Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 06-06-2025 om 07:53:

[..]

Ik vind haar een opportunist die de feiten wel heel makkelijk verdraaid en er ook nog mee wegkomt. Ik vind dat zij het liberale bij de VVD verkwanseld heeft.
En ik vind het vooral heel erg dat een nareiziger van een asielzoeker zich zo opstelt. We zouden haar het land weer moeten uitzetten als ze zulke strenge asielwetten wil.

Woord voor woord eens.

johQVgVr4sPkGHhe0hEgkYdSBEKi41-metaMjAyNTA2MDYuanBn-.jpg

Cartoon van 6 juni 2025.
Van cartoonist Paul Kusters.

Ik vind um leuk, deze cartoon. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-06-2025 om 11:16 Topicstarter

Een beetje luchtigheid mag inderdaad ook wel Fleurtje, leuk. 

Fleurtje_5 schreef op 06-06-2025 om 10:45:

johQVgVr4sPkGHhe0hEgkYdSBEKi41-metaMjAyNTA2MDYuanBn-.jpg

Cartoon van 6 juni 2025.
Van cartoonist Paul Kusters.

Ik vind um leuk, deze cartoon.

Die is leuk.

Herfstappeltaart schreef op 06-06-2025 om 08:18:

[..]

En wat vind je van het feit dat ze nu enorm staat te blazen over het vallen van het kabinet maar dat ze het vorige kabinet zélf geheel onnodig heeft laten vallen? Toen was het precies even onverantwoord i.v.m. de toestand in de wereld.

Dat vond ik toch anders en iedereen maakt fouten maar hoe ze het nu deed dat vond ik goed en daar baseerde ik me op en de VVD heeft al vele jaren mijn stem ook dankzij de stem en kieswijzers die ik heb ingevuld. 

Maar ik ben nu niet meer zo zeker van mijn stem op de VVD door een gesprek vanavond met mijn zoon van 32. Dat had ik zelf niet in de gaten maar hij zei van ik wacht pas tot een besluit nemen waarop ik stem tot vlak voor de verkiezingen. Dilan zegt nu dat ze absoluut niet wil samenwerken met Frans Timmers maar dat kan ineens anders zijn. Ik hoop dat ze bij haar besluit blijft en dan zullen wij op haar stemmen,

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-06-2025 om 21:41 Topicstarter

De eerste peiling na de val, ik wordt er nog niet echt blij van.

image-13-768x459.png

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/pvv-lijdt-niet-onder-kabinetsval-kloof-verdiept-zich/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-06-2025 om 22:08 Topicstarter

Kleuters: https://nos.nl/artikel/2570217-overgebleven-regeringspartijen-ruzien-over-ministersposten

"Het lijkt erop dat de drie partijen een potje armpje drukken aan het doen zijn. Iedereen wil zich profileren op het thema asiel en migratie of gunt dat de ander niet. De VVD zegt over de onenigheid: als we er niet uitkomen, geldt de vaste vervangingsregeling. En in die regeling krijgt de VVD ook asiel, gunstig voor de liberalen dus.

De andere partijen vinden de VVD daarmee Rupsje Nooitgenoeg: die partij zou alles willen. Dat er geen afspraak is gemaakt over verder praten, betekent niet dat NSC en BBB accepteren dat de vaste vervangingsregeling blijft gelden. Zij zullen eisen dat er toch iets wordt veranderd.

De betrokkenen zien in dat het mooi zou zijn als ze de opgestapte PVV konden laten zien hoe verantwoordelijk zij wel zijn door dit direct even op te lossen, maar vooralsnog is er dus deze patstelling doordat ze elkaar weinig gunnen."

Daglichtlamp schreef op 06-06-2025 om 21:41:

image-13-768x459.png

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/pvv-lijdt-niet-onder-kabinetsval-kloof-verdiept-zich/

Krijgen we straks alsnog MP Wilders. En dan zegt Yeşilgöz weer ja en begint het hele kneuzencircus opnieuw. Wat zijn veel mensen toch hopeloos kortzichtig. En ja, onnozel. Geeft weinig hoop voor dit land. 😒

image-13-768x459.png

Flinke winst voor het CDA, dat mag echt een op het conto van Bontenbal worden geschreven, die man heeft een goed en eerlijk verhaal.

Ik sta te kijken van de PvdD, van 3 naar 8 zetels. Voor mij een toch wel radicaal linkse partij, het liefst willen ze minimaal 75% van de veestapel krimpen maar beter nog helemaal geen veestapel meer. Ze pleiten niet voor economische groei maar verduurzaming. Eigenlijk willen ze af van het kapitalistische groeimodel. Klinkt ontzettend ideologisch maar in de realiteit niet haalbaar en betaalbaar. Daarnaast vind ik Ouwehand echt een vreselijk slechte partijleider. En in debatten ook heel slecht. 

DENK die naar 3 zetels gaat in deze peiling, wat mij betreft 3 teveel. Van Baarle is een vreselijke man die zich slechts voor 1 zaak hard maakt en dat is Palestina. Op een dikke nummer 2 staat de Moslimgemeenschap in Nederland. Daarnaast vind ik de banden met Turkije (zoals ook eerder hier genoemd) echt iets wat niet zou moeten kunnen in Nederland. 

De SGP ook naar 4 zetels. Ja ook hier is mijn mening dat zijn er 4 teveel. Maar met het groeiende conservatisme in Nederland, is dat misschien ergens te verklaren? Hoe dan ook werkelijk niet 1 standpunt kan ik me in vinden van die partij.

De CU blijft dan op 3 zetels staan. Prima wat mij betreft, al zou Bikker wat meer waardering mogen krijgen voor haar manier van politiek bedrijven. Een hele fijne en integere vrouw. Helaas voor mij bij de verkeerde partij.

JA21 naar 4 zetels. Op de rechtse flank voor mij toch wel een fatsoenlijke partij. Ik kan me vinden in veel van hun standpunten maar niet voldoende om er mijn stem op uit te brengen. Verder vind ik Eerdmans ook niet verkeerd als lijsttrekker, en ook niet in debat.

FvD ongekend dat die nu op 5 zetels staan. Zelfde mening als DENK en SGP, voor mij mogen ze uit de kamer verdwijnen. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen in die wappietaal van Baudet trappen, hij is echt een grote clown in de 2e Kamer. Voor mij is een stem op FvD nog kwalijker dan kiezen voor de PVV.

Volt, ja ik heb helemaal niks met die Dassen, voor mij is hij nietszeggend. Een federale EU klinkt voor mij als het opgeven van de autonomie van Nederland, een onzalig plan als je het mij vraagt. Stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar? Ook geen goed idee, zeker niet in deze tijd waar vooral veel jongeren lijnrecht tegenover elkaar staan en nog eerder zullen stemmen met hun onderbuik dan met echte kennis van de politiek en alle zaken die met landsbestuur te maken hebben. En ik heb al meer gehoord over een basisinkomen, ik zie dat met de beste wil van de wereld echt niet werken. De verdeelsleutel voor asielmigranten vind ik dan weer wel een goed plan.

NSC nog op 2 zetels. Hoeft Van Vroonhoven iig geen wachtgeld aan te vragen. Veel van de zetels zijn gelukkig teruggegaan naar het CDA. Kostbare tijd verloren helaas met dit experiment. 

BBB eigenlijk hetzelfde verhaal als NSC. Ik vind Van der Plas niet perse een hele slechte partijleider noch slecht overkomen in de 2e Kamer. Op zich is wat ze doet wel uit het hart, er zit geen poespas omheen en wat ze zegt/denkt meent ze ook, dat komt niet uit de koker van een spindoctor. Althans dat idee heb ik dan toch.

D66 niet slecht niet goed voor mij. Jetten is een prima partijleider en ook sterk in debat, daar ligt het zeer zeker niet aan wat mij betreft. Maar ik kan me gewoonweg niet vinden in de partijpunten. 

PVV nog steeds de grootste verbaasd me echt, terwijl ik beter zou moeten weten onderhand. Ik denk dat ik alles wel heb gezegd over de PVV, ik vind Wilders echter wel ijzersterk in debat. En ook al ben je het niet met hem eens, hij kan het goed brengen. Daarnaast is hij goed in repliek geven. Misschien niet altijd even netjes, maar doordat hij zo uitgesproken is krijgt hij veel mensen achter zich. Als je niet naar een debat zit te kijken zou je je kunnen indenken dat het een komedie is. Vermakelijk ja, constructief en goed voor Nederland nee. 

VVD heeft voor mij afgedaan. Ik twijfelde de laatste verkiezingen al, maar nu weet ik het zeker. Mijn stem hebben ze niet meer. Maar er zijn er nog genoeg die erin geloven, of die vanwege de economische voordelen op de VVD stemmen, of ondernemers van grotere bedrijven (en die zijn er ook genoeg). Helaas hebben ze voor mij niet genoeg oog voor het MKB. Hebben ze de afgelopen jaren linkse punten doorgevoerd waar ik mijn vraagtekens bij heb zoals de invoering van een verplichte AOV. Gelukkig is dat even uitgesteld. Yesilgoz vind ik overigens niet een hele slechte partijleider. Ik kan haar wel goed hebben in debatten ook, en vind de manier waarop ze haar standpunten brengt ook wel okee. Over de samenwerking met de PVV, tja ik vind dat ze daar goed aan hebben gedaan ook al zou het ze misschien wel zetels kosten. Iemand moest het doen, als Wilders door iedereen was uitgesloten vrees ik dat ze de volgende verkiezingen een monsterzege behalen in het aantal zetels. En niet meeregeren was Wilders wat dat betreft beter uitgekomen wellicht want in de oppositie past hij vele malen beter.

SP 5 zetels. Ow wat mis ik Marijnissen, vele malen sympathieker dan Dijk. Het lijkt wel alsof Dijk slechts 1 emotie kent en dat is boos. Beetje hetzelfde voor mij als Van Baarle. Verder voor mij radicaal links, heel ideologisch maar onhaalbaar. Die 5 zetels is wat mij betreft ook meer dan genoeg.

GL/PvdA daar heb ik ook alles al eerder over gezegd. Dat staat echt te ver af van mijn eigen standpunten, hoewel ik me in sommigen ervan best kan vinden, kan ik me niet voorstellen ooit op die partij te stemmen. Timmermans vind ik geen geschikte lijsttrekker voor die partij, hij komt erg belerend en betweterig over, daarnaast vind ik hem ook moreel te verheven. Alsof alleen zijn visie (nou ja de partij dan toch) de juiste weg is, hij duwt mij door zijn manier van praten altijd wel in de verdediging op een bepaalde manier. Alsof mijn standpunten/visie minder is dan de zijne. Een soort schoolmeester van vroeger die je terecht wijst. Daarnaast is het ook geen verbinder tussen partijen. Ik heb niet het idee dat hij goed kan samenwerken met partijen die centrum rechts zijn. Alleen met partijen die zijn visie grotendeels delen. Maar goed, dat heeft Yesilgoz ook dus dat hebben ze dan met elkaar gemeen, ze willen geen van beiden met elkaar samenwerken, wat het vormen voor een nieuwe coalitie zonder de PVV haast obmogelijk maakt. Timmermans is wel heel erg ervaren dat zijn dan pluspunten.

Ik zit even te rekenen qua mogelijke coalities zonder de PVV.

Een volledig links kabinet komt op 57 zetels. (GL/PvdA-D66-PvdD-SP-DENK-Volt)

Volledig rechts kabinet komt op 63 zetels.
(VVD-CDA-FvD-BBB-JA21-SGP-CU-NSC)

Meest voor de hand liggend lijkt mij een coalitie met GL/PvdA-VVD-CDA-D66. Die hebben samen 79 zetels.

Een links kabinet zou als optie nog het CDA erbij kunnen betrekken, dan komen ze op 75 zetels. Maar dat lijkt me een heel erg instabiel kabinet met al die kleine partijen erbij.

Een rechts kabinet kan D66 erbij betrekken om aan de 75 zetels te komen maar ook hier vind ik het veel teveel kleine partijen wat volgens mij nooit gaat werken.

Het lijkt erop dat zonder de PVV, GL/PvdA en de VVD toch in een gedwongen huwelijk zullen moeten stappen.

Met de PVV regeren krijg je ook een hele vreemde coalitie met precies 75 zetels, PVV-VVD-FvD-BBB-JA21-SGP-CU-NSC. Maar de NSC stapt denk ik niet meer in bij de PVV, Bontenbal heeft al gezegd niet met de PVV te willen regeren, en een linkse partij zie ik al helemaal nooit gebeuren, en Wilders en Baudet samen in een coalitie? Nee dat zie ik ook niet gebeuren. Zonder NSC komen ze 2 zetels tekort. Dus een coalitie met PVV lijkt me onmogelijk. Dat is in ieder geval gunstig. 

watertoren schreef op 06-06-2025 om 21:19:

[..]

Dat vond ik toch anders en iedereen maakt fouten maar hoe ze het nu deed dat vond ik goed en daar baseerde ik me op en de VVD heeft al vele jaren mijn stem ook dankzij de stem en kieswijzers die ik heb ingevuld.

Maar ik ben nu niet meer zo zeker van mijn stem op de VVD door een gesprek vanavond met mijn zoon van 32. Dat had ik zelf niet in de gaten maar hij zei van ik wacht pas tot een besluit nemen waarop ik stem tot vlak voor de verkiezingen. Dilan zegt nu dat ze absoluut niet wil samenwerken met Frans Timmers maar dat kan ineens anders zijn. Ik hoop dat ze bij haar besluit blijft en dan zullen wij op haar stemmen,

Dus Timmermans is erger dan Wilders? Nou, ik stop maar met de discussie.

image-13-768x459.png

Echt, ik had niet anders verwacht. Het is allemaal vooropgezet door Wilders. Zoals ik al eerder zei: hij is geslepen en berekenend.

Ik erger me trouwens kapot aan Faber, die enorme blijdschap uitstraalt over het feit dat ze van haar taak verlost is. "Ik wàs beleid".... bah. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 08:10 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 08:05:

Ik erger me trouwens kapot aan Faber, die enorme blijdschap uitstraalt over het feit dat ze van haar taak verlost is. "Ik wàs beleid".... bah.

Of Agema met haar tweet met een verhuisdoos, en met de zorg komt het wel goed.

fleur-agema-neemt-afscheid-v0-m761f246tr4f1.jpeg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=c772abf30f7d43926eef39399e7a0f32747b3a98

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 08:10:

[..]

Of Agema met haar tweet met een verhuisdoos, en met de zorg komt het wel goed.

fleur-agema-neemt-afscheid-v0-m761f246tr4f1.jpeg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=c772abf30f7d43926eef39399e7a0f32747b3a98

Inderdaad.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.