsoenlijk land met een parlementaire democratie.
Dat Wilders denkt te kunnen beloven dat hij 100 % waar kan maken waarmee hij campagne voert dat begint meer te lijken op ombuigen naar een dictatuur zoals Poetin, Orban en Trump aan het doen zijn en voor hen in vroeger jaren vele anderen.
Je mag hier nog steeds vinden dat Wilders beter is dan Timmermans alleen is het viafora het niet met je eens een dat mogen wij ook zeggen.
Ik mag echt hopen dat velen tot inzicht komen voor wat betreft de dingen die de PVV beloofd. Het meeste is niet haalbaar namelijk. Nog 10 jaar kabinetten zoals het afgelopen kabinet en dan is er weinig over baan Nederland. Ik mag hopen dat mensen tot inzicht komen en het volgende kabinet een middenkabinet wordt met haalbare plannen. In ieder geval zonder de PVV maar misschien wel een beetje PVDA.
Fleurtje_5
08-06-2025 om 14:07
Herfstappeltaart schreef op 08-06-2025 om 13:40:
[..]
Nee want dan sluit je dus immigranten die gewoon een verblijfsstatus hebben buiten. Dan zeg je: je hoort er niet bij, verblijfsstatus of niet.
Kijk even welk antwoord ik gaf in het bericht van:
08-06-2025 om 10:33 (staat meteen ná het bericht dat je had gequote)
Fleurtje_5
08-06-2025 om 14:19
Bakblik schreef op 08-06-2025 om 13:58:
[..]
Nogmaals die man voert gewoon oppositie!
Dingen die de PvdA wil voor het land brengen ze ten tonele iets zwaarder aangezet om in de onderhandelingen wat water bij de wijn te kunnen doen om tot een compromis te komen. Zo ging en zo gaat dat in een fatsoenlijk land met een parlementaire democratie.
Dat Wilders denkt te kunnen beloven dat hij 100 % waar kan maken waarmee hij campagne voert dat begint meer te lijken op ombuigen naar een dictatuur zoals Poetin, Orban en Trump aan het doen zijn en voor hen in vroeger jaren vele anderen.
Je mag hier nog steeds vinden dat Wilders beter is dan Timmermans alleen is het viafora het niet met je eens een dat mogen wij ook zeggen.
Ik mag echt hopen dat velen tot inzicht komen voor wat betreft de dingen die de PVV beloofd. Het meeste is niet haalbaar namelijk. Nog 10 jaar kabinetten zoals het afgelopen kabinet en dan is er weinig over baan Nederland. Ik mag hopen dat mensen tot inzicht komen en het volgende kabinet een middenkabinet wordt met haalbare plannen. In ieder geval zonder de PVV maar misschien wel een beetje PVDA.
Dat doen anderen ook.
Al zou Wilders maar 40% waar kunnen maken, dat zou dan in ieder geval meer zijn dan wat er voorheen gebeurde, dat is namelijk 'helemaal niets'. Voor mij hoefde Wilders geen premier of alleenheerser te zijn, daarom vond ik het prima dat de VVD NSC en BBB mee deden, zodat ze elkaar in evenwicht konden houden.
Maar nu gaat er weer helemaal niets gebeuren aan het probleem. Met de pech dat het erger kan worden.
Bakblik
08-06-2025 om 14:53
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 14:19:
[..]
Dat doen anderen ook.
Al zou Wilders maar 40% waar kunnen maken, dat zou dan in ieder geval meer zijn dan wat er voorheen gebeurde, dat is namelijk 'helemaal niets'. Voor mij hoefde Wilders geen premier of alleenheerser te zijn, daarom vond ik het prima dat de VVD NSC en BBB mee deden, zodat ze elkaar in evenwicht konden houden.
Maar nu gaat er weer helemaal niets gebeuren aan het probleem. Met de pech dat het erger kan worden.
In de 11 maanden dat de PVV mede aan de knoppen zat is er ook niks aan echt langetermijn beleid ingezet. Dus er gebeurde al 2 jaar niks na de kabinetsval van het begin van de zomer 2023.
En de pech dat het erger kan worden heeft dit gevallen kabinet aan zichzelf te danken. De PVV is er zelf uitgestapt.
felija
08-06-2025 om 14:57
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 14:19:
[..]
Dat doen anderen ook.
Het probleem? Is er voor jou maar één probleem?