Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:14
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 21:58:
Gewoon een middenkabinet met linkse en rechtse partijen, ik zie ernaar uit.
Dat hoeft misschien niet verkeerd te zijn. Maar als je het nu al hebt over onderlinge ruzies.....dan zal dat alleen maar toenemen.
Zelf vond ik altijd dat de VVD meer links was dan rechts. En de VVD hebben we toch erg lang gehad. Toch?
Bontebal met Bikker lijkt me een goede combinatie. Maar Bontebal is wel een CDA'er.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:15
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 22:18:
En zelf hoop ik dat het CDA dan het grootste wordt van de partijen in de regering, zodat Bontenbal premier wordt.
Of hij het als premier zo goed zou doen weet ik niet. Maar tig malen liever Bontebal als premier dan Timmermans.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:20
felija schreef op 01-06-2025 om 20:43:
[..]
Waar komt toch die fascinatie voor Frans Timmermans vandaan? Te pas en te onpas gooi jij er je Timmermansje in.
De beste man zit slechts in de oppositie. Zo heel invloedrijk is hij niet. Wat overigens wel zou kunnen veranderen als het huidige kabinet valt. Wat ze voor de volle honderd procent aan zichzelf te danken hebben.
Het is geen fascinatie. Te pas en te onpas???? (Heb je zelf wel in de gaten hoe 'te pas en te onpas' andere Kamerleden 'erdoor' gegooid worden? En die berichten zijn niet mals. Je klaagt alleen als het over Timmermans gaat)
Waar dat vandaan komt? Ik heb met teveel verdiept in de toestand rond de MH17.
Jorni
02-06-2025 om 15:32
Ik vind dat dit kabinet er niet veel van bakt. Zeker de PVV niet. Uiteindelijk is PVV alleen maar vooral bezig met buitenlanders pesten. Op andere punten doen ze niets en houden ze verbeteringen zelfs tegen terwijl ze wel hebben beloofd ook voor die punten te gaan. Dan waren de kabinetten van daarvoor nog beter. Ik heb dan liever Timmermans en Pvda/Gl in een volgende coalitie dan de PVV. Aangezien er nog steeds veel mensen zullen blijven stemmen op CDA, VVD en PVV krijgen wij denk ik nog veel jaren meer van hetzelfde zoals eerdere kabinetten die we voor het huidige kabinet hebben gehad.
felija
02-06-2025 om 15:51
Fleurtje_5 schreef op 02-06-2025 om 15:20:
[..]
Het is geen fascinatie. Te pas en te onpas???? (Heb je zelf wel in de gaten hoe 'te pas en te onpas' andere Kamerleden 'erdoor' gegooid worden? En die berichten zijn niet mals. Je klaagt alleen als het over Timmermans gaat)
Waar dat vandaan komt? Ik heb met teveel verdiept in de toestand rond de MH17.
Jij komt telkens met Timmermans op de proppen als de discussie daar in de verste verte niet over gaat. Een tang op een varken.
felija
02-06-2025 om 15:52
Jorni schreef op 02-06-2025 om 15:32:
Ik vind dat dit kabinet er niet veel van bakt. Zeker de PVV niet. Uiteindelijk is PVV alleen maar vooral bezig met buitenlanders pesten. Op andere punten doen ze niets en houden ze verbeteringen zelfs tegen terwijl ze wel hebben beloofd ook voor die punten te gaan. Dan waren de kabinetten van daarvoor nog beter. Ik heb dan liever Timmermans en Pvda/Gl in een volgende coalitie dan de PVV. Aangezien er nog steeds veel mensen zullen blijven stemmen op CDA, VVD en PVV krijgen wij denk ik nog veel jaren meer van hetzelfde zoals eerdere kabinetten die we voor het huidige kabinet hebben gehad.
Dat is wel een goede samenvatting.
felija
02-06-2025 om 16:00
En weer een senator die bij de BBB vertrekt:
Klap voor coalitie: Eerste Kamerlid en BBB'er Croll stapt over naar D66 https://www.nu.nl/politiek/6357851/klap-voor-coalitie-eerste-kamerlid-en-bbber-croll-stapt-over-naar-d66.html
Schoondochter
02-06-2025 om 17:05
felija schreef op 02-06-2025 om 16:00:
Klap voor coalitie: Eerste Kamerlid en BBB'er Croll stapt over naar D66 https://www.nu.nl/politiek/6357851/klap-voor-coalitie-eerste-kamerlid-en-bbber-croll-stapt-over-naar-d66.html
Bijzondere overstap, die partijen zijn ideologisch niet echt buren toch?
Miraval
02-06-2025 om 17:38
felija schreef op 02-06-2025 om 16:00:
Beetje gek dat zijn zetel nu van BBB naar D66 gaat, terwijl de kiezer die zetel heeft gegeven aan BBB. Die zoi dan ook bij de BBB moeten blijven en door iemand anders van die partij overgenomen moeten worden.
Daglichtlamp
02-06-2025 om 17:51
Miraval schreef op 02-06-2025 om 17:38:
[..]
Beetje gek dat zijn zetel nu van BBB naar D66 gaat, terwijl de kiezer die zetel heeft gegeven aan BBB. Die zoi dan ook bij de BBB moeten blijven en door iemand anders van die partij overgenomen moeten worden.
Dan moet je eerst de grondwet wijzigen. En moet je dat willen? Als je partijleider knettergek wordt zoals bij de FvD, dan moet je daar toch gewoon uit kunnen stappen. Voor de vorige verkiezingen heeft Van der Plas overlopers naar naar haar partij van harte welkom geheten.
https://www.oost.nl/nieuws/2260749/bbb-plots-naar-vier-zetels-door-overstappende-kamerleden
Neweve
02-06-2025 om 18:15
Miraval schreef op 02-06-2025 om 17:38:
[..]
Technisch gezien kiezen we een persoon en geen partij.
Neweve
02-06-2025 om 18:24
Fleurtje_5 schreef op 02-06-2025 om 15:11:
[..]
Hoe een links kabinet zou functioneren? Hoe vind je het gaan sinds Brussel de meeste lakens uitdeelt in dit landje? Ik denk dat het 'zo nog verder zal gaan ongeveer'.
De Europese Commissie is niet links/rechts die heeft per land een zetel.
Het Europees Parlement is eerder midden (of rechts) dan links. Het grootste deel zijn de cristen democraten en ook de nationalisten en de liberalen hebben flinke fracties. Sociaal democraten (waar de PvdA ook onder valt zijn ook groot)

En die vind ik de laatste jaren goed functioneren als je ziet wat ze aan regelgeving hebben neergezet (vooruitlopend op de ontwikkelingen). Ik ben van mening dat ze daarmee een Europa neerzetten waar het fijn is om te wonen.
Zie Bron; https://what-europe-does-for-me.europarl.europa.eu/nl/social
Denk aan regels rondom het minimumloon, privacy, 14 dagen retour termijn bij online aankopen.
FaithfulDuck87
02-06-2025 om 18:28
https://nos.nl/artikel/2569690-duitsland-mag-van-rechter-asielzoekers-niet-wegsturen-bij-de-grens
Duitsland is op de vingers getikt voor het weigeren van asielzoekers bij de grens.
Zorroo
02-06-2025 om 18:48
Friezinnetje schreef op 02-06-2025 om 18:28:
https://nos.nl/artikel/2569690-duitsland-mag-van-rechter-asielzoekers-niet-wegsturen-bij-de-grens
Duitsland is op de vingers getikt voor het weigeren van asielzoekers bij de grens.
Dat is goed nieuws, vind ik.
FaithfulDuck87
02-06-2025 om 19:04
Zorroo schreef op 02-06-2025 om 18:48:
[..]
Dat is goed nieuws, vind ik.
ja, maar ws niet voor Wilders