Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
15-04-2025 om 07:48
Malibu2 schreef op 14-04-2025 om 20:23:
[..]
Je zult maar vlak naast zo'n moskee wonen en hier daadwerkelijk last van hebben. En vervolgens word je ervan beschuldigd dat het probleem bij jouzelf ligt, dat je anti islam of wereldvreemd bent.
Tja..
Je hoeft er niet eens naast te wonen om er last van te hebben want het galmt door de hele wijk.
Godsdienstvrijheid is er voor iedereen, en dat kan en mag ook iedereen, Dus GELD dat OOK voor andersgelovigen. Zij hebben ook godsdienstvrijheid in hun eigen geloof of ongeloof. Die mag men niet opzadelen om Arabische gebeden aan te moeten horen.
Bakblik
15-04-2025 om 07:59
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 07:48:
[..]
Je hoeft er niet eens naast te wonen om er last van te hebben want het galmt door de hele wijk.https://www.telegraaf.nl/nieuws/1216685837/utrechtse-volkswijk-zuilen-is-versterkte-gebedsoproep-zat-je-verstaat-elkaar-niet-eens-als-je-in-de-tuin-zit
Godsdienstvrijheid is er voor iedereen, en dat kan en mag ook iedereen, Dus GELD dat OOK voor andersgelovigen. Zij hebben ook godsdienstvrijheid in hun eigen geloof of ongeloof. Die mag men niet opzadelen om Arabische gebeden aan te moeten horen.
De kerkklokken toch ook? Komend weekend kunnen we niet onze lol weer op. Zaterdagavond, zondagochtend 2 kerken met klokken. "Mijn" kerk wordt ook nog gebruikt door een geloofsgemeenschap van Polen die in de middag ter kerke gaan. Dan wordt er zeker op een feestdag zowel door de ene als de andere kerk voor een na de dienst flink gebeierd. En dan maandag nog een keer, want Pasen duurt 2 dagen. Tussen zaterdagavond en maandag het middaguur 8x een kwartier en ik woon er niet echt dichtbij maar het is goed hoorbaar en met westenwind doe ik de ramen even dicht, omdat het wel heel luid is.
Noordelijk van mijn huis en westelijk van mijn wijk wordt gebouwd dat is 5 dagen per week van 6.45 tot 16.00 uur geluidsoverlast. Ook maar niet meer doen dan? En als dat hele circus stil ligt en iedereen naar huis is/ gaat dan hoor ik het verkeer razen op de oostelijke randweg af en toe "opgeleukd" met gillende sirenes van de hulpdiensten. Nederland is klein en zeker in stadse gebieden is altijd geluid, daar moet je aan wennen!
Als iedereen godsdienstvrijheid heeft mogen alle groepen hetzelfde. Dus geen onderscheid maken! Mijn kerk luidt klokken, maar niet tussen 23.00 en 7.00 dus dan mogen moslims ook een gebedsoproep laten horen maar net als de kerken niet tussen 23.00 en 7.00.
JIJ WILT DE VRIJHEID VAN DE EEN GROTER MAKEN DOOR DIE VAN DE ANDER IN TE PERKEN! DAT IS GEEN GELIJKE VRIJHEID VOOR IEDEREEN, STOP DAARMEE!
Fleurtje_5
15-04-2025 om 08:12
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 07:59:
[..]
De kerkklokken toch ook? Komend weekend kunnen we niet onze lol weer op. Zaterdagavond, zondagochtend 2 kerken met klokken. "Mijn" kerk wordt ook nog gebruikt door een geloofsgemeenschap van Polen die in de middag ter kerke gaan. Dan wordt er zeker op een feestdag zowel door de ene als de andere kerk voor een na de dienst flink gebeierd. En dan maandag nog een keer, want Pasen duurt 2 dagen. Tussen zaterdagavond en maandag het middaguur 8x een kwartier en ik woon er niet echt dichtbij maar het is goed hoorbaar en met westenwind doe ik de ramen even dicht, omdat het wel heel luid is.
Mooi. Echt heel mooi. Het kan pas een probleem worden als de pastoor de gebeden in het Pools door een microfoon roeptoetert vanaf de kerktoren zodat iedereen het MOET aanhoren.
Je weet wel het verschil tussen het geluid van een klok en het geluid van een mannenstem met onverstaanbare Arabische gebeden? Als ik met mijn vork tegen het glas tikt kan er ook al een klokgeluidje ontstaan.
Als ik mijn fietsbel 'bedien' maak ik ook een geluid dat alleen een geluid is. Als ik met mijn fietsbel rinkel terwijl ik het Onze Vader hardop opzeg is het al wat anders. Maar dan is het alleen ikke-op-mijn-fiets op een verlaten weggetje. Niemand die er verder last van kan hebben. Teach In zong ooit op het songfestival dingadong. Aan een ding dong geluid zit geen geloof vast.
Mooi voor de mensen die naar een moskee gaan om die gebeden in het Arabisch te horen en te bidden. Mij doen die versterkte gebedsoproepen enkel denken aan een buitenlands land waar mensen onderdrukt worden vanwege een geloof.
Bakblik
15-04-2025 om 08:16
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 08:12:
[..]
Mooi. Echt heel mooi. Het kan pas een probleem worden als de pastoor de gebeden in het Pools door een microfoon roeptoetert vanaf de kerktoren zodat iedereen het MOET aanhoren.
Je weet wel het verschil tussen het geluid van een klok en het geluid van een mannenstem met onverstaanbare Arabische gebeden? Als ik met mijn vork tegen het glas tikt kan er ook al een klokgeluidje ontstaan.
Als ik mijn fietsbel 'bedien' maak ik ook een geluid dat alleen een geluid is. Als ik met mijn fietsbel rinkel terwijl ik het Onze Vader hardop opzeg is het al wat anders. Maar dan is het alleen ikke-op-mijn-fiets op een verlaten weggetje. Niemand die er verder last van kan hebben. Teach In zong ooit op het songfestival dingadong. Aan een ding dong geluid zit geen geloof vast.
Mooi voor de mensen die naar een moskee gaan om die gebeden in het Arabisch te horen en te bidden. Mij doen die versterkte gebedsoproepen enkel denken aan een buitenlands land waar mensen onderdrukt worden vanwege een geloof.
Ik had mijn post nog aangevuld lees dat ook nog even alsjeblieft.
Fleurtje_5
15-04-2025 om 08:20
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 07:59:
[..]
Noordelijk van mijn huis en westelijk van mijn wijk wordt gebouwd dat is 5 dagen per week van 6.45 tot 16.00 uur geluidsoverlast. Ook maar niet meer doen dan? En als dat hele circus stil ligt en iedereen naar huis is/ gaat dan hoor ik het verkeer razen op de oostelijke randweg af en toe "opgeleukd" met gillende sirenes van de hulpdiensten. Nederland is klein en zeker in stadse gebieden is altijd geluid, daar moet je aan wennen!
Als iedereen godsdienstvrijheid heeft mogen alle groepen hetzelfde. Dus geen onderscheid maken! Mijn kerk luidt klokken, maar niet tussen 23.00 en 7.00 dus dan mogen moslims ook een gebedsoproep laten horen maar net als de kerken niet tussen 23.00 en 7.00.
JIJ WILT DE VRIJHEID VAN DE EEN GROTER MAKEN DOOR DIE VAN DE ANDER IN TE PERKEN! DAT IS GEEN VRIJHEID, STOP DAARMEE!
Hoe krijg je zoveel onzin bij elkaar verzonnen? Gillende sirenes zijn er niet om jouw dag te ontleuken.
Voor mijn part ga je 24 uur per dag naar je moskee. Daar heb ik niets op tegen. Voor mijn part is er elke dag een kerkdienst voor Polen of Roemenen. Daar heb ik niets op tegen. Joden, Boedisten, Hindoes, Hari Chrisna's, Streng gerefomeerden, Jehova getuigen.....iedereen met een geloof of ongeloof heeft of maakt zelf de keuze, ze mogen hun geloof of ongeloof zo leiden zoals zij dat graag willen.
Het is pas fout om over al die geloven (of de keuze om ongelovig te blijven) Arabische gebeden door versterkte geluidsapparatuur over de volkswijk te roepen.
Ik heb nog liever dat de kerkklokken niet, of nog stiller, luiden dan dat er Arabische gebeden door de westerse lucht geroepen word. Bidden doe je intens, en het beste in stilte.
Fleurtje_5
15-04-2025 om 08:23
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 08:16:
[..]
Ik had mijn post nog aangevuld lees dat ook nog even alsjeblieft.
Dat heb ik gelezen en ook op gereageerd. Misschien denk je dat ik het niet heb gelezen omdat mijn antwoord je niet aanstaat, maar ik heb het dus gelezen. Heb jij mijn bericht gelezen?
Bakblik
15-04-2025 om 08:29
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 08:20:
[..]
Hoe krijg je zoveel onzin bij elkaar verzonnen? Gillende sirenes zijn er niet om jouw dag te ontleuken.
![]()
Voor mijn part ga je 24 uur per dag naar je moskee. Daar heb ik niets op tegen. Voor mijn part is er elke dag een kerkdienst voor Polen of Roemenen. Daar heb ik niets op tegen. Joden, Boedisten, Hindoes, Hari Chrisna's, Streng gerefomeerden, Jehova getuigen.....iedereen met een geloof of ongeloof heeft of maakt zelf de keuze, ze mogen hun geloof of ongeloof zo leiden zoals zij dat graag willen.
Het is pas fout om over al die geloven (of de keuze om ongelovig te blijven) Arabische gebeden door versterkte geluidsapparatuur over de volkswijk te roepen.
Ik heb nog liever dat de kerkklokken niet, of nog stiller, luiden dan dat er Arabische gebeden door de westerse lucht geroepen word.
Ik verzin geen onzin bij elkaar! Daar ben jij de kampioen in! Een kerkklok een minaret, de ambulance, de bouwgeluiden alles valt voor mij onder de de neutrale term geluidsoverlast. Ik heb daar geen oordeel over.
Jij oordeelt wel over de Arabische gebedsoproepen die zijn fout in jouw ogen. In jouw oordeel lees ik een inperking van de vrijheid. Wel de klokken niet de gebedsoproepen.
Fleurtje_5
15-04-2025 om 08:41
Bakblik schreef op 15-04-2025 om 08:29:
[..]
Ik verzin geen onzin bij elkaar! Daar ben jij de kampioen in! Een kerkklok een minaret, de ambulance, de bouwgeluiden alles valt voor mij onder de de neutrale term geluidsoverlast. Ik heb daar geen oordeel over.
Jij oordeelt wel over de Arabische gebedsoproepen die zijn fout in jouw ogen. In jouw oordeel lees ik een inperking van de vrijheid. Wel de klokken niet de gebedsoproepen.
Een ambulance is er voor iemand die geneeskundige hulp nodig heeft, waar men met spoed naar toe rijd, en dat jij hen hoort aankomen zodat je dan niet op de weg gaat staan en een botsing veroorzaakt, dat heeft niets met jouw geloof te maken. Ze zijn onpartijdig en staan voor iedereen klaar, ongeacht geloof of afkomst.
Huizen worden gebouwd zodat mensen een dak boven het hoofd hebben, dat heeft niets te maken met opdringen van een geloof.
Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Het enige geluidsoverlast wat je kan hebben van anders gelovigen is misschien van een Jehova-getuige die je deurbel gebruikt om met jou te praten over zijn of haar geloof, en misschien als je interesse hebt, krijg je dan hun blaadje 'de Wachttoren' zodat je rustig kan bekijken of je er in gaat lezen of niet. Heb ik geen enkele moeite mee. Ik hoor hen aan, en soms ga ik met hen in gesprek. Heb respect voor hun dat ze toch maar weer op iemands stoep staan met hun blad.
Probleem word het pas als die Jehova-getuige met een roeptoeter elke dag op de stoep staat, en door een megafoon zijn of haar gebeden, verboden of gebruiken, met geluidsversterking, gaat roepen. Dat is dwangmatig.
lientje69
15-04-2025 om 09:06
Ik ben het niet vaak met fleurtje eens. Maar nu wel. Ik vind gebedsoproepen door een versterker idd ook te ver gaan. Kerkklokken vind ik leuk. Als de oproep voor gebed voor moslims gedaan zou worden met een belletje of een soort carillonmuziek , al dan niet in de vorm van een psalm zou ik er totaal geen moeite mee hebben. Maar gebeden luid in een taal die ik niet versta op een moment dat ik dat niet wil heb ik wel moeite mee. Overigens, als meneer pastoor dor een megafoon het Onze Vader van de kerktoren gaat brullen, vind ik dat ook niet kunnen. En ik ben toch echt overtuigend katholiek.
Dus oproep voor gebed of dienst? Prima. Doe het dan ook met een klok of muziekje. Stuk minder storend.
Daglichtlamp
15-04-2025 om 09:27
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 08:41:
[..]
Het enige geluidsoverlast wat je kan hebben van anders gelovigen is misschien van een Jehova-getuige die je deurbel gebruikt om met jou te praten over zijn of haar geloof, en misschien als je interesse hebt, krijg je dan hun blaadje 'de Wachttoren' zodat je rustig kan bekijken of je er in gaat lezen of niet. Heb ik geen enkele moeite mee. Ik hoor hen aan, en soms ga ik met hen in gesprek. Heb respect voor hun dat ze toch maar weer op iemands stoep staan met hun blad.
Je woont vast niet naast een pinksterkerk met uitbundige diensten. Al kan ik dat zelf wel waarderen, ik kan me goed voorstellen dat de buren naast de kerk in mijn buurt er wel eens van balen.
Bakblik
15-04-2025 om 09:28
Fleurtje_5 schreef op 15-04-2025 om 08:41:
[..]
Een ambulance is er voor iemand die geneeskundige hulp nodig heeft, waar men met spoed naar toe rijd, en dat jij hen hoort aankomen zodat je dan niet op de weg gaat staan en een botsing veroorzaakt, dat heeft niets met jouw geloof te maken. Ze zijn onpartijdig en staan voor iedereen klaar, ongeacht geloof of afkomst.
Huizen worden gebouwd zodat mensen een dak boven het hoofd hebben, dat heeft niets te maken met opdringen van een geloof.
Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Probleem word het pas als die Jehova-getuige met een roeptoeter elke dag op de stoep staat, en door een megafoon zijn of haar gebeden, verboden of gebruiken, met geluidsversterking, gaat roepen. Dat is dwangmatig.
De kerkklok, de minaret, de ambulance; ik registreer het als hard geluid wat soms storend is en ik ga gewoon door wat ik me bezig ben. Het duurt, behalve de bouw, en paar minuten. Ik voel me niet persoonlijk benadeeld door die geluiden en voel ik geen behoefte om daartegen te gaan protesteren.
De kerkklokken of een gebedsoproep van een moskee voelt voor mij echt niet als het opdringen van geloof. Het zij uitingen van geloof van hier in Nederland levende groepen en dat is het. Soms erger ik mij aan het gebrek aan stilte maar verder niet. De brandweer die midden in de nacht met luide sirenes vertrekt ,hier 400 meter noordelijk, is het enige waarvan ik mij afvraag of dat niet anders kan, dat verstoort de weinige stilte die we hier nog hebben. Maar ik weet dat het nodig is, ik draai me om en probeer weer te slapen.
Daglichtlamp
15-04-2025 om 09:37
Ik denk dat je moet oppassen met dit soort regelgeving, voor je het weet wordt dit soort wetgeving uiteindelijk ook gebruikt om zaken te verbieden die de beide initiatiefnemers van deze wetgeving juist willen behouden.
Nu ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente, ik denk dat dat prima is.
Jorni
15-04-2025 om 10:20
Gebeden van welk geloof dan ook laten galmen door de straten ben ik sowieso niet voor. Van welk geloof dan ook. Dat gaat te ver. Alleen een klok horen luiden of een gebed luid en duidelijk horen vind ik echt 2 verschillende dingen. Dat hoort niet thuis in Nederland. Geloven mogen niet worden opgedrongen aan niet-gelovigen.
Daar komt nog bij dat wanneer zoiets in een Arabische taal is dat het dan te veel voelt alsof je in een Arabisch land bent, terwijl dit Nederland is. Dat gaat me echt te ver en zou extra vreemd aanvoelen.
Fleurtje_5
15-04-2025 om 10:21
Daglichtlamp schreef op 15-04-2025 om 09:27:
[..]
Je woont vast niet naast een pinksterkerk met uitbundige diensten. Al kan ik dat zelf wel waarderen, ik kan me goed voorstellen dat de buren naast de kerk in mijn buurt er wel eens van balen.
In mijn straat staat een kerk. Hopelijk blijft die er nog lang staan.
Uitbundige diensten bij de Pinksterkerk? Echt? Wat doen ze? Luidruchtig strooien met bloemblaadjes? Lijkt me stug dat de buren die naast een kerk wonen, last hebben van de pinksterkerk. Waarom gaan ze er dan wonen? Je ziet dan toch zo dat er een kerk staat.
Ik heb geen moeite met een feest, niet met een Oud Limburgs schuttersfeest, en niet met een Turkse bruiloft. Dat is maar af en toe. Moet kunnen.
Maar als je het hebt over 'uitbundig' waar buren last van zouden kunnen hebben:
Daglichtlamp
15-04-2025 om 10:48
Ondertussen schiet het nog steeds niet op bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota.
NSC: 'Nog steeds grote afstand bij onderhandelingen, vanavond moet het klaar' - https://nos.nl/l/2563644