Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 11:51:

[..]

Denk je echt dat hij daar nu nog capabele mensen voor vindt na hoe hij Coenradie behandeld heeft?

Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor! Ik hou mijn hart vast maar wat ik lees op social media zijn er nog zo veel mensen die achter Geert blijven staan en hem blijven verdedigen. Ik ben benieuwd naar de volgende uitslag van de verkiezingen. Ik zou niet verbaasd zijn als de PVV nog groter gaat worden en ik denk dat dit de tactiek is van Wilders zodat hij wel minister president gaat worden. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik denk dat dit zijn bedoeling is door het kabinet te laten vallen ondanks dat men wat migratie betreft hetzelfde denkt. Zelf vond ik Schoof niks als minister president maar Wilders zou ik tig keer erger vinden.

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 12:03:

[..]

Coenradi wil nooit meer voor de PVV werken.

En terecht. Ik ben geen PVV hoor maar wel eens met veel standpunten maar die heeft de VVD ook.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 12:11

Maar Schoof kon ook helemaal niks. Die werd zelfs buiten de gesprekken gehouden over het wel of niet laten vallen van het kabinet. En werd vooral door Wilders op niet fijne manieren aangesproken, terwijl Schoof met handen en voeten gebonden was. 

Ik kan echt niet geloven dat er partijen zijn (behalve de FvD) die zich wagen aan een coalitie met de PVV. Maar wellicht ben ik naïef.

Evenals dat ik een coalitie met daarin ofwel DENK, FvD, PVV gewoonweg niet (meer) serieus kan nemen. 

Ik heb vannacht een lange post geplaatst in het andere topic, waarin ik mijn standpunten over alle partijen probeer te geven en ik kom eigenlijk maar op 1 coalitie uit; GL/PvdA-VVD-CDA-D66. 

Dat lijkt mij de meest stabiele en werkbare oplossing. 

watertoren schreef op 06-06-2025 om 21:19:

[..]

Dat vond ik toch anders en iedereen maakt fouten maar hoe ze het nu deed dat vond ik goed en daar baseerde ik me op en de VVD heeft al vele jaren mijn stem ook dankzij de stem en kieswijzers die ik heb ingevuld.

Maar ik ben nu niet meer zo zeker van mijn stem op de VVD door een gesprek vanavond met mijn zoon van 32. Dat had ik zelf niet in de gaten maar hij zei van ik wacht pas tot een besluit nemen waarop ik stem tot vlak voor de verkiezingen. Dilan zegt nu dat ze absoluut niet wil samenwerken met Frans Timmers maar dat kan ineens anders zijn. Ik hoop dat ze bij haar besluit blijft en dan zullen wij op haar stemmen,

Eens, mijn stem gaat naar de VVD.

Ben normaal tegen het uitsluiten van samenwerken met andere partijen. Maar in 2023 dacht Timmermans hoog van de toren te blazen door meteen te roepen de PVV uit te sluiten daarnaast van alles over de VVD te roepen, dus andersom mag het wat mij betreft nu ook. 

Frans Timmermans sluit behalve Forum en PVV geen partij uit. ‘Maar bij de VVD zie ik geen enkel besef van wat ze hebben aangericht’ | de Volkskrant

Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 12:11:

Maar Schoof kon ook helemaal niks. Die werd zelfs buiten de gesprekken gehouden over het wel of niet laten vallen van het kabinet. En werd vooral door Wilders op niet fijne manieren aangesproken, terwijl Schoof met handen en voeten gebonden was.

School had nooit MP moeten zijn, dat had gewoon Wilders moeten zijn. En achteraf is dat helemaal makkelijk praten, maar dan had je wel een MP gehad die verantwoordelijk was voor deze poppenkast. En had hij zich niet kunnen verschuilen achter "ik word tegengewerkt". 

Het niet "mogen worden" van MP gaat hij nu gebruiken in zijn campagne en dat levert hem ongetwijfeld steun op vanuit zijn achterban en wellicht ook wederom een (groot) deel van de zwevende kiezers. 

Achteraf bezien een domme zet van de andere partijen om te kiezen voor deze constructie, met name dankzij NSC, die nu weggevaagd worden. Hoe ironisch. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 12:17 Topicstarter

Yumi schreef op 07-06-2025 om 12:12:

[..]

Ben normaal tegen het uitsluiten van samenwerken met andere partijen. Maar in 2023 dacht Timmermans hoog van de toren te blazen door meteen te roepen de PVV uit te sluiten daarnaast van alles over de VVD te roepen, dus andersom mag het wat mij betreft nu ook.

Frans Timmermans sluit behalve Forum en PVV geen partij uit. ‘Maar bij de VVD zie ik geen enkel besef van wat ze hebben aangericht’ | de Volkskrant

Rutte heeft jarenlang de PVV uitgesloten, maar als Timmermans het doet is het fout? 

[..]

Tja, zonder de VVD kan Timmermans zoals het er nu voorstaat niet. Dus leuk dat hij dat roept, leuk ook dat Dijk dit roept en zelfs andere linkse partijen vraagt hetzelfde te doen, maar met een peiling van 53 zetels op links kan hij niet zonder een rechtse partij en met de CDA halen ze het wellicht net niet. 

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 12:17:

[..]

Rutte heeft jarenlang de PVV uitgesloten, maar als Timmermans het doet is het fout?

Dat zeg ik niet, ik heb het over de verkiezingen van 2023 en toen was Rutte al verdwenen. Heb overigens nooit op Rutte gestemd, van huis uit PvdA, daarna tig jaar op Groen links ging zelfs naar de meetings van Klaver. Afgeknapt, en bij de laatste verkiezingen een draai gemaakt naar de VVD. Hoop nog steeds dat de samenwerking van de PvdA en GL niet doorgaat, want ben bang dat dit de partijen geen goed zal doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 12:33 Topicstarter

Miraval schreef op 07-06-2025 om 12:18:

[..]

Tja, zonder de VVD kan Timmermans zoals het er nu voorstaat niet. Dus leuk dat hij dat roept, leuk ook dat Dijk dit roept en zelfs andere linkse partijen vraagt hetzelfde te doen, maar met een peiling van 53 zetels op links kan hij niet zonder een rechtse partij en met de CDA halen ze het wellicht net niet.

En het CDA wil denk ik juist over het midden, dus die zal liever zowel linkse als rechtse partijen in een coalitie willen. Ik heb groot respect voor Bontenbal die juist geen politieke spelletjes speelt. Ik hoop dat de kiezer dat gaat waarderen.

We hebben een brede coalitie nodig met de wil om de problemen aan te pakken, zonder elke beslissing af te laten hangen van de peilingen.

Daglichtlamp schreef op 06-06-2025 om 21:41:

De eerste peiling na de val, ik wordt er nog niet echt blij van.

image-13-768x459.png

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/pvv-lijdt-niet-onder-kabinetsval-kloof-verdiept-zich/

We zullen het zien wat het uiteindelijk word.

Van de andere kant, als ik de krant van afgelopen dinsdag 3 juni lees en de titel lees:"Wilders: Het zier er niet goed uit', dan kon men al merken dat het er aan zat te komen, 'maar wie had gedacht dat het ook echt zou gebeuren?'

Het is ook al erg lang 'pappen en nathouden'. Andere landen zijn ook bezig om NU maatregelen te nemen. Zie bv Duitsland. Asielzoekers (uit veilige landen?) worden bij de grens al meteen terug gestuurd. Of de rechter dat nou goed vind of niet.

In het NOS-bericht las ik:

https://nos.nl/artikel/2569717-coalitie-wankelt-na-asieloverleg-wilders-wil-nog-nachtje-slapen-maar-het-ziet-er-niet-goed-uit

.............

Yesilgöz, Van Vroonhoven en Van der Plas kwamen direct na het overleg naar buiten en stonden de pers te woord. Wilders liet meer dan een uur op zich wachten.

Toen hij even na 20.00 uur naar buiten kwam bleek dat hij het niet met zijn coalitiepartners eens is. Hij merkt geen bereidheid bij de drie partijen om "nu" iets te doen. Hij wil bijvoorbeeld dat nu de grenzen dicht gaan.

[..]

Ik snap er echt niks van dat er mensen zo verontwaardigd zijn dat PvdA/GL de PVV uitsloot om mee in een coalitie te gaan. Andersom was dat toch net zo, of heeft Wilders ooit serieus overwogen om met de 2e partij van Nederland in zee te gaan? Ik vind het volstrekt logisch dat ze van beide kanten uit niet met elkaar in zee willen. Ze hebben namelijk lijnrecht andere ideeën over Nederland, dus hoe wil je dan samen beleid maken? Net als dat de PVV amenooitniet met DENK in en kabinet zou willen, D66 en FvD absoluut niet samen gaan en BBB en PvdD ook 100x liever oppositie voeren dan met elkaar te regeren. 

Ik vind het juist wel transparant, dat je weet dat als je bijv CDA stemt je niet de PVV erbij cadeau krijgt. Of als je VVD stemt of je dan waarschijnlijk een kabinet met PVV of met PvdA/GL krijgt. Ik vind juist dat de VVD daarin kleur zou moeten bekennen. Want vrijwel iederéén uitsluiten, dat blokkeert alles en levert vervelende verrassingen op. De VVD kan niet én niet meer met PVV samen willen én ook niet met PvdA/GL, in de huidige verhoudingen. Ze zullen moeten zeggen wat ze liever willen. En zo zal ook PvdA/GL niet kunnen zeggen dat ze niet met de VVD in zee willen maar wel willen regeren, ook dat is gewoon geen optie. Maar dat doen ze volgens mij ook niet. Kritisch zijn op wat de VVD in het afgelopen kabinet (en daarvoor) gedaan heeft lijkt me helemaal niet vreemd, zeker niet als linkse partij.

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 12:35:

[..]

We zullen het zien wat het uiteindelijk word.

Van de andere kant, als ik de krant van afgelopen dinsdag 3 juni leesen de titel lees:"Wilders: Het zier er niet goed uit', dan kon men al merken dat het er aan zat te komen, 'maar wie had gedacht dat het ook echt zou gebeuren?'

Het is ook al erg lang 'pappen en nathouden'. Andere landen zijn ook bezig om NU maatregelen te nemen. Zie bv Duitsland. Asielzoekers (uit veilige landen?) worden bij de grens al meteen terug gestuurd. Of de rechter dat nou goed vind of niet.

In het NOS-bericht las ik:

https://nos.nl/artikel/2569717-coalitie-wankelt-na-asieloverleg-wilders-wil-nog-nachtje-slapen-maar-het-ziet-er-niet-goed-uit

.............

Yesilgöz, Van Vroonhoven en Van der Plas kwamen direct na het overleg naar buiten en stonden de pers te woord. Wilders liet meer dan een uur op zich wachten.

Toen hij even na 20.00 uur naar buiten kwam bleek dat hij het niet met zijn coalitiepartners eens is. Hij merkt geen bereidheid bij de drie partijen om "nu" iets te doen. Hij wil bijvoorbeeld dat nu de grenzen dicht gaan.

Daar is Duitsland allang voor op de vingers getikt. Het mocht helemaal niet.

watertoren schreef op 07-06-2025 om 11:45:

[..]

Ik hoop dat hij hiervan geleerd heeft en bij de aankomende verkiezingen met meer capabele ministers komt zoals Coenradi.

Jij denkt: 3x is scheepsrecht? Wilders heeft al 2x bewezen dat hij niet capabel is.

[..]

Precies dit.

Dat was eigenlijk een dikke middelvinger naar al die mensen die wel op de PVV hebben gestemd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.